Fettstudie!
Jag pluggar på Karolinska institutet och ska nu vara med om något mycket spännande. Vi ska i kursen jag läser nu tillsammans med sjukgymnaster, sjuksköterskor mfl utföra en studie av fettmetabolismen i kroppen!
Kort sagt så går det hela ut på att vi fastar på morgonen, sedan åker vi till sjukhuset där vi först tar blodprov, sedan får vi en kaloririk frukost för att sedan mäta glukos- och blodfettnivåerna under dagen. Sedan upprepas försöket en vecka efter där olika försök att öka förbränningen görs med grönt te och träning. Jag tänkte först inte ställa upp i och med att frukosten innehåller REJÄLT med kolhydrater, varav en stor del socker. Sedan insåg jag att jag inte kunde missa detta tillfälle, jag är den ende LCHF'aren som ställer upp! Ska bli intressant att se hur mina initiala värden ser ut…
Kursledaren forskar om fettmetabolism och när jag berättade om LCHF så sade hon att hon tyckte det lät intressant och vill diskutera det vidare!
Helt apropå så har jag en klasskamrat som är vegan, hon är förkyld jämt, infektioner överallt etc och ser riktigt blek och hängig ut. Idag kom hon till matsalen och hade med sig två ynkliga mackor som hon bakat i princip enbart av havre, på detta hade hon bara ett par gurkskivor!
Intressant studie.Man kan ju hoppas att de går vidare och kollar samma sam med en typisk LCHF frukost också.
Apropå det du säger om veganer så har jag ofta stött på veganer och vegetarianer som är ständigt förkylda och ser hängiga ut.
http://www.winthers-skafferi.se/
Berätta sen hur det går.
Kul! Ännu bättre vore det ju om du fick äta LCHF frukost; vad ska man studera för om inte för att jämföra…? Du måste ju berätta sedan hur allt gick!
Det ska jag verkligen göra! Det är konstigt när man läser om hur fettmetabolismen funkar att folk inte tidigare reagerat på hur lätt det är att sluta samla på sig en massa fettvalkar…