Potatis
Jag och en kompis pratade om midssommar i morse, och vi hamnade på ämnet potatis. Jag har för mig att ha läst om att potatis som har kallnat förändras så att stärkelsen blir så kallad resistent. Är det så, och hur påverkas i sådana fall blodsockret av en liten eller 2 färskpotatisar? Någon som kan utveckla o förklara?
/Jonas

Jag kan inte förklara och utveckla, men det har nyligen skrivits om detta i en annan tråd.
Förhoppningsvis får du hjälp av nån mer erfaren eller så får du leta bland inläggen.

Potatis är ett mindre dåligt alternativ än pasta och ris, och en kall potatissallad är också det bästa alternativet för knölen.
Jag har själv dissat den mycket tidigare men måste erkänna att jag faktiskt kan hålla mig viktstabil på att äta bara fisk och potatis..
Tyvärr får jag andra problem av den om det blir för ofta den slinker med i kosten, men nån enstaka till surströmmingen eller sillen kan det få bli emellanåt..
Johanna Söderlund har ju skrivit bra om potatis (som så mycket annat). Där står det bla om resistent stärkelse.
Jag har inga problem med att äta lite potatis då och då. Men jag har inte några problem med insulinregleringen. Du får väl testa lite.
För egen del så är det ju absolut inte aktuellt med att börja äta potatis igen, no way! Men på midsommarafton så kan det ju bli aktuellt att svälja en eller 2 små med en jäkla massa bregott till ett par små sillbitar, för sällskaps skull.
Jag kan väl tillägga det att jag för några år sedan gjorde mycket kall potatissallad, med bacon, ägg, diverse grönsaker o lök som jag blötte i olja. Detta var på den tiden en alldeles utmärkt träning/viktminskningsmat. Jag är dock väldigt osäker på hur kroppen skulle bete sig idag. Min viktkontroll har ju fuckat upp ordentligt de senaste 2 åren, och det var inte förrän jag började med LCHF som det har blivit bättre. Idag utan kolisar sedan jul förra året så har jag fått en fantastisk viktkontroll! Det händer i princip inget alls med vikten åt något håll, men måttbandet talar sitt tydliga språk. Min kropp börjar likna den jag hade när jag var i 20-årsåldern när jag var hård o vältränad.
/Jonas