Falukorv är gott men...
Hej
Jag är ganska ny på LCHF men alldeles ny på sajten. Nu undrar jag om falukorv egentligen är lovligt byte. Jag har sedan en tid tillbaka "försökt" att undvika kolhydrater men som säkert alla vet så går det inte pga av att vår livsmedelsbranch fuskar en hel del:). Nåväl…jag har inte ätit falukorv för jag tyckte att 4-5g kolisar var för mycket. Nu har jag tänkt om efter att ha studerat Skaldeman och min fråga är:
Kan man äta falukorv och gå ner i vikt?
Det finns ju i regel en del E i falukorv men det bortser jag ifrån just nu.
Låt oss beräkna enligt Skaldeman (för 100g):
(Fett)/(kolisar + Protein ) => (23)/(4 + 9)= 1,7 Detta låter ju väldigt bra och stekar man det i fett istället för i ugnen så blir det något gram fett till:).
Men nu behöver vi snacka lite procent av kolisar och jag antar att det ska beräknas som 5% totalt på måltiden.
Jag brukar äta ca 150g-200g falukorv per måltid. Då blir det ju mellan 6-8 kolisar per måltid. Jag tycker det låter för mycket. Vad tycker ni?
Scan falukorv Näringsvärde per 100g
Energivärde
1050kJ (260kcal)
Protein
9g.
Kolhydrat
4g.
Fett
23g.

Jag vet inte!!!……Försökte vara ekonomisk och letade efter falukorv med hög köttprocent förra veckan men hittade ingen….
Det blev Sorunda chorizo och fläskben istället

Jag äter sällan korv o andra charkuterier på grund av deras lite tvivelaktiga ingredienser.. men ibland så är det bekvämt, men då försöker jag att äta de med allra bästa kvalitet!!
Vad gäller falukorv har jag köpt Melkers Falukorv original med 70% köttråvara.. den smakar iallafall bra tillskillnad från de flesta andra som mest smakar tvål!

Till denna tar jag stekt ägg o mycket smör o ost.. antagligen hamnar jag då på ganska små mängder kolhydrater!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag äter också Melkers, håller med om att den smakar mycket bättre än annan falukorv *ryys* i Stroganoff är den helt OK!
Har för mig att Scans korv har ganska lågt köttinnehåll.

Man ska nog hålla sej till Melkers för det är nog den enda äkta falukorven. Scan har nog ett sortiment, har köpt Scan med 68% kött

6-8g kh/måltid låter inte för mycket för mig. Jag har satt som övre gräns 20g kh/dag för mig själv. Ändå är det bra att undvika E-numren så mycket som möjligt.

ICA har en egen korv falukorv med 71% kött och 3,5g kolisar per 100g.
Protein 11g fett 19g har jag för mig.
Kan ju vara värt att testa om man inte har något emot övriga ingredienser i den! Den säljs bara i 550g förpackning.
Hej
Tack för era inlägg. Jag tycker Scans falu är god men jag håller med om att det är på tok för lite köttmängd.
Men då kan jag tolka det som att falu är helt OK ur LCHF syn:)
Just nu tror jag att jag har en platå och det är därför som jag kollar andra möjligheter som falukorv som trots allt har en hög fetthalt.
Tack igen!

I början åt jag Scans vanliga falukorv eftersom den innehåller såpass lite kolhydrater, men efterhand jag skärpte till kolhydratnivåerna märkte jag att det blev för mycket kolhydrater i förhållande till proteinet. Jag behövde äta bättre proteinkällor med rent kött.
Dessutom tyckte jag efter ett tag att den smakade alldeles för salt!