Lite om dieten
Jag har läst och läst och läst.
Startade i Måndags med dieten, men lite halvdant.Inte fullt ut där man skippar nästan alla kolhydrater.
Vet inte varför, men jag är väl lite rädd att det ska vara skadligt för hälsan, att man vet för lite om dieten.
Allt som ni skriver om den låter ju underbart och jag tror verkligen att den fungerar.
Socker är absolut inte bra för mig, det vet jag.Och jag mår redan så mycket bättre, även om jag har ätit mer kolhydrater än man får.
Jag har dock skippat allt godis, snacks, kakor, ris, pasta, potatis.
På något sätt får jag i mig kolhydrater ändå.
Är det någon av er som har hållt på längre som har kollat upp era värden, kolestorol mm?

Hur mycket kolisar är mer än man får?
Med tanke på de kolisar du skippat låter det mer som du får i dig en bra mängd, om inte mejeri produkterna galloperat iväg.
Såhär såg det ut idag, detta har jag ätit idag.
Hamnade på 1500 kcal(jag är 159 cm och väger ca 69 kg)
Protein24%
Fett54%
Kolhydrater22%
Alkohol0%

Jag har kollat upp massa värden, vissa är högre medans andra är lägre…..men det viktigaste är att hälsan blivit så bra.
Hej selwyn och välkommen!
Så roligt att du mår bättre! Det här är ingen kost där någon står med en pekpinne och säger FYYY! om du äter något som är "fel", utan här söker man sig fram till vad som är rätt just för en själv, och då kan man landa både här och där!
Själv är jag väldigt liberal och landar på 10-15 E% kolhydrater, för jag "tål" dem ganska bra.
Översikten nedan är från en definition Sten Sture Skaldeman gjort (det är han som skrivit "Ät dig ner i vikt" och GI-noll")
"% kolhydrater = Strikt lågkolhydratkost
10 E% kolhydrater = Lågkolhydratkost
20 E% kolhydrater = Kolhydratreducerad kost"
Så dina 22 % kh är VÄLDIGT liberala, om jag säger så…Men det där med kolhydrater är lurigt, en enstaka frukt t ex kan göra väldigt stor skillnad.
Får jag fråga vad dina 22 % består av?
Ja…Det är nog mest grönsaker, ca 2 frukter/dag.
På morgonen brukar jag äte 3 ryvitor, typ knäckebröd.
så där är väl mina bovar…
Skippa frukten, den är mest socker, ät grönsaker istället.
Ryvita är väl inte toppen, kan du tänka dig äggfrukost istället?
Det fascinerande med den här kosten är bl a hur stor skillnad det gör på väldigt "små" saker.
Jo det skulle nog gå, men så superstrkt som 0%kolhydrater vill jag nog inte vara.
Jag vill nog ligga runt 20%
Men hur ser resten av fördelningen ut i såfall, mellan fett och protein?
Oj, ursäkta, såg att det blev 0 % - eller ingen siffra alls - för "strikt lågkolhydratkost" - det ska vara 5 %.
Det går faktiskt inte att äta mat utan kolhydrater.
Det bästa är att blanda gram och procent, faktiskt - och det finns massor av smarta typer här på forumet som kan detta bättre än jag, men alltså:
Ät 1 -1,5 g protein per g kroppsvikt. Fyll på med fett så du blir mätt. Dekorera med kolhydrater.
Rent praktiskt, en dag för LatMask:
Frukost: Omelett med tre ägg, en smörklick och en gräddskvätt.
Lunch: Sisådär 100 g kött eller fisk. En gräddskvätt i såsen eller ett gott aromsmör. Trevliga grönsaker till.
Middag: Samma som lunchen.
så 3 mål om dagen?Inga mellanmål?
Det är en av de STORA vinsterna med denna kost - inga mellanmål - därför att du helt enkelt inte är intresserad! OK, en slät kopp kaffe till eftermiddagsfikat är OK, men inget mer (och det är ju mest för sällskaps skull…)
Det är en av de trevligaste följderna av den här kosten: att man inte längre är sugen på något att äta mellan målen. Och det är som med det icke-existerande sötsuget, det är inget man behöver stå emot, utan det är något som INTE FINNS.
Jag tycker att det är det bästa med LCHF: man är inte intresserad av icke-mat.
#10 Vad skall du ha mellanmål till? Om man äter sig mätt på riktig mat och inte jobbar stenhårt med att få blodsockerkuvan att dansa med hjälp av kolhydrater så behövs inga mellanmål.
Fundera på om du tror att stenåldersmänniskor sprang omkring och åt stup i kvarten? Jag tror vi hade dött ut om vi hade ett sådant behov av mat hela tiden.
Jag äter normalt bara två gånger om dagen när jag lyssnar på kroppen och inte har tider att anpassa mig efter.
Din fråga är typisk för en nybörjare, för det är ju så livet är innan LCHF, ett evigt ätande. När man lärt sig att äta rätt och börjar lyssna på kroppen är det där ingen frågeställning längre.
Okej!
Ja nog är jag nybörjare alltid, därav alla 1000-tals frågor!
Här kommer en till:
Hur gör ni med alkohol?
För det är ju en riktig sockerbomb!
Alkohol innehåller inte socker.
Däremot finns det en hel del i öl och vitt vin. Dricker man det får man begränsa sig, helt enkelt.
#10 selwyn, du får äta mellanmål när du vill. Ät tills du är mätt, men i början är det bättre att äta för mycket än för lite tills omställningen har lugnat sig.
Det är olika för olika människor om man äter två gånger om dan eller oftare, jag äter hellre små måltider än få stora. Det passar min mage bättre.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag är ganska kluven till dieten som jag skrev innan, vill att den ska vara bra för mig och min hälsa, för sättet att äta skulle papssa mig perfekt, ingen tvivel om det.Men vet man tillräckligt om den?Det är sån debatt mellan olika dietister, alla säger olika.
Är det någon av er andra som har kollat era värden, kolestorol och liknande?
Ursäkta alla frågor!!

Hej selwyn! Jag kan förstå din oro, eftersom LCHF går tvärtemot det mesta man fått lära sig tidigare.
Jag har ätit strikt LCHF (1-3 E%) under snart tre år, och mina värden har alla blivit väsentligt förbättrade. Normaliserat blodsocker från att ha varit prediabetiker. Normaliserat boldtryck. Bättre hb. Kolesterolet är en ganska dålig mätare på hur det står till i kroppen, vad jag förstår talar det väl mest om ifall kroppens egen reparationsservice fungerar eller inte.
Jag har inte hört talas om någon som fått sämre hälsa av LCHF, tvärtom blir ju folk friska till höger och vänster från allt möjligt som betecknats som kroniskt.
Lycka till! Hoppas du kan släppa lite av din rädsla och våga prova! 
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Hej Selwyn!
Vad modigt av dig att du vågar ta steget trots dina tvivel!
Det finns massor att läsa här om kosten och alla hälsofördelar man får av den. Läs också gärna Kostdoktorns blogg: http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf Han är läkare och skriver väldigt pedagogiskt och lättförståeligt. Han har en sida om just blodfetter också, här: http://www.kostdoktorn.se/kolesterol
Välkommen!
Jag har ätit LCHF kosten (LCHF är ingen diet) i fyra år och mår kanon bra. Inga hälsoförsämringar utan bara förbättringar.
#16 Jag har ätit LCHF i flera år och kollade värden för snart ett år sen, det fanns inget att anmärka på enligt läkaren. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#16 Jag tar blodprover var tredje månad och de blir bara bättre och bättre. Har ätit LCHF i 16 månader nu.
Och jag har aldrig varit så här frisk i mitt liv. Så pass att jag inte ens visste hur det kändes.

Jag kollade blodfetterna i fjol efter att ha ätit LCHF i 1 år och läkaren tyckte att värdena var bra med mycket av HDL. Totalkolesterolet var 6,2 men han sa ingenting om statiner så det är olika vad läkarna tycker om medicinering för blodfetter.
Blodtrycket har sjunkit.
Karin