Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4124 ggr
TantRafa
0

Prinsesstårta

Nä, det här är inget LCHF-recept på ovannämnda tårta. Men ibland vill man se sina dumheter på pränt, om inte annat för att kunna gå tillbaks och återuppleva graden av totalt hjärnsläpp.

Igår åt jag fyra bitar hembakad prinsesstårta. Och jag måste säga att jag lyckats utomordentligt väl med baket! Men varför i herrans namn skulle jag ta fyra gånger??? Jag smakade ju direkt att den var helt suberb…

Nu kan jag leva med detta avsteg från det vanliga, en gång lär ju vara ingen gång. Men det som stör mig är att jag har så jäkla ont i magen idag- och att jag redan på förhand visste att det skulle bli så.

Får man vara hur dum som helst?

Då vann jag!Skrikandes

Mervi
1

Man brukar lära av sina avvikelser. Och magplågorna kanske är till hjälp i lärandet.

Hoppas du mår bättre snart.

[ngupa]
0

*fniss*

[Pennylane1]
0

då var du värre än jag! Jag åt också hembakt tårta i går, egentligen skulle den ha varit helt LCHF-vänlig men eftersom de sakramentskade mandelmarängbottnarna inte blev som vanligt nån cm tjocka utan en mm, så fick jag i hast svänga ihop en ambrosiabotten också, den har bara 1,5 dl mjöl och 1,5 dl socker (och jag tog bara 1 dl) så det blev ju inte alltför illa ändå och jag tog en liiiten bit… hade inga känningar heller…

sen tog jag även en ytterst liten bit av fransk chokladtårta kanske två små tuggor) och vispgrädde därtill.

Jaja man ska leva också , gäller att inte äta å man får VETA att man lever Tungan ute

UBCL
0

Skärpning FUSKISAR!

Här skall vara rättning i ledet och inget jäkla tårtkalas, Basta Skrikandes

Bertil

Lisabet
0

Joho då, även här åts det hemgjord prinsesstårta i lördags.

Bottnarna var helt OK, kokosvåfflor (OK från min synpunkt - jag använder havregrädde eftersom jag inte tål riktig.)

Mellan bottnarna fanns hallon och det som inte var OK, vaniljkräm, sötad med lite honung.

Marsipanlocket var mandel, skållad och mald utrört i lite ägg och lite socker, ca 150 g mandet och 1/4 dl socker.

Det blev en mycket god liten tårta, fast svärsonen tyckte inte att den var söt nog. Det tyckte vi andra, även min man, den smale brödätaren. Han har också vant sig med mindre socker, för allt jag gör, även bullarna till honom, innhåller max hälften socker mot receptet.

TantRafa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nämen snälle Bertil…

… ok, jag gör som du säger!!!!!Flört

UBCL
0

Här får du Smörblommans enkla recept på vaniljmousse att trösta dig med!

Till cirka 8 personer.

2 äggulor

1 förpackning mascarponeost

5 dl Vispgrädde

1 - 2 Vaniljstänger. ( Det är lite efter hur mycket vaniljsmak som önskas )

Ingredienserna vispas samman med elvisp till önskad konsistens. Portionera upp moussen i serveringsskålar och ställ kallt. Toppa med hallon och blåbär strax innan servering.

Om man vill så kan man byta ut vaniljstängerna mot smält choklad med hög kakaohalt… cirka 85% brukar bli bra. MMmmmmm det är godis för både magen och själen.  Oskyldig

Minst lika gott som Princesstårta och helt lchf-säkrad Flört

Bertil