Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 7049 ggr
DaMum
0

"Potatisgratäng"

Detta är min variant av den underbara "potatisgratäng" som Raphanus gav receptet på för en tid sedan.

Gratäng - The Movie 

Hittar tyvärr inte den tråden, så jag gör en ny.

Tack Raphanus!

Maia
0

Mmmmmmmums!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

raphanus
0

Ska prova redan i kväll! Muuums!

Sockerbubbla
0

Den är inte så god som alla tror!

Loria
0

hur mycket KH inehåller rättika. Och kan någon förklara vad välva elelr vad det nu heter egentlgien innebär. Det verkar va nått man ska ha lärt sig av mamma eller nått, jag har inte begripit vad det är än!

raphanus
0

Rättika är en släkting till rädisa vilket tydligt märks på både smak och konsistens. Den karaktäristiskt friska och beska smaken kommer från senapsoljor, och den kan vara olika stark beroende på storlek och hur de odlats.

Rättika är betydligt större än rädisor och helt vita till ljust gula i färgen. Det är inte ovanligt att de är upp till 50cm långa, men det finns även mindre sorter, t.ex. den som kallas istapp och endast är ca 10cm.

Rättika är god att använda rå i sallader, som tillbehör eller smörgåspålägg, men passar även bra i wook-rätter och kokt i grytor. Man gör även inläggningar av rättika tillsammans med salt och andra kryddor.

Rättika är särskilt populär i Kina och Japan, och i Japan, där man lägger stor vikt vid hur maten ser ut, gör man vackra dekorationer av rättika och serverar som tillbehör till t.ex. sushirätter.

Per 100 gr.

Energi:

14.3kcal/59.8kJ

Vatten:

94g

Protein:

1g

Fett:

0.1g varav mättat: 0.02g, enkelomättat: 0.01g, fleromättat: 0.05g, kolesterol: 0mg

Kolhydrater:

2.3g, varav sockerarter: 2.2g

Fibrer:

1.6g

Vattenlösl. vitaminer:

C: 20mg, Folat: 24mcg, Niacin: 0.4mg, B2: 0.04mg, B1: 0.05mg, B6: 0.11mg

Fettlösl. vitaminer:

Karoten (A-vit): 20mcg

Mineraler:

Fosfor: 29mg, Järn: 0.6mg, Kalcium: 50mg, Kalium: 350mg, Magnesium: 9mg, Natrium: 9mg, Selen: 0.1mcg, Zink: 0.2mg

Förvälla, eller "välva" som du skriver, innebär att man kokar rättikan i vatten tills den blir mjuk och inte har något tuggmotstånd kvar.

DaMum
0

Tack Raphanus för din information!

vikingmormor
0

Ister-bacon-smör-rödlök-vitkål-köttfärs-röran blev perfekt. Så mätt att jag inser jag åt en portion extra för det var så gott. Blir lätt så om en ny god maträtt introduseras.

Du får presentera receptet här också.

Mervi
0

Lådan låter kanon, vill ha recept…… tack!Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
Margareta
0

Filmen med gratängen är underbar…

Numer pensionär i Nynäshamn

Cissit
0

Jag provade att göra rättikagratäng, gjorde likadant som jag gör potatisgratäng annars, fast jag kokade rättikan innan, men det funkade inte alls för mig :( Var inte så förtjust i smaken, det funkade men det var inget jag kommer göra igen tror jag. Dessutom blev jag såå dålig, fick jätteont i magen och blev illamående ända till dagen efter, jag som har haft så snäll och fin mage sen jag började på lchf.

Maken tyckte inte heller rättika var någon höjdare. Det andra i gratängen, löken, grädden och osten var gott dock :)

tjej39p
0

Jag testade att göra "potatisgratäng" idag, den blev helt Ok, påminner lite om att försöka göra gratäng på färskpotatis.

Funderar lite på om någon har en ungefärlig koktid på rättikan? Ska den kokas som potatis eller vad har ni för erfarenheter.

Jag skivade upp rättikan i ca 3mm tjocka skivor, kokade den i vatten i dryga 20n minuter.

Drog ihop en ostsås med hackad lök, vitlök, grädde och CF, kryddade med pulverbuljong, salt, mellanmalen svartpeppar och tabasco och en massa ost (såklart).

Varvade rättikskivor med ostsåsen i en form och gräddade den i 30 minuter i 225grader.

Tyvärr så blev inte rättikan "mjuk" utan blev lite "krispig" på sina ställen.

Kanske funkar bättre om man gör den på ren grädde i ugn i 50-60minuter?

Den smakade helt Ok,,men som sagt konsistensen blev inte riktigt Ok.

Förslag?

raphanus
0

Man kan gott koka rättikan i tjugo-trettio minuter.

lillbobo68
0

Jag brukar riva den grovt typ janssons och då behöver man inte förvälla den så länge. Brukar ha i grädde också.

Jag har serverat detta till mina tre tonåriga barn och när jag frågat vad gratängen är gjord av har alla svarat: potatis!

Cissit
0

Jag förstår verkligen inte hur någon kan tycka att det smakar som potatis…men det är klart, om man inte VET vad som är i kanske man automatiskt tänker potatis när det är gratäng. Tyckte inte det smakade ens i närheten av potatis iallafall :) Synd för det hade varit gott med något liknande potatisgratäng. Någon som har några andra tips på vad man kan använda?

raphanus
0

#17 - Kanske inte just till gratäng, men om du gör sallad av rättika så som du gör riktigt krämig sallad av potatis, med mycket majonnäs och kapris i, då tror jag inte att du känner så stor skillnad.

I stället för rättika kan du göra gratäng på blomkål eller broccoli. Inte heller det blir exakt som med potatis, men det är inte oävet.

Cissit
0

Ja broccoli och broccoli är ju goda i gratänger. Jag tror inte jag kommer våga mig på rättika igen, jag blev så himla dålig av det. Tyckte det smakade "beskt" och skarpt, typ som rädisor (som jag verkligen inte gillar) och de är ju släkt med rädisor så… Men det går alltid att hitta något man kan äta :)

greensis
0

#17-19 Det vita innanmätet i zucchini, lite förkokt, fungerar bra som potatisliknande substitut, även blandat med kokt rättika, om man tärnar eller stavar den. Den är inte riktigt lika fast som rättikan.

Fabricati diem, pvnc!

Cissit
0

greensis - Ja det har du rätt i, jag använder zucchini till mycket, har gjort supergod "potatissallad" bland annat med lite lättkokt tärnad zucchini. Det var godare än äkta! Och strimlad funkar den som substitut för pasta. Den är ju så mild i smaken så den funkar nog till mkt. Däremot så är den lite kinkig när den vattnar av sig, min lasagne blev alldeles för vattning, trots att jag saltat och låtit vattnet krypit ut ur zucchinin innan.

greensis
0

#21 Jag förkokar alltid zucchini och låter den rinna av om jag ska gratinera den, precis som du säger med att den vattnar sig om man använder den rå.

Fabricati diem, pvnc!

Cissit
0

Aha får prova med det nästa gång! Var rädd att den skulle bli för mjuk om man förkokade den när man skulle göra lasagne på den, vill ju att lasagnen ska hinna bli genomvarm och få REJÄLT med färg på sig också :)

tjej39p
0

Jag smakade på rättikan rå och då smakar den som rädisa, smakade på den efter kokning i ca 20 minuter, ingen utpräglad smak, men däremot konsistensen, krispig och lite "vattning" men ska testa att göra potatissallad på den men lär väl se till att koka den ordentligt då så jag slipper krispigheten.

Plasma
0

Gjorde en variant på den här idag. Efter förvällning och första rundan i ugnen bytte jag ut smöret mot 2,5 dl matlagningsgrädde (för det var det som fanns tillgängligt!) blandat med ett par matskedar röd pesto, hällde på en halv tärnad fetaost och lite strimlad spetskål. Ost på som i receptet ovan och in i ugnen! Supergott:)

mio80
0

Jag kokar tunna skivor av rättikan i minst 30 minuter.( Ska vara helt mjuk) Lägger smör och hackad vitlök i botten på en ugnsform. I med ett tunt lager rättika, skvätter över lite sambal oelek, strör på riven ost, på med ytterligare ett lager rättika. Häller över 2-3 dl grädde (40%) och strör över rikligt med riven ost. Jättegott att lägga t.ex kassler som ett mellanlager, eller stekt kycklingfilé och stekt bacon, eller som jag provade senast, köttfärssås kryddad med hemgjord tacokrydda. Variationerna är oändliga…

Hercusblomman
0

Detta bara måste jag prova i helgen då vi ska grilla :)

går det även att använda rättika som potatissalladsersättning?

eller blir det godare med zucchini

Hausswolff
0

Vill ni inte ha rättika i gratängen kan ni prova majrova eller kålrabbi som alternativ, men det är ju fortfaramde inte potatis…

Jag använder samtliga tre ovannämnda att alternera mellan och jag gör ofta gratäng. Jag kokar å andra sidan det skivade direkt i grädde och häller sedan över det direkt i en form.

tjej39p
0

Jag testade att göra en "potatissallad", tärnade och kokade "potatisen" (rättikan) i ca 30 minuter i saltat vatten.

Hackade purjolök,,,saltgurka,,,pressad vitlök,,,blandade i CF, fransk senap,,,, och majonnäs, kryddade med grovmalen svartpeppar och flingsalt och slängde i en redig "hög" med hackad persilja, och sen sist slängde jag i den tärnade, kokta, kalla och avsköljda rättikan.

Hade det som "potatissallad" under en grillfest, presenterade den som hemgjord "potatissallad" och den där "andra" som köpt potatissallad.

Har fått en beställning på den "hemgjorda potatissalladen" till en inflyttningsfest, kan det bli bättre betyg än så?? Skrattande

raphanus
0

#29 - Jo, jag har också haft nöjet att äta sån där "potatissallad" på grillfest! Den är sjukt god!

ulf-jansson
0

Är det nån som har gjort nått lyckat försök med stekt gul lök i gratängen istället för potatis så får ni gärna berätta hur man gör , jag får aldrig till en bra konsistens men sen är jag ju allt annat än kock oxå . Men fett gott blir det ibland :)