Mackoman - försök 1
Min första dag … gick väl sådär får jag säga. Gissar att både frukost och lunch innnehöll för lite fett men samtidigt så tror jag att middagen kompenserade? Eller?
Frukost: 2 kokta ägg, 187.0 gram Mild yoghurt Naturell 3 %, 1 msk Linfrö
Lunch: 300.0 gram vitkål, 0.6 msk olivolja, 0.7 msk vinäger 7 %,
2.0 burkar makrillfilé i tomatsås
Middag: 190.0 gram Chorizo, Delizie, 40 % fett, 160 gram broccoli.
Kvällsmål (kalas): 1 dl vispad grädde, en liten (den var liten) chokladkaka (typ sockerkaka).
Fördelningen enligt Viktklubb är: 22 % protein, 69 % fett, 9 % kolhydrater.
Ser helt rubbat ut i skrift. 69 % fett. Saknar en rostat macka med ost, minst! 

För min del så hade det definitivt inneburit för mycket kollisar och för lite fett (för mycket frön för min smak också
)….men alla får prova sig fram till vad som passar dem.
Skippa barkbiten och är ljumna ostrullar med smör….gott!
Jag håller med om att 69E% fett ser rubbat ut…
Så lite fett har jag inte ätit på snart ett år. ;-)
Godmorgon Mackoman!
Lycka till, jag följer dig på din väg!
:)Saga!
Jag tycker att det kan vara en bra första dag. Öka på fettet lite.
Du får pröva dig fram. Lycka till!

"Öka fettet lite."
Känns helt sjukt när jag ätit så mycket. Snacka om att man måste ställa om hjärnan.
En vanlig dag för mig är 15E% protein, 82E% fett och 3E% kolhydrater.
Det var väl en bra första dag! Några tips:
Byt ut 3% youhurten mot Turkisk Youghurt (oftast förkortad TY här på forumet) som har 10% fetthalt. Du kan hälla lite grädde i också :D
Släng linfröna åt fåglarna, ifall du har trög mage använd physilliumskal istället (omega-3 i linfrön kan vi människor inte utnyttja och linfrön innehåller dessutom gift)
Utan att veta vad du väger så ser det ut som att du fått i dig för lite protein.
Det var en hel del grönsaker på en dag och de innehåller kolhydrater. När du räknar procent på dagsintaget av mat, så kan det SE hyfsat ut. Du får en större koll på vad du egentligen äter genom att räkna gram per 100 gram. Exempel: om jag äter mig mätt på hallon under en hel dag, så har jag fortfarande bara fått i mig 5% kolhydrater av dagsintaget men antalet kolhydrater är skyhögt. Föreslår därför att du kollar ibland på www.minmat.net (behöver inte registrera dig som medlem) hur ditt dagsintag ser ut. Visa oss ifall du vill ha fler tips/kommentarer/hejarop.
Lycka till!

Tack för tipsen lizaohman. Blir lite "ledsen" att det är för mycket grönsaker, det är ju så gott! Inser att jag har en lång mental tillvänjningsperiod framför mig *skakar på huvudet* väldigt skeptisk är jag om jag ska vara ärlig men jag försöker testa.
Glömde en presentation så jag klipper in min profilpresentation.
Socker- och brödälskande "jag-börjar-om-på-måndag"-människa. 40+. Har gjort otaliga försök att gå ner i vikt men kommer ner bara cirka 3 kg, sen tycker jag att jag får unna mig lite sånt, lite annat och lite mer …
Älskar mackor och godis. Får frossarperioder då jag kan vräka i mig rostade mackor, äta sockerbitar och blanda ihop O'Boy och mjölk till chokladröra. Tänker samtidigt som jag slevar i mig att detta borde jag inte göra… Vad har man för fel?!
Vill gå ner i vikt, som de flesta andra. Väger cirka 86 kg till mina 175 cm.
Hittade dansen för drygt ett år sedan (bugg och foxtrot) och dansar 1-2 gånger i veckan. Motionerar en del annat genom att gympa, jogga och lite annat.
Erkänner att jag är väldigt skeptisk till allt fett man ska äta och att det inte är så mycket grönsaker. Är ju fettskrämd inser jag.

Hej Mackoman!
Du o jag kan väl gålla varann i hand lite?
Jag mjukstartar och försöker vända mitt ätande lugnt o fint mot mer fett. Jag får ibland flatbröd till frukost, en dubbelmacka. Annars omelette med massor av hemodlad persilja i. Ibland, nån söndag får jag en rosting - eftersom jag inte är superstrikt och min mage klarar colisar. (Fiber&protein heter brödet, skivat - har i frysen för spridda firarsöndagar när särboälsklingen är på besök)
Jag har ett problem och det är Fazers choklad med tranbär och hallon. Den är så attans god. Men jag förs öker verkligen hålla mig undan den!
Jag vill närma mig denna slags kost. Märker att min mage mår bättre, att omfånget minskar även om vikten inte direkt rasar. Jag mår bra. Och då - förlåt alla som kör strikt - känner jag att min modell passar mig. Jag vill nämligen må bra, unna mig nånting ibland men därutöver hålla mig på rätt väg. Jag tror också att ju mer man kan hålla sig på vägen, över tiden bli dikeskörningarna färre - om man säger så.
Lycka till o berätta hur det går! hälsar den golftokiga som idag fick omelette med grädde och extra smörklick i pannan (-stekpannan alltså! fniss!) till frukost.

#8 Det kan mycket väl tänkas att du kan fortsätta med dina grönsakslass….grönsaker är normalt inte så farligt.
Testa!

Pasi: Jo tänker testa, och hålla mig till grönsaker som växer ovan jord (bye bye morot
) Typ vitkål, broccoli och blomkål. Ja kål helt enkelt. 

Hej och välkommen!
Jag har en ganska likande vikt- och mathistoria som du och är verkligt nöjd med denna kost, jag började i juli 2008. Det har sina fördelar att minska kolhydraterna långsamt, men och andra sidan upprätthåller kolhydraterna sötsuget och kan göra det svårare att ställa om sig. För min del tycker jag att det allra skönaste med kosten var att slippa just det begär du beskriver, att inte känna att jag bara måste få choklad eller småkakor eller något annat. Det är faktiskt så fantastiskt att suget försvinner på riktigt. Men för min del betyder det att jag måste äta ganska strikt, annars väcks suget igen och det vill jag inte. Du måste prova dej fram var din tolerans nivå ligger. Jag tror att det går snabbare att bli av med suget om man drar ner kolhydraterna ordentligt.
Lycka till!

#11 Inte ens morot är speciellt dåligt. Du kan nog fortsätta äta en del av den varan….åtminstone till att börja med.
När du sedan kommit in i det så kan du prova perioder med olika mängd kolhydrater, protein och fett och se vad du mår bäst av.
Själv mår jag som bäst då jag äter så lite kolhydrater som möjligt…men samtidigt så är ju grönsaker ganska gott (tyckte jag inte innan kostbytet).
Nä, så länge det hette: Ät upp dina grönsaker, det är nyttigt för dig, så protesterade jag. Nu dreglar jag när jag ser grönsaker hehe

Grönsker är min räddning när suget kommer. Men eftersom man tydligen ska bli av sug när jag äter fett och protein så kanske grönsaksintaget minskar
fast nä det är ju gott.
Igår köpte jag in: Majonnäs, fetaost, mozarella, creme fraiche. Grädde får vänta ett tag, det sista tabut :)

Gårdagens mat:
Frukost: 100 g Chorizo, fet, 1 kokt ägg.
Lunch: 85 g räkor, 30 g majonnäs 80% fett, 10 g stenbitskaviar
Middag: 60 g mjukost 20 % fett, 150 g vitkål, 50 g oliver gröna inlagda, 125 g keso färskost feta 3,5-5% fett
Kvällsmål: 40 g, Oxrulad nöt stek
3 % kolhydrater
25 % proteiner
71 % fett
Måste säga mig vara nöjd med detta. Var dock väldigt hungrig på kvällen.

Jag tycker det verkar vara väldigt lite mat, jag förstår att du kände dig hungrig.
Om du var hungrig på kvällen behövde du säkert mer mat. Hoppas du åt mer. Inte mening att gå hungrig, det är då man ofta ta till något som inte är bra.
Så ät när du är hungrig.

Jo, har inte riktigt kommit in i hur mycket man vågar äta. Kände dock inte att jag behövde ett mellanmål på eftermiddagen, vilket jag brukar vilja ha.
Har nyss syndat
. Ätit en stor blodgrape. Det enda hittills. Inte speciellt hungrig. Ledig idag och ska laga till något riktigt gott till lunch.
Tack för era kommentater och synpunkter.
Man kan ju vara olika strikt i sitt LCHF-ande. En frisk normalviktig ung person kan äta fler kolhydrater än andra grupper. Hur mycket väger du, hur gammal är du och vad är ditt primära syfte med kostomläggningen? Själv har jag diabetes som jag ätit "bort" och tillhör numera diabetes 0 gruppen. Upprepar:
När du räknar procent på dagsintaget av mat, så kan det SE hyfsat ut. Du får en större koll på vad du egentligen äter genom att räkna gram per 100 gram. Exempel: om jag äter mig mätt på hallon under en hel dag, så har jag fortfarande bara fått i mig 5% kolhydrater av dagsintaget men antalet kolhydrater är skyhögt. Föreslår därför att du kollar ibland på www.minmat.net (behöver inte registrera dig som medlem) hur ditt dagsintag ser ut.
Förresten: ät tills dess du är mätt, men byt ut den del på tallriken som brukar bestå av kolhydrater mot fett (fet fisk, fett kött, fågel, smörsåser osv).
#16 Ja, alltså, jag är själv rätt liten i maten, men din matdag verkar ändå lite futtig. Det blir ju bara runt 1000 kcal. Du kan lugnt dubbla mängden av alltihop - utom möjligtvis keson och vitkålen.
Åtminstone kan du öka tills du inte längre är hungrig.
Annars ser det ju kanon ut. Hur känns det med fettskrämdheten? :-)
Lycka till mackoman detta går kanon ska du se!

#20 Mitt primära syfte med kostomläggningen är att gå ner i vikt. Jag är 175 cm lång och väger nu cirka 86 kg. Är 45 år. Mina tidigare viktnedgångsförsök förstörs alltid av att jag överäter bröd.
#21 Det blir ungefär 1300 per dag, det antalet kcl jag ska äta enligt viktklubb. Jo fettskrämd är jag fortfarande. Fast nu på morgonen åt jag två hackade ägg med jättemycket (tycker jag) majonnäs typ 30 g :)
#22 Tack.
Frukosten låter kanon bra.
Känner igen mig i brödätandet, är likadan själv. Men med denna kost har jag kommit från brödätandet.
Ha en bra dag.
#23 Jag tror inte du behöver bry dig om hur mycket Viktklubb anser att du ska äta. Det gäller bara om du äter enligt någon sorts fettsnål tallriksmodell.
När du äter LCHF ska du i första hand äta dig mätt. Du behöver absolut inte vara proppmätt och stinn, men du ska vara nöjd.
Visst finns det vissa som begränsar kalorierna med LCHF, men jag tror nästan vi är fler som gått ner bättre i vikt när vi ökat det totala energiintaget - och då från fett i synnerhet. Det är som om den extra energin sätter fart på fettförbränningen. 
Du är ju rätt lång, så jag tror att 1300 kcal är i minsta laget. Risken finns att du hamnar i svältläge istället, och då kommer du knappt att gå ner i vikt alls. Att börja begränsa kalorierna kan du göra om inget händer med vikten efter några månader eller så.
Kalorier ska du alls inte räkna, de är ett idiotiskt mått och ska ENDAST användas ifall man misstänker att det är fel på hungers- och mättnadssignalerna. Då kan det bli både självsvält och överätande som stör hormonbalanseringen - och därmed störs också viktbalanseringen.
I början av LCHF kan det dock vara klokt att kolla att man får i sig minst 1300-2000 kalorier (beroende på om man är en liten, stillasittande, äldre kvinna eller en ung bergsklättrare till man). Orsaken till det är att hungers- och därmed också mättnadskänslorna är skadade och man kan behöva hjälp att tala om för kroppen vad den egentligen vill ha och behöver. Om man är ovan att äta fett, så kan kroppen signalera mättnad långt innan man fått i sig den näring man behöver. Illamående kan också uppträda, oftast som ett tecken på näringsbrist, och botas då med lite mat. Detta är övergångsbesvär och rättar till sig med tiden.

#24 Bröd är väldigt gott, men inte en brödbit på hela tre dagar :). Syndade grovt på fikat idag med chokladboll och paj. Ja dumt men det ska inte få mig att sabba resten av dagen. Middagen blev väl sådär. En avokado och några varmkorvar. Maken gjort middagen med pommes och korv. Var väldigt sugen på pommes men lät bli.
#25-26 Ska försöka att inte tänka så mycket i kalorier men också svårt att ta mig ur.
Glömde skriva jag är ganska aktiv på fritiden. Dansar (bugg och foxtrot) 1-2 ggr per vecka typ tre timmar varje gång, däremellan joggar jag eller går med stavar. Har ett stillasittande arbete.
Har inte känt mig så hungrig idag. Och jag smygväger mig varje dag (ja man ska inte men i alla fall
och våger pekar nedåt. Är väl mest vätska då jag vet att bröd binder vätska men i allla fall 
Bra gjort att låta bli pommen!!!