Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1811 ggr
Greddelin
0

Tips sökes: kryddor för variation

Jag har blivit lite enkelspårig i mina kryddningar, har jag upptäckt. För en tid sedan hamnade jag i nån tråd om kebab och cevapcici och började fundera över vad det är som gör smakerna så distinkta. Men när jag googlar efter recept så ser jag att det är full anarki som råder!

Kebaben skulle tex innehålla spiskummin, men det associerar jag till mexikansk mat. Det måste alltså handla om ganska avancerade kryddblandningar för att ge smaken av olika världsdelar. Jag har färdiga blandningar i skåpet men ALLA innehåller smakförstärkare och E-nummer, medan de rena kryddorna inte verkar innehålla något annat. Blandar man i en massa skräp för att blanningarna inte ska skikta sig i burken?

Nåväl.

Det jag är ute efter är tips på kryddkombinationer!

Vad är det som får kött(färs) att smaka kebab, cevapcici och så vidare? Vad har ni för kryddor till kyckling av indiskt eller thailändskt stuk? Vad passar bäst till renskaven? Vad kryddar ni grillköttet med eller en redig stek? Vad gör det mesta av karrén?

Jag har fastnat i vitlöks- och citronpepparträsket och behöver hjälp för att bryta mej ut! Skrattande

bazz
0

Jag använder främst olika slags chili (brukar ha 5-6 olika varianter hemma), salt o peppar som mina baskryddor.

Favoritkryddsmör - vitlök, salt och dragon

Thai-stuk - chili, färsk ingefära och citrongräs, kokosgrädde

Asiatiskt - lite sesamolja och några droppar soja, fishsauce/oystersauce

Kyckling - stark curry, paprika och dragon

Fläsk/revben/hel karré - salt, peppar och rosmarin

Viltsmak - enbär, rosmarin

Kryddsmör till fisk - färsk ingefära och citron

Ungern - stark paprika och chili, gärna rökt

Köttgrytor - chili, mörk choklad, rödvin

Det här är nog det som jag använder mest men ibland blir det en hel del experimenterande (om inte allt helt lyckat)…..

Greddelin
0

Oj, härligt! Nu blev jag genast inspirerad! Tack bazz!