Fettstudie!
Jag pluggar på Karolinska institutet och ska nu vara med om något mycket spännande. Vi ska i kursen jag läser nu tillsammans med sjukgymnaster, sjuksköterskor mfl utföra en studie av fettmetabolismen i kroppen!
Kort sagt så går det hela ut på att vi fastar på morgonen, sedan åker vi till sjukhuset där vi först tar blodprov, sedan får vi en kaloririk frukost för att sedan mäta glukos- och blodfettnivåerna under dagen. Sedan upprepas försöket en vecka efter där olika försök att öka förbränningen görs med grönt te och träning. Jag tänkte först inte ställa upp i och med att frukosten innehåller REJÄLT med kolhydrater, varav en stor del socker. Sedan insåg jag att jag inte kunde missa detta tillfälle, jag är den ende LCHF'aren som ställer upp! Ska bli intressant att se hur mina initiala värden ser ut…
Kursledaren forskar om fettmetabolism och när jag berättade om LCHF så sade hon att hon tyckte det lät intressant och vill diskutera det vidare!
Helt apropå så har jag en klasskamrat som är vegan, hon är förkyld jämt, infektioner överallt etc och ser riktigt blek och hängig ut. Idag kom hon till matsalen och hade med sig två ynkliga mackor som hon bakat i princip enbart av havre, på detta hade hon bara ett par gurkskivor!
Intressant studie.Man kan ju hoppas att de går vidare och kollar samma sam med en typisk LCHF frukost också.
Apropå det du säger om veganer så har jag ofta stött på veganer och vegetarianer som är ständigt förkylda och ser hängiga ut.
http://www.winthers-skafferi.se/
Berätta sen hur det går.
Kul! Ännu bättre vore det ju om du fick äta LCHF frukost; vad ska man studera för om inte för att jämföra…? Du måste ju berätta sedan hur allt gick!
Det ska jag verkligen göra! Det är konstigt när man läser om hur fettmetabolismen funkar att folk inte tidigare reagerat på hur lätt det är att sluta samla på sig en massa fettvalkar…
Också intresserad att hör hur det går. Kan du inte fuska litet och äta mer fett och reducera kolisarna. Sedan skriva en noggrann rappport på vad du ätit. Skoj åsido! Ska bli kul att höra resultat!

Om frukosten ska vara kaloririk kan du ju kolla om den kan vara rik på kalorier från fett och med mindre andel från kolhydrater.
Jag är också väldigt nyfiken på resultatet.
Fabricati diem, pvnc!
Nej, kan inte ändra på försöksfrukosten eftersom det skulle förstöra hela upplägget, man skulle inte få tillförlitliga data.
Är dock lite orolig över blodfetterna, har hört att många får förhöjda värden i början (har hållit på i snart två månader).

Oj vad spännande!!
Måste dock försvara mina egna, alla vegetarianer är inte bleka å förkylda. Själv har jag rosenröda kinder å inte mer förkyld än andra 
Hej
Gör ni en grundlig normal hälsoanalys innan ni börjar ert kost exprement? så att du kan se om kolhydrat kosten försämrar dina värden mer? Det skall bli intressant att följa ditt kostförsök.
#8: Sade aldrig att alla veganer (inte vegetarianer) var bleka och förkylda men det är ju allmänt känt att man måste vara rätt påläst om man ska vara vegan för att inte få brist på en massa näringsämnen.
#9: Vad innebär normal hälsoanalys?
Det ska bli spännande att följa…

#10 Var inte en arg kommentar från mej utan med glimten i ögat. Förstod ju att du inte menade alla. Ibland kan man bara känna sej lite missförstådd här som vego… fast fisk har jag börjat äta i alla fall :)
Måste även säga att det var roligt att läsa att din kursledare blev nyfiken på lchf. Se till att lobba för att ni ska göra ett test även på denna kost.
Hur länge har du ätit lchf-kost?
#10: Jo, det är därför vi har med sjuksköterskestudenterna, de ska kolla upp oss och innan vi äter på varje försöksdag (två stycken) så kommer blod att tas för "innanvärden". Det är väl mest dessa jag är intresserad av! 
#13: Det är nästan precis två månader idag faktiskt, nu börjar jag dock fundera om det är något för mig då min IBS-mage kommit tillbaka, har en massa gaser och fick imorse även grym magknip, som jag inte haft sedan jag började.
Iallafall så hoppas jag att mina blodvärden blir såpass bra att hon blir vidare intresserad av LCHF, jag har ju liksom en dörr direkt in till forskningsvärlden här…

Mikaelka: låter kämpigt, min mage har över lagt blivit lugnare men kan ibland svullna å göra ont. Försöker kartlägga vad det kan bero på men har ännu ingen teori, dessutom kan ju magar reagera på olika saker.
Hur känns det inför studien, orolig för vad magen ska säga?
#15: Ja, innan gick det ju jättebra, har till och med en gång under de här månaderna ätit blåbärspaj med vaniljsås (!) utan att magen protesterade! Nu däremot så kan det bli jobbigt. Men, allt för vetenskapen. 
Även när min mage var bra innan så kunde jag ibland reagera på t ex stark mat och ibland inte. Det är väl det som gör IBS så svårt att leva med, det är en så oberäknelig sjukdom! Skulle snarare inte förvåna mig om magen inte protesterar alls nu på tisdag (fast ska i och för sig dricka apelsinjuice…). Däremot känns det ju rätt tungt att proppa kroppen full med kolhydrater…
Har dock inte kommit till det där "usch, socker och andra kolhydrater, vad ÄCKLIGT!"-stadiet, det är synd! Smakade t ex ett potatischips hos en kompis förra veckan och det smakade helt underbart! Klarar inte lika starka söta smaker nu som innan och det är ju bra.
Sådär, glömde att skriva hur första tillfället gick!
Kom dit vid 8.30, fick en perifer venkateter insatt och det första blodprovet togs. Sedan var det dags för frukosten… Jag var jättehungrig när jag var på väg dit eftersom jag fastat över natten, däremot hände det som brukar hända när man inte ätit på ett tag: jag började må illa. Att sedan sätta sig ner med den jättefrukosten var inte en dans på rosor. Började med en ostmacka vilket inte var så farligt, smakade ju mest ost, vilket jag gillar. Croissanten var inte heller något större problem i och med att den inte var sötad. Men sedan…
Innan hade vi fått se en bild av frukosten och där låg en liten bit kladdkaka med en klick grädde. I verkligheten var denna lilla bit en ENORM bit chokladtårta. Och där blev det verkligen jobbigt, sockret rev verkligen i munnen och jag började må väldigt illa redan efter första tuggan, funderade på om det inte skulle komma upp igen. Usch!
Apelsinjuicen var helt ok och även yoghurten lyckades jag klämma i mig.
Även om jag mådde allt annat än bra efteråt så kändes det bra att jag verkligen inte tycker att übersötade bakverk är något att ha längre!
Nästa session är på tisdag, ska försöka ta en bild på frukosten då så ni får se underverket.
Blodsockret låg på 5.7 en halvtimme efteråt så nu vet vi iallafall att jag inte är insulinresistent. 

Intressant försök :)
Men… jag bara undrar… Vem i hela världen äter kladdkaka som frukost ???!!! Verkar überäckligt juhh… 
Är det samma frukost nästa gång alltså fast med tillskott av träning och chili eller vad det kan vara ?
En sak jag blir nyfiken på är hur förbränningen (skillnaden) då mäts ?
Tar ni urinprov kan det ju mätas där eller från blod om ni före fått dricka en skvätt DLW (double labelled water)
Medarbeterare på Kost

Jag kan också tycka om små mängder chips. Men egentligen är det nog saltet som triggar mig. Kanske är det för att man är för försiktig med salt, speciellt om man dricker mycket vatten och mycket kaffe,the ?
Medarbeterare på Kost

Vad ska studien leda till? Att fet mat höjer blodfetterna?
#18: Det är ju inte en studie av vad man vanligtvis skulle äta, frukosten är ihopsatt för att man ska få ett rejält påslag av… typ allt. Under veckan som gått så har en av grupperna druckit grönt te tre gånger om dagen och den andra gruppen ska träna på gym dagen innan.
Jag tycker idén med grönt te var lite tråkigt, ett av de andra förslagen som kom innan var att vi skulle mäta påverkan av stress, då skulle en grupp ha spelat ett sånt "elspel" innan, där personen som trycker på en knapp sist får en stöt. 
#20: Det finns ett antal mål med studien, ett är att vi ska få prova på att befinna oss i en klinisk studie eftersom rätt många av oss siktar på karriärer som kliniska prövningsledare. Sedan ska vi se hur glukos- och blodfettnivåerna förändras efter ett rejält tillskott av föda samt hur man kan påverka dessa med olika interventioner.
Sådär, vi fick resultaten och även om jag inte orkar skriva ner allt här så hade jag LDL-värden på 5.8 och LDL/HDL-kvor på 4.9, alla värden var väldigt mycket högre än de andras. När professorn delat ut resultaten kom hon fram till mig i avskildhet och sade att jag borde gå till läkaren och hålla koll på detta. Det, i kombination med att jag börjat få problem med magen igen samt inte gick ner i vikt gjorde att jag slutade med LCHF nu när jag åkte upp och hälsade på min mamma i en vecka.
Nu känns det som om jag fastnat mellan dieter, saknar verkligen lchf, att aldrig vara hungrig och att kunna vänta med att gå på toa. Har flera gånger fått magknip nu, vilket inte hände under tiden med LCHF. Har även svårare att tygla mitt sockersug nu, blir hela tiden att man fuskar.
Är verkligen helt villrådig just nu, vet inte vad jag ska ta mig till!!!

Jag undrar om inte LDL-värder kan sticka upp rätt snabbt av kolhydrater, emedans HDL är lite trögare… dvs det kanske blev dubbelt dåligt i testet om du ätit LCHF innan och sedan mycket kolhydrater plötsligt ??
Men du hade väl före/efter-värden ?
Medarbeterare på Kost
#22 Tycker prompt att du skall ta saken i dina egna händer och börja läsa på. Om din kropp mår bra av att äta LCHF, hur fel kan det vara att lyssna på kroppen? Tror du att vi är skapta för att må dåligt på alla sätt och vis?
Läs om blodfetter på kostdoktorn.se samt Uffe Ravnskovs bok "Fett och kolesterol är hälsosamt". Att gå omkring och må dåligt både fysiskt och psykiskt utan anledning är meninglöst.
Jag jobbar på KI och har inga som helst problem att skratta åt alla dumheter som sägs där. Det riktigt sorgliga är att alltför många tror att bara för att en del är "utbildade" eller har vissa titlar, så betyder det att de är kompetenta. Total villfarelse! Traggla igenom kostdoktorn efter titlar som säger det som du har märkt stämmer på hur din kropp fungerar, istället.
#24: Alltså att jag slutade var delvis för att jag tyckte att magen började bli sämre igen, att det som kom ut var kletigt, jag hade en massa gaser etc. Nu när jag slutat känner jag dock att magen krånglar vad jag än äter, sedan hetsäter jag i princip nu när jag äter kolhydrater igen, SLÄNGER i mig mat även fast hjärnan skriker åt mig att sluta för jag är så mätt, har nästan konstant sockersug, blir hungrig bra mycket oftare och mer intensivt…
Bifogar en bild på frukosten så ni har en aning om vad man tvingades pressa i sig!
Men seriöst - vad ska den där frukosten "bevisa"?
Det var den konstigaste kombination jag sett. Och tårta??? Problemet är ju dock antagligen varken kalorierna eller grädden, även om man kan misstänka att just det kommer att bli slutsatsen… 
Frukosten i sig ska väl inte bevisa någonting, den är framtagen för att få en viss fördelning av kolhydrater, protein och fett för ett visst antal kilokalorier.