Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3781 ggr
Marie-ann
0

Trög!!!

Jag är nog lite trög för jag fattar inte, eller det är nog mer så att jag orkar inte…

Jag har hållit på i ca 4 veckor och tappade 1kg första veckan. Sambon började förra söndan och har tappat 2,5 kg (mest för att han slutat med läsk-pimplandet skulle jag tro). Bevisligen fixar jag rätt slags käk eftersom han ändå går ner. Vi har ca 10 kg vardera vi vill bli av med.

Trög - jag fattar inte varför jag inte går ner mera!!! Tålamod - jag vet, men det har inte jag. Alla verkar ha koll på kalorier och mängder hit och dit. För att vara ärlig så orkar jag inte det. Jag äter vanlig mat utan kolhydrater, använder smör och grädde. Kan det vara så att jag äter FÖR LITE fett? Nä, jag är för trög för detta… MÅSTE man iaf räkna kalorier, väga mat och sånt trams för det tar bara tid och gör hela grejen jobbig?

Nån som har några goda råd till en lönnfet 40+

Medlem
0

Kalorier är ointressanta i början. Man skall äta tills man blir mätt (inte proppmätt). En del som äter grädde går inte ner i vikt så den kan du skippa och se. Dessutom är det inte kroppsvikt man skall fokusera på. Mät midjan iställtet. Du kanske har minskat någon cm och inte märkt det?

Balanserad
0

Om du bortser ifrån att du inte minskat i vikt, har du inte känt att du mår bättre? Mindre hungerkänslor? Mindre sug?

jbrodin2
0

hej hej,

jag måste oxå erkänna att jag har otroligt svårt att gå ner i vikt, har "bara" tappat 1-2 kg på 3-4 månader. Gråter

Men, tränar ingenting, äter precis vad jag vill, när jag vill (så länge det inte innehåller kolhydrater, såklart), tar gärna ett glas vin då och då, med andra ord, inget "strikt" diettänkande alls.

Dock, när jag var och provade kläder på HM i helgen, så har jag ändå minskat en hel storlek…Cool

Så mitt tips är att ge det tid. Sluta väg dig (för det är bara knäckande när man inte rasar i vikt som man förväntar sig i början), så kommer du så småningom in i det.
Jag är, som du, född utan minsta gen med tålamod, så vet vad du pratar om.
(Sen är jag även aldirg "sugen" längre, somnar på kvällarna, magen mår som en liten prinsessa m.m..)

Lycka till och håll ut!! :)

seitoho
0

Ett tipps som faktiskt har fungerat för min fru som efter tre månader inte hade gått ner nånting var att faktiskt väga och skriva upp allt under nån dag eller två.

Det visade sig att hon fick i sig för mycket kolhydrater, främst via mejeriprodukter som yoghurt och grädde.

Kolla på Minmat.

Och vissa dagar fick hon i sig mer än 3000 kkal, vilket är för mycket om hon skall gå ner.

Så efter lite justeringar så börjar det sakta minska.

//TH

Hausswolff
0

Som föreslås här ovan, mät dina mått istället, det har kanske hänt nåt som inte syns på vågen.

Men… denna kost är ingen quick fix. Har du bråttom att gå ner i vikt så finns det andra lösningar som är mer effektiva (dock inte så långvariga kanske). Dessutom får man nog göra ett val vad gäller ens ambitioner. Du vill gå ner i vikt, men inte om det innebär något jobbigt? Alla större förändringar innebär ju i regel viss disciplin, åtminstone i början, så även med LCHF.

Du måste inte mäta och väga jämt, men kanske under en kort tid för att verkligen få koll på hur mycket du får i dig. Du skriver att du "äter inga kolhydrater", men äter grädde (som innehåller kolhydrater). Vad innebär "vanlig mat" för dig?

Det kan vara lite knepigt i början, att veta hur man ska göra. Men det blir enklare, tro mig. Du kan ju börja med att väga det du äter och sedan skriva in det här, så kan du få hjälp att räkna ut vad det blir.

Lycka till! Glad

Marie-ann
0

Tack snälla snälla, känner mig mer motiverad direkt Skrattande

Jag har mätt midjan ca en miljarder gånger och snart klipper jag av måttbandet och tejpar ihop det lite kortare… Sambon däremot… -3 cm på EN VECKA. Avundsjuk!!! Flört

Jag har lite grejer att fila på ser jag, t.ex. grädden. Men jag äter gärna när jag får tråkigt och är lite småtrött så på kvällarna har jag svårt att inte tugga konstant. Är det ok då att falla för ost, smör, skinka? Man ska ju, enligt gamla skolan, undvika att äta på kvällarna. Det är ju trots allt detta kvällsätande som gett mig mina extra kilon. Jag är inte hungrig men så SUGEN.

dufva
0

Jag tror du har två områden att fokusera på för bättre resultat

• Minska på grädden
  • Öka på fettet

Mejeriprodukter i excess funkar inte. Både mjölksockret och proteinerna triggar insulinet.

Använd bara grädde i såser då det ofta går bra som del i en måltid men inte som snacks varje kväll.

Ökar du fettmängden totalt blir du så mätt att det inte lockar med skinka och ost på kvällen..

ingrid-in-sweden
0

Jag har också ett vanetugande på kvällen, helt orelaterat till hunger. Där är min 'bov'……gäller å hitta på någe annat.

Marie-ann
0

Blev ju jätteivrig nu! Var in på minmat och kollade gårdagens intag. Nu är det ju lite svårt eftersom jag får gissa mig till vad saker väger eftersom jag aldrig vägt min mat… Upskattade dock och fick följande:

3%kolhydrater

21%proteiner

76%fett

Gissar att jag felbedömt proteinmängden i underkant. Men vad tror ni om detta?

Marie-ann
0

#7 Vilket fett menar du att jag ska öka på?

ingrid-in-sweden
0

Ofta får jag i mig lite protein- det kan handla om det också inte bara att hålla ner kolhydrats%

dufva
0

Fördelningen i #9 ser ju helt perfekt ut tycker jag.Obestämd

Det är bättre för mättnaden att fettet man får i sig antingen kommer från maten i sig dvs feta kött/fiskbitar eller från förstärkning av smör/kokosfett o dyl.

Grädde är lite problematiskt eftersom insulinsvaret du får jobbar emot dina intensioner.

Ett gott kryddsmör kan tex vara ett alternativ till gräddsåsen emellanåt

Det ger noll i insulinpåslag och banar direkt väg för fettnedbrytning Glad

[Pennylane1]
0

avokado är en bra fettkälla!

Marie-ann
0

Suck! Nu har ytterligare 2 veckor gått och inte EN mm i midjan. Blir så ledsen. Visst, jag mår ok och så…men blir ledsen när det aldrig händer nått. Har kollat minmat några dar

KH 3-5, Proteiner 18-30, Fett 65-78 Kalorierna ligger runt 1500-1800

Är det ok? Har skippat grädden till kaffet och använder det bara ibland till sås. Mera smör och kokosfett istället.

Tror att jag får ont i magen av äggmjölken. Har hållit upp med den i 1,5 vecka men körde en laddning igår. Fick värsta magknipet. Drack ett par muggar imorse och nu bubblar magen igen.

Goda råd nån?

[Pennylane1]
0

du tål ägg i annan form? Verkar nästan som du inte tål den och smöret bör det ju inte vara och knappast vattnet. Ser du till at det kommer upp i tillräcklig temp?

Bara spånar lite…

Marie-ann
0

#15 Har aldrig haft problem förut med ägg. Magen beter sig precis som när jag fick i mig mjöl tidigare (är glutenintolerant).

Kan det vara fettet magen reagerar på? Kan man inte bli lös i magen av för mycket fett?

sarag
0

Jag tror att det är kokosfettet du reagerar på.

Många är känsliga för det och behöver vänjas.

Jag fick riktigt ont i magen i början om jag fick i mig för mycket. Så jag minskade ner det ordentligt och till börja med hade jag bara i kaffe. Ökade sen sakta. Nu får jag säkert i mig 2-3 matskedar /dag.

Man behöver ju inte äta kokosfett. Men det sägs vara nyttigt och bra för förbränningen.

Marie-ann
0

OK, tack! Misstänkte fettet och nu när du nämner kokosfett så inser jag att det förmodligen är det.

Har en annan fråga: Är det verkligen nödvändigt att äta så mycket fett för att gå ner i vikt? Igår var jag på kurs där jag åt lax, lite grönsaker och tzatziki. (Vågade inte hämta smör för att ha på laxen) Det kan väl inte vara så att bara för att man inte smäller i sig en massa fett så ändrar sig kroppen helt plötsligt att börja förinta muskler istället för fettet? Jag läser olika böcker varv på varv bara för att försöka förstå… Jag e ju litte trööög Tungan ute

[Pennylane1]
0

jaha! Var skrev du att du hade kokosfett i äggmjölken? Såg inte det, utan trodde det var smör, ja men dåså!

DU MÅSTE ersätta kolhydraterna med något och då blir det fett, du kan inte komma upp i tillräckligt med energi annars!

Proteinet bör man inte äta för mycket av.

Novisan
0

#18 Om du INTE äter tillräckligt med fett så börjar kroppen använda dina muskler som energi istället, särskilt i början av kostomläggningen är det viktigt att äta mycket fett, så att kroppen alltid har tillgång till det som bränsle. (Enligt SSS böcker) (så har jag fattat det iaf)

valkyrja
0

Ville bara tillägga… om din sambo rasar i vikt och din vikt kryper i snigelfart så är det ganska ett ganska vanligt scenario.

I min situation beror det på att jag har bantat i typ 10 år, maken har aldrig någonsin bantat eller hållit tillbaka med mat. Kroppen litar på honom 100%! Han är dessutom man - det verkar vara lättare för män att gå ner snabbare från vad vag har läst. Han åt inte speciellt LCHF och gick ner -10kg på 2 veckor och håller vikten nu även då han äter mer GI. Jag har kämpat för att komma ner till -7kg på 4+ månader, ätit UFO i 6 veckor under den tiden… suck. Men det går ju i alla fall åt rätt håll.

[Pennylane1]
0

ja det är jättevanligt, och så är det här med, maken som äter betydligt mer genesröst med kh än jag har gått ner MYCKET medan jag på nära ett år knappt gått ner alls.

Novisan
0

Hörde just radio-inslaget från P1 "Kropp och själ" från i förra måndagen. Där berättade en arkiolog att i ursprungsbefolkningar i sydamerika fanns 'en kulturell skillnad i att männen åt en mer kolhydratrik kost än kvinnorna'.

Mina tankar: Antingen kan det vara så att män tål kolhydater bättre än kvinnor, att kvinnor måste dra ner på kolhydraterna mer än män för att gå ner i vikt. Eller så tål männen kolhydrater sämre eftersom de får störst effekt av att dra in på dem?