smör säljer
Jag mailade Milko o frågade varför dom inte gör mer reklam för smör o grädde (med tanke på hur margarinindustrin agerar). Jag fick svar:
Vi märker verkligen av medvinden för våra produkter med hög fetthalt, vi tycker att detta är så otroligt kul. Själva har vi haft smör och grädde i maten jämt;-)
Produkter med hög fetthalt drar dock mycket mjölkråvara. Därför måste vi planera mycket noga vilka insatser vi gör så att vi inte får brist.
Vi får tyvärr inte använda hälsopåståenden i vår marknadsföring av smör och grädde, där är marknadsföringslagen glasklar.
Är det jag som är dum! Varför får de inte använda hälsopåståenden i sin marknadsföring? Becel marknadsförs ju så. Kan någon som vet förklara för mej.
….och igår, alla ni som vill bojkotta Coop, igår hade min Coop Forum smör både från Lindahls och Valio. Valios dessutom både i paket och bytta!
#1 - jag håller med - det verkar vara Upp-och-nervända världen det här… Kemikalier går bra att marknadföra med "hälsopåståenden" men inte genuina matvaror… queh…??? Förstår inte logiken här heller…
Vad är det för makt SLV egentligen har? Är de inte bara ett "rekommenderande organ"? Eller egentligen - vem har skapat denna regel och hur ser den ut???
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Det är helt sjukt att becell & co får ljuga om hälsofördelar men inte smörtillverkarna. Vem bestämmer sådant?
Googlade helt kort själv… Här är regeln:
(fr Matplatsen)
Hälsopåståenden
Olika hälsopåståenden används i marknadsföringen för livsmedel som anses ha egenskaper som är bra för vår hälsa.
Sådana produkter börjar bli allt vanligare i matbutikerna. Det är t ex fil eller nyponsoppa som innehåller vissa speciella bakterier som sägs vara bra för magen, eller matfetter med vissa komponenter som påstås sänka kolesterolvärdena.
Vissa vill kalla dessa produkter för "Functional Foods" eller "Mervärdesmat", trots att all mat egentligen är "funktionell" på ett eller annat sätt.
Regler
Idag får livsmedel inte marknadsföras med påståenden om att de kan förebygga, bota eller lindra sjukdom. Livsmedel som påstås ha sådana egenskaper betraktas som läkemedel och därför gäller läkemedelslagstiftningen för dessa produkter.
I Sverige anser vi ändå, till skillnad från många andra länder, att man får nämna vissa allmänt erkända vetenskapliga samband mellan kost och hälsa.
I Sverige har Livsmedelsbranschen sedan 1990 ett "egenåtgärdsprogram" för generella hälsopåståenden som får användas när det gäller märkning och marknadsföring av livsmedel.
Hälsopåståenden enligt detta program ska stå i överensstämmelse med svenska officiella kost- och näringsrekommendationer och bygga på i Sverige allmänt erkända vetenskapliga fakta. Dessa hälsopåståenden får endast användas vid marknadsföring av produkter, som vid normal användning påtagligt bidrar till en balanserad och näringsriktig kost.
Åtta väl belagda kost- och hälsosamband utgör grunden för de hälsopåståenden som kan användas enligt programmet.
Påståendena skall vara utformade i två steg, dvs först en allmän upplysning om ett visst kost-hälsosamband och i anslutning därtill upplysning om produktens sammansättning.
Som exempel kan nämnas: "Mättade fettsyror höjer blodets kolesterolhalt. Produkt X har låg halt mättat fett och låg total fetthalt." eller "Att äta tillräckligt med kostfiber är viktigt för att hålla magen igång. X har hög fiberhalt".
_Följande åtta samband mellan kost och hälsa anses väl belagda:
- övervikt och energiinnehåll
- kolesterol i blodet och fettkvalitet
- Blodtryck och salt
- åderförkalkning och kostfaktorer som sänker blodkolesterol/blodtryck
- förstoppning och kostfiber
- benskörhet och kalcium
- karies och fermenterbara kolhydrater
- järnbrist och järnintag
De ingredienser som bidrar till dessa åtta kost- och hälsosamband skall vara en naturlig del av livsmedlet. Produkter med innehåll av levande mikroorganismer omfattas inte av programmet.
_Funktionella livsmedel
Livsmedelsverket har på regeringens uppdrag utrett frågan om hur så kallade funktionella livsmedel ska märkas och kontrolleras.
Livsmedelsverket föreslog i en rapport våren 2000 att lagstiftningen på sikt bör ändras så att det blir möjligt att märka livsmedel med information om att de har positiva hälsoeffekter.
Sverige har dock små möjligheter att införa egna bestämmelser på området. Frågan måste drivas vidare inom EU.
_Egenåtgärdsprograml
I väntan på att EU ska komma med tydligare regler har SNF Swedish Nutrition Foundation i samråd med livsmedelsindustrin, handeln och konsumentorganisationerna kompletterat egenåtgärdsprogrammet med regler för hur vissa produktspecifika hälsopåståenden ska få användas i marknadsföringen.
För att få använda produktspecifika hälsopåståenden i marknadsföringen av en produkt krävs en expertgranskning av de vetenskapliga studier som ligger bakom påståendet. Om expertgranskningen utfaller positivt får produkten marknadsföras med hälsopåståendet ifråga samt hp-info-märket.
_Bedömningsnämnd
I enlighet med reglerna har en bedömningsnämnd skapats, bestående av medicinsk expertis, oberoende forskare och representanter för livsmedelsbranschen och konsumentorganisationerna.
Bedömningsnämnden ska granska produkter och hälsopåståenden för att på så vis hindra oseriösa producenter att vilseleda konsumenterna med falska påståenden.
Nämnden började sitt arbete i slutet av 2001.
Mer information om egenåtgärdsprogrammet och häsopåståenden finns att hämta på www.hp-info.nu
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Becel får ju inte säga att smörjan är bra för hjärtat men de får skriva "Älska ditt hjärta" i annonserna så mindre vetande själv ska göra kopplingen att Becel är bra för hjärtat.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Man kan ju fundera, man kan ju enkelt bara marknadsföra Smör naturligare än margarin. Det är inget hälsopåstående utan fakta. Dom verkar inte intresserade av att sälja smör
De tjänar mer på att sälja fettet utspätt än i koncentrerad form eftersom vi (inte vi) bara tittar på kilopriset per färdig vara och inte priset per kalori.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Men… det var ju en reklamkampanj för smör… i vintras tror jag!
Mmm, strax före jul hade dom en drive där det kraftfullaste budskapet var: "Smör gör det godare"
Där tog dom i minsann! 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Ja, har har också för mig att jag har sett reklam för riktigt smör. ( weeeeh!!!)
Förresten så kan väl Milko göra som Becel… sälja sina varor med loggan " Älska dig själv" Eller nått?? Det var ju inte olagligt tydligen.
Man blir bara så less på allt fiffel och mygel….
Kram
Smörblomman
En slogan som vore bra för smör vore ju "för dig som älskar ditt liv" (att byta ut becel mot smör är i hög grad en liten livförsäkring)

Ja!! Det var en bra idé! 

Milko har ofta leveransproblem med smör. När en affär hade kampanjpris på smör före påsk fanns inte smör i affären för Milko hade inte levererat nåt smör. Dopm skulle beställa från Arla i stället som kunde leverera.
Där är förklaringen till Milkos bristande intresse för smörreklam.
Sedan har man också mjukost i tub och ask som innehåller mycket mindre ost än Kavlis motsvarande produkter.
Eftersom socker är så billigt satsar man på sockrade lågfettsprodukter som ger bra förtjänst.

Smörberg
Det där "smörberget" undrar man. Har det försvunnit nu?
Hittade en sida som handlar om historian bakom lätt & lagom
Näringslivshistoria
Så tror jag också att det är. Att man tjänar mest pengar på att tillverka "förädlade" varor.

Cowboy
Vem vilka vad .Den här tråden handlar om smör. Du svävar ut lite så förklara så jag förstår

Den stora skillnaden är nog mest att Unilever skiter i svensk livsmedelslagstiftning.. och att Valio levererar allt dom kan redan.. så varför lägga pengar på reklam när allt redan säljs!!??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#17 Jag vet inte om jag förstår själv. Men jag kom att tänka på "smörberget" Att det påstås vara brist på smör fastän det produceras alldeles för mycket smör.
Det är något "skumt" med smörproduktionen. "vi behöver inte göra reklam" smör säljs ändå. Det är motsägelsefullt
Den andra länken var lite kuriosa. Alltid intressant hur det börjar, med margarinindustrin. Men det är riktigt jag har svårt att hålla tråden. Svävar ofta ut i allt möjligt.
Försäljningen av smör i Sverige minskade ändå från 9 kg per person 1965 till 1,4 kg 1999. Det finns mycket att ta igen.
#20 På ett helt år? Jag äter minst ett kilo i veckan

#21 Jo, men sen finns det fettskrämda som inte äter ett gram, så snittet stämmer nog.
Fabricati diem, pvnc!

Tar mig alltså en månad att komma över riksgenomsnittet, haha, 500 gram på 10 dagar.

Här går det åt drygt 2kg/månad (2 vuxna, 3 barn), men då har vi bregott till det bredbara fortfarande, samt en hel del kokosfett, olivolja, ister och palmolja.
På jobbet går det 300g bregott/vecka att ha i kaffe och på maten.
Fabricati diem, pvnc!
Har ni sett att Medmera-tidningen Coops alltså, innehåller en rabatt-kupong till den som köper Valios smör??
#24 palmolja???

#26 Min man hittade en burk med palmolja, en orange gucka, på en invandrarbutik. Den funkar att steka i men är ingen kulinarisk höjdarupplevelse. Den är lite som kokos, rätt mättad, för den är ganska fast i rumstemperatur.
Fabricati diem, pvnc!
De har ialla fall reklam för "bregott fabriken" :-) Nu senast var det för ekologiskt bregott.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Http://northnaked.com
Vi väntar kattungar (mitten av september!)
#28 ja, den är rätt söt den med kalven,

De är söta kossor allihop. 

De borde kunna maknadsföra smör "som det naturliga valet"… kanske med tillägget - "för dig som tröttnat på att använda kroppen som en soptunna för div kemikalier".
Smör ett naturligt val - för dig som är rädd för kemikalier!
Smör ett naturligt val - för dig som är rädd om hjärnan!
Smör ett naturligt val - för dig som är rädd om knoppen!
Smör ett naturligt val - för dig som är rädd om kroppen!
Smör ett naturligt val - för dig som är rädd om hjärtat! (stöld, jag vet)
Smör ett naturligt val - för…
Ja skicka iväg förslagen till smörfabrikerna :-)
Smör det naturliga valet!
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Http://northnaked.com
Vi väntar kattungar (mitten av september!)
Naturligt vis smör! Naturligtvis!

Det var trevligt att se 3 sorters smör sist jag handlade på Coop Forum. Det fanns finskt och tyskt smör i ½-kilospaket förutom det vanliga svenska från Milko. Priserna skiljde sig inte mycket, det tyska kostade 2 kronor mindre per kilo.
Med flera märken på smöret kanske Milko och Arla blir tvingade att göra reklam för sitt smör också.

Vi har Arlas, Lindahls och Valios på vår Coop Forum i Uppsala. Lindahls har en bismak som min man gillar och jag tycke är ointressant. Vi köper mest Arlas 1kg ekologisk samt Valios smörbytta.
Fabricati diem, pvnc!

Jag hittade Valios även på mitt Coop och gjorde därför ett smaktest - jämförde Lindahls och Valios….men fann ingen påvisbar skillnad (möjligen lite mer "smöreftersmak" på Valios). Båda var lika goda!
Vad menas med "för er som vill bojkotta Coop kan man köpa valios smör" just på Coop? Coop har väl inget EGET smör?
Och varför ska man bojkotta coop alls? Har jag missat nåt?
(stod i #2 så det var läääge sen men har inte läst denna tråd förrän nu)
Coop har sagt att de ska bara sälja Arlas mejeriprodukter i framtiden. Det blir lite dumt, särskilt i Norrland där Arla inte har någon egen produktion utan allt måste transporteras hit. Extra absurt blir det för "min" Coop-butik som har Milkos produktionsanläggning tvärs över gatan. :-/
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Vår Coop har precis infört mejeriprodukter från de lokala 7-gårdar?!
Fabricati diem, pvnc!
det blir ju himla korkat här också i Milkoland! Ska det gälla i hela landet?
Brukar köpa 7-gårdars produkter.
Jag tror att Coop kanske har varit tvugna att backa från Arla-grejjen… Men gör det i smyg.
Jag handlar sällan på Coop. Först lade de ner våra små konsumbutiker runt ikring. Sen lade de ner vårt närmsta Coop. Så nu får jag köra mycket längre, Jag saknar möjligheten att ibland handla på ICA o ibland på Coop. Men de gör sig svårtillgängliga.

Nu har Milko vänt resultatet från förlust till vinst. Det man pekar på är den ökade försäljningen av grädde och matfett.
Varför man talar om matfett i stället för smör och smörblandningar kan jag inte förstå. Det verkar nästan som om man tycker smör är ett fult ord som man inte vill använda.
…och det är underligt eftersom det inte var så länge sen ( i år räknat) som de hade nån kampanj (vilka "de" är är jag osäker på) där de bytt ut ordet smör i lite olika grejer just för att det lät så knäppt: äkta margarinkola, bullar med äkta margarin, margarinkräm osv. Alltså budskapet var att det givetvis var smör man skulle ha.