Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3997 ggr
vinteralvan
0

Kryddtips

Efter att ha gått igenom min kryddhylla märker jag att de flesta av kryddblandningarna innehåller glutamat men nu har jag hittat ett ställa som säljer massor med kryddor och blandningar utan glutamat. www.svampbutiken.se Kände att jag bara måste tipsa om det. Har provat att beställa också och det gick enkelt och kom hem efter bara ett par dagar.

valkyrja
0

Tack för tipset!! Skall prova. Skrattande

Jennix
0

Tack för tipset! Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Siss88
0

Fyller på med kryddbodencarlscrona.se som också har kryddor utan glutamat.

sainbella
0

Förlåt för trådkapningen, men vad är glutamat och varför är det dåligt? Är det ett big no-no för oss LCHFare, eller bara kasst rent allmänt?

andreas0
0

#4, Det är kasst rent allmänt.

Glutamat, även känt som MSG, smakförstärkare, E621, m.m. tillsätts i mat för att förstärka smaker. Matproducenterna tjänar enorma pengar på den, eftersom dom t.ex. kan spä ut sin mat med vatten och potatismedel och tillsätta glutamat för att inte smaken ska bli utspädd, och på så sätt kunna ta ut lägre kilopriser (så folk köper det i affärerna, men egentligen blir det dyrare eftersom man betalar för en del vatten). Så om inte annat så är det ett tecken på att maten är av dålig kvalitet, eftersom dom har behövt förstärka smaken för att göra det ätbart.

Men det är inte allt. Tester på djur har visat att det är farligt, men då har dom använt mycket större mängder än vad som finns i maten. Det är okänt om det är farligt eller inte i lite mindre mängder som används i mat, men varför chansa? Det man vet är att mat med glutamat i sig kan ge många huvudvärk, eller till och med utlösa migrän för dom som har det. Glutamat ligger bakom sjukdomen "chinese resturant syndrome", som heter så eftersom det används i stora mängder på kinaresturanger.

Livsmedelsproducenterna hävdar såklart att den är ofarligt i dom mängderna som finns i mat, eftersom dom tjänar stora pengar på det.

Kolla i ditt kök och läs innehållsförteckningarna. Om du inte har sett upp i affärerna och medvetet undvikit glutamat så har du säkert flera produkter i ditt kylskåp/skafferi som innehåller glutamat, och antagligen en del saker på kryddhyllan också. Om jag hade varit du hade jag slängt dessa produkter i papperskorgen.

[Pennylane1]
0

jag har stora burkar med (och då menar jag STORA!!! ) glutamatstinna buljonger och kryddor som jag fått av en tysk kompis som jobbar i kök… känns inte kul att kasta… när man är av hamstersläkte… men jag vill ju inte använda det heller…  och inte ge bort dom till nån stackare heller. Äh klart jag ska kasta!!! Nån gång…

sainbella
0

#5 - Tack! Är det rätt när jag tror att det oftast inte står glutamat i innehållsförteckningen, utan smakförstärkare ist?

bigfatmama
0

En  person som skulle kolla ventilationen sa till mig, konstigt att de sätter en kryddhylla ovanför spisen, eftersom kryddor ska förvaras svalt och mörkt. Började då kolla min kryddor, de flesta hade gått ut för flera år sedan. Slängde allt gammalt men köpte inget nytt, just nu har jag i kryddväg salt och vitpeppar.

andreas0
0

#7, Oftast står det smakförstärkare eller E621. Ibland gömmer dom glutamat i också när det bara står t.ex. "kryddor" eller "aromer" eller liknande. En del sorters jästextrakt har glutamat i sig också, om den inte har det så är det en annan sorts smakförstärkare i.

Tilda-T
0

Jag kan fylla på med Oldenburgs kryddor som också säljer på nätet. Dom har massor med blandningar till hyfsade priser.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!