Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 37927 ggr
Andina
3

Ruccolasallad näringsinnehåll

I minmat.net finns inte ruccolasallad med och jag har funderat på om näringsinnehållet (o kh bl a) skiljer mellan ruccola och vanlig "huvudsallad" som finns i SLV's lista på Min Mat.

Nu, efter långt och länge har jag hittat en sajt där näringsinnehåll för ruccola finns med (Recepthjälpen - Ruccola). Och det är skillnad…
Enl SLV's lista (på minmat.net) innehåller Huvudsallad 1,10 g kh/100 g. Ruccolan innehåller 3,65 g.

Nu väger ju inte salladsbladen så mkt, men som vegg lassar 'man' ju på mer grönt än vad de flesta köttätare t ex gör…
Kan alltså vara intressant - särskilt för oss vegetarianer och andra som äter ganska mycket grönsaker med sin lchf.

Från Recepthjälpen:

Färsk ruccolasallad (Källa: USDA Nutrient Database for Standard Reference, Release 17)

Energi:

25kcal/104.6kJ

Vatten:

91.71g

Protein:

2.58g

Fett:

0.66g varav mättat: 0.086g, enkelomättat: 0.049g, fleromättat: 0.319g, kolesterol: 0mg

Kolhydrater:

3.65g, varav sockerarter: 2.05g

Fibrer:

1.6g

Vattenlösl. vitaminer:

C: 15mg, Niacin: 0.305mg, B2: 0.086mg, B1: 0.044mg, B6: 0.073mg

Fettlösl. vitaminer:

Karoten (A-vit): 1424mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 0.43mg

Mineraler:

Fosfor: 52mg, Järn: 1.46mg, Kalcium: 160mg, Kalium: 369mg, Magnesium: 47mg, Natrium: 27mg, Zink: 0.47mg

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

marialan
4

Tack för datan. Har också undrat och nu fört in det i Min mat….

Tycker inte det är mycket kollisar med tanke på hur lite det väger. En stor paket innehåller 100 gr. och den har jag till minst 3 måltider. Kanske kommer jag dock att välja den blandade ruccolasalladen nu med spenat o dyl som kanske ger lite mindre.