Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1409 ggr
SirfalasEmy
0

Naturbeteskött

Vi har ett tag nu köpt naturbeteskött (malet) när vi haft råd. Det har blivit typ varannan gång. OJ vilken skillnad i smaken. Ärligt talat så tycker jag bättre om smaken på icke-gräsbetes…men men, jag äter naturbetes ändå, just för att det är så mycket bättre. Skrattande Jag brukar hålla tyst om mina åsikter om smaken för att inte påverka dottern.

Men det kvittar, hon gillar det inte alls och känner direkt på smaken i tex köttfärssåsen/köttbullarna att det är naturbetes och vill oftast inte ha då, mer än några fjuttiga munsbitar.

Tänk att det kan skilja så i smaken. Vad är skillnaden mer än att gräsbetesdjur äter just gräs? Hörde någon gång om antibiotika i icke gräsbetesdjur. Påverkar detta smaken?

Jag vill så gärna att dottern ska få i sig det braiga köttet och försöker krydda upp det, men det hjälper inte. Hon känner det direkt.

nobban7
0

Förhoppningsvis vänjer hon sig så småningom med hur kött ska smakaFlört

Zepp
0

Det man är van vid är oftast godast.. och barn vill gärna ha enkla smaker!

"Bete och vallfoder ger nyttigare kött"

http://www-nlfak.slu.se/faktajordbruk/pdf06/Jo06-02.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Garlica
0

Ingen antibiotika och så hängmörat minst en vecka.Vilket blan annat gör att att köttet inte innehåller en massa vattten.

Jag köpte själv entrecote idag och det var som min barndomskött, mört och gott. Dyrt dock!

andreas0
0

Det är nog som sagt hängmörningen som gör skillnad. Det är vanligt att naturbeteskött är hängmörat. Och det koncentrerar smaken i köttet på ett sätt som andra mörningsformer inte gör.

Dom flesta tycker det är godare så, men om man har blivit van vid det vanliga köttet efter att ha ätit det i väldigt många år så kanske det tar ett tag att avvänja sig.

Wildrat
0

Om du kör med naturbetesköttfärs varannan gång och vanlig köttfärs varannan gång kanske du skulle börja ta hälften naturbete och hälften vanligt varje gång istället? Då blir det ju aldrig skillnad i smaken men precis lika bra för hälsan och plånboken… Efter lite tillvänjning borde dottern inte rynka på näsan.

missaz
0

Oj, jag, min man och mina ungar ÄLSKAR gräsbetesköttet, det är som du säger en stor smakskillnad, men till gräsköttets fördel! Bara ni har vant er vänder detta, det är jag säker på!

[ngupa]
0

Här säger familjen samma sak, de älslkar naturköttet. Och jag älskar att tillaga det, det luktar ju lååångt mycket godare.

Ny fattas bara att få tillgång till natur kyckling….

Zepp
0

Jo jag tycker oxå bäst om gräsbetesköttet.. det smakar mera kött så att säga!

Det roliga är att det har hänt att jag bjudit andra på midag och de har spontant tyckt att köttet varit ovanligt gott.. utan att jag talat om att det varit gräskött!

Oandra sidan kan jag tala om att min bror gillar köttet bäst när det är real done och snustort.. men det e han det, o smaken är delad.. han är uppväxt på färdigmat i frysförpackningar som inte smakar något alls.. så det förklarar en del!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.