LC till jyckar
Nu har jag bestämt mig för att sluta köpa svindyrt specialfoder för jyckar och istället låta även hunden äta sig frisk på LCHF.
Det tror jag vovven blir glad för och jag räknar med att halvera foderkostnaden. I dag hittade jag hackad svinlever och späck till en billig pening i frysdisken och har nu kokat ihop sörjan till läcker hundmat.
Min fråga nu är: Hur mycket ska jag ge honom? Vi pratar om en kastrerad schäfer/labb som varit hungrig varenda dag sen han kastrerades för 6 år sen, jag tror inte han någonsing skulle sluta äta om jag försökte låta honom äta sig mätt bara. Någon som har någon idé eller erfarenhet?
Jag skäms när jag tänker på att han ätit lightfoder så länge, jag önskar jag kommit på att ge honom LCHF tidigare!
Hmmm… är det labbe i honom förstår jag att han är ett matmonster :-) Jag har egentligen inga vettiga råd, jag själv skulle aldrig våga ge mig på att göra egen hundmat eftersom jag saknar tillräckliga kunskaper kring det. Jag vill bara flagga för att du kanske ska läsa på om BARF (om du inte redan gjort det förstås) innan du börjar laborera. De funkar ju inte riktigt som vi gör, och det är så himla viktigt att de får i sig rätt mängder av allting, framförallt när de börjar bli till åren komna.

Jag håller med Marylojs, jag skulle heller inte våga ge mig på att ge mina hundar eller andra djur diet på detta viset. Dom fungerar ju väldigt olikt oss. Och jag skulle vara orolig att dom inte fick i sig allt som dom behöver.

Jag är inte speciellt insatt i detta eftersom jag inte är hundägare just nu…men tänk på att det främst är rå mat som hunden ska ha…med en stor andel ben.
Synd att koka levern så den förlorar en del av sina vitaminer.
Sök på nätet…där finns en hunduppfödare som är väldigt kunnig på BARF. Du kan säkert maila dina frågor dit. Finns även forum för det.
Marylojs, mandymoo - Jag vet inte om man vågar fortsätta ge sin hund mat, baserad på spannmål och vegetabiliskt fett, det ser jag som en större fara med. Då kan man vara säker på att hunden inte får det den behöver!
3# "Torkad fågel, animaliskt fett, majs, majsmjöl, majsgluten, betfor, kycklinglever, mineral, fågelprotein-isolat, jäst, vegetabilisk olja, fiskolja, fruktos-oligosackarider, spårämnen (inkl. kelaterade spårämnen), jästhydrolysat (innehåller mannan-oligosackarider), DL-methionin, taurin, äggpulver, ringblommeextrakt (innehåller lutein), vitamin." Detta är innehållsförteckningen för det foder min jycke äter. Säkerligen inte 100 % perfekt, men garanterat bättre balanserat än om jag skulle hålla på att mickla själv. Dessutom det enda foder han äter. Däremot har jag planer på att gå över till det foder jag skrev om häromdagen.
majs, majsmjöl, majsgluten, betfor
Detta har alltid gjort mig skeptisk på djurmatpåsar, det låter inte särskilt artriktigt och är en stor del av vad vi petar i dem…
Numer pensionär i Nynäshamn

Majs o Betfor - Inte så bra för vovven. Men det låter dock som ett relativt bra foder, många foder har "spannmål" först på innehållsförteckningen.
Jag är övertygad om att en hund får i sig allt den behöver om man ger den vad den är biologiskt anpassad för att äta (samma regel som gäller för övriga djur på jorden
), mao kött, fett, senor, ben och lite inälvor.
Måste bara kolla, följer innehållsförteckningen för djurfoder samma regler som för människor?I så fall står den ingrediens av innehållet som är störst på första plats och resten i fallande skala. Framkommer det inte hur stor fördelningen är i % av ingredienserna?
Har ingen hund just nu, men den vi hade dog i levercancer. Jag har misstänkt att det var fodret, som startade detta.
Katten vi hade fick order av veternären att banta, så han fick ett magert torrfoder som han tappade pälsen av. Då började vi ge honom färsk fisk, köttfärs mm animaliskt, och han blev pigg och kry och fick en fantastisk päls. Han blev 18 år.

Jag antar att regeln med ingredienser i fallande skala gäller alla livsmedel, även hundmat!?
#8 Jo, det ska det göra. Åtminstone hälsade tillverkarna av Mjau kattmat att det fungerade så på kattmat :)

Nefertari
Klart han är hungrig om du bara gett honom lightfoder.
Hundmat som finns i handeln är ju inte alls artriktig, den innehåller en sanslös massa kolhydrater för att dryga ut den.
Massor med jyckar blir sjuka och dör i förtid pga fodret
Utmaningen om man vill göra egen hundmat är väl att kunna variera den tillräckligt mycket
Sök på Barf (Biologisk anpassad rå föda för hundar)
så hittar du många tips