Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4322 ggr
Vajulv
0

Bra drycker.

Hej!
Sökte men kunde inte hitta någon tråd om bra/OK drycker för LCHF:are.

Jag skulle gärna få tips om drycker som är bra eller iallafall OK att dricka. Själv dricker jag kaffe med grädde, vatten och i undantagsfall rödvin.

Te är också bra men det gillar jag inte.

Har ni något tips på hur man kan få lite smak på vattnet?

SÅ less på kaffe och vatten nu…Rynkar på näsan

Wildrat
0

Loka mineralvatten tycker jag är ok omväxling till vanligt vatten. Smakämnena är ju inte de naturligaste och att transportera vatten är ju inte bra för miljön men ibland så. Funkar också bra istf läsk.

Ramlösa har ju goda smaker men innehåller alldeles för mycket fluor för att vara nyttigt.

Bara vatten med bubblor brukar kännas lite bättre så om du har råd kan du ju inverstera i en soda stream…

lillblixten
0

Gurka, hallon och citron kan man ha i vattnet.

[bittek]
0

Gurkskivor, ingefära och citron, enbart citron, lime, apelsin, myntablad (har aldrig provat, men det kanske blir jättefräscht?!) är smaksättningar jag kommer på så här på rak arm. Återkommer om jag kommer på fler!

Vajulv
0

#1 Tack! Ska köpa hem några LOKA och variera med. Glad

#2 Gurka ska jag testa, hallon och citron kanske jag undviker pga sockret…

#3 Ingefära och Mynta ska testas, absolut!

lil-sis
0

Det behövs väldigt lite hallon och/eller citron för att smaksätta vattnet, så jag tror inte att du behöver oroa dig för det lilla fruktsocker somb lir.

Vajulv
0

#5 Nä kanske inte. :) Jag är vara väldigt försiktig med socker.

Inga andra tips på OK drycker?

lillblixten
0

Det kanske kommer efter hand. Jag dricker bara vatten. Någon gång har jag provat mjölk då sambon handlat det till sig själv, men icke. Det är vatten som gäller för mig. Får se om någon annan ger dig tips.

SirfalasEmy
0

lillblixten

Det är samma för mig. Jag dricker i stort sätt bara vatten och är nöjd med det (Förvånad- när jag tänker efter hur extremt "läskig" jag varit alla år)

Te bara enstaka gånger. Då med mycket grädde i.

Ibland funderar jag på om jag ska försöka lära mig dricka vin, men då jag varit beroende av socker och annat snask och jag har alkoholism på nära håll i släkten så vågar jag inte. Tycker inte ens alkohol smakar gott. Jag kan nog vara social ändå och om det inte passar "folk" så får det vara. Glad

EvaP
0

Jag brukar dricka ett halvt till ett glas rött vin på kvällen, varken mer eller mindre. Ja,  visst händer det att jag avstår om vinet inte passar till middagen. När jag druckit mitt vin har jag alltid lägre blodsockervärden på kvällen än när jag avstår. Kan någon förklara vad som händer.

frukaos
0

Själv aär jag rätt såld på kallt Rooibos-te. (varmt också för den delen) Rooibos har inte den där beska smaken som andra téer ofta får.

Testa också att blanda lite Rooibos Chai te i vanligt kaffe och toppa med lite grädde/mjölk. Du får en mild och god Chai Latte. (råkade av misstag beställa en Chai Latte på ett café häromdagen… fy tusan vad den var söt. Vet inte vad som var i men fick hälla ut 50 spänn i vasken.)

Se'n är ju Fun Light jättebra…
… för att fånga blomflugor Skrattande

[Pennylane1]
0

svär i kyrkan… jag dricker lite lightdryck ibland… jag resonerar som så: man får inte bli FÖR sund för då blir man som ett naket oskyddat spädbarn som inte har någon motståndskraft mot nånting, så lite tillsatser här och där härdar mig…

tja… men många allregier påstås uppkomma för att man utesluter allt för mycket…

frukaos
0

#11 Håller inte riktigt med… gift är gift även om det smakar gott. Men det är ditt liv och om det är ditt enda "snedsteg" så är det ändå mycket bättre än genomsnittet.

vinteralvan
0

Jag använder C-vitaminbrus som ersättning för juice på morgonen.

[Pennylane1]
0

# 12 vad höll du inte med om? Jag skrev väl inte  att gift inte är gift även om det smakar gott? Däremot ungefär som du att man får i sig väldigt lite med denna kost och att det då kan vara en fördel att inte bli alltför ovan vid olika grejer som är svårt att undvika så att man överreagerar när man råkar få i sig dom.

och ja, det är verkligen mitt liv och jag äter precis vad jag vill! Det är kanske inte mitt enda snedsteg heller men det är som sagt min sak! Jag är 54 år och kan avgöra vad jag ska äta alldeles utmärkt!Flört

vinteralvan
0

Jag tror att det är bättre att undvika så mycket tillsatser och andra "gifter" som möjligt. Om vi slutar köpa produkter där det ingår så inser till slut även den mest korkade affärsman att det är bättre för affärerna att sälja riktig mat utan tillsatser.l

dufva
0

Ta med borrmaskinen ut i naturen (sladdlös underlättar) och fixa lite björksavsdricka.

Högsäsong just nu mineralrikt och relativt kolhydratsnålt Glad

[Pennylane1]
0

nån tipsade om att det bara var att skära av en gren och peta ner stumpen i en flaska som man binder fast vid stammen! Har inte fått tummen ur än, och tänkte att det var för sent men det kansek det inte är?

frukaos
0

#14 Ursäkta om du tyckte att jag stod med pekpinnen. jag menar verkligen att du är vuxen att bestämma själv. MEN (är det inte alltid ett men Flört) Lightdrycker tror jag inte är bra och jag tror inte på att det skulle vara bra att dricka för att "bli van". Lika lite som det är bra röka för att "bli van" tobaksrök. Se'n vet jag inte vad du menar med "Däremot ungefär som du att man får i sig väldigt lite med denna kost". Har jag sagt det?

Självklart ska du välja själv vad du vill dricka och inte. Och som jag skrev så tror jag säkert att din kost är längt bättre än genomsnittets, med eller utan lightdryck.

[Pennylane1]
0

jo det du sa att jag (om jag begränsar mig till lightdryck ibland)  äter väldigt mycket bättre än genomsnittet, det tolkade jag som att det inte bara var jag alltså utan vi som äter LCHF som får i oss mindre med gifter av olika slag.

frukaos
0

#19 aha ok. Det kan jag hålla med om. I övrigt får vi i oss mycket nyttiga saker också :)

[mejja]
0

lime är gott i vattnet