Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 4659 ggr
MEME22
0

Nej nu jäklar-tråden

Avslutade min gamla gnälliga tråd för några veckor sedan och känner mig nu redo att starta en ny. Kort historik, har ätit LCHF sedan i somras, har totalt gått ner 25 kilo med först GI och sedan LCHF sedan feb-08 när jag fick mitt senaste barn. Sedan jag började med LCHF har jag bara tappat några få kilon men jag mår väldigt bra och fortsätter därför tappert och hoppas på en vändning. Jag har ca 15 kilo kvar att gå ner, väger idag 80 kilo till mina blygsamma 161 cm.

Planen jag har är att göra några försiktiga justeringar av kosten, för att förhoppningsvis få mer resultat. Mindre mjölkprodukter, sluta mumsa mellis på kvällarna, choklad bara på helgen osv.

Enda anledningen till att jag inte gett upp som vanligt och återgått till gamla vanor är att jag är helt kvitt mitt vidriga sötsug och ständiga "hunger". Jag är mätt och nöjd och mår kanon. Min Crohn gick inte att hitta några spår av, inte ens vid koloskopi. Lovely!

Nu är det full fart framåt och uppmuntran tas tacksamt emot.

ullebull
0

Applåder i massor, välkommen att ta nya tag. Jag tar själv nya tag i dag efter ett fall i smörgåsträsket.

Detta fixar du, lycka till.

Godsagare
0

Oh vad bra att du blivit av med din Crohn!

Jag håller på dig och önskar dig lycka till att hitta rätt balans genom dina förändringar.

Mervi
0

Vilken hälsovinst du fått, absolut en bra anledning att fortsätta med LCHF. Lycka till med din ny start.

nenna31
0

MEME22……Många pepp…….det fixar du galant….ska med stort intresse följa dig ……kanske vi kan peppa varandra……????

Jag har många många kilo att tappa……men väntar på att passera första tio kilo strecket…..har nu på åtta veckor tappat sju kilo……Glad

Emea67
0

Pepp pepp!

Bra kämpat!

Jag tar också nya friska tag idag! Ska hålla lite koll på din tråd för att se hur det går för dig!

Glad

Denna kommentar har tagits bort.
MEME22
0

HJÄLP jag har klistrat in helt fel. Kan någon radera det jag har klistrat in ovan? Tråden verkar ha blivit helt ohanterlig…

Jennix
0

Fixat!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MEME22
0

Sådärja, nu har någon vänlig själ raderat mitt konstiga inlägg. Tack!

Enligt minmat har jag alltså ätit (får se om jag kommer ihåg) 29 gr kolhydrater vilket känns väldigt mycket. Jag har ätit avokado samt blomkålsmos både till lunch och middag vilket jag vanligtvis inte gör. Jag skulle tro att min vanliga förbrukning ligger runt 20 gr, men sällan lägre… 1800 kalorier har jag ätit. Jag hoppas att slippa minska på kalorierna även om jag läst i diverse trådar att det kan ge resultat. Idag känner jag att jag ätit lagom mycket.

Fördelningen såg ut såhär: Kolhydrater 7% fett 69% protein 24%. Jag hoppas jag kommer ihåg rätt. Målet för morgondagen blir alltså att minska på kolisarna och öka på fettet. Är 24% protein för mycket undrar jag? Till mina 80 kilo borde jag väl äta mellan 80-120 gr?

Imorgon planerar jag att äta:

Frulle: Äggbröd med ost och smör

Lunch: Ingen matlåda så äter någon lämplig dagens utan potatis men med tillsatt smör (föredrar att ha med låda men ska träffa en kompis imorgon)

Middag Hamburgare med stekt ägg (utan bröd förstås…)

MEME22
0

# 8 Tack snälla! Undrar hur jag kopierar sammanställningen från minmat utan att få med allt……….?

Jennix
0

Jag brukar göra så, att jag kopierar en ruta i taget och har två fönster öppna samtidigt. Förstod du hur jag menade nu? Flört Om jag kopierar hela bilden så blir det så där konstigt, men om jag liksom kopierar det som är inuti en ruta i taget så funkar det.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jennix
0

Energi kcal: 1791,50

Proteiner: 109,77

Kolhydrater: 28,97

Fett: 135,53

200Gram Blomkål
15Gram Smör 80% fett
200Gram Köttfärs nötfärs högst 10% fett
80Gram Avokado
30Gram Tzatziki
30Gram Lök gul röd
80Gram Ägg rått
60Gram Keso färskost 4% fett
25Gram Ost hårdost 31% fett
20Gram Smör 80% fett
20Gram Ost hårdost 28% fett
120Gram Lax
80Gram Avokado
40Gram Crème fraiche 34% fett
20Gram Stenbitskaviar
150Gram Broccoli
15Gram Smör 80% fett
50Gram Mellanmjölk 1,5% fett berik

MEME22
0

Och här kommer dagens intag. Känns bättre än igår.

Energi kcal:

1639,70

Energi kJ:

6851,00

Proteiner:

107,08

Fiber:

5,49

Kolhydrater:

23,33

Vatten:

623,36

Alkohol:

0,00

MEME22
0

Jag har plötsligt drabbats av ett väldigt sötsug. Kan för mitt liv inte förstå vad det kan bero på… Igår kväll var jag tvungen att blanda ihop cocosfett, kakao och kokosflingor och käka med sked. Det hjälpte, men jag kan inte tänka mig att det är något som jag bör göra varje dag…. Jag har ju denna veckan varit lite mer strikt, försöker hålla mig under 20 gr kolisar per dag, så var detta sug kommer från plötsligt vete tusan. Jobbigt är det i alla fall. Dagens meny:

Frulle: 4 polarbröd med smör och ost

lunch: fläskfilégryta a la Airam som jag lagade igår, med oliver, chili bacon mm. LOVELY!

Middag: Nötfärsbiffar med senapsgräddsås, smörfräst spetskål till samt lite gurkskivor. MUMS

Planerar att döva suget ikväll med en avokado med äkta (ej Rydbergs el dyl) skagenröra.

MEME22
0

Jaha, nu har det alltså gått 1 vecka i mitt nya mer strikta LCHF-liv. Vad fick det för resultat undrar man. Jo, upp 8 hektoSkrikandes. Det innebär att jag totalt är upp 3 kilo sedan bottennoteringen i början av året. Jag behöver hjälp! I höstas gick det mkt långsamt nedåt, men dock nedåt. Utan att ha ändrat kosten har det sedan gått uppåt, uppåt och lite mer uppåt. HjälpFörvånad!

Det som är mest logiskt att pröva är väl att minska kalorierna, jag ligger idag runt 1800-1900 kalorier per dag. Men jag tror att jag kommer vara hungrig! Och det är ju meningen att jag ska slippa. Måste jag välja mellan pest och kolera, dvs viktuppgång eller hunger?

shamani
0

Jag undrar vad du dricker under dagarna? Kan det vara något där du kanske behöver ändra på? Om du dricker mjölk t ex så kan boven vara där.

MEME22
0

#16. Det enda jag dricker är vatten, vatten, vatten. Inte ens vin dricker jag (OK då kanske en gång varannan månad).

MEME22
0

Jaha, ytterligare en vecka har susat förbi och facit är -1,2 från förra veckan, och -0,4 från "startvikten" för två veckor sedan. Jag är jätteglad att det har gått ner denna veckan. även om jag ställer mig något frågande till varför. Har inte lyckats dra ner så mycket på kolhydraterna, har bara minskat på keso+TY som är min nödfrukost ibland. Däremot har jag haft fortsatt jobbigt sug på kvällarna som jag botat med att dricka vispgrädde, så totalt har nog inte mängden mjölkprodukter minskat märkbart. Men man ska inte skåda en given häst i munnen (eller vad heter det nu??!?), jag är jättenöjd med min vikt denna måndag.

Balanserad
0

Enl ditt inlägg #13 så tycker jag att det ser ut som om du äter för lite fett. Mer fett och mindre sug. Men fortsätt att hålla nere på grädde och CF.

Svår balansgång.

Smorblomma80
0

Ville bara kika förbi…. den här trådens namn gick ju inte bara att motstå!

Här är också en LCHF:are som käkat kosten i cirka 15 månader. Mår toppen och min diabetes… symtomfri och medicinfri.

Jag tillhör en grupp här på KIF som heter Smörhålan, geografiskt så finns vi i nordvästra Skåne, kika gärna förbi där. Det är ju kul att utbyta erfarenheter och tankar. Vi är en grupp som käkat LCHF-kost i varierat lång tid och vi träffas var 14 dag för att prata, utbyta erfarenheter och stötta varandra. Dessutom har vi väldigt roligt!

Kram kram och lycka till med kosten!
Smörblomman i nordvästra Skåne

MEME22
0

Tack för uppmuntran! Just för tillfället så verkar det gå åt rätt håll. Imorse stannade vågen på 79,5, vilket är ett ytterligare ett (litet) steg åt rätt håll. Fortsätter att dricka min vispgrädde på kvällen, ca 1 dl. Lite ologiskt att det skulle vara anledningen till att vikten släppt lite, men så länge det går neråt så finns ju ingen anledning att sluta. I LOVE vispgräddeSkrattande.

Balanserad
0

Kul att det går utför, nejdå, jag menar neråt!

Önskar att jag kunde dricka (eller åtminstone använda i kaffet) grädde. Saknar det en del faktiskt. Undviker det för att se om vikten kan minska.

MEME22
0

Hmm 79,7 idag dvs upp 2 hekto. Kan det bero på att jag faktiskt glömt bort att dricka min vispgrädde några kvällarFlört? Menyn idag lyder som följer:

Chilifärsbiffar med smör på.

Fläskfilégryta med dijon och vitlök, blomkålsmos

Kycklingklubbor med ratatouille

Vi testar "Matkomfort" från och med idag. Halvt färdiglagad mat för 4 middagar till lagom antal personer kommer till din dörr på söndagskvällen. Den innehåller inga tillsatser eller konstiga saker. Du får ganska snabbt en vällagad och hälsosam middag på bordet, även stressiga kvällar efter jobb och dagis. Någon som prövat? Vissa av tillbehören får jag ju naturligtvis byta ut, men gillar själva idén.

MEME22
0

Ock så var det måndag igen, var tog helgen vägen? 79,5 idag så än kan man väl se att trenden är svagt nedåt pekande:-) Jobbig vecka, först magsjuk och nu gallproblem och ont, ont och ont. Efter magsjukan åt jag lite rostat bröd för det var det enda magen kunde tänka sig att äta. Detta i kombination med allmän känslighet efter magsjukan bäddade väl för gallan att börja bråka.

MEME22
0

79,2 idag, vilket är lite förvånande eftersom jag föll för frestelsen vid kafferepet igår. Men det kanske tar några dagar innan det visar sig på vågen? Tänkte försöka att inte väga mig så mycket i veckorna utan bara på måndagar. Trenden pekar fortfarande nedåt, I LIKE!

[mejja]
0

vad häligt att det går neråt, grattis! för min del så lossnade det lite när jag slutade dricka vispgrädde, tänk va olika vi är Glad    

och en fråga..vad är TY?

lycka till

nenna31
0

Här har det inte lossnat ännu….!!!! börjar bli lite frustrerad nu…..10 kg gick bra men efter min svåra "magsjuka" när jag blev så uttorkad så jag fick åka in och få dropp satte stopp !!!!Det har gått en månad nu….kroppen krymper men inte vågen….vet att det kan bli så men men ……börjar bli frustrerande nu…..Skrikandes

Men jag kämpar på ……..Tungan ute

MEME22
0

TY=Turkisk Yogert!

lil-sis
0

Jag är ungefär lika lång (lite kortare) med ungefär samma mål (lite "lättare" ändå, dock).

Jag tror jag kommer läsa nyfiket.

Mål ett är ungefär där du är nu, under 80kg. Är lite kvar (eh).

[mejja]
0

#28 Aha man lär sig nåt nytt varje dag ;)