Marialan överraskad och glad!
Förhoppningsvis fd. jojobantare i Malmö! Började med heldags-LCHF 090528 efter en sträng tvåmånadersperiod på VLCD (minus 25 kilo!!!).
Ska bli intressant att se vilken effekt det ger att gå över från VLCD till LCHF efter så lång tid. Ägnade sista veckan åt att träna upp magen med ett ägg om dagen och ibland en handfull räkor. Har inga problem med övergången ännu när jag gått över 100 %.
Känns nästan skamligt lustfyllt att gå från pulverdiet i två månader till helfeta festmåltider…
Efter all festmat igår:
Energi kcal:
3402,00
Energi kJ:
14238,55
Proteiner:
128,06
Fiber:
3,58
Kolhydrater:
18,88
Vatten:
1001,42
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
316,49
Kolesterol:
1075,95
E-mättade:
121,71
Mättade:
112,22
F-mättade:
59,44
se även bifogad bild!
Känner inte för att äta frukost. För att få i mig något till kaffet som jag alltid brukar dricka svart hällde jag i fet grädde och har hållt mig länge nu på detta.
Men nu till vad jag vill säga. I morse slog ångesten till över all god mat jag ätit igår och jag fick dåligt samvete. Jag var övertygad om att jag nu gått upp flera kilo och att jag i väntan på att få gå ner med denna nya diet skulle få uppleva flera kilos viktuppgång innan den nya dieten skulle ge resultat.
Med nästan darrande hand tog jag fram mina ketosstickor och gjorde en test på morgonen. Jag var fortfarande i ketos. Stärkt av resultatet vågade jag även väga mig och såg att jag gått ned 0,5 kilo!!!
Så glad och stärkt vill jag med detta presentera mig och säga tack alla som skriver här och stöttar oss nya medlemmar (har läst på långe här innan jag ”visat” mig). Verkar till att vara ett mycket trevligt forum!
#0, Kul att det går bra för dig. Välkommen hit! 
Du kan nog räkna med lite viktuppgång om du gått ner 25 kilo på VLCD. Men håller du dig till LCHF så är det antagligen inte fett du går upp, utan musklerna som du har förlorat medans du gick på VLCD som kommer tillbaka. Äter man VLCD så förlorar man alltid en hel del muskelmassa.
Så var inte för besviken om det går upp lite på vågen, det är ingen negativ viktuppgång. Var inte för fixerad vid vågen. Mät ditt omfång med ett måttband istället, det kan man lita mycket mer på. Om du går upp i vikt utan att ditt omfång ökar, eller om ditt omfång bara ökar något, så är det ökade muskler du får, inte mer fett på kroppen.
Ketosstickorna kan förresten visa negativt även om man är i ketos, dom visar bara om man har ett överskott på ketoner så att det läcker ut i urinet. Efter ett tag på LCHF så brukar kroppen anpassa ketonproduktionen så att den bara tillverkar så mycket som den förbrukar, så det blir inget överskott. Men det betyder inte att man är i mindre ketos för det. Ketosstickorna är till för typ 1 diabetiker som vill kolla om dom har en specifik sjukdom som man får vid insulinbrist, dom är inte särskilt användbara för andra, eftersom dom som sagt kan visa negativt fast man är i ketos.

Trodde ketosstickorna kunde indikera förändringar vid start eller övergång till diet!? Men att använda vågen är ett bra tecken för mig. När jag är på väg upp så vägrar jag (undermedvetet) att väga mig. Och när det gått tillräckligt långt så vågar jag helt enkelt inte…
Har ganska stor vana att byta ut gaderoben nu så jag ska se vad som händer med klädstorlekarna hädanefter på LCHF. Blir inte ledsen om jag måste köpa mindre