Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 75687 ggr
Mackoman
46

Istället för ströbröd?

Vad kan man ha istället för ströbröd i färsrätter där det behövs för att hålla ihop?

[Pennylane1]
0

ägg binder ju, en extra äggula kanske eller ett helt. Lite husk binder också.

sarwen
2

Jag tycker inte att jag har saknat ströbröd i någon färsrätt, jag brukar ha i nåt ägg, lite grädde ibland (mycket ibland…) och lite lök o kryddor. Det är snarare hur mycket man arbetar färsen som gör att den håller ihop

fd-sockerknarkare
5

Jag har ägg och lite grädde i… köttfärslimpa, köttbullar, köttfärsbiffar och alla håller ihop.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

Mackoman
0

ok, tack testar utan ströbröd helt enkelt och ska jag googla på husk Glad

mumin61
2

Jag slutade med ströbröd i färsrätter långt innan jag började med LCHF. Jag tycker det bara försämrar smaken på biffar o köttbullar. Det är inga problem att få färsen att hålla ihop. Ägg, lök, grädde o kryddor är fullt tillräckligt. Det går ju bra att steka utan nåt i oxå t ex hamburgare är ju ren nötfärs, håller ihop hur bra som helst.

fenixthebasketcase
0

Häll i en skvätt grädde och låt det dra en stund. Håller ihop hur bra som helst. :)

[Pennylane1]
0

# 4 bra där! Att googla, det kommer man långt med!! om du inte hittar kan jag berätta!

Luccy
1

Jag har slutat helt med ströbröd, smälter lite smör som stelnar i den kalla färsen, lite cremefraiche, 2 ägg o kryddor binder ihop bra.

ovan
0

Ett par msk krossade linfrön, nåt ägg och lite grädde, det funkar jättebra. Bäst blir det om smeten får stå och "svälla" någon halvtimme.

Mackoman
1

Gick utmärkt med ett ägg och creme fraiche i smeten. Plattade ut smeten till en rektangel, på med fetaost och oliver, rulla ihop och in i ugnen. Tzatziki till det och broccoli. *klappar mig på magen*

Luccy
1

Klappar på en mage med färsbiffar åxå idag, stek gärna lite finhackad lök i rikligt med smör o låt det svalna, det har jag i smeten förrutom creme fraiche o ägg. Mumsigt värre Tungan ute

Sindri
0

Hörde en kock på radio berätta att det som gör att smeten håller ihop till biffar och köttbullar är hur länge man arbetar den. Alltså, man behvöer inte tillsätta ngt överhuvudtaget utan bara arbeta färsen ordentligt så håller den ihop. Jag tycker det stämmer jättebra! Har man en stor färs och inte orkar manuellt kan man ta degkrokarna till elvispen, om man har en sådan.

Luccy
0

Men vi vill väl gärna ha lite fetare färs??? Då blir ju smör o så bra??

arosmannen
0

Jag kör utan tillsatser, bara knådar färsen en stund och steker på den så den får fin stekyta, sen kör jag klart den i ugnen.

Jag har oftast stekt ägg, smör och gräddost som tillbehör när jag äter så jag tillsätter alltså det feta efteråt :)

Aliki
0

Jag gjorde för några veckor sedan färsbiffar med svampstuvning.

Fräste bacon och finhackade champinjoner mjuka, kryddade och hällde på mycket grädde. Med lite tålamod "reder sig" grädden och det blir en tjock stuvning….som jag lät svalna något och sedan blandade med färsen och ett par ägg. Ganska lös smet men inga problem att steka.

De blev "luftiga" och med mycket god smak…Tungan ute Prova med annan stuvning, kanske purjo, pamesan eller sparris?

[Pennylane1]
0

jag kan inte tricket att få grädde att tjockna! För mig så liksom övergår den till smörolja eller vad man ska säga, det skär sig och blir väldigt tunt och så flyter det som smörpölar eller hur jag ska uttrycka det. Inte alltid men jag kan aldrig vara säker på att det inte inträffar!

fenixthebasketcase
0

Penny -

Menar du när du ska göra såsen?

[Pennylane1]
0

nja att reda med i grytor snarare kanske eller att slippa reda alltså för att jag har grädde…

pyre-lena
0

Pennylane!

Jag kanske missförstog ditt problem men har du provat att vispa ner ett helt ägg i grädden så den tjocknar. Jag tyckte det verkade bökigt i början men nu har jag sett att det funkar och såsen tjocknar. Vi är 7 st i familjen så det blir ganska mycket sås men det räcker ändå med ett ägg eftersom man då kokar såsen längre tid. Detta måste ju även kunna användas som redningar i grytor eftersom det handlar om i princip samma sak.

fenixthebasketcase
0

Hmm. jag har bara haft det problem ibland när jag ska göra sås. Då brukar jag sänka värmen, hälla i 3 dl grädde och låta det stå och puttra en stund.

pyre-lena
0

Mackoman!

Jag har aldrig använt ströbröd i köttfärs. När jag försökt har det bara blivit misslyckat så jag använder ägg och grädde. Det gör smeten smidig och lättarbetad. Jag har ca ett ägg / 800 g köttfärs.

Trollcina
0

Jag brukar riva lite morötter och blanda i färsen tillsammans med grädd/mjölken, löken och kryddorna. Färsrätten blir mer porös och inte kompakt tack vare det. En annan favorit i vår familj är köttfärslimpa där jag förutom löken kryddorna och grädd/mjölken tex blandar färsen med fetaost och hackade oliver el finhackade tillåtna grönsaker el grovriven rödbeta = Wallenbergvarning. Ja det finns många sätt att blanda sin färs på och jag kan skriva under på att ju mer man bearbetar färsen desto bättre blir resultatet.

Själv använder jag gärna mina händer i smeten istället för sleven och då känner jag när färsen är klar.Glad

Trollcina
0

# 16 Ett annat sätt att göra sås på som är ännu enklare är att vispa ur pannan med gregisk el turkisk yogart och ev en skvätt grädde efter man stekt köttet men det räcker så gott med bara yogarten. En kanongod sås som tjocknar garanterat, brukar även blanda grekisk el turkisk yogart i stekskyn för samma resultat. Det funkar!

[Pennylane1]
0

# 19, 23 jo då jag kan andra knep tex med ägg eller med yoghurt, eller hellre CF, husk etc.  men vad jag ville veta var hur man lyckas med enbart grädde! Och det fick jag, sänka värmen, ska tesa det!

fenixthebasketcase
0

Hoppas det funkar nu då. :)

rifla
0

Fiberhusk om man är tvungen att ha något..kan använda det och svälla i grädde om jag ska göra hamburgare..

Mackoman
0

Skrattande  blir riktigt hungrig när jag läser era tips.