Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 5150 ggr
daggan57
0

Antal ägg/dag

Hej,

Är rätt ny här-

Hur många ägg ka man äta  per dag.

Åter 2 ägg till frukost, kan jag äta omelett till kvällen då

missaz
0

Inga problem, ät så många ägg du vill, de är bara nyttiga!

WilliamJ
0

Ja, ägg är nog bland det bästa man kan äta. Lite smör (eller annat fett) för att få upp fettprocenten är bra.

Här beställer man LCHF-foldrar gratis.

http://optimalforlag.se/?val=LCHFFolder

daggan57
0

Jag tänkte mera på kolesterolhalten är det inte alls farligt att sätta i sig 5 ägg per dag

andreas0
0

#3, Det är inte farligt att äta 5 ägg om dagen. Inte heller 10 ägg. Eller 20 ägg. Tvärtom, ägg är bland det bästa man kan äta.

Själv äter jag minst 4 om dagen, ibland kan det bli uppemot 10-12.

Kolesterol man äter i kosten ökar inte kolesterolet i kroppen, eftersom kroppen tillverkar flera gånger mer kolesterol än vad vi äter via maten, och ökar vi intaget via maten så minskar produktionen lite bara, så nivåerna i kroppen är samma.

Sedan är kolesterol inget farligt, men det finns det andra trådar om.

Om du vill veta mer så läs den här boken: Uffe Ravnskov - Fett och kolesterol är hälsosamt

Mer läsning:

Kostdoktorn: Snabbkurs i blodfetter

Kostdoktorn/Kostdebatten: Ofarligt att äta ägg

daggan57
0

Tack det var mycket intressant

nyttigajag
0

nu ska jag gå och göra mig en omelett bara för det..

sol68
0

Men tycker inte ni att äggen är svåra att skala?

Halva ägget följer ju med skalet både varmt som kallt.

Aniara4
0

Färska ägg kan vara svåra att skala. Låt dem stå framme istället för kylskåpet om det är mycket kvar på datumet!

fia1
0

Jag brukar dela dem på mitten med en kniv när jag kokat dem och sen gröpa ur skalet. Ägg är gott och nyttigt.

nimh
0

#7 Inte om man chockar dem ordentligt i iskallt vatten, jag brukar aldrig ha problem med att skala ägg.

mikaelj
0

20 XL ägg/dag (1,4 kg), sen tog det stopp. :(

B-Maria
0

#7 Har du en äggpickare så picka ett hål i botten på ägget innan du kokar det, spola i kallt vatten och sen skalar du från botten så går det mycket lättare.  Cool

Lev i nuet.

pyromanen
0

Om äggen är nyare än 4-5 dagar kan skalen sitta fast (har egna hönor, brukar skriva med blyerts på dom vilken dag de är värpta…)

isalu507
0

En kompis som är kock lärde mig att lägga ner äggen i kokande vatten istället för att låta dem koka upp tillsammans med vattnet, och jag har så gott som aldrig problem att skala dem efter att jag började med det!

Malusen
0

Finns det kolhyrater i ägg? (enligt äggpaketet så finns det, men inte enligt min mat) Någon som vet?

mikaelj
0

fineli.fi anger kolhydratinnehållet till 1,5/100g, om jag minns rätt. Kolla upp själv.

majsan57
0

Lyckans ostar som kan vara så tvärsäkra på att man kan äta hur många ägg som helst……

Det trodde även jag och många dagar blev det åtminstone 5-6 ägg.

Men nu har mitt kolesterol ökat från 5,1 till 11.7 ! Jag kan naturligtvis inte veta säkert att det är äggens fel, men nå't är det som jag gjort fel. Jag äter fet mat, mycket smör och fläskkött men inte mycket cf eller grädde och ingen frukt och mycket lité grönsaker. Vore mycket tacksam om någon kunde säga varifrån mitt höga värde har kommit….

mikaelj
0

majsan57,

Totalkolesterolet säger inte så mycket. Vad har du för TG, LDL, HDL, och gärna Apo-kvot?

Jag vägrar att tro att kolesterol i sig gör att man trillar av pinn. Allt är de onda snabbt nedbrytbara kolhydraternas fel som orsakar skev fördelning av små täta LDL-partiklar. De man får av att äta naturlig mat, rik på mättat och enkelomättat fett, är helt ofarliga.

Det är förresten inte av kolesterolet i äggen ditt värde gått upp, för kroppen producerar eget kolesterol motsvarande det som finns 10-15 ägg, varje dag.

Pasi
0

#17 Det finns väl två senarier som kan öka kolesterolet kraftigt…

1. Kroppen slussar ut dietfett till cellerna…efter en stor måltid kan det ta tid innan allt fett absorberats.

2. Kroppen behöver det - kanske för uppbyggnad eller för att bekämpa nån infektion. Man vinner knappast på att sänka det i något av lägena.

Högt kolesterol ger bra muskelbyggnad, god mental hälsa och bra infektionsskydd. Verkar även som högt kolesterol hämmar cancer en av vår tids stora välhälsosjukdomar….kanske beroende på högre D-vitaminproduktion (tror aldrig det är undersökt)!?

Det är vansinningt hur kolesterolkampanjen har fortgått…..provtagning av friska….mängder av rädda människor med höga stresshormoner och fettskräck.
Efter snart 60 års forskning finns det inga konkreta bevis på att kolesterolet i sig ger högre dödlighet eller ens är orsak till hjärtkärlsjukdomar.
Det som verkar ha framkommit, men som det inte pratas så högt om är att de med högt kolesterol normalt lever längre än de med lågt.

Lite kolesterolläsning som jag fann läsvärd.