Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 17198 ggr
dufva
4

Vårtorna dör!

Skärpte till kosten rejält efter julhelgerna med en fakir-satsning och har kört väldigt strikt sedan dess

Under senaste veckan har jag upptäckt en trevlig förändring på kroppen..

Märkte att jag inte längre hittade vårtorna på halsen som jag alltid måste akta när jag rakar mig Förvånad.

Mycket märkligt, så jag känner efter i midjan där jag vet att jag har en kompis till som har bott där hur länge som helst……BORTA den med..

Den jäkeln som alltid funnits precis mellan skinkorna då.

Samma sak där. Den har packat och flyttat..YES!Skrattande

Jag kan konstatera att nästan alla vårtor jag hade (tre olika sorter dessutom) antingen redan är borta eller är på väg att skrumpna ihop..

Kan det vara fakiren som triggat igång processen eller är det bara en slump att kroppen helt plötsligt "knäckt koden" och nu rensar bort eländet??Obestämd

[Pennylane1]
0

jag har tvärtom FÅTT vårtor, sådana där inåtvända unde båda fötterna!

dufva
0

Dietisterna kanske håller på att få rätt..

Jag kanske är så sjuk och döende av kolhydratbrist så inte ens vårtorna kan hitta näring på mig…Tyst

Skämt åsido så mår jag alldeles utmärkt  kanske jag bör tillägga..Skrattande

OlgaMaria
1

Om svamp lever på kolhydrater kanske vårtor också gör det?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

dufva
0

En ketogen kost har ju visat sig öka överlevnaden hos försöksdjur med cancer med över 60%

Nu kanske man inte ska jämföra vårtor med cancer men en typ av cellförändringar är det ju i allafall.

Måhända har kosten ändå nåt att göra med det plötsligt blev möjligt för kroppen att få övertaget i processen..Obestämd

Skönt att bli av med dom små kräken i allafall Skrattande

Besika
0

vårtor är ett virus. Funkar immunförsvaret borde de försvinna

lizaohman
0

Jag märkte samma sak med mina små små ansiktsvårtor - de försvann efter bara några veckor!

mollward
0

Hej! Jag har åxå upplevt samma erfarenhet.

Innan LCHF så hade jag tre envisa vårtor under fötterna som kom
tillbaka vad jag är gjorde. Har provat alla medel på marknaden samt
även varit och fryst bort dem, men nix, de kom tillbaka hela tiden.
Sen gav jag upp och lät dem vara. Efter ett par tre månader på LCHF så upptäckte jag en dag att de var borta!!  Skrattande
Nu har jag ätit i över 1,5 år och de syns fortfarande inte till!  Kalasbra!

Pasi
0

Vårtornas försvinnande motsvarar nog bara skeppsråtornas flykt från det sjunkande skeppet. Flört

[Pennylane1]
0

Help! Ska väl vara glad att jag FÅTT vårtor då för första gången på tretti år eller nåt!

Bengt-Olov
0

Att vårtor skulle vara ett resultat av VIRUS, har vi väl alla fått lära oss. Ja, men hur säkert är detta!? Vilken koppling finns inte mellan vårtor och och svamp, och att vårtor kan ses som en och annan svampkropp som sticker ut!? Jfr med svamp i naturen… Bara funderar här, men tar gärna emot någons respons.

Marie-ann
0

Efter 4 veckor har jag min vårta FÅTT en kompis… Konstigt!

Mitt mjällexem som sägs trivas bra av kolhydrater har blossat upp trots min nya lchf-diet. Också konstigt! Hoppas att det är tillfälligt för det hade varit najs om man blev av med eländet.

Andina
0

#11- det är nog bara i omställningsfasen när din kropp är i ett litet kaos och inte riktigt vet var den ska sätta in sitt försvar som din Vårta fått en egen kompis. Likaså med mjällexemet. Jag gissar att både kompisar och exem försvinner när din kropp stabiliserats på lchf-kosten.

Mina "åldersplippar" (inga vårtor direkt) och "åldersfläckar" håller på att försvinna med lchf-kosten!
Jag blir bara yngre och yngre! (…. eller?)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Luccy
0

Skrattande Men är det klokt eller??? Upptäckte när jag läste denna tråd att ja just ja, jag hade en vårta på fingret o den är borta numera. Den har jag haft i mååååååååååååånga år.

Jiiiiipppppppppppppiiiiiiiiiiiieee Skrattande

Halvdansken
0

Mitt kondylom är tyvärr kvar….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

greensis
0

Jag är som Pennylane, jag har fått fler vårtor, djupt liggande på fotsulorna.

Fabricati diem, pvnc!

Bengt-Olov
1

Motstridiga effekter på detta område också, alltså. Ja, med lite is i magen, ska det väl nog ordna sig på det området också, ni som tillfälligt(?) fått ökade problem!?

[Pennylane1]
0

jag köpte vårtmedel på apoteket och det har hjälpt.

greensis
1

#16 Det vänder efter 3 år? Hur mycket is i magen tycker du att jag ska ha? Permafrost?Flört

LCHF behöver ju faktiskt inte kunna bota precis allting!

Fabricati diem, pvnc!

Bengt-Olov
0

Skrattande

Bengt-Olov
0

Kanske inte det, fast samtidigt kan det ju vara värt att pröva MÖJLIGHETEN… Vi vet att rapporter talas om att det kan ta många år att bli av med candidasvamp, även vid strikt kolhydratreduktion och örtpreparat. Hur var det föresten med kopplingen vårtor och svamp!?

Sindri
0

"Inåtvända" vårtor under fotsulorna är inte vårtor. Och de beror på fel skor, vilket inte är svårt att hitta nuförtiden!

Ett långt härligt fotbad, med efterföljande "operation" tar bort dem. Envisa får ett litet aloe-blad på sig med plåster. Mjukas upp och försvinner.

Många här äter ju magnesium, det är en säker vårtborttagare eftersom det stärker immunförsvaret och vårtor är ett virus. Alla mina barn har haft problem med vårtor i tidiga tonåren och alla har blivit hjälpta av magnesium.

(-Jaha, sade den vidsynte husläkaren, och hade de stått på huvudet och druckit mjölk hade det också hjälpt! Grrrr!)

Cissit
0

#21 vad konstigt, det är ju just den typen av vårtor jag har fått lära mig beror på virus och därmed dessutom är smittsamma. Jag fick bort mina jag dragits med hela livet genom att frysa bort dem hos hudläkaren.

Man kan INTE operera bort den typen av vårta som jag hade själv iallafall, den var hur djup som helst.

Andra "vårtor" som man har på kroppen, är väl mer cellförändringar, hudvårtor brukar man väl kalla dem? De är väl inte pga virus…

Men iallafall, kul att en del blivit av med sina, synd om dem som fått fler!

Andina
1

Fotvårtor = "inåtvända" = smittar = virus
därför rekommenderas att undvika att gå
barfota vid allmänna duschar (som på
simhallar, gympasalar o d, m m).

Virus kan kroppen klara av att "erövra"
(se på t ex förkylningar, flunsor m m)…
Får kroppen "stöttning" - t ex kost som
stärker kroppen och därmed immunförsvaret -
så kan kroppen "slå ut" viruset lättareL/
snabbare/bättre…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Andina
0

#21 - jag undrar om du inte tänker på det som kallas för liktorn???
Det - är inte vårtor - det kan skapas av olika anledningar - som t ex för trånga skor…

Fotvårtor, dock, är ett annat "fenomen"… och virus…

Cissit
0

Precis min tanke Andina!

keja01
0

De som fått fler virus-vårtor skulle kunna prova med magnesiumtillskott. Det är tydligen några fler i världen som lagt märke till att det kan ta bort vårtor.

http://chestofbooks.com/health/materia-medica-drugs/Materia-Medica-Therapeutics-Inorganic-Substances/Warts-Magnesium-Treatment.html

Sindri
0

Jag får förhårdnader under främre trampdynan när jag gått i skor med för tunna sulor. En förhårdnad växer inåt som en tagg och gör ont att gå på. En förhårdnad går att skära bort, lämpligen efter behandling med aloe-blad som mjukar upp den. Jag tycker det låter som det är det pennylane drabbats av.

Liktornar bildas också av tryck mot foten (fel skor), kan också mjukas upp och filas bort, men kommer tillbaka om man fortsätter med samma skor.

Fotvårtor är något helt annat.

greensis
0

#27 Jag surfade på wikipedia - för min del är det definitivt fotvårtor, inte liktornar. (om än inte på långa vägar i den omfattningen som på illustrationen)

Fabricati diem, pvnc!

Sindri
0

#28 Prova magnesiumtabletter!

greensis
1

#28 Jag äter redan magnesium.

Fabricati diem, pvnc!

Sindri
0

Hmmmm…fotvården då?

[Pennylane1]
1

fast jag har MBT-skor och de har knappast tunna sulor! Oskyldig

greensis
1

#31 Vårtorna går faktiskt bort om man blöter upp fötterna och kör transversal från apoteket på dem och så filar. Det krävs bara en systematisk kampanj på flera dagar, kanske en vecka. I vardagarna kommer det så mycket annat emellan att det är svårt att få systematik i det hela.

Och jag har en tendens att slarva på badhuset så de kommer tillbaka när jag väl fått bort dem. Rynkar på näsan

Att jag bjäbbade tillbaka här i tråden var lite det att LCHF inte per automatik botar allting för alla. Allt för vissa, mycket för många, en del för vissa. I just mitt fall är min astma borta, 25 kg är borta och förblir så, samt en hel del mindre hälsovinster. I det läget kan jag leva med att några envisa fotvårtor inte fattar att de ska försvinna enligt teoriboken.Flört

Fabricati diem, pvnc!

lakritsmaja
0

Man får vara envis till tusen, jag fotbadade varje kväll, filade försiktigt och satte på nagellack, typ genomskinligt överlack. Det tog ett tag men de försvann! De är fortfarande borta.

Monsun
1

Mina vårtor (några små på händerna) har inte heller fattat att de ska dö - snarare verkar de piggare än på länge och jag tycker tom att det har blivit fler….Gråter 

Och fotvårtan på lilltån som jag har haft i ca 10 år (trots allt möjligt) harinte heller fattat - tyvärr!

Men skönt för dig Dufva!

Cissit
0

Jag har kört transversal..och något medel man penslar på…och varit envis som tusan, men det har inte hjälpt. Till slut hjälpte hudläkaren mig att frysa bort dem, det tog 2-3 gånger (de trodde att det skulle räcka med 1) så de var rätt envisa, men det är ett bra tips, har inte fått tillbaks dem än och det är flera år sen nu!

lil-sis
0

Vårtor eller inte tvistar gynekologen och barnmorskan om.

Hur som så hade jag "utväxter" på de privata delarna som gyn först tyckte såg ut som normal slemhinneläkning (haft en spricka innan).

Sen hos BM när jag tog cellprov (som var normalt) så var hon TVÄRsäker på att det var kondylom. Men väldigt lite.

Nästa gång jag var till gyn så trodde han att det var svamp (…).

Anyhow, de huserade på mig i ca tio veckor och blev snarare fler än färre.

Började med "strikt" LCHF för drygt två veckor sedan.

Och förra veckan noterade jag att ALLA "vårtor" var borta. Varenda en. Bara sådär. En dryg vecka efter att jag visat upp dem igen och fått "kondylom/svamp"-förslagen.

Otroligt Skrattande

greensis
0

#37 Förvånad FörvånadOtrevligt ställe att få vårtor på, och när experterna dessutom är oense. (De KUNDE ha föreslaget cancer…)

Och så vips är allting… bara borta.Skrattande

Kan man stava till lång näsa…Cool

Fabricati diem, pvnc!

lil-sis
0

Ah men barnmorskan yrade om livmoderhalscancer! Det är tur att jag är lite påläst och inte så lättskrämd… De virus som ger kondylom (om det nu var det) ger INTE cancer. Så det var jag inte orolig för (provet var ju normalt och dessutom det man gör vart tredje år eller nåt sånt).

Hon skickade mig till Gynekologen för en "svullnad" på skinkan (iofs ganska stor). Som tur är så är han trevlig och tar allt på allvar, så det slutade med att han tog in en kollega (med student) och så ultraljudade de min "svullnad" med maskinen man har till VUL egentligen (haha) och bestämde sig för att det är ett inflammerat lipom. Men om jag är orolig behöver jag bara ringa så gör han en biopsi. Gillar :D

Gissa om jag blev förvånad när de bara var borta sådär! Cool

Halvdansken
0

#39, var har du läst det? Det finns många HPV virus, och jag tror att är ett par-tre stycken som kan vara cancerframkallande. Jag har själv problem med det (LCHF har tyvärr inte förändrat nåt) och blev behandlad för cellförändingar av grad 2.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

lil-sis
0

På ungefär alla informationsställen som det finns om kondylom (jag gör så när jag hittar ngt jag undrar vad det är). Och så har jag pratat med de två vänner jag har som är överläkare.

Det finns MASSOR av HPV-virus och det är i stort sett omöjliga att undvika. Men de som ger kondylom(vårtor som oftast sitter på utsidan) är inte samma som ger (på sikt) livmoderhalscancer.

Kondylom läker kroppen normalt ut själv, när den har immunförsvar nog att klara av viruset. Det händer ju däremot inte med cellförändringarna. Men det kan ta olika lång tid med kondylom, upp till ett år osv. Mina blev fler under tio veckor ca (om det nu var just kondylom) och sedan efter en dryg vecka på LCHF var de puts väck. Inte några i taget utan alla var borta Skrattande

Jag tog ju cellprov mitt under "pågående" anfall av kondylom, inte på grund av dem utan för att det ändå var planerat och det var helt normalt. Fick fö svar väldig snabbt, inom två veckor.

Men vårtorna under högerfoten, de är kvar minsann. Kanske ska passa på att bränna dem på semestern när jag inte behöver foten för att jobba.