Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1649 ggr
MalinArv
0

Problem med kosten

Har varit väldigt väldigt slarvig i ett par veckor nu…

Gjorde ett positivt grav test för 2, 5 veckor sedan och nu har allt gått utför… Gråter

Självklart är jag själaglad för att jag har en bebis i magen, vi har försökt i över 1,5 år. Skrattande Men haken är att jag mår illa när jag tänker på LCHF kost. Smörgås funkar på morgonen- enbart… Pommes kan jag få i mig, annars är det stopp. Känner nästan hur det "kommer upp" när jag tänker på vad jag ska göra för mat. Grytor som va så gott lockar inte för 5 öre. Varm mat och kött över lag kan jag knappt tänka på…

Någon som har tips på vad man kan äta? Vill ju inte skjuta i höjden med min vikt när bebisen ligger här.

Tacksam för alla svar.

jasinska
0

grattis till bebisen i magen! Skrattande

kanske kan du äta sallad med kall/ljummen kyckling? nån kall sås på CF till det?

oopsies på morgonen istället för smörgås?

MalinArv
0

Tack så mycket! Glad

Det lät väldigt gott med sallad, ska prova det imorgon. Men dressingen hoppar jag nog över :) Har ett recept på min favvodressing.

Oopsies däremot vet jag inte. Föråt mig nog på dem när jag åt dem varje morgon i ett par veckor. :)

Bengt-Olov
0

Din vikt bryr vi väl inte oss om - vi är nog mera angelägen om att du förser din bäbis med bra mat… :-) Nä, men är det inte ett märkligt fenomen det där, att kroppen förefaller vilja ha skitmat, när det borde vara mer motiverat än nånsin, att du stoppar BRA mat i den… Någon som har nån bra förklaring på det där!? Grattis din bäbisen föresten! Tror du att det var LCHF:n som gjorde det!?

gluffgluff
0

Grattis!

Jag tror på att lyssna rätt mycket på vad kroppen vill ha när man är gravid. Fast om man har problem med sötsug och/ eller ätstörningar så får man kanske tänka till lite ändå.

Kör en lightversion av LCHF, lägg till mer kolhydrater om det är det du är sugen på, men du kan ju försöka göra vettiga val. Rotsaksklyftor i ugn kanske, eller potatisklyftor. Pommes är ju inte så bra. Salta om det är saltet du är sugen på (kör gärna mineralsalt). Bär? Grönsaker? Frukt?

Jag personligen mår dåligt av spannmål, så jag skulle inte äta smörgås, men funkar det för dig så kör mycket pålägg bara. Det brukar ju vara en period i början som man mår lite illa och är känslig för mat, sen ordnar det sig för de flesta.

Lycka till!

MalinArv
0

Tack så mycket för tipsen!

Tror själv att jag kör lite av en light version för tillfället. Ska prova med en sallad idag och se om det kan slinka ner lite kyckling oxå. :)

Medlem
0

Jag tipsar om en mycket god och hälsosam arabisk sallad som du kan äta tillsammans med kallskuret kött. Det är tabbouli utan bulgur. Enjoy!

magma
0

Jag vet hur du har det! Inte för attjag varit gravid samtidigt somjag ätit LCHF, men innan jag ens hade testat mig och visste om att jag var gravid så ändrade sig kroppen och vad jag ville äta. Nu minns jag inte exakt, men har för mig att jag fick ett otroligt sug efter citrusfrukter- allt skulle vara syrligt och saftigt och det blev en massa frukt. Det är inte tal om att äta något man borde bara för att man "bör" äta det, då riskerar det att komma upp igen. Du behöver hitta en medelväg som fungerar för dig, hellre än att falla av banan helt. kanske du kan äta kalla saker till frukost, som yoghurt och lägga i hackade nötter och bär?

Kanske sallad som du fick som förslag, och kanske även lägga till lite mer grönsaker (fast det kanske du redan äter:) i form av rårivna morötter, rotfrukter och bär? Satsa på fet fisk om det känns bättre än fett kött?

Stort grattis och lycka till!

MalinArv
0

Hej magma! Tack så mycket för ditt peppande inlägg. Ja, i regel allt jag skulle/ville äta förut kan jag inte få ner idag. Åt däremot en jättgod kycklingsallad till middag idag och det gick ner fint. Men när jag tänker på fet fisk (lax) mår jag illa igen… :( Jaja, man kommer långt på sallad, frukt och rotfrukter. Får köpa någon omega 3 tablett så jag får i mig det jag behöver. Får ta tag i mig själv på riktigt nästa år, när Henning (min kompis har döpt bebisen till det) kommit ut och jag har min kropp för mig själv. :)

Tack alla för era grattis hälsningar! Jag är så lycklig! Skrattande

[Pennylane1]
0

# 6 hmmm UTAN bulgur? Det var det ju inte i den länken iallafall!

Medlem
0

#9 Kolla igen och precis i 0,35 sekunden.

[Pennylane1]
0

i 0,35 :e sekunden kommer just bulguren upp ? Fattar inte hur du menar?

monsunrain
0

Hej Malin,

Grattis till bebban=)

Nu vet jag inte om detta är din första så du vet sedan innan hur du ska ta dig ur sängen utan att må dåligt. När jag vara gravid med mina pojkar så åt jag ett salt kex, innan jag klev upp. Då har magen något att pyssla med och salt är något som min kropp ville ha. Även om det nu inte är ett kex du vill ha direkt på morgonen så finns det säkert något som du kan tänka dig att äta innan du kliver upp, det funkar! I övrigt så håller inte illamåendet i sig i 40 veckor…lyssna på din kropp! Den vet vad den vill ha under sådana här förhållande och det är en försvinnande del av hela ditt liv som du behöver dela med dig av din kropp, njuuuut! :)

MalinArv
0

#12 Detta är första bebisen och den är efterlängtad. :)

Mitt illamående är dock inte relaterat enbart till när jag går upp  utan mest när jag tänker på mat, speciellt fet mat som LCHF ändå innebär till stor del. Kan må illa närhelst på dagen men än så länge har jag iaf inte spytt vilken jag är ytterst tacksam till. :)

Jag njuter av fulla muggar och hoppas att bebisen och gör det. Dock har barnmorskan sagt att det är bra om jag inte går upp så mycket i vikt, tom att det kan vara bra att kanske gå ner lite. Jag har en del o ta av så jag lider inte men frågan är hur jag ska lösa det när den mat jag borde äta gör mig illamående…

Sindri
0

Jag har mått fruktansvärt illa i början av alla mina fyra graviditeter. Det var olika knäppa saker varje gång. (Med 1:an var det bara McDonalds jag kunde äta på - helknäppt!) Min barnmorska tröstade mig dock med att bebisen alltid tar vad den vill ha och behöver, och se; fyra friska välutvecklade barn kom ut ur magen.

Så ät det du vill och när du vill, ja undantag för socker och vitt bröd, förstås, för det tror jag ingen bebis vill ha.

Det enda jag tror man skall tänka på är B-vitamin av något slag för att förebygga ryggmärgsbråck, fråga på MVC.

Om du sedan kan amma ditt barn är det ett tillfälle att förlora mycket vikt, för då är det omsättning i kroppen! Sedan gäller det att dra ner på maten när man slutar amma så skall du se att det går galant.

Jättestort Lycka till och grattis till dig och den blivande pappan!

MalinArv
0

#14 Tack så mycket Sindri.

Det tröstar mig att du skriver så snällt. Skrattande Hoppas att jag inte flyger upp i vikt bara. Men hamburgare och pommes går bra, skräpmat vill bebis ha. Obestämd

Hoppas att jag är en av de få som rasar i vikt när jag ammar. 30 Kg hade inte gjort ont lixom… Cool