Omeletter
Tänkte ge er ett förslag på omelett som jag och minsta dottern åt till lunch idag. Hon tog kanske 5 smakbitar och jag resten.
1 paket bacon steks i en rejäl bit smör tills de är lite lagom hårda, i med strimlad röd paprika gissar på en halv ungefär. 4 stora ägg, oregano och dragon. Mycket chilipeppar! Mer smör om det ser torrt ut. Rör runt äggen och riv över Westerbotten ost så att det täcker ytan. Rör inte mer utan låt allt bli en tjock omelett. Mmmm, gott!!
/Lillianna
Nån som har flera variationer?
~ Lillianna ~

Låter jättegott!
"still lost in space and time"
En favorit-"omelett" hos mig är följande:
Kläck två ägg ovanpå varandra i stekpannan, spräck gulorna, och se till att äggen flyter ihop. Ta snabbt sedan tre-fyra tjocka skivor av favoritosten samt någon annan fyllning för den delen(stekt fisk,bacon, svamp,räkor, spenat), bestäm efter behag, och lägg fyllningen i mitten av äggen. Krydda enligt smak. När sedan osten har börjar smälta och blanda sig med fyllningen är det dags att vika och vända på paketet.
Vik in kantenterna på äggen över fyllningen i mitten, och vänd sedan för att steka en stund på andra sidan. Ta hjälp av en gaffel eller liknande, det kan krävas lite träning ibland.Det här går att variera i oändlighet….
Min omelettsmet gör jag alltid på 2 ägg en ordentlig skvätt grädde ca ½dl och salt och sedan kryddas den på olika vis. Favoriten är just nu tomat, fetaost och basilika. Lök, skinka och ost är också gott.

Denna omelett har jag många gånger så den är en av favorit-omeletter
Omelett med makrill i tomatsås
3 ägg
2 msk mjölk
1 burk makrill i tomatsås
1 paprika, hackad
1 liten lök, hackad
1 burk skivade champinjoner
1 tsk sambal oelek
salt o peppar
1 näve riven ost/ fetaost
Bryn lök, champinjoner och paprikan. Vispa ägg och mjölk med kryddor, rör ner makrillen. Häll i stekpannan och ha till sist på osten. Den kan även uteslutas och att du i stället gör en tomat sallad med valfri ost som tillbehör.
Stek på svag värme till omeletten har stelnat.