Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5332 ggr
[Sias]
0

UFO ?

Efter drygt ett år med LCHF & KiF har jag de senaste dagarna stött på något för mig helt nytt inom LCHF, UFO - som nämnts i flera trådar. Vill gärna veta mer.

* Varför är  just UFO  "Den enda variant som  fungerar", som någon beskrev i en tråd.

* Är UFO något som man bara ska hålla sig till  under kortare period - eller….?

* Hur ser UFO-måltider ut. Frukost. lunch, middag.

* Vilka kolhydrater prioriteras?

* Ingår grönsaker -  som broccoli, blomkål, vitkål - i UFO? eller är alla grönsaker "rödlistade"?

* Mejeriprodukter?

* Har UFO gett några speciella hälsovinster?

* Har UFO varit god hjälp  att få igång viktminskning (fått de där 10+ som sitter stenhårt fast att börja röra på sig?)

Hoppas många vill dela med sig av sina erfarenheter av UFO.

Tack på förhand!

Sias

MimLan
0

Det såtr för Under Fem Kolhydrater, det är i stort fakir som du säkert känner till.

Mervi
0

Det är inte många grönsaker som matchar där.

När jag äter UFO så äter jag

Frukost: ägg + smör, kaffe + smör

Lunch: Kött + smör, eller fisk + smör, kyckling + smör

Middag som lunch

Kväll ev. lite ost.

Osten innehåller lite kolhydrater, liksom äggen så jag brukar inte äta grönsaker.

[Sias]
0

Tack Mimlan!

Fakir känner jag till. Provade på det under en period - för vikten gjorde det varken till eller från. 

Vad UFO står för har jag fått jättebra info om av Margareta i en annan tråd.

Men det skulle var jätteintressant att få ta del av andras erfarenheter av just UFO.  Vad som gör UFO så speciellt, är så bra,  är det bästa alternativet - för en del.

[Sias]
0

Tack Mervi!

Är UFO något du äter kortare perioder?

UFO något att ta hjälp av för att få envisa +kilon att börja minska?

OK att hålla sig till UFO under längre perioder? Men det blir nog för enformigt i längden………..

Maia
0

Du undrar:

"Varför är  just UFO  "Den enda variant som  fungerar", som någon beskrev i en tråd."

Vi är alla olika. en del måste dra ner väldigt mycket på kolhydraterna för att kroppen ska släppa ifrån sig kilona, medan andra bara behöver utesluta ris, pasta och potatis och äta fullfettprodukter och inte light, så går de ner.

Jag är en sådan som har bantat min kropp fet under minst 20 år. Kanske (jag säger kanske) kan det inverka när det är UFO som får mig att gå ner i vikt bäst. Jag hade en platå i slutet på förra sommaren och analyserade då hur jag ätit under de veckor under förra våren då jag gick ner som bäst och kom fram till att det var när jag åt under fem gram kolhydrater om dagen som jag gick ner stadigt. Började med det igen och gick ner 9–10 kilo till. Så för mig är det nog UFO som gäller för viktnedgång. 

Just nu ligger jag på någon slags normalvikt, och äter inte heller UFO utan mer vanlig LCHF. Så jag står still, dvs. guppar lite upp och ner.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Tisdag
0

UFO = Under fem kolhydrater

Hur går det ihop?

Under Fem Olhydrater

Tisdag
0

Aha, hittade i en annan tråd att det står för

Under Femkolhydrater Omdagen.

Maia
0

#6 Man har så roligt som man gör sig, så det var Under Fem gram kolhydrater Om dagen som det handlade om. Och äter man så känner man sig som ett UFO isällskapslivet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Margareta
0

Maja har skrivit helt rätt - jag sa en gång att jag kände mig som ett UFO i sällskapslivet för att jag äter så få kolhydrater, då var det nog Maia själv som uttydde mitt UFO som UnderFemgramOmdagen. Det är viktigt med GRAM i tolkningen - för en del tror det är % och det stämmer inte alls. Själv har jag aldrig ätit mer än 3% kolhydrater på min LCHF och att då äta 5% skulle för mig personligen betyda att jag ökade kolhydratmängden och det var inte fallet.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

#4 Det blir lätt kortare perioder då det inte är så lätt att hålla kolhydraterna så låga när man äter borta tex.

Jag Går inte ner... jag inte äter UFO, så för det mesta står jag still i vikt.