Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1057 ggr
annainorrland
0

insulinresistent?

Jag har under min tid med LCHF tagit blodsockerprov lite nu och då, och det har alltid legat mellan 3,3-4,5. Och då har jag ätit relativt strikt LCHF (max 20g/dag, oftast under 10g) För några dagar sen gjorde jag ett test. Jag åt "vanlig" kost till middag, pasta med köttfärssås, en stund senare, en mango och 1 muffins. Kollade blodsockret som låg på 7,6. Är det helt normalt med sådan höjning av "normalkost" eller är jag insulinresistent/ eller på gränsen till att bli diabetiker?

Sheena
0

det är precis som det ska, sockret stiger när man stoppar i sig sötsaker, (märks även liten skillnad efetr en vanlig måltid oxå) borde va lite höjt ja i upp till säg en 2 tim efter en fika.

Pasi
0

Värdet tyder på insulinresistens.

dufva
0

För att säkert veta om man är insulinresistent bör man få sitt fasteinsulin kollat.

Tyvärr inget som görs rutinmässigt idag utan man reagerar sorgligt nog oftast inte förrän patienten uppvisar en tydlig typ 2 diabetes..

annainorrland
0

Ok, tack för era svar, jag är inte så insatt i detta ämne, men om jag nu är insulinresistent, hur farligt är det? Bör jag gå till en läkare, och måste jag ha behandling för detta?

Eller räcker det inte bara med att undvika kolhydrater så långt det går. Mitt blodsocker verkar ju normalt sålänge jag äter  strikt LCHF.

Pasi
0

Räcker att undvika kolhydrater.Glad

annainorrland
0

#5 okej, tack, det gör jag såå gärnaCool