Cheesecake
Jag gillar att hålla på i köket och mixa och trixa och försöka komma på något kul. Fick ihop en cheese cake som också faktiskt smakar som vanlig cheesecake.
Botten:
100 gram mixade walnötter
100 gram kokos flingor (ev. lite mer)
100 gram smält smör
Lite sötningsmedel och kanel
Rör ihop allting och häll i någon ugnsform. Jag använde mig av en rund kakform med löstagbara kanter. Sätt in bottnen i ugnen. 200 grader i ca 5 minuter.
Fyllning:
400 gram philadelphia ost
2 stora ägg
Lite sötningsmedel
Jag blandade ihop allting med elvisp och hällde ner det i formen. In i ugnen igen. 175 grader i ca 25 minuter.
Ovanpå kakan:
Sedan lät jag kakan svalna och under tiden blandade jag ihop lite blåbär och vatten. Kokade upp det och rörde i två gelatinblad. Lät den svalna lite och hällde till sist det över kakan. Det var mest bara för att den skulle se snygg ut. Går ju lika bra utan.
Har en bild på min kaka som jag gjorde. Inte världens bästa bild kanske, men den var goood :)
Tack för receptet 
Jag kommer absolut att testa din variant på "digestive-botten". För är det något som jag är svag för så är det ostkaka och cheesecake… eller rättare sagt ost i de allra flesta former.
VH!/K.

Ser sjukt gott ut!
Ska nog testas till midsommar! Vilket sötningsmedel använde du?

Ser gott ut!
Stefan Bloggar här på sajten
Stefan bloggar också här, på extern sajt
mums den vill jag ha…NUUUUU
Ser jätte gott ut.
Måste köpa ingredienserna i dag.
Har talko folk här ute, de behöver få något gott. (att jag inte äter upp hela)

Ser helt supergott ut,den måste jag prova!
Anna - www.noweightgain.com

Jag använde "suketter - flytande sötningsmedel"…
Vill bara berätta att jag idag har provbakat ditt cheescake-recept och det funkade utmärkt. Jag reviderade lite utifrån vad jag hade att tillgå i skafferiet.
Bytte tex. valnötter mot hel oskalad mandel, vilket fungerade utmärkt det med. Men det krävdes 8-9 minuters gräddningstid för min kakbotten. Sedan hade jag inte tillräckligt med Philadelfiaost hemma (sökte förgäves Puck-smältost idag men den har katastrofalt nog utgått ur COOP's sortiment, säger de iaf.
) utan fyllde ut mina innehavda 300 gram philadelfia med 1 dl creme fraiche istället och smaksatte sedan ostmassan med vaniljpulver och det rivna skalet av en lime samt saften av 1/2 limefrukten vilket gav en lite fräschare touch.
Kakan blev kanonfin efter gräddning, nästan så att jag tyckte det var synd att lägga på bär men jag hade redan plockat fram så stora och vackra hallon ur frysen så jag ställde upp dem snyggt över hela kakan och gjorde sedan gelé av passerade hallon+ lite vtn + 2 gelatinblad och skedade överst på hallonen som en blank spegel. Den blev lika vacker som god kan jag säga. Tyvärr glömde jag kanelen och kardemumman som smaksättning till bottendegen så den varianten måste jag testa en gång till.
Kanonrecept som rekommenderas varmt och för den som får tag på "Puck" så är den osten att rekommendera före Philadelfiaost. Fyllningen blir lenare och slätare än med Philly. Vilket märks speciellt när man som jag inte längre använder florsocker i philadelfiaosten. Dvs. att den då känns aningens kornig efter gräddning, lite som ricotta.
VH!/Kricko.
EDIT-PS: En sak som slår mig när jag läser igenom vad jag själv skriver är om det kan ha varit limesaften som påverkade philadelfiaosten så att den kändes som anstrykningen av lite "grynig" (mycket, mycket lite, inte alls så att den skurit sig det minsta eller något sånt) efter gräddningen… vad tror ostexperterna på forumet? /DS.
Detta låter ju kanon