Testade Nutrilett!
Jag upplevde några skräckdagar som jag bara måste skriva om!
På min arbetsplats shakeas det för fullt just nu inför sommaren med nutrilett. Har aldrig provat denna diet och blev faktiskt nyfiken. Jag äter valigen LCHF kost och mår mycket bra.
Jag tänkte jag måste prova för att se hur min kropp skulle reagera. Nog reagerade min kropp! Sällan har jag haft så ont i magen. Att jag skulle vara hungrig fattade jag nog (trots att det står på paketet att man inte kommer att vara det) men att jag skulle få såna magsmärtor samt känna mig så nedstämmd kunde jag inte drömma om.
Efter tre dagar fick jag nog. Läste på innehållsförteckningen som är km lång med otolkbara kemikalier och undrar hur kan man få sälja denna vara.
Äter nu min underbara LCHF kost igen och känner lugn och lycka igen.
Kram på er
Ja, usch! Lyckliga oss och stackars dem…
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Hu! Kommer med fasa ihåg den enda gång jag försökt mig på att banta; det var med nutrilett efter jag fått (och såklart ammat färdigt) mitt första barn. Jag var ensamstående med låg föräldrapenning, så jag ansåg att jag istället för de rekommenderade 5 påsarna om dagen man skulle äta, borde det räcka med 2-3 påsar per dag… Åt någon frukt om dagen åxå.
Pulversoppan var skitäcklig och förutom att det är en svältkost redan från start så svälte jag mig ju lite extra med det minimala intaget… Detta var en vaaaaarm sommar, och jag sprang omkring som en galning med barnvagnen under min vansinnesdiet för att tappa ännu fler kilon. Höll på med detta ett par månader innan jag insåg att det inte funkade och att det dessutom antagligen var väldigt dåligt för min kropp.
Vet ni vad som hände? (förutom att jag mådde skit och faktiskt nästan svimmade dagligen alltså…)
Jo; INGENTING!!! Gick inte ner ett enda kilo!!! Märkligt som 17 tyckte jag då, men har insett nu att det antagligen var så att min kropp hamnade i total panik av bristen på mat och beslöt sig för att lagra in allt den bara kunde som fett! (har ju senare fått lära mig att just fruktos är en bra lagringsvara på det sättet….)
Nej usch och fy för sådant sattyg!
Har i mitt arbete stött på människor som säger att de "äter" proteinpulver utrört med vatten samt några klickar jordnötssmör till både frukost och lunch
Jag försökte klura ut vad det där pulvret egentligen består av… kan det tex. vara Nutrilett som kallas "proteinpulver" ???
Jag har sökt på nätet, men hittar ingen som helst innehållsdeklaration på vad "Nutrilett" egentligen består av..
VH!/K.
#3 Det är nog helt enkelt proteinpulver de äter om de säger det; sådant man kan köpa på tex. bodystore eller hälsokost och som kroppsbyggare använder. Nutrilett är inte proteinpulver… Men vad det innehåller och hur skadliga alla dessa kemikalier är, det undrar jag med….

Nutrilett är inget proteinpulver direkt, de försöker istället packa in så mycket av RDI av mineraler och vitaminer på så absolut få kalorier som det bara är möjligt.

Inte är är nutrillett mäniskoföda i alla fall! Om jag vore tuffare skulle jag rek mina arbetskamrater äggmjölk istället, men än är jag inte riktigt där att orka förklara min kost.
Jag har också testat Nutrilett för flera år sedan.
Var hungrig hela tiden,blev darrig och orkeslös så jag inte klarade av att träna och gick inte ner någonting i vikt….Stod ut i 1vecka men sen gav jag upp.
Några år senare testade jag Anna Skippers diet med proteinpulver+psyllumfrö+linfröolja….jag blev faktiskt mätt på det och mådde inte så dåligt så det höll jag på med i hela 3v.Resultatet blev -0.5 kilo….
Det lustiga i sammanhanget är att trots att jag väger mer nu än jag gjorde då så är jag mindre i cm…
http://www.winthers-skafferi.se/

Har testa Cambridge en gång och gick ner lite men upp igen. Det var egentligen inget seriöst försök utan mera för att testa. De flesta kända bantningspulver innehåller mycket kolhydrater och smakar ofta sött. Måltidsbarerna kan vara som kola med choklad osv.
Nyligen köpte jag ett proteinpulver för att prova för jag tappade lusten för mat. Det är en helt annan femma. Jag blandar ut det i vatten och grädde och dricker ett glas och står mig lika länge som på ett LCHF-mål.
>>>Malum domesticum<<<

Nutrilett är väl komprimerade E-nummer, glatt påhejjad av Rössner som har aktier i företaget.
Jag provade några veckor för 15 år sedan o javisst går man ner, men fy katten vad det smakar. Idag har jag svårt o förstå att jag ens provade, säkert min ekonomiska tänk som slog till o sa ät upp det du köpt för svindyra pengar, hahaha.

Jag åt 2 veckor strikt nutrilette för ca 15 år sedan ( hejohå vad tiden går…) Jag gick ner ca10 kg sammanlagt, behöll vikten och gick ner ca 5kg till med "vanlig"kost i ca 1 år.
Jag var väl motiverad av någon anledning…men på senare år som jag flera ggr köpt hem påsar och färdigblandade Naturdiet har de blivit stående i skåpet!!!
LCHF passar mig däremot utmärkt. Vad gäller "kemikalier" och tillsatser börjar jag bli lite knusslig efter alla timmar här på KiF.
Har slutat med mjölkpulvret i kaffemaskinen på jobbet, har ingen aning om vad det innehåller, men något surrar i mitt bakhuvud och säger åt mig att ta svart kaffe med standardmjölk i stället.
Trevlig Helg!!!
#10 har samma erfarenhet som du! Gick ner 10 kg på 2 veckor. De har jag gått upp naturligtvis (och en hel del därtill) eftersom jag ätit enligt tallriksmodellen. Blev sur, hetsig, utan tålamod och rent av grinig mot allt och alla såsom apparater och människor. Tålamod fanns inte på kartan. Svält är vad det är. Dessutom är det massor av kolisar i.

Även jag har haft två turer med detta pulver from hell, och inte har det gått bra heller, jag hatar nämligen att vara hungrig, jag blir aggresiv då. Nä, hellre som nu, brutit flera kålblad och smort majonäs och prästost på, mums:), tipsa dina kolleger om det istället!
Det du hört talas om är den så kallade JS-dieten. Bl a Fitnessguru kör den (body builder). Det är egentligen en UFO-liknande ketogen diet baserad på proteinpulverdrink som (så klart) proteinkälla och jordnötssmör som fettkälla.
Fördelningsmässigt är den helt OK som UFO men med lite märkligare innehåll än rejäl mat.
Finns en hel del i byggarvärlden som kör den dom deff-diet inför tävling.
naturligtvis funkar den eftersom den är ketogen. Bränner fett, bygger muskler, inte hungrig.
Jag skulle dock komplettera med multivitamintablett och omega-3 fiskolja.
att abrupt gå över från LCHF till nutrielett är ju som att be om magknip! Så det hade ju varit väldigt konstigt om du INTE fått det! Helt plötsligt ge kroppen en massa kolisar och inget annat när den varit "avvand" BRRRRRRRRRR
#6 flera av mina nyfikna jobbarkompisar har senaste veckan testat äggmjölk i kaffet då mjölken varit slut….roligt tycker jag att de vågar,de flesta icke-LCHFáre brukar rynka på näsan då de fått reda på innehållet
http://www.winthers-skafferi.se/
Nutrilett är en av de här sakerna jag har svurit på att aldrig äta igen!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#16 Håller med du! Aldrig mer!!
Tack för ett bra svar, bazz… en följdfråga om jag får?!
Hur passar proteinpulver och jordnötssmör för en diabetiker, höjer det blodsockret mer än andra protein/fettkällor?
Måste erkänna att jag aldrig provat att deffa och att jag inte skulle ha något emot att prova det som bantningskur under några dagar eller så inför den stundande sommaren (går då inte ner något alls av lchf, tvärtom isf. om än det oxå är marginellt)… hur länge tror du att man måste hålla på och hur mycket äter man av vardera sort? Äter man inget annat alls?
Tar mer än tacksamt emot ett seriöst förslag på ett antal dagars diet anpassad för en 46-årig kvinna/tant med typII-diabetes och ett BMI på 23…. finns det ens några dieter av det här slaget som passar en tant som mig, eller vad tror du? 
Är det du kallar UFO ett alternativ som du tror skulle passa bättre… hur ser en sådan diet ut isf.?
Vilken typ av proteinpulver är bäst och finns det någon speciell orsak till att just jordnötssmör används som fettkälla? Kan man månne ta något annat som fettkälla om jordnötter skulle höja blodsockret för mycket??
Tack på förhand, MVH! /Kricko.

Jag blev medlem här nu och detta är mitt första inlägg. Har gått på naturdiet i 48 dagar och gått ned 22 kilo nu. Vet att det inte är en bra metod men stod inte ut längre med viktproblemen. Har som jag antar de flesta överviktiga testat "T-faktorn", "Atkins", vanlig lågkaloridiet osv hela mitt liv.
Min önskan är att ganska snart gå över till LCHF för att gå ned de sista kilona samt hitta en långsiktig väg som känns möjlig och realistisk.
Har läst på och försökt hitta fler artiktlar och diskutioner om övergång från annan diet till LCHF. Men hittade bara några här och inga som gjort en längre pulverkur innan övergången.
Är ju lycklig nu även om jag vet att jag gått på en dum diet men vill övergå till LCHF på ett hälsosamt sätt.
Tänkte göra övergången efter månadsskiftet….
Några tips?

# 19
Jag önskar dig lycka till. Glöm inte att äta C-vitaminer för det gjorde jag med dåligt resultat.
>>>Malum domesticum<<<
Jordnötssmöret skall vara rent dvs bara jordnötter o kanske salt. Lusläs innehållsförteckningen!
proteinpulvret bör nog för en diabetiker vara äggprotein eller kasein. Vassle är ett snabbt proteinpulver och kan nog ge blodglukoshöjning. Kolla också att det är renta proteinpulver och inte en massa kolhydrater i.
Det enda som får inmundigas förrutom jordnötssmör och proteinpulver är i princip vatten! Det är själva grundtanken.
Vill du veta mer så kolla in på fitnessguru.se så finns det både info om mängder, tanken samt forum för de som håller på.
Hur just du reagerar på proteinpulver eller jordnötssmör måste du nog kolla själv eftersom alla funkar olika. Så även diabetiker. En del får blodglukoshöjningar av sådant som nästa person kan äta utan problem.
UFO = UnderFemgramkOlhydraterperdag. Du äter fett, kött, fisk, ägg i princip.
Det är lite kolhydrater i ägg och så vill man kanske ha lite örter att krydda maten med. Mjölkprodukter brukar inte rymmas inom ramen 5 gram men det beror ju på hur strikt man vill vara.
Jag kan inte äta över 15 gram kolhydrater om dagen för då går jag upp. UFO funkar fint för mig. Mest vanesak med en massa annat på tallriken….