Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 22358 ggr
Aliki
12

Äggröra som på hotellfrukost?

Jag sitter här och läser och börjar bli hungrig. Är sugen på äggröra, sådan där mild och lös som inte blir omelettig.

Måste den göras i vattenbad?

Har försökt i stekpannan, då blir det omelett.

I kastrull bränns det fast i botten och det känns nästan inte värt besväret som jag får med att rengöra kastrullen efteråt.

Hur gör ni?

Det kanske blir kokta ägg som vanligt…

Aliki
1

Ägg…är inte speciellt unikt sökord på KiF……försökte hitta en äggtråd med tips på äggröran…….i stort sett alla trådar innehåller ordet Ägg……och nu finns det en till….Glad

aussiemia
0

Jag gör en sån där mild äggröra i teflonpannan. Massa smör som bara smälter, inte mer, rör ihop äggen med en skvätt grädde (om du gillar det) och häll pannan. STEK-panna allsåFlört

Rör HELA tiden och ta bort från värmen innan det är som du vill ha det. Det gäller att vara snabb här, om äggen är för länge på värmen blir det omelett-konsistens på det hela. Prova dig fram! Trixet är att inte ha för hög värme för länge.

aswedishsmorgasbord.com

berndt
0

nåja.. jag äter scrambled eggs nästan varje morgon; c 20 g smör i stekpannan, lite vatten i en bunke, 3 knäckta ägg, vispar lite , och sen häller jag smeten i pannan och rör om i smeten eg hela tiden, mera en rörelse fram o tillbaka än runt i cirkel,, och det tar inte många minuter före äggröran är passligt fast och sen bara över på tallriken!

genom smöret och genom att man rör omkring smeten hela tiden hinner aldrig smöret bli brunt eller äggröran brännas, utan det blir passligt ljusgult och fast.

jag tycker det är perfekt för mig och verkar inte tröttna på det i första taget.

som omväxling gör jag ibland vanliga stekta ägg, och ibland 4-6 skivor bacon också

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

axelina
1

Äggröran på hotellen görs väl i ugnen med en pulverblandning som man nog inte ska äta om man undviker tillsatser.

Egen liknande går lättast att göra i micron, ägg+grädde+smör+salt och peppar, kör någon minut, rör om,kör lite till om det behövs.

berndt
0

# 2: jo jag glömde varianten med grädde istället för vatten, ibland så, det blir en ganska mild smak. jag använder aldrig salt eller andra kryddor.

Sockerberoende.

Hanveden
0

Varför inte göra som "Mat" Tina gör på Aftonbladets webbtv.

Har gjort den själv ett antal gånger men uteslutit brödet…

Med LCHF hälsning  Cool .

berndt
0

#4:

Micron upplever jag som problem; det finns rapporter om hur illa maten blir bearbetad på cellnivå när den körs i mikron… jag vet, när jag har bråttom värmer jag ofta min mat i mikron i alla fall…Foten i munnen

men äggen tycker jag går så snabbt att laga så jag gör dom nog i stekpannan också på morgonen.

Sockerberoende.

Hausswolff
0

Jag separerar vitor och gulor och det tycker jag gör hela skillnaden. Jag steker först vitorn i rikligt med smör och rör om ordentligt i botten på pannan hela tiden. Salta och peppra lite. När vitorna blivit fasta och börjat "smula" sig stänger jag av plattan och rör snabbt ner gulorna, bara några sekunder och sedan direkt upp på fat. Det ger en krämig äggröra som jag tycker är underbart god.

Greddelin
0

Äggröran ska tillagas på LÅG värme som nämnts ovan. I en kall stekpanna knäcker jag mina ägg, petar i en klick smör och tillsätter vätska som kan vara allt från vatten, grädde, creme fraiche till philadelphia eller puckost. Man hinner blanda allt väl innan det hela antar fastare form. Precis innan äggröran fått den konsistens man vill ha kan man tillsätta ost.

Ja, som ni förstår är jag väldigt förtjust i kombinationen ägg och ost men har av någon anledning aldrig gillat omelett! Så äggröra med ost är perfekt för mej.

kolis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gör såhär:

Äggröra

/Anna

chilisalsa
0

Eller så gör man som Gordon Ramsey…

http://www.youtube.com/watch?v=dU_B3QNu_Ks

Medarbeterare på Kost

starhawk
0

På den tiden det begav sig körde jag den i Mikron, det gick utmärkt. Numera har jag av hälsoskäl helt slutat med Mikron så det blir väl ett problem om jag blir sugen på äggröra

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Pennylane1]
0

vad blir ett problem? Det finns ju massor med tips här ovan om hur man gör den på spisen?

starhawk
0

Eftersom jag inte kommer ihåg hur man gjorde före Mikron och dessutom har jag något minne av att det brände fast oavsett om man rörde hela tiden, det tycker jag är ett problem

[Pennylane1]
0

att det brände fast var kanske att du inte tog mycket fett vilket du kan göra nu! och att du inte minns? Det är ju därför det borde hjälpa att det finns många beskrivningar! På't bara!

starhawk
0

Tja första steget är ju att man vill ha äggröra, och det vill jag inte, är fullt nöjd med mina ägg till min English Breakfast, dessutom var jag LCHFare när jag gjorde äggröra i kastrullen sist så jag snålade inte på fettet då

[Pennylane1]
0

ja vill du inte ha det är det ju inget problem! Du skrev ju att det var problem OM du blir sugen på äggröra… det var det jag utgick från!

starhawk
0

Ja vi får väl se, om jag skulle få lust med äggröra nån gång i framtiden, i nuläget känner jag inte minsta saknad, men man vet ju aldrig

Tilda-T
0

Äggröran som man får på en hotellfrukost har inte så mycket med ägg att göra , precis som #4 påpekade görs den oftast på en färdig blandning som man bara behöver tillsätta vatten till, skit,skit och lite mera skit med långa nummerharanger och mjöl för att få stabilitet i vattensörjan, själv tycker jag inte att det smakar ägg ens en gång!Skrikandes

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

[Anega]
0

"På riktigt" ska den göras i vattenbad. Men som med allt som ska göras i vattenbad kan man göra det direkt i kastrull om man är försiktig med värmen. Jag smälter en rejäl klick smör, häller i 2-3 uppvispade ägg och en skvätt grädde. Stänger av plattan och rör sen hela tiden i botten.

mejram
0

Jag har en liten 20-cm teflonpanna som jag gör min morgonäggröra i. 3 ägg och en stor klick smör i kall panna. Sätt på svag värme och rör, rör och vänta. Det gäller att inte ha för hög värme, för då blir den hård och kan till och md börja vätska sig - usch.

Angelfish
0

Jag har jämt gjort min äggröra i en liten teflonbelagd kastrull med mycket smör och på hög värme, det funkar jättebra för mig och kastrullen är hur enkel som helst att skölja ur.

Nu blir jag sugen på äggröra. Glad

[Pennylane1]
0

Alla sätt är tydligen bra! Utom dom dåliga förstås!

LatMask
0

Jag blir nyfiken på alla er som gör äggröra på hög värme - hur pass hög värme?

Jag anlitar min husgud: "Vår kokbok" från 1967, som inte var fettskrämd men försökte vara modern med bl a mjölkpulver - hua!

"Hetta upp äggröran på mycket svag värme och rör hela tiden mot botten med en träsked."

Jag har tolkat detta som värme på tvåan på min helt vanliga spis, och jag rör och rör och rör och det tar sisådär femton-tjugo minuter.

Jag älskar äggröra men av naturliga skäl blir det bara på helgerna…

Aliki
0

Ja, det finns nog en hel del "halvfabrikat"…. har sett det själv när jag handlat på snabbgross.

Gjorde en god äggröra med 3äggg, en skvätt grädde, salt, peppar och en stor klick smör i botten i teflonpanna imorse…

Jag rörde och rörde, sänkte värmen, och rörde och rörde, lyfte pannan flera ggr från plattan,och rörde och rörde….Den blev god!…men nog f..n sitter det fast i botten. Och då har jag ändå en teflonstekpanna "best in test från ICA"

Ska alltså prova med kall panna….

Tråden till Tina på AB vill inte just nu…får se vad Gordon R. säger på Youtube  och kolis säger på tråden Äggrora.

Tack för tipsen …Jag kämpar vidare.

Angelfish
0

#24  Jag sätter plattan på högsta värme (12) slänger i smör i kastrullen och när smöret smält häller jag i mina ihoprörda ägg (för tillfället kör jag med 1 ägg + 3 äggulor), skruvar ner plattan till 9-10 ungefär, rör med träsked tills äggröran har den konsistens jag vill ha (jag vill ha den ganska fast) vilket bara tar nån minut. Häller upp på tallrik, lägger i lite mer smör och äter. Kastrullen sköljer jag bara ur, det fastnar inte ett dugg på den.

starhawk
0

#26: Intressant metod! Skall lägga den till receptsamlingen ifall jag känner för äggröra nån gång i framtiden, själv körde jag med en trägaffel, har ingen träsked.

starhawk
0

#19: Jag har faktiskt inte testat hotellens äggröra, jag testade emellertid äggröran på englandsfärjan men den var hemsk, konsistensen var ungefär som gele, och smaken! Blää!

berndt
0

#26: precis så gör jag - vilket jag försökte förklara vid # 3.. utom att jag sätter tre hela ägg, både vita o gula och tycker det räcker med smöret före, behövs inte mera efteråt. - men snabbt o enkelt är det; och pannan sköljer jag bara lite efteråt med hett vatten.

Sockerberoende.

kolis
0

Jag kör på högsta värme hela tiden, gjutjärnsstekpanna, häller kallt vatten i som får stå medans jag äter upp härligheten, så då fastnar det inte alls… 15 -2 0 minuter kan jag inte vänta på frukost ;)

Anna - www.noweightgain.com

[Pennylane1]
0

man får kolla på hotellet med personalen hur dom gör äggröran, en del kör riktig också… ska bo på hotell om ett par veckor och dår jädrar! Ska det undersökas!

Angelfish
0

#27: Träsked, trägaffel…  jag tar det som är rent… Flört

mejram
0

#30 - inte tar det 15-20 min på svag värme! Jag kör äggröran medan jag fixar yoghurt och hallon till dottern och värmer lite mat till bebisen, max 5 min. Skillnaden mot när jag gör på hög värme är att den blir mer krämig på svag värme. På hög värme så flockar den ihop sig så fort och  det blir som sjok av ägg. Den ska inte kunna spetsas på gaffel, då är den för hård för min smak.

Aliki
0

Jo, det är ju just det…att den ska bli krämig.

Inte för att det är nåt fel med omelett (åt till lunch 3ggr förra veckan) utan för variation.

Ska även prova "Ägg som i Schweiz". Undrar om det funkar i panna på svag värme istället för ugnen.

[Pennylane1]
0

jag får lite äckelkänsla när den är för krämig… gjorde häromdagen enligt ALLA konstens regler men jag förderar faktiskt att göra den snabbt och på högre värme så den blir lite fastare, men inte för fast och torr, men det här rörandet på svag värme… näää för mycket jobb för ett sämre resultat, vad det MIG anbelangar!

mejram
0

#35 Alltså är det som med allt annat, man får prova sig fram till vad som passar en själv, finns inget universalrecept. :-)

Viktor-88
1

Vispa ägg, smör, grädde, lite vitlök och salt/peppar. Voila! Skrämmande gott.

Aliki
0

Ha! Jag lyckades få se Tina smörfrossa i Aftonbladets webbtv via länken ovan.

Kolla den om ni har tid.

kaisakavat
0

chilisalsa - Tack för länken till Gordon! Jag blev inspirerad (av både Gordon själv och matlagningen Flört) och gjorde eget "scrambled egg-försök".

Det gick jättebra! Tog kanske 5 min.

Använde teflonpanna, värmde på 4an först faktiskt, så det inte skulle ta ett år. Smälte smöret långsamt och la i äggen tidigt. Rörde. Sänkte plattan först till 3an och sen till 2 an. Rörde hela tiden. Lyfte pannan om det verkade gå för fort.

I med en skvätt grädde på slutet, hackad persilja och - lite riven ost. Peppar,

Till det käkade jag en liten portion nötköttgryta. Kanongod frukost och mycket stadigt. Skrattande

LatMask
0

Åt äggröra på hotell härom dan…yyyl! Den såg ut som gulfärgad keso och smakade papp. Det fanns både prinskorv och bacon att äta till, så det blev en köttig frukost…

[Pennylane1]
0

nu har jag varit på hotell… jag är besviken! Hade gärna ätit vilken j:a äggröra som helst! MEn det enda som fanns var frallor, ost, medvurst och skinka. Fruktyoghurt och fil. Sylt, inga nötter eller annat som man hade kunnat ta i lite fil. Inte ett ägg. Juice… jag tog cafe au lait i en maskin… den var jättesöt! Hällde ut och tog macciato den smakade inte så sött… kom inte på förrän efteråt att jag antagligen kunde hittat vanligt kaffe där också i maskinen men jag blev så snurrig av alla alternativ. DÅ min frukost bestod av ett glas vatten några ostskivor och ett par skinkskivor… samt kaffet då Skrikandes Vad uselt! Ägg borde de väl ändå kunnat ha! Kokta om inte annat! Det fanns ändå restaurang på hotellet! Fast den var inte öppen på frukosten.

LatMask
0

Du milde, Pennylane! Det måste ha varit stans värsta budgethotell! Inte ens kokta ägg?!

Såvitt jag förstår är frukosten hotellens skrytgrej, alla hotell jag varit på de senaste åren har haft maffiga utbud.

Du måste ha råkat illa ut - berätta vilket hotell det var, så att vi kan undvika det!

[Pennylane1]
0

Connect i Älvsjö!

LatMask
0

Oj, tack och lov ligger det tretti minuter hemifrån mig, så jag kan lätt undvika det! De verkar satsa mycket på just budgetresenärer och har något som heter Quick Sleep UTAN fönster men MED våningssäng - oj…

I gengäld kan jag berätta om vilket hotell som serverade papp-äggröra: First hotel Plaza i Västerås.

[Pennylane1]
0

ja vi såg de där quicksleeprummen! Men vårt hade både toa dusch och fönster! Samt sköna sängar, man får väl vara glad för det!

LatMask
0

I morse lagade jag snabbis-äggröra på fem minuter! Plattan på fyran (jag använder en traktörpanna med kopparbotten) fyra ägg + en skvätt grädde, salt och peppar. Rörde hela tiden och det blev jättebra!

Tack berndt, kaisakavat m fl som fick mig att få fart!