Paj utan paj
Nu har jag gjort min tredje paj utan pajskal med utmärkt resultat. En blandning av 2 dl CF och 6 ägg kan hällas över vad som helst tror jag. Gott blir det, mätt blir man, billigt är det, och enkelt är det. Dessa har jag provat:
Köttfärsröra med tomat, lök och paprika
Broccoli, lök och bacon
Lax och bladspenat
Bara att hälla över äggsmeten och in i ugnen på 200 grader

Bra att du påminner om detta förträffliga sätt att tillaga! Där fick jag ett uppslag tills i morgon kväll =)
Köttfärs som är tacokryddad och sen lite majjo i äggröran och lite ost…. MUMS!

Brukar göra likadant men använder grädde i stället för CF.
Hade fikagäster hemma för en vecka sedan och bjöd på hallonpaj med vispad grädde vilket föll gästerna i smaken.
Så det är egentligen bara fantasin som sätter gränser vad man kan blanda till och hälla äggsmet över.
Det är vekligen ett bra påfund om jag får säga det själv
Idag var jag och dottern hungriga. Jag hade två bitar lax och spenat. Det i sig blir ju inte mycket mat, men som paj räckte det till hennes kompis oxå. Det finns till och med en liten bit kvar.

Låter mumsigt! Hur länge ska den stå i ugnen?

Jättegott att göra med lax, bladspenat, fetaost och färsk basilika :)
Brukar ha ost i äggstanningen också.

Om ni gillar paj måste jag rekommendera Skagenpajen på Airams magblog. Hon har också recept på en Skink-och svamppaj som är helt outstanding!!
Tillägg - av någon anledning finns det ingen länk till Airam under länkar… ??
#4 Vet inte med tiden. Ta lagom är mitt kassa mått
Tills den fått fin färg. En halvtimme skulle jag tro.
Vad är CF? 
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#8 Det är det som vi inte kan stava till Creme Fraiche. Jag fick titta på burken nu haha
Åh … jag satt och tänkte på tjejer igen. Förlåt. 
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus

YES - till Airam! Älskar den bloggen!!!

När jag läser era recept så kan jag inte låta bli att skratta - Jag gör något liknande men kallar mina för bondomelette istället för paj och gör dem på plattan. Tillhör dessa sparsamma människor och lägger tex en korvskiva i restlådan. När förrådet i kylskåpet börjar bli så att det kan bli en god bondomelette tar jag vad jag haver i kylskåpets små pytsar av rester som blivit över från luncher och middagar av fågel/fisk/kött och grönt.
Dessa rester river, skär, hackar jag till mindre bitar som slänger ner i stekpannan tillsammans med kryddor och matfett. Det får steka en stund medan jag vispar ihop ägg med vatten som jag sedan slår över. När äggstanningen är stelnad är rätten klar och smakar guddomligt gott tillsammans med en god sallad.
Så ni ser en liten anrättning kan ha en mängd olika tillredningssätt beroende på kocken. Den här rätten har iaf ersatt vår gamla pyttipanna el paj som dessa rester förr alltid förvandlades till.

Ja, egentligen är det ju en omelett men det ser mycket roligare ut i en fin pajform :)
#12 ibland gör jag samma sak i stekpannan, men då kallar jag det för omelett. I ungnen blir det paj
Visst är det bonnomelett som beskrivs. Mycket gott.

Ja det håller jag med om att rätten måste se så mkt läckrare ut i en pajform än i en gammal stekpanna. Undrar om det inte skulle bli döläckert i en puddingform också typ de där engelska puddingarna där ett brungräddat täcke gömmer en massa gott.
Det var just det där ironiska att samma rätt får olika namn trots samma ingredienser och olika tillagningsätt. - Kul! Om man reser runt i landsbyggderna i norr där palten har sitt säte finns det lika många variationer på palt som det finns orter. Likadant är det med hälsinge saffransriskakan som har en mängd olika namn beroende på ort och vad den serveras till.
Jag har vuxit upp med "kamser" och "sluring" Kamser = typ äggklimp som kokas i saltat vatten som serveras med lingonsylt och smör. Sluring = Lök och rimmat stekt fläsk i vit sås. Ni känner säkert igen dessa rätter men under andra namn. Vi svenskar har en egen matkulturhistoria precis som många andra länder och den är minst lika intressant.

Ojojoj nu testar vi:-)
Har tagit ca 2dl turkisk yoghurt, ca 1 dl grädde, 6 ägg, lite vaniljpulver och hällt i 12 små pajformar (ja miniformar) hälften har vi lagt hallon i och i resten la vi blåbär i…
Ska bli kul att smaka och se hur det blev
#17 hur blev det ? ( väldigt nyfiken
)

raphanus - tack - jag undrade också om CF… Hur jag än tänkte så gick inget ljus upp. Men inte var det för att jag tänkte på tjejer…
Vet inte vaaaad jag ska skylla på..!?
#20 - ja, i Norge säger de kort och gott rømme (det är i stort sett samma sak), och det är lätt att stava och behöver inte förkortas.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
I dag gjorde jag en köttfärspaj utan pajskal till middag.
Jag hittade ett recept i Stora kokboken som jag ändrade lite i.
Jag stekte köttfärs i smör tillsammans med en hackad brocolli, rödlök, lite vitlök, sambal oelek och sedan i med en klick tomatpure. Jag lade röran i en eldfast form och hade på 4 äg och 3 dl grädde. Överst riven ost. 30 minuter i 200°. Jättegott med en grön sallad till.
#17 pajerna ser supersmarriga ut 

Tack

#19 Du skrev att hallonen blev lite vattniga, som utbildad konditor tänkte jag säga att man tillsätter oftast en matsked potatismjöl i hallonen och blandar lite. Kom på ungefär lika snabbt att potatismjöl är nog inte så okej om man äter lchf ^^
min ständiga bot mot vattninghet heter husk. Funkar perfekt i allting…

Oh det ser gott o smarrit ut =)
CF blandningar över mat i ugn är storfavorit här hemma!
Familjens Favorit är för tillfället:
3 dl CF
1 pkt FetaOst (setill att den e mjuk så den blir lätt att mixa)
2 vitlöksklyftor
Mixa ihop fetan och vitlöken , tillsätt sedan CF och blanda ihop.
Tillsätt lite salt , svartpeppar. Smeta röran över huvudrätten och in i ugnen !
Denna röra passar lika bra över tacofärs som över
kycklingfileér eller fläskfilé.
Enjoy! :)