Ketos
Jag har ätit enligt Lchf i drygt två veckor och har tillåtit mig själv vissa grejer med 7-8 % koldyrater. Jag har överhuvudtaget inte märkt av nån ketos som jag läst mig till brukar komma efter bara några dagar. Men nu till min fråga..
Jag har ju inte hunnit tappa så många kilo än så länge men om jag vill dra ner ännu mer på kolhydraterna så att jag alltid ligger under 5 % kommer ketosen dyka upp då och "borde" det gå snabbare att gå ner i vikt?
Följ gärna med på min resa som förstagångsmamma, lärarstudent och från fet till normalviktig på min BLOGG!!
Hejsan Rebecka!
Har du kikat på "Hur vet jag att jag är i ketos?" i Vanliga frågor & svar?
Det finns inget som säger att du "måste" märka av ketosen. Ketos är ett normalt tillstånd som till och med inträffar för kolhydratätare efter en natts fastande.
Äter du tillräckligt få kolhydrater så är du i ketos. En del säger max 100 gram, andra säger max 60 gram/dag. Hur du fungerar får du ta reda på själv.
Det som defintivt gäller är att inse att det här är ingen quick fix, eller en snabb bantningsdiet, det är en livsstil. Läs gärna vanliga frågor och svar-tråden som finns bland de översta trådarna här till vänster.
Ketosproduktionen är en enkel gungbräda där kolhydrater är på andra sidan. Minska mängden kolhydrater i kosten -> högre ketonproduktion, och vice versa. Tämligen trivialt.
Huvudpoängen är att minimera insulintoppar, som råkar sammanfalla med ketos.
Ok, då hade jag uppfattat ketos helt fel. När jag har pratat med min syster som också är intresserad av lchf har hon förklarat ketos som ett illamående och övergångbesvär. Men nu när jag läste den länkade frågan förstår jag vad det egentligen är. Har inte brytt mig om att titta på det innan för man litar ju såklart på sin syster:D.
Så nu förstår jag mycket bättre! Tackar!
Följ gärna med på min resa som förstagångsmamma, lärarstudent och från fet till normalviktig på min BLOGG!!