Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4340 ggr
kricko1
0

Polardessert

Vill tipsa om en fantastisk (lite förvånande faktiskt att det blev så gott) dessert som medföljde min beställning av Kaffeost från Kangos Glad

Leverantören (vann SM-brons i Mathantverk 2008) skickade med lite recepttips för de tänkte säkert att hon där begriper sig nog inte på hur man kan använda den här delikatessen Flört och mycket riktigt så hade jag aldrig provat osten på det här sättet om jag inte fått tipset.

Så här kommer ett recept som iof. inte låter så märkvärdigt, men som var exeptionellt gott i all sin otroliga enkelhet. Det bör passa alla som gillar ost/kaffeost och även dem som aldrig smakat den sortens ost, men tyckewr om tex. Cypriotisk "Haloumi". Kaffeostens fördel är att den varken är saltad eller sockrad och att den innehåller 30% fett.

* Tunt skivad kaffeost så det täcker botten på en ugnsfast form av valfri storlek.

* Hälften grädde, hälften mjölk 3%. Totalt så det lägger osten väl "i blöt" men inte så den "drunknar". Jag tog 0,5 del grädde+0,5 dl mjölk till en portionsform.

(* 1 msk farinsocker. Vilket jag förstås uteslöt. Men tips tas tacksamt emot hur man ersätter den lite knäckigt kryddiga smaken från farin utan att använda socker… går det? Sötman som sådan saknas INTE för grädden är söt i sig och iom. att osten inte är saltad alls så behövs verkligen inget socker)

* Vaniljpulver efter smak, blandad i gräddmjölken.

Häll gräddmjölken över osten, ställ in i 200 grader ugnsvärme till osten är riktigt genomvarm 5-10 minuter. Värm inte för läge så osten smälter bort helt.

Ta ut och låt svalna en liten stund (till den fortfarande är varm men inte skållhet) och servera med frysta iskalla hjortron (vilket jag naturligtvis inte hade så jag tog frysta hallon och det var nästan lika gott. Samt iskall vispad grädde till om man vill… fast för mig räckte det gott att äta den varma simmiga gräddmjölken direkt ur portionsformen med iskalla hallon. Vill man kan man säkert ta bara grädde, men orginalblandningen blev mycket bra och kändes "lagom".

Bara ett litet tips till den som vill pröva en norrländsk delikatess. Låt Er väl smaka, kanske förvånas även Ni över hur otroligt gott och exotiskt ett busenkelt och till synes nästan lite "simpelt" recept kan bli Skrattande

Vänliga hälsningar! /Kricko.

nobban7
0

Vet inte vad kaffeost är men misstänker att det är likt hälsinge ostkaka, kanske inte gräddad, bara avrunnen? Är det nåt sånt är det gott!

kricko1
0

JA! Glad

Jag är def. ingen expert men jag tror det måste vara tämligen likartat (såvitt jag kan förstå iaf.) och nog ser den här runda kaffeosten jag har ut som att den är gräddad Obestämd

Den kallas för kaffeost för att den traditionellt lades bitvis i en kopp varmt kokkaffe där den fick mjukna och sedan åts den med sked direkt ur koppen samtidigt som kaffet förtärdes på sedvanligt sätt. Gnisslar lite mellan tänderna när man tuggar på den efter att den legat i kaffet och mjuknat.

Låter kanske konstigt, men blir otroligt gott och alla de smaker man inte riktigt känner i kall form (känns faktiskt rätt menlös i smaken då) kommer fram och till sin rätt  *mums*

Har du nobban några andra (lite mindre traditionella gör inget alls) tips på hur en sådan här ost kan serveras för att variera med kaffekoppen?

Vänliga hälsningar! Kricko.