Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 6571 ggr
AnnK
0

Tonfiskbiffar

Ett recept på extremt goda och lätthanterliga tonfisksbiffar:

• Tre burkar avrunnen tonfisk
  • en rödlök
  • torkad eller färsk dill
  • salt och lite chili
  • två-tre ägg,

Mixas ihop till en slät massa i matberedaren. Stek gyllenbruna i smör (de suger åt sig smöret fantastiskt bra = höjer fetthalten). Ät dom med dill och citronmajonnäs eller -smör:

• en nypa torkad eller färsk dill 
  • en halv citron, skalad, med eller utan fruktköttet
  • smör eller majonnäs

Blanda ihop! Jag åt med smörvarianten till lunch och det var jättegott!

Imorgon ska jag åka tåg till Köpenhamn och tänker prova att ta med kalla med majonnäsvarianten på tåget. Har också provat att frysa ett par stycken, borde funka.

Smidig och funktionell mat som håller LCHF-aren på gott humör och borta från alla frestelser!!!

JohanW
0

Det måste jag testa nån gång, jag tycker tonfisk är så tråkig annars :)

artch
0

Hur många bullar brukar det bli av en sats? Låter kanonbra. Enkelt, snabbt och billigt Glad

AnnK
0

#1 ja det var därför jag ville "utveckla" tonfisken, eftersom den samtidigt är en bra och hyfsat billig proteinkälla.

#2 jag gjorde ganska tjocka bullar, så det blev nog typ 8-9 bullar eller "pannbiffar" snarare - ja just det, receptet borde nog heta tonfiskbiffar istället! jag byter genast!

Gittan-Xyz
0

Det låter jättegott, tack för receptet! Måste jag testa. Har ett tag nu ätit endast brie och oliver till kvällsmål, turkisk yoghurt med kokosmjölk till lunch. Får sätta fart på spisen igen! Ibland blir man trött på att laga mat (ofta för min del) när man ändå inte är så intresserad av mat längre.

Använde du chili på burk (krydda) eller färsk?

navarro
0

Hur mycket tonfisk ar det i en burk, Jag koper storre burkar pa 1 kg, det blir 800 gram ren fisk. Det ar kanske for mycket for en sats?

AnnK
0

#4 jag använde torr flagad chili, men det funkar säkert med andra varianter också.

#5 150 g avrunnen vikt gånger 3 var det i min prövosats. men kör du med din 800 grams burk, då får du väl en 15 stora biffar. då står du dig hela veckan! Glad 

var köper du de enkilos mastodontburkarna förresten o hur mkt kostar de?

AnnK
0

En liten erfarenhetsuppdatering av tonfiskbiffarna: det funkar att äta enorma mängder smör ihop med dem utan att det känns för fett! Jag har nog fått i mig i alla fall 50 g smör till en och en halv biff (tror jag alltså, jag är dålig på ögonmått. mkt var det i alla fall).

navarro
0

Jag koper dom i en affar har i Granada och de kostar ungefar 28:-, vad kostar det i Sverige. Just nu ar manga produkter dyra och billiga i Sverige och vice versa, tidigare var allt billigt. Men med euron, som gor att det som kostade 1000 pesetas nu kostar 6 euro, gor att man tappar begreppet eftersom det ar ett sa lagt tal. Darfor har allt gat upp och folk borjar ata samre. Koper billig olja istallet for olivolja, som pressas har i byarna, dar jag bor. Den italienska oljan som saljs i Sverige ar fran Spanien, dom koper stora mangder och satter pa sina egna etiketter. Men ni har tur som har rapsolja, det salufors inte har.

AnnK
0

Ah, visste inte att du var i Spanien. Jag förstår. Tonfisken jag köper kostar 17 kr/burken, fixar inte riktigt den där superbilliga tonfisken.

Margareta
0

navarro: Sörj inte rapsoljan…
Vad jag förstår är inte rapsolja så bra om man skall undvika omega6. Själv använder jag nästan bara smör som matfett.

Jag tycker det vore bra om man drev bilar med rapsoljan i större utsträckning, så fick bönderna bättre avkastning…

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Vi kör med etanol, det är väl en raps-produkt.Flört

navarro
0

Tack for upplysningen om rapsoljan. For 20 ar sen blev en  massa spanjorer forgiftade och 700 dog, det var nagon som blandade rapsolja sa att den blev livsfarlig. 20 000 forgiftade. Jag har hela tiden trott att rapsoljan var ett battre alternativ an olivoljan, har last vad som skrivits i svensk press tidigare och det finns sa mycket upplagrat i minnet. Det ar mycket man maste programmera om!

Pasi
0

Rapsolja = stora mängder fleromättat fett som är väldigt lättoxiderat, ger instabil cellstruktur och förbrukar kroppens lager av antioxidanter med ev cancer till följd. Olivolja är troligen mycket bättre!
Funkar inte att göra etanol av men väl att köra dieselbilar på! Skrattande
AnnK - Dina biffar ska testas!!! Räcka ut tungan

[Saiva]
0

#12 navarro

Är det den här förgiftningsskandalen du menar?
http://www.gunnarlindgren.com/olivolja2.PDF

Bläddra ner ett par sidor…

navarro
0

Saiva, jag tror inte det, var detta for 25 ar sen. Jag tror inte att olivolja var inblandad. Jag kan tyvarr inte komma at at lasa det du foreslar, efter att andra till Explorer 7 och kora igenom Lin on Care eller vad det heter (for att leta efter virus och spyware) har det blivit sa konstigt. Idag kunde jag inte ens komma at busstiderna, som jag jamt anvander. Nu var det ett fonster som fragade och jag klickade pa oppna, da fick jag svaret att Window inte har detta tillgangligt? Tyvarr kan jag inte sa mycket om datorer, sa jag far vara glad att det gar sa bra som det gor.

Amiechan
0

Jag vågade mig på att citera ett stycke ur texten:

"Alla känner vi väl till den tragiska händelsen i Spanien 1981, då ca 20.000 människor förgiftades och 402 dog och tiotusentals fick men för livet av ”olivolja”, som visade sig vara industriell rapsolja. Man
hade importerat denna från Frankrike, färgad med anilin för att man skulle veta att denna olja inte var avsedd för humankonsumtion. Den såldes emellertid som olivolja."

navarro
0

Tack Amiechan! Dar ser man vad lite man vet. Har heter det aceite de colza, och fast namns pa nyheterna mest varje manad, manga dor fortfarande och det ar inte forran nu man borjara betala ut skadestand, tror jag. Jag vet att dom akte runt och salde i dunkar i byarna. Darfor ar det ingen spanjor som koper rapsolja, jag har fragat, men de finns inte atminstone har i Granada. Men nu nar jag vet att det inte ar sa nyttigt, behover jag ju inte soka langre. Jag har last nagonstans att man till och med kunde byta ut kortisonsalvor till rapsolja, tror det var Konsumentverket som skrev om det!!!!!!

Chocolate
0

Åter till tonfiskbullarna. Dem ska jag med glädje testa. Jag har tidigare gjort något liknande men då med tonfisk, lite potatis i (som nu inte är tillåtet i min kost längre),räkor, ägg och kryddade också med bland annat dill, dom friterade jag och åt med skirat smör smaskens. Kan tro att detta blir något liknande. Detta tackar jag för då jag glömt bort det recceptet helt.

navarro
0

Chocolate, det var ocksa ett bra tips med rakor, agg och dill. Det kan man ju gora en riktig festratt av, med spenatsmor t ex.

AnnK
0

#18 o 19, vilken superutveckling av receptet, det vattnas i munnen! Chocolate, när du friterade bullarna, betyder det att du djupfriterade i olja då eller var det typ "steka"? Hackade du äggen och räkorna? Tror detta blir superbra, eftersom jag efter att ha ätit tonfiskbiffarna i några dagar, känner att de är ganska så kompakta, lite uppfluffning av ägg o räkor sitter m a o perfekt!

oldwolfie
0

dessa måste testas  verkar jättegottigt