Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3733 ggr
tusselisa
0

Beroende

Jag gjorde cocostoppar idag utan socker med cocos,mandelkross(istället för socker)och smör och dessa doppade jag i 86% choklad.

Dom blev ju jättegoda MEN jag kan inte sluta äta dem det är som förrut med godis och annat snask.

Det är ju inte socker i dom men MITT beteende är så skadat .

Jag trodde inte jag var så illadäran faktisktSkäms

Har hållit på i 2 månader och "trodde" jag var reparerad men det e bara att bita ihop och köra på:)

Någon annan som känner igen sig????

Jennix
0

En del triggas av både choklad på 86% och av nötter som kokos och mandel. Det verkar som att du är känslig och du ska kanske undvika liknande ett längre tag.

Det kan gå över men det är kanske bäst att ta det säkra före det osäkra? Det kan bara du bestämma. Flört

Kan också vara så att du var hungrig just då och därför blev det överätande. Svårt att säga, men bara en tanke…

När du har varit helt utan socker ett längre tag så kan du testa 90% eller 100% choklad och se om det funkar men jag tycker nog att man som sockerberoende bör vara helt ren rätt länge för att vara säker på det.

Åtminstone enligt egen erfarenhet så är det bäst att vara helt ren för att avgifta sig ordentligt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mervi
0

Jag har slutat med choklad helt för tillfället. Jag blir triggad av den mörka också. Håller med Jennix, bäst att inte utmana ödet om man är känslig.

tusselisa
0

Jag suckar tungt men samtidigt får jag ny kraft också det är inte alltid roligt att se monster sanningen i vitögatSkrikandes

Men vad skönt att det finns fler av oss därute tack,ska prova ta en imorgon och se om samma sug återkommer då vet jag detSkrattande

Undrar om bär och grädde funkar???Har inteprovat än men snart kanske…

[iovis]
0

Varför utmana? Ta nåt annat som är fett, salami eller ostskiva med smör på.

Jennix
0

#3  Om jag vore du skulle jag äta rätt strikt ett tag, dvs absolut inget med socker i. Grädde kan också trigga, samt ost och nötter.

Försök att fokusera på MAT istället för "godiset". Glad

Jag vet hur svårt det är, jag har själv problem, men det är därför jag försöker stötta dig.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

tusselisa
0

Så sant så sant… jag kastade bort cocostopparna nu jag åt några skinkrullar istället Skrattande

Ruska
0

Har själv trillat dit på 85% choklad de sista två veckorna. Går och nallar en ruta då och då fast det inte ens är särskilt njutbart. Likaså nötter och jordnötssmör. Ska bli spännande att se om jag stått still i vikt eller gått upp eller om jag ändå minskat.

axelina
0

Började så smått att öka i vikt och upptäckte när jag kollade efter tips från Kif att det förmodligen berodde på nötter och jordnötssmör i för stor utsträckning, det är jätte svårt att hålla sig till en liten mängd.

tusselisa
0

Jag är aldrig sugen på socker el kolhydratprodukter längre jag kan sitta och titta i lugn och ro medans mina barn äter glass tex.

Jag är aldrig orolig i kroppen vid bjudningar och fest..

Så hälsovinsterna bara fortsätter ticka på:)

Nu är det beteendet jag haft som jag måste ta tag i…:(

att sluta äta när jag är mätt

sluta nalla nötter och annat hela tiden

kunna sitta ner och läsa en bok utan att knapra på nått osv

Det är en lång och snårig väg man måste ta…men vinsterna väger upp förlusterna helt klart.

Ruska
0

Jag tror mest jag småäter för att jag har tråkigt, känner mej olycklig eller orolig etc. Eg är jag inte hungrig, om jag inte fått i mej för lite fett förstås. Som nån ovan skrev: Suget går över om man äter fett. Det stämmer, tycker jag!

Medlem
0

Jag har slutat äta chocklad, mejeriprudukter, nötter etc. Det är ett elände att vara sugen på dessa hela tiden. Nu äter jag bara kött, fett, lite hård ost och grönsaker.

Balanserad
0

Jag tror att det mesta sitter i hjärnan. Inlärt beteende som vi har fått "belöning" av.

Vi behöver lära om. Skapa ett nytt beteende istället för det gamla. Det tar tid. Det gamla sitter ju i ryggmärgen och ska bytas ut.

Därför tycker jag att det är mer viktigt att skapa nya förhållningssätt och nytt beteende, istället för att byta ut det ena beroendet mot ett annat.

När man lyckas, känner man sej FRI!