Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 9345 ggr
Skorpan520
0

Spikmatta

Hej,

Jag fick en spikmatta i morsdagspresent, av modellen Shakti. 

På en hemsida om spikmattor står det "Genom att ligga på spikmattan på magen stimuleras matsmälningsorganen och renar dem på slaggprodukter som försvagar dess funktion. Det gör dem friska och starka så de kan jobba optimalt på att omvandla näring till energi. Precis som med all träning behövs regelbundenhet i träning av metabolismen, för goda bestående resultat."

Jag tänker prova ligga på magen ca 30 min/dag i en månad. Har ätit enligt LCHF i ca 1½ år men stannat upp. Får se om "slagget" får en extra skjuts ut.

Vad tror ni?

Simon-A
0

Haha

Det är klart det kan fungera. Men inte pga spikmattan utan den avslappningseffekt den skulle kunna ha och placeboeffekten om man faktiskt tror att det ska hjälpa så hjälper det.

Att typ meditera eller slappna av på vilket annat sätt funkar säkert likabra.

Blow
0

#0 Jag har hört väldigt många som gillar spikmattor. Dock fattar jag inte riktigt det där med slaggprodukter. Vad är det för slaggprodukter? Luftföroreningar? Tillsatser i mat? Om man äter en hälsosam kost vill man väl snarare att kroppen ska tillgodoses av innehållet, inte försöka rensa bort det?

#1 Om det fungerar p.g.a. avslappningseffekten som spikmattan har, är det ju i och för sig spikmattans förtjänst.

pyre-lena
0

Varför inte? Klart det kan fungera. Blodcirkulationen sätter fart och om det inte fungerar som du önskar så har du säkert nytta av användningen ändå Glad

Jag skulle också velat haft en sådan på morsdag men jag fick snälla barn hela dagen istället och det är ju guld värt Flört

Du får återkomma med resulat och utvärdering för jag blir jättenyfiken på om det kan stimulera matsmältningsorganen. Om en månad är du säkert både lättare och piggare Glad

Lycka till!

fenixthebasketcase
0

Jag har också tänkt att prova ligga på magen, hoppas den kan lugna ner min bråkmage. :)

Gitten
0

Jag har också en Shaktimatta men i den folder som följer med mattan står det att man måste börja väldigt försiktigt och vänja kroppen vid mattan och det 10/dag PÅ RYGGEN. Sedan kan man öka 5 m /vecka på ryggen. Sedan stod en liten varning om att ligga på magen, att den behandlingen är MYCKET kraftfull och att man försiktigt skall vänja kroppen vid det. Hur kommer jag dock inte ihåg. Det kanske inte är så lämpligt att kasta sig in och genast ligga 30 på mage i en månad.

Jag gillar min matta men har bara haft den en månad och är fortfarande på invänjningsstadiet.

JAUS
0

Slagg? Trams säger jag. Obestämd

fenixthebasketcase
0

Oj, tror jag måste läsa den där instruktionsboken. Låg 20 minuter första gången, testade igår igen men kändes inte bra så låg bara i några minuter.

milky
0

Har själv använt spikmattan i ca 1 år. Toppen om man vill slappna av, eller ta en power-nap.

Man gungas in i avslappning direkt, om jag märkt något annat? …….inte vad jag kan känna….men jag älskar att vila på den….