Matsug
Jag känner mig hela tiden matsugen, eller ätasugen.
Mitt fall ner i övervikten har varit att småäta och mestadels dåliga grejer har hamnat i magen då. Jag tror att jag har kvar dessa känslor men finns det nåt jag kan göra? Jag är inte hungrig utan bara sugen på att äta.
Ska jag bara härda ut eller ska jag ta ett mellanmål?
Sen har jag ett annat problem. I kroppen är jag styrd i att äta var 4:e timme och även om jag inte är hungrig äter jag mat när det är dags på klockan. Det går automatiskt. Hemma som i skolan… Jag känner mig aldrig hungrig och undrar då om jag möjligtvis får i mig för mycket mat?
Följ gärna med på min resa som förstagångsmamma, lärarstudent och från fet till normalviktig på min BLOGG!!

Äter du vare sig du är hungrig eller ej så får du antagligen i dig för mycket mat ja. Men det är min personliga åsikt :) Kan ju mycket vara ren vana, och vanor är svåra att ändra på. Många rekomenderar ju att man tar en skiva ost, eller ett par nötter när suget knackar på dörren.
1# Ja, mellanmålen är nog en vana från före Lchf. Då BEHÖVDE jag äta mellanmål för att inte svimma av hunger tills nästa mål.
2# problemet är ju INTE att jag blir hungrig utan att jag blir sugen på att äta nåt. INTE hunger. Jämför med sockersug men jag är inte sugen på sötsaker utan bara på att äta något.
Följ gärna med på min resa som förstagångsmamma, lärarstudent och från fet till normalviktig på min BLOGG!!
Drick vatten!
Ok tack!

Om du som jag….. kanske du pajjat dina hunger/mättnadskänslor, jag känner inte att jag är hungrig förrän jag mår illa (har blivit lite bättre nu iofs) och har svårt att känna att jag är mätt utan det suger i magen om jag inte är proppmätt.
Min lösning på detta har blivit att äta ordentligt när jag bestämmer mig för att äta :p, detta har resulterat i att jag numera äter 2 mål ordentligt med mat/dag + lite ost eller ev en advokado till frukost. Däremellan dricker jag vatten.
Nu efter ca 6 veckor med lchf är jag inte sugen alls längre, äter lunch på jobbet och middag vid ca 17.30.
Hoppas du hittar en strategi som passar dig, jag vet att det finns andra som det passar bättre att äta fler mindre mål tex.
Lycka till!
Fialiten75
Jo det är säkert så att jag pajjat hungerkänslorna på grund av allt småätande. Men nu är det ungefär 4 timmar sen jag åt frukost och jag "borde" vara hungrig men känner ingen riktig hunger, problemet nu är att jag skulle kunna gå ut i köket och laga lunch ändå. Trots att det inte finns nån hunger. Vane-sak som jag måste vänja mig av vid.
De veckor jag hållit på med LCHF har jag klarat mig jättebra på 3 mål (frukost, lunch och middag) med vissa snesteg för att suget funnits där. Men då har det blivit ett mellanmål i LCHF-klass (grädde och bär).

Visst är det en vanesak *L*, pröva att vänta och låta kroppen känna sig ordentlgit hungrig, det gjorde jag i början och nu har kroppen börjat bli bättre på att signalera…eller om det är min hjärna som börjar bli bättre på att registrera *L*
Jag tror att om du orkar "jobba" lite på att lära kroppen känna hunger kommer suget gradvis försvinna!
Tack det känns bra att höra (läsa?).
Om du vill äta oftare får du äta mindre åt gången. Det är lite jobb med att bli av suget och ätandet efter klockan. Jag är likadan själv, vill gärna tugga något.
Idag äter jag en rejäl frukost och bara lite till lunch/emkaffe och så middag på kvällen. Det funkar bra nu och så blir det inte för mycket.
Hoppas du hittar ett sätt som passar dig.