Ruccolasallad näringsinnehåll
I minmat.net finns inte ruccolasallad med och jag har funderat på om näringsinnehållet (o kh bl a) skiljer mellan ruccola och vanlig "huvudsallad" som finns i SLV's lista på Min Mat.
Nu, efter långt och länge har jag hittat en sajt där näringsinnehåll för ruccola finns med (Recepthjälpen - Ruccola). Och det är skillnad…
Enl SLV's lista (på minmat.net) innehåller Huvudsallad 1,10 g kh/100 g. Ruccolan innehåller 3,65 g.
Nu väger ju inte salladsbladen så mkt, men som vegg lassar 'man' ju på mer grönt än vad de flesta köttätare t ex gör…
Kan alltså vara intressant - särskilt för oss vegetarianer och andra som äter ganska mycket grönsaker med sin lchf.
Från Recepthjälpen:
Färsk ruccolasallad (Källa: USDA Nutrient Database for Standard Reference, Release 17)
Energi:
25kcal/104.6kJ
Vatten:
91.71g
Protein:
2.58g
Fett:
0.66g varav mättat: 0.086g, enkelomättat: 0.049g, fleromättat: 0.319g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater:
3.65g, varav sockerarter: 2.05g
Fibrer:
1.6g
Vattenlösl. vitaminer:
C: 15mg, Niacin: 0.305mg, B2: 0.086mg, B1: 0.044mg, B6: 0.073mg
Fettlösl. vitaminer:
Karoten (A-vit): 1424mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 0.43mg
Mineraler:
Fosfor: 52mg, Järn: 1.46mg, Kalcium: 160mg, Kalium: 369mg, Magnesium: 47mg, Natrium: 27mg, Zink: 0.47mg
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Tack för datan. Har också undrat och nu fört in det i Min mat….
Tycker inte det är mycket kollisar med tanke på hur lite det väger. En stor paket innehåller 100 gr. och den har jag till minst 3 måltider. Kanske kommer jag dock att välja den blandade ruccolasalladen nu med spenat o dyl som kanske ger lite mindre.