Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 2429 ggr
nobban7
0

Smörgåstårta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Maken och jag äter ganska strikt lchf, sonen äter inte räkor och sonens flickvän är halvvegetarian men äter fisk. Där har vi förutsättningarna för den här smörgåstårtan.

Gjorde oopsies på 3 stora ägg och 100 g philadelphiaost.

Gräddade i rund form med löstagbar botten med smörpapper i botten i 150 grader 30 minuter. Gjorde tre sådana kakor.

Fyllning 1: En burk tonfisk, ca 1 msk riven gul lök, 1 msk dijonsenap, ett par msk majonnäs och ett par msk gräddfil.

Fyllning 2: En Kvibille ädelost, några msk grädde och ca 100 g mascarpone (bara för att jag råkade ha det kvar i kylen)

Bredde hela tårtan med en blandnng av majonnäs och gräddfil.

Så långt fick jag den här fördelningen i min.mat.net

Jag garnerade med persilja, isbergssallad, kokta ägg, rökt lax, stenbitsrom och brie.

nobban7
0

Bottnarna blev höga och fina och funkar säkert alldeles utmärkt till gräddtårta också.

Konsistensen på tårtan blev precis som jag vill ha den - saftig Glad

[Pennylane1]
0

gjorde du tre bottnar av satsen på tre ägg eller en sats till var botten?

nobban7
0

#2 En sats till varje botten.

Mcshep
0

Ser väldigt fin ut Tungan ute.

nobban7
0

#4 Jo, jag är ju glad att jag lyckades få till en bild över huvud taget. Ser att den mer ser ut som en bakelse än en tårta men det visar ju bara hur hög den blev med oopsies-bottnarna. Vi är fem personer, däribland en hungrig tonåring, som ätit upp halva.

Lotte
0

Men TACK för tipset!:)) Och fin bild! Håller på att grunna ihop nåt gott och lämpligt till sonens studentfest om mindre än två veckor. Ska ha typ buffé. Och det här var klart en grej som ska göras!

[Karro]
0

Kanonbra ju!