Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 13399 ggr
Bengt-Olov
0

Min andedräkt igen...

Har ju haft en del frågor om denna tidigare. Ja, jag har INTE blivit av med den. :-(    Problemet aktualliserades i samband med att jag började ett litet jobb på en skola förra veckan. Inte roligt att höra en tonåring ropa, "nu kommer andedräkten"! Förvånad Tyst Glad

Jag har ju då massor av hälsovinster, men på minuskontot detta med andedräkten. Ja, och min torra hjässa, fortsätter också att vara rätt torr, trots att jag har börjat att smörja in den ett par-tre gånger i veckan.

Har nu en fundering: Kan BÅDA dessa problem bero på att jag är UTTORKAD!?

Förutom att jag nästan enbart äter kött, fisk och ägg (inkl. nästan 250 g. smör per dag), så dricker jag en hel del kaffe (typ en 8 stora koppar om dan). Allt detta kräver ju en del vatten. Tja, liksom saltet jag tar (är inte så rädd för salt, men det fordrar förstås en del vattenintag det också), samt groggen på helgen. Nog för att jag dricker en del vatten ändå också, men kanske dricker jag för LITE!? Ja, så att detta kanske är orsaken till både hjässan/pannan och slemhinnorna i munnen torkar ut lite!? Har haft fullt fokus på att lukten uppstår i MAGEN, men så behöver det ju kanske inte vara… Ska naturligtvis "prova" att börja dricka mera, dra ner på saltet LITE, och kanske försöka minska på NÅGON kaffekopp. Ja, men vad tror ni om möjligheten att problemet kan vara inringat!?

dufva
0

Vanligaste orsaken till "dragonbreath" är ju att man inte är omställd till ketondriften och därför andas ut sura ämnen.

En lika vanlig orsak är att man ökat på sitt mjölkdrickande men har ett grundproblem med lakttasnedbrytningen som ger symptom när man ökar sin konsumtion..

Inget av ovanstående passar väl riktigt in på digObestämd

En annan möjlig orsak är att du har Candida som kämpar för sin överlevnad och då avger svavelhaltiga ämnen som luktar

Har du testat SB12?

Om det funkar är problemet mest troligt i munhålan

Bengt-Olov
0

Tack!

Har gått på fakir i över två år nu, och dessutom har jag undvikigt både mjölk och grädde helt under de senaste tre månaderna. Dock intar jag väl fortfarande yoghurt eller creme fraiche på 1 - 1 1/2 dl. per dag, men detta torde väl inte vara något problem i sammanhanget!?

Jag har ju haft i alla fall en ganska kraftig beläggning på tungan tidigare. Ja, men jag tycker att tungan ser så mycket bättre ut nu, än tidigare, så problemen borde väl verkligen ha minskat , vid det här laget, om det var detta som var orsaken!? Ja, och dessutom, efter över två års fakir och ytterligare ett år med S Lindebergs variant av stenålderskost, så borde väl hela candidan ha svältits ut så bra, att denna inte ska kunna vara till några problem på något sätt ö.h.t. längre!?

Har inte testat SB12. Vet inte ens vad det är - får väl ta reda på här…

Det här med "uttorkning" som en möjlig orsak till mina problem, har jag hittat på den "ortodoxa" medicinens hemsidor. Ja, fast med tanke på min torra panna och mat- och dryckesvanor i övrigt - låter det inte SANNOLIKT att det är detta som BÅDA mina två problem, kan bero på!? 

(Det jag själv kan tycka, är att det inte borde bli någon vätskebrist, då jag väl lyssnar på mig kropp även i det här avseendet, och dricker när jag blir törstig. Ja, fast det är kanske just tidpunkterna innan jag fyllt på vätska, och rent av BARA vid dessa, som problemen uppstår!?)

Ulf-S
0

Jag misstänker att problemet är yoghurt/creme fraiche. Det är inte fakir och inte heller något man bör äta om man vill bekämpa candida…

Pasi
0

Skulle kanske kunna bero på zinkbrist, som är ganska osannolikt i ditt fall…men ändå billigt att testa (alltså inte testa brist, utan jag menar zink).;-)

Sugiyama
1

Jag har haft problem med andedräkten men började för några veckor sedan behandla mot candida och nu sa maken att jag inte luktade illa längre. De förändringar jag gjort är bort med ost, vin och nötter, minskat ner gräddintaget, aloe vera juice morgon och kväll, en dos Dida per dag och så kör jag Holistic tarmrensningsprogram. Jag har också börjat äta kokosolja och samtidigt dragit ner på kaffet till förmån för te. Det sista för att jag vill ha grädde i kaffet och utan den är det inte lika gott. Jag dricker massor med vatten, tarmkuren gör en törstig. Hoppas detta kan ge dig lite ledtrådar till vad du kan göra. Inte kul när eleverna reagerar.

Bengt-Olov
1

Tack!

Jo, men Ulf, jag har ju ingen KONSTATERAD candida. Ja, och OM jag har haft, så borde detta problem inte vara SÅ stort längre. Körde helt utan mjölkprodukter ett år tror jag, när jag i "förebyggande syfte", UTIFALL att jag hade problem med detta, bekämpade detta ev. problem…

Ni tror alltså inte på det här med uttorkning!? Enligt vad jag förstår av "etablissemangets" rön, så är dålig andedräkt i munnen som följd av uttorkning, väldigt vanligt… Menar de inte dessutom att det är detta som är orsak till folks problem med taskig MORGON-andedräkt, då många blir lite uttorkade under natten!?

Jag fortsätter naturligtvis att prova lägga om lite rutiner så att vätskebalansen förbättras, men tar gärna emot någon kommentar till vad ni tror om just DETTA förslag.

Till alla andra faktorer som talar för att jag kanske periodvis under dagen blir lite för uttorkad, så har vi ju också det här att jag intagit 3-4 kapslar D-vitamin, och 2 st. kollagen, per dag. Detta bidrar väl också - precis som s.k. medicin - till uttorkning!? Tyckte också att jag noterade någonstans att reumatism kan bidra till uttorkning också. Har ju fortfarande kvar en LITEN släng av detta…

raphanus
0

Jag har också haft en hel del lärare som haft vidriga andedräkter, men jag tror inte att någon av dem åt LCHF. Jag skulle säga att kaffet nog kan bidra till stanken.

Usch, nu känns det ju som att jag svär i kyrkan. Ska människan verkligen inte få ha nåt kul alls? Tja, jag har slutat med kaffe efter 25 års bälgande och mår avsevärt mycket bättre utan, så därför drar jag mig inte för att tala om kaffe som något dåligt. Och det är med kaffe som med socker: det är något som kroppen bara vill få oss att tro att vi behöver, fast vi klarar oss utan det ändå.

Pasi
0

raph - Du skojar….inte är kaffe dåligt!?SkrikandesSkrattande

raphanus
0

#8 - Om jag vore ekonomiskt oberoende för resten av mitt liv och således inte behövde tänka på deadlines och vardagliga tidpassningar, skulle jag gladeligen bälga i mig kaffe, för att det är så otroligt gott. Men om jag dricker kaffe, och speciellt nu när jag inte gör det regelbundet, skulle min blodsockerkurva spela mig ett spratt. Jag skulle sannolikt falla ihop på golvet vid nåt opassande tillfälle. Sen skulle jag bli paranoid och få sömnsvårigheter och timslånga, självrepeterande tvångstankar av typen: "Låste jag dörren?" "Stängde jag plattan?" "Tänk om det börjar brinna!"

Pasi, jag skojar faktiskt inte.

Sen, återigen, vet jag hur lärarrumskaffemättad andedräkt doftar, och det är ingen trevlig vetskap. Man kan koka kaffe så att det blir gott på alla sätt och vis, men det kaffe som oftast står till buds i lärarrum uppbär i regel ingen hög kulinarisk kvalitet, och det märks på den som dricker det. Det är i andedräktshänseende ungefär som skillnaden mellan färsk och torkad vitlök.

Pasi
0

#9 lol :-D

Bengt-Olov
0

Tack för tipset Raphanus! Måste säga att jag aldrig hört något om att stora kaffedrickare skulle dras med ryktet om att ha lite taskig andedräkt… Nåväl, jag hade väl inte hört något om att taskig morgon-andedräkt berodde på uttorkning heller…

Om kaffet ÄR en stor bidragande faktor till MIN taskiga andedräkt, så kan jag upplysa om att jag sedan en tid bara dricker c:a TRE av kopparna MED koffein, och resten utan… JAG tror nämligen att KOFFEINET är orsaken till inte bara sömnproblem, utan även uttorkning. Ja, eller mer precist menar jag att jag tror att det är uttorkningen som ORSAKAR sömnproblemen. Ja, precis som det uttorkande alkoholet som OCKSÅ för många orsakar sömnproblem…

Vad skulle det vara i kaffet som enligt DIG Raphanus orsakar taskig andedräkt!?

Zepp
0

Det finns ytterligare orsaker till att lowcarbers drabbas av "Dragonbreath!

Fundera på om det kan var detta som är orsaken!?

"Ketobreath is Often PROTEIN Breath

Fortunately, for people who have found that low carb dieting is their only hope of losing weight, it is not necessary to give off dreadful fumes in order to diet successfully. Why? Because it turns out that what causes dragon breath is not excess ketones. It is instead too much protein.

When you eat more protein than your body can use to repair muscle tissue, that excess protein is broken down and converted into carbs. One of the major products of the process by which this protein is broken down is ammonia.

That is why, if you are eating too much protein, you will often detect a strong ammonia smell in your urine. In some cases this ammonia might even cause a diaper-rash-like irritation. The cause of dieter's bad breath is most likely that your bloodstream is carrying more of this ammonia and other protein breakdown products than your kidneys alone can dispose of, so it is also being excreted through the breath."

http://www.geocities.com/jenny_the_bean/ketobreath.htm

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

raphanus
0

#11 - Dålig kaffeandedräkt kan bero på flera orsaker. Om kaffet bryggs/kokas en gång om dagen och sedan står och värms på i flera timmar, bildas garvsyra som kan påverka både kaffets smak och konsumentens andedräkt. Kaffets beskaffenhet i grunden kan också spela in. Snabbkaffe är väl ingen hit, om man jämför med färskmalda bönor. Om bönorna är malda, men ligger länge i en automat och inte byts ut med jämna mellanrum, kan smaken påverkas negativt, eftersom kaffe är känsligt både för luft och ljus. (Personligen tycker jag att koffeinfritt kaffe inte har något existensberättigande, liksom brännvin utan alkohol eller sex utan kärlek.)

Sen tror jag personligen att livsmedlen hela tiden samverkar med de vätskor och ämnen vi redan har i kroppen. Om man dricker kaffe när man är stressad kanske man utsöndrar mer illaluktande doftämnen än då man dricker kaffe när man är helt avslappnad. Mycket av detta samband beror nog på hur mycket svett man utsöndrar t.ex. Själv kan jag tycka att whisky ur en och samma flaska kan smaka väldigt olika vid olika tillfällen, beroende på sinnesstämning, grad av stress o.s.v.

Internettan
0

Jag tror mer på Zepps proteinteori än på kaffet. Kaffeandedräkt luktar bara illa om andedräkten i sig luktar illa. Då blir det en "dum" blandning. Om man inte har dålig andedräkt från början så luktar kaffe inte mycket ur munnen.

Jag tycker att råa grönsaker gör andedräkten bättre. (Klorofyllet?) SB12 på apoteket hjälper tillfälligtvis, men inte hur länge som helst. Lite äppelcidervinäger i vatten att dricka hjälper lite också.

"Every point of view is a view from a point."

Bengt-Olov
0

Tack alla!

Så fick vi ett förslag till där - proteinöverskott av Zepp… Vad ska man tro, vad ska man tro… Fast om man äter så så mycket fett som 250 gram smör varje dag - ska då proteinandelen kunna bli så hög, att JAG speciellt, ska drabbas av detta!? Tja, alla idéer är väl möjliga, och måste prövas…

Fast ingen som ens vill KOMMENTERA "etablissemangets" råd och rön här, om uttorkning!? Nog kan jag tycka att de IBLAND borde kunna pricka rätt… Tror ni inte på detta, eller!? Ja, tror ni inte ens på att illaluktande morgonandedräkt ofta beror på uttorkning, såsom sägs!?

Bengt-Olov
0

Puttar…

Jennix
0

I min erfarenhet beror min dåliga andedräkt på: mejeriprodukter eller Candida. Ost påverkar, det luktar för jävligt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Internettan
0

Uttorkning..? Hmm.. Min första reaktion var att "det tror jag inte alls på!". Men visst kan det nog bli värre när man är uttorkad. Men en kost där man skulle vara uttorkad, trots att man dricker sig otörstig - det låter också konstigt. För skulle det vara så skulle det ju vara en väldigt onaturlig kost.

Jag får ju också en vidrig andedräkt av denna kosten. Speciellt på förmiddagen, efter att ha ätit min äggröra-med-grädde-i + skinka och ost till frukost, är det jobbigt. Men när jag ätit lunch, med grönsaker, så rättar andedräkten till sig. Eller om jag någon gång äter ett äpple på förmiddagen så försvinner den dåliga andedräkten genast - och håller sig borta. Så vätskebrist är det nog inte.

Zepp
0

Tja visst kan torra munslemhinnor orsaka dålig andedräkt och för att göra dig ännumera förvirrad så får du här en lista på andra orsaker, förutom ketos och protein!

"Dålig andedräkt kan bero på många saker, till exempel problem i munnen, svalget, luftvägarna och matstrupen/magsäcken."

http://www.netdoktor.se/forkylning-infektion/?_PageId=212

Internettan
0

Fast många av oss får ju dålig andedräkt just av LCHF-kosten. Det är ju DET som är problemet. Inte problem med munnen eller magsäcken..osv

Andina
0

Jag tror nog att det inte alls är omöjligt att "uttorkning" kan påverka andedräkten. Det vi har i vårt mag- och tarmsystem ska ju ut - någonstans… Tungans beläggning visar tydligt hur mag- och tarmsystemet jobbar och med andedräkten följer även "doftämnen" från det vi intagit, mat och dryck. Hur många har inte känt vitlöksdoften, en rökares andedräkt, alkohollukt osv.

Dricker man lite vätska - så gör vi oss av med vårt "intag" sämre (vi kissar mindre)! Dessutom spär vi ut "intaget" sämre - det förblir mer "koncentrerat" i vår kropp.
Så - jag tror att det kan vara en riktig slutsats som du nämner - att du behöver dricka mer vätska (vilket ju också är en vanlig rekommendation här på KiF).

Att du dricker mycket kaffe - kanske inte förbättrar saken. Koffein är ju, som känt, urindrivande. Det innebär att du gör dig av med mer vätska - men samtidigt torkar ut kroppen! En kaffedrickare som dricker mycket kaffe (som jag själv är bl a) - är oftast en aning "uttorkad"! Vi tror det inte, och vi känner det kanske inte heller (genom att bli törstiga) - men bara för att vi fyller på med koffeinberikad vätska 'hela tiden'.
Koffein = urindrivande = uttorkande.

Dessutom driver koffeinet till att tömma blåsan så snabbt - att vätskan inte "hinner ta med sig"/spä ut det vi ätit/druckit tidigare.
(Detta är min hypotes, dock, ingenting jag läst någonstans…)
Det går liksom "rakt igenom" - utan att skölja med sig andra ämnen…

Ja - så tänker jag…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Internettan
0

Fast varför hjälper det inte att dricka vatten då?

Medlem
0

Jag rekommenderar er som har dålig andedräkt att tugga persiljeblad, färsk oregano eller timjan vid behov.

Andina
0

#22 - Jo det hjälper nog att dricka vatten. Men kanske får man inte i sig tillräckligt med vatten för att kompensera… Alltså bör man kanske dricka ännu mer vatten.

För koffeinets urindrivande funktion gör att man ofta gör sig av med mer vätska än man får i sig - och vätskan ska ju inte bara rinna igenom, utan det ska cirkulera i kroppen på olika sätt…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Internettan
0

#24: Fast det låter på dig som om "vanlig kolhydratkost" skulle innehålla mängder med mer vatten. För skulle man inte kunna kompensera genom att dricka - så låter det ju som helt orimliga skillnader! (Jag håller alltså inte med dig alls.)

Andina
0

Jo, jag säger inte att man inte kan kompensera genom att dricka mer vatten! Men som kaffedrickare kanske man kompenserar för lite. Jag har märkt det tydligt på mig själv åtminstone.
Jag gör mig av med mer vätska jämfört med vad jag får i mig genom att dricka mkt kaffe (vilket jag inte gör så ofta nu längre dock).

Jag kan naturligtvis inte säga vad TS ätit tidigare. Men för min personliga del så har jag ätit kolhydrater bl a genom grönsaker (l-o-vegg) och med lchf äter jag naturligt nog mindre av de varorna också (utöver ris, pasta, potatis osv). I grönsaker finns mkt vätska. I feta produkter finns inte lika mycket vätska - vilket också är anledningen till att vi uppmanas dricka mer vätska.
Kanske, kanske… får även TS i sig en mindre mängd vätska sedan lchf? Och det i kombination med drivande kaffe så kan det vara en aspekt att titta på - "uttorkningen".

Internettan
0

Fast - som i mitt fall - när ett enda äpple gör att den dåliga lukten försvinner? Eller efter en enda sallad? Det borde ju då gå att dricka ett enda glas vatten för samma effekt. Men för mig har det inte samma effekt.

Visserligen kan ju jag bara tala för mig, men jag tänker ändå att vi borde ha samma problem.

Andina
0

Det är möjligt att det som funkar för dig också fungerar för TS. Absolut.

Men jag svarade nog lite på TS' fråga om detta med "uttorkning" - vilket jag alltså anser kan vara en del av svaret…

Men självklart kan det vara som det är för dig.

Zepp
0

Det går förmodligen lika bra att tugga på en kotlett för det är den ökade salivutsöndringen som gör att andedräkten normaliseras!

Internettan
0

#29: Nej, det är inte samma sak. Visst kan väl saliven hjälpa några minuter - men det har ingen effekt i längden. Men det har äpplet. Problemet ligger i den sorts mat man äter som LCHF:are.

Har ni missat att många här på forumet fått dålig andedräkt som en följd av kosten?

Jennix
0

#30  Jag tror fortfarande det beror på mejeriprodukter och speciellt ost…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Internettan
0

#31: Ja, jag kan i och för sig tänka mig att det blir värre av det. Själv har jag ju ätit ägg och mjölkprodukter på morgonen. Kanske skulle det ha blivit bättre med annan frukost? Undrar hur TS äter på morgonen?

Zepp
0

Den andedräkten är tillfällig och kallas för Ketobreath, den liktar aceton av ketonkropparna, den kan även uppkomma på morgnarna då vi alla har befunnit oss i ketos under natten!

En annan är Dragonbreath som beror på för hög proteinkonsumtion och att njurarna inte hinner ta hand om allt, den luktar amoniak!

"En norsk-amerikansk undersökning visade att över hälften av den vuxna befolkningen har en utpräglat illaluktande andedräkt när de vaknar på morgonen. Munhålans rensnings- och reningsprocess, som sköts av tuggning och salivproduktion, ligger nere medan vi sover. Då får vi en ökad nedbrytning av proteiner, en ökad mängd avstötta slemhinneceller och en ökad tillväxt av bakterier i munhålan.

En annan orsak till tillfällig dålig andedräkt är att vi låter det gå för lång tid mellan måltiderna. Lukten ökar i intensitet ju längre vi låtit bli att äta eller dricka. Orsaken är en kombination av minskad salivproduktion och kemiska processer."

"- I en del fall kan dålig andedräkt spåras till svalget och halsmandlarna. Men det är relativt ovanligt, säger Hans Nordemar, öron-näsa-halsläkare på Sophiahemmet i Stockholm. Men visst förekommer det ibland ett samband, om man har extremt fula halsmandlar, med illaluktande "proppar"."

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=2487&t=2240

Pasi
0

#24 Kaffe ger inte negativ vätskebalans….det är alltså inte uttorkande!

Att urinen skulle försvinna så snabbt ut ur systemet att det inte hinner ta med sig saker på vägen stämmer inte heller….njurarna sorterar ut 180l vatten och ca 1500g salt per dygn (snabba som attans)…men det mesta kastas tillbaks in i systemet (återanvänds) och bara ca 1/100 släpps ut.:-)

Andina
0

#34 - vilken gammal skola har jag gått i då..? Flört

Det är mycket som ställs på ända här på KiF om allt man läser stämmer..

Zepp
0

Som sagt kaffe fungerar inte uttorkande, däremot stimulerar det urinblåsans tömning, vad jag läst.. men jag kan ha fel!

Pasi
0

Vatten är vätskedrivande…kaffe är något mer vätskedrivande…men inget av dessa 2 medier är uttorkande eller ger negativt vätskebalans, så som tex brännvin kan göra (speciellt outspädd T-rödFlört).

Andina
0

(Va' jobbigt det är inse att man nog har och har haft fel… Flört GråterFoten i munnen)

(Får ta och läsa på lite mer från Nya Skolan…)

TS, dricker du T-röd? Flört

Bengt-Olov
0

Tack för alla råd, tips, funderingar och idéer…

Andina, har du inte lärt dig att lita på dig själv och dina egna erfarenheter, före auktoriteter. Bara för att Pasi är en jäkligt kunnig kille (en LCHF-auktoritet), behöver ju inte allt det han säger vara riktigt.

Intag av alkohol verkar inte särskilt urindrivande på mig (om jag skulle dricka öl, visst, men inte om jag dricker grogg). Ja, men ändå torkar intag av grogg (utan en massa springande på toan) ut kroppen ORDENTLIGT. Det är ju alltså inte så att alkoholen får vatten i kroppen att avges, utan alkohol i blodet helt enkelt istället s.a.s. kräver att kroppen förses med MERA vatten än NORMALT… Eller hur!? Ja, och är det inte precis samma sak med kaffet/koffeinet!? JAG behöver då i alla fall INTE springa som en tätting till toan, mitt myckna kaffedrickande till trots… Du hänvisar själv till rön som säger att kaffe inte är särskilt urindrivande. Ja, men ändå förefaller det vara uttorkande. Beror alltså inte detta på att koffein i blodet kräver att kroppen förses med mera vatten än normalt!? Vad säger du Pasi!?

Pasi
0

#39Jag håller ju med om att kaffe är urindrivande, men bara snäppet värre än rent vatten…vilket innebär att man inte får negativ vätskebalans.

Idag har jag suttit och läst på nätet…druckit minst 12 muggar kaffe och inte sjutton har jag blivit uttorkad, trots att jag inte druckit nåt vatten (förutom kaffet då).Tungan ute
Ikväll kanske jag snapsar 3dl god sprit….och jag lovar att jag då kommer känna mej som ett grillat fnöske i munnen imorgon bitti, och hinka i mig 1-2 liter vatten. Delvis ökar svettningen, men även urinmängd kontra vattenintag ökar (troligen iallafall).

När du hinkar öl så hinkar du i dig så mycket att du märker av den urinstimulerande effekten (kommer nog främst av den kopiösa vattenmängden då vatten ju är starkt urindrivandeFlört) medans alkoholen ger den negativa vätskebalansen ihop med saltbrist pga den myckna mängden vatten……8dl grogg märks inte på samma sätt även om det kan ge negativ vätskebalans (om den inte är väldigt svagt blandad).

Bengt-Olov
0

Jag misstänker väl egentligen INTE att LCHF-kosten är den STÖRSTA orsaken till min EVENTUELLA uttorkning… När vi har gjort någon enkät tidigare om hur våra vätskeintagsbehov- och vanor har förändrats sedan vi började med LCHF:n, så "spretade" väl resultaten här lika mycket som när det gäller alla andra effekter…

Jag tänker att LCHF:n för mig kan vara en LITEN faktor i sammanhanget, och pekar på följande andra:

• Jag intar EXTRA mycket smör jämfört med de flesta av er (nästan 250 gram per dag).
  • Jag intar nog MER SALT än de flesta av er (himalayasalt, och tar dessutom en skvätt kollodiala mineraler varje dag).
  • Jag tar ofta flera kapslar av något slag varje dag, som i vinter här 3-4 st. D-vitaminkapslar. Det fordrar väl en del vatten detta också!?
  • Jag dricker nog fler koppar kaffe än de flesta av er. Har nog under hela LCHF:n druckit i genomsnitt en 8-10 kaffekoppar om dan. (Summan av våra laster är konstanta, sägs det. För min del så trappade jag upp koffeinmissbruket, när jag trappade ner kolhydratmissbruket…)
  • Ja, så tar jag mig tre-fem groggar i regel varje helg.
  • Den släng av reumatism jag har kvar, sägs dessutom också torka ut slemhinnorna. 

"Fast varför hjälper det inte att dricka vatten då?"

Det kanske visst hjälper, men att en viss tid från de tillfällen på dagen då faktorerna ovan intas, till det att jag verkligen tar tag i det här med vätskepåfyllnaden, så kanske vi har de kritiska tidpunkterna, och att det framförallt är då som jag luktar… Har ännu inte fått kläm på tidpunkterna för mitt luktande… 

Det här är fortfarande bara en FUNDERING. Ja, men så att ni förstår, jag tänker mig alltså inte att det är LCHF:n i SIG, som helt och hållet skulle orsaka uttorkning och taskig andedräkt…

Pasi
0

#41 Vad är det för kollodiala mineral du tar?

Stress gör lätt att man blir muntorr (mindre saliv) vilket kan medverka att det luktar mer…men kanske inte till att det luktar illa.

Bengt-Olov
0

LifeSprings från Bättre Hälsa. Tar bara 2 1/2 ml istället för rekommenderade 5.

Har aldrig varit så avstressad i hela mitt liv, sedan jag började med LCHF - och började lukta… :-)

SÅ uttorkande kanske kaffe inte är (men nog kräver det en del intag av extra vatten - i alla fall för mig. Kanske läge med en enkät här igen… :-) Tänker mera på alla bäckar små, som skulle kunna bidrag, i mitt fall… Ja, eller känner du dig tveksam till uttorkningsteorin, Pasi!? Tror du mera på Zepps proteinöverskotteori - eller på någon annan!? Det där med zinkbrist, har jag väl svårt att tro… Mjölkprodukter kan vi nog också glömma. Intar nog säkert inte mer än en dl. yoghurt/ Creme fraiche per dag (och ingen ost på länge), och har väl aldrig haft problem med andedräkten tidigare, då jag intagit bra mycket mer mjölkprodukter.

Andina
0

#39 - Jorå, jag litar nog mer på mig själv och mina erfarenheter än mina inlägg gav sken av. (Smilisarna var inte lika "talande" som önskat och jag kanske inte uttrycker mig så bra…:) ) Däremot så hade jag inget mer på fötterna att lägga upp på bordet - så jag släppte frågan en stund. Är öppen för 'nya rön' och ny kunskap och Auktoriteten Pasi gav mig lite att fundera på. Gissar att jag 'funderar fortfarande'…

Vad jag vet, av egen erfarenhet, är att kaffet jag dricker driver vätskan mycket effektivare ur min kropp jämfört med vatten eller the. Och dricker jag ingen annan vätska än kaffe under en dag så blir jag mkt törstigare efteråt.

Är det så, att kaffet inte är lika drivande som jag "trott" så kan jag bara se alternativet, att det är en "psykosomatisk/psykologisk effekt"… Att jag behöver tömma blåsan mer och oftare enbart för att jag tror att kaffe är så drivande…

Pasi
0

#43 Varför inte testa nåt zinkpreparat för ett par tior så du kan utesluta det.

Med tanke på hur mycket smör du äter så lär du inte få nåt kraftigt överskott på protein…..även om levern och andra organ kan bete sig konstigt om man har nåt fel på dem. (ammoniak kan alltså inte uteslutas)

Bengt-Olov
0

Förutom via maten, tror du inte att jag får tillräckligt med zink via mineralerna jag intar!?

Nä, precis, så resonerar jag också. Det BORDE väl inte kunna bli för mycket protein, med tanke på hur väl jag håller uppe fettintaget…

Det är bra Andina - stå på dig… :-)

Puhlo
0

För mig gör det stor skillnad HUR jag dricker vatten..

Dricker jag långsamt, så blir jag inte uttorkad, men om jag dricker fort, så känner jag mig torr i munnen direkt efter, och blir bara mer törstig..

Jag är ingen kaffedrickare, men jag har hört (ryktesvägen då) att för varje kopp kaffe man dricker, bör man dricka ett glas vatten.

Jag luktar inte ammoniak, men snarare aceton, trots att jag ligger bra i blodsocker. Det är lite läskigt.

shamani
0

Jag har problem med muntorrhet (p gr av mediciner) och har märkt själv att jag luktar sämre då. Jag använder bettskena på natten och det stimulerar min salivutsöndring och gör att jag inte är lika stinkande som de gånger jag inte har använt bettskenan. Bettskenan funkar dåligt ihop med förkylning dock…

Jag har märkt att personer med diabetes ibland har en acetonliknande andedräkt. Fast det kanske bara har varit en slump?

Har också märkt att man luktar sämre när man inte pratar på längre stunder. Lever ensam så munlädret får inte jobba så mycket då och gör (i alla fall på mig) att jag känner mig "klibbig" i munnen - ungefär som man kan göra på morgonen.

Ett munsköljmedel jag hade innehöll zink och gav mig värre muntorrhet än vanligt.

Bengt-Olov
0

# 40: Tillbaka till ditt inlägg där, Pasi. Givetvis tror jag dig att du inte känner att du behöver dricka mycket vatten ens de dagar då du har bälgat i dig kaffe. Ja, men det kanske är lite individuellt här också. Dessutom kanske man i dessa fall av någon anledning INTE SÅ väl KÄNNER AV behovet att fylla på med vätska, men att kroppen ändå lider viss brist. För min del så upplever jag ju inte så mycket törst, men att det ändå mycket väl kan vara uttorkning jag lider av…

F.ö. tyckte jag inte att du gav tillräcklig respons på mitt inlägg i # 39. Ja, inte som jag begrep mig på i alla fall… :-)

Varken intag av alkohol eller stor mängd salt, får ju en att kissa mera. Ja, ändå blir man av detta uttorkad. Varför skulle det inte kunna vara så även med kaffe (och i så fall troligen mest p.g.a. koffeinet), även om detta inte är en lika viktig uttorkningsfaktor som de förstnämnda!? Ja, d.v.s. att det är så att kroppen kräver en större mängd vatten i sig än under tider med mer lagom mängd salter i kroppen, och inget alkohol eller koffein i blodet, och att uttorkningen även i fallet med kaffe/koffein, beror på DETTA, och inte på att uttorkningen beror på någon "urindrivning"!?

Puhlo
0

#49: Salt binder väl vatten?  Då skulle inte jag bli förvånad om du åt mkt salt, och det band vattnet i kroppen, så att vattnet inte kom till "rätt" vävnader, dvs slemhinnor och liknande…

Det är bara min teori, inget vetenskapligt bevisat.  Glad påsk!

Bengt-Olov
0

Jo, salt "binder väl vatten", som det heter. Frågan är väl om man inte också kan säga att mineraltillskott, alkohol, koffein, fett och annan mat med liten andel vatten, binder vatten!? Ja, och att vatten som binds på olika ställen i kroppen, gör att det uppstår en brist på vissa andra, t.ex. olika slemhinnor då, och att en uttorkning här, gör att en viss onaturlig bakterietillväxt, får en viss lukt att avsöndras!? 

Även om jag knappast kommer att ta ledigt från forumet här under långhelgen, så Glad påsk alla! Glad

Zepp
0

Hualigen.. vatten är vätskedrivande.. bäst jag undviker vatten då man vill ju inte bli uttorkad! Förvånad

Åandra sidan så vill man inte heller få i sig en massa basilusker så det blir nog säkrast man dicker sånt som är destilerat.. för säkerhets skull altså.. iallafall nu när man e långledig! Tungan ute

Pasi
0

Men B-O….både salt och alkohol gör att man kissar mer….alkohol även att man svettas något mer. Om vattnet "gömt" sig vid alkoholdrickande så borde det ju ha kommit fram "dagen efter"…men så är det ju inte för det ju då tungan känns som fnöskigast.
Vatten kan aldrig förbrukas i kroppen och försvinna som gas.:-D

Om du räknar och mäter på hur mycket du får i dig, samt tömmer ut (svettning och utandning…och ev diarré är svårt att räkna på) så skall du se att alkohol ger en negativ balans.
Människan är ganska känslig för uttorkning, redan en brist på en liter känns rejält. Vid 2-3 liters brist så börjar kroppsfunktionerna funka märkbart sämre…vid 5 liters brist så slocknar man….10 liters brist så vaknar man aldrig mer.

Bengt-Olov
0

Nämen salt gör väl inte att man kissar mer - det är väl precis tvärtom!? Förvånad Om man t.ex. har ätit en stor måltid salt silt, och man inte fyller på med mycket vätska, så är ju inte kroppen benägen att kissa särskilt mycket resten av DEN dan!? Ja, eller som när syrrans lilljänta åt upp en hel burk med oliver, som innehåller väldigt mycket salt. Syrran trodde att hon hade fått förstoppning där fram, och var nära åka in på sjukan me'na… Om du intar salt eller alkohol, UTAN att inta vatten, så inte tusan blir man kissnödig!? Däremot är det väl förstås så att om man intar salt (eller alkolhol), så känner man sig TÖRSTIG, och låter därför i de allra flesta fall göra någonting för att råda bot på detta, nämligen också inta en hel del VÄTSKA. Visst, DÅ blir man lite kissnödig… Gissningvis så blir man det dock i första hand för att göra sig av med laddade partiklar, och för att få ut sådana, måste väl även viss mängd vatten avlägsnas… Kroppen kan nog egentligen tänkas vilja behålla så mycket vatten som möjligt, med tanke på det överskott av salt (eller den alkohol) som fortfarande finns kvar i kroppen. Tänk dig att du har ätit den där stora portionen salt sill, och naturligtvis druckit en del vätska för att din tunga började kännas lite fnöskig, och att du efter detta går och pinkar. Efter den första pinkningen, så kan du nog vara säker på att du fortfarande har ett överskott på salt kvar i kroppen. Kroppens inprogrammerade ideala saltbalans, skulle förstås EGENTLIGEN i det läget knappast vilja göra sig av med något vatten alls. Eller hur!? (Kroppen har ju fortfarande för stor andel salt i sig.) Däremot MÅSTE den göra sig av med lite av vattnet också - för att få ut en del av överskottssaltet…

På mig känns det som att "vetenskapen" har fel på det här området också, och att detta är kopplat till en ANNAN av deras felaktiga slutsatser. Håll i dig här nu: Anledningen till att människan svettas, är knappast den som vi har fått lära oss. Vi har fått lära oss att svetten kyler ner det yttersta hudlagret, för att denna lägre temperatur ska sprida sig genom hela hudlagret, genom hela underhudsfettet, för att sedan kyla ned hela "innanmätet". Omöjligt att det fungerar så! Mättat fett (som underhudsfettet framförallt består av) är nog väldigt stabilt även i TEMPERATURhänseende. Anledningen till att vi har ett lager underhudsfett mer än för att utgöra reservbränsle, är nog för att minimera temperaturförändringar i kroppens känsliga inre. Omöjligt att en lite lägre temperatur på hudytan, sprider sig genom underhudsfettet, och snabbt ser till att innanmätet inte stiger i tempetratur.  

Jag är övertygad om att vi svettas för att göra oss av med LADDADE PARTIKLAR, så att det blir mindre laddade partiklar som vibrerar inne i kroppen. All värme (i vilken materia vi än pratar om, människans "innanmäte" inkluderat) handlar ju om rörelse av molekyler, atomer och subatomiska partiklar. Att göra sig av med "vibrationsmassa", och framförallt den typ av "massa" som är som mest laddad (som vibrerar som mest), torde väl vara det effektivaste och egentligen enda rimliga sättet att kyla ner kroppen!? Om man inte ens har kommit på detta (eller av någon anledning medvetet underlåter att erkänna hur svettmekanismen fungerar), så känns det logiskt, att de inte heller pekar på rätt orsaker till att salt och alkohol torkar ut kroppen…

Om vi tittar lite mer på det här med alkohol då. Jag har då inte gjort några erfarenheter (som jag reflekterat över i varje fall) av att jag måste springa på toa särskilt mycket mera än normalt i samband med att jag intar mina groggar på fredags- eller lördagshelgen. (Är nog dålig med att dricka vatten.) Lika förbannat så blir man - som du själv säger - ENORMT uttorkad av alkohol. Här skulle du förstås kunna "skylla" på att "SVETTNING" står för en viktig del av uttorkningen. Ett lämpligt experiment vore väl därför att inta t.ex. 10-15 cl. starksprit alldeles innan sänggående, utan att fylla på med annan vätska, och väga sig. Om man väger säg 8 hg mindre direkt på morgonen, så borde man då ha släkt sin törst efter intag av 8 hg. vatten på morgonen. Det skulle då förvåna mig, om detta skulle räcka för att man inte längre skulle känna sig törstig… Kroppen vill nog ha BRA mycket MER vatten i sig, jämfört med "utgångsläget" vid sänggåendet… 

Gärna en kommentar på denna hopsnickrade (men väl så rimliga??) teori.  

Att människan är väldigt känslig för uttorkning, torde nog inte vara så mycket att diskutera…

Pasi
0

Skrattande

När man äter salt så binder saltet vätska…vätska man sedan kissar ut med saltet (för ut skall det)…man kan säga att kroppen kompenserar vätskeförlust pga salt i förväg…..men man är inte i egentlig mening uttorkad för att man ätit salt (anser iallafall inte jag;-)).
Dricker man inte då man ätit salt så måste ändå saltet ut och man får en negativ vätskebalans (kroppen sorterar ut 15g salt med ca 1,8l vatten, men detta varierar nog beroende på uttorkningsgrad).

Svettet kyler inte kroppen genom underhudsfettet utan genom att kyla ytliga blodådror, som mer el mindre är specielanpassade till detta genom att kunna öka flödet då det är varmt och minska det då det är kallt (för att hindra utstrålning).

Zepp
0

B-O.. om vi skall kunna komma fram till något som helst resultat angående din dåliga andedräkt så måste det nog i första hand till ett expertutlåtande om vad det luktar!!!

Du får nog utsätta någon dig närstående för odören så vi får reda på vad det luktar!

För jag tror man kan dela in det i detta;

Amoniak = Protein, (Dragon Breath), eventuelt njurproblem!

Aceton = Ketonkroppar, (Keto breath), eventuellt dålig reglering av ketosis!

Svavelväte = är svavelföreningar som uppstår vid anaerob nerbrytning i munhålan av matrester!

Avloppsdike = är gaser från magtarmkanalen som inte sluter tätt uppåt!

Hur det luktar när det är halsmandlarna har jag ingen aning om!??

Bengt-Olov
0

Tack killar! Återkommer till det ena och det andra. NU tar vi påsklov… :-)

wooster
0

Kastar mig in i debatten:

Jag smakar och luktar illa när jag är uttorkad, vilket jag blir av kaffe, te, cigaretter, alkohol och sömnbrist.

Bengt-Olov
0

Sömnbrist också!? Intressant! Jag för min del har ett tag varit inne på att sömnproblem (både svårigheter med att sova, och problem med allt för tidigt uppvaknande), då denna beror på koffein eller alkohol i blodet, vidare beror just på UTTORKNING: Ja, d.v.s. att kroppens inprogrammerade överlevnadsinstinkt s.a.s. ser till att vi vid risk för uttorkning (detta livsfarliga tillstånd), inte går och somnar i detta tillstånd, och om vi ändå hunnit göra det innan uttorkningsrisken (under natten) stigit till en viss kritisk nivå, så ser den då istället till att människan vaknar tidigt… Stämmer denna teori, så skulle din koppling mellan sömnbrist och dålig andedräkt, kunna ha sin förklaring i att det finns en koppling mellan kaffe, alkohol etc. och dålig andedräkt, men att de förra ÄVEN orsakar sömnproblem. Ja, d.v.s. att det på SÅ sätt även uppstår en koppling också mellan sömnbrist och dålig andedräkt, och INTE att det nödvändigtvis behöver finnas en mellan sömnbrist och dålig andedräkt DIREKT…

Bengt-Olov
0

# 56:

Jag får väl återkomma här. Kan bara så här långt säga att aceton eller avloppsdike, ska det tydligen INTE vara frågan om. Frågan är då om det är svavelväte, eller något annat!? Hur luktar "svavelväte", så jag vet vad jag ska tipsa mina "luktare" att jämföra med!?

Bengt-Olov
0

# 55:

"Dricker man inte då man ätit salt så måste ändå saltet ut".

Överskottsaltet måste ut. Absolut. Ja, men faktum kvarstår; Om du intar t.ex. en burk med oliver, en stor portion salt sill etc., och inte fyller på med stora mängder vatten, så blir man INTE speciellt kissnödig.* Kroppen förefaller lösa problemet med att få ut de laddade partiklarna, genom att det vatten som det stora intaget av salt binder till sig, gör att det blir en brist på vatten kring bl.a. alla slemhinnor, dem i munhålan inkluderat, vilket får till följd att alla som lyssnar på kroppens signaler, FYLLER PÅ också med VATTEN. På detta sätt kan kroppen sedan (efter vätskeintaget) börja göra sig av med överskottet av salt. (Utan att också göra sig av med en del vatten, skulle detta knappast fungera.) Det vatten som avges då, består av väldigt hög andel salt - kan tänkas så lite vatten i förhållande till salt som det bara GÅR, med tanke på syftet med kissnödigheten "trots" befintligheten av "överskottssalt" i kroppen, att få ut så mycket av just överskottsSALT som möjligt… Vad som har hänt efter en eller ett par svängar till toaletten, och en torr munhåla fortfarande gör sig påmind, är knappast att detta fortsatta tillstånd av vattenbrist i kroppen, uppstått för att vi har kissat ut så mycket av kroppens vatten. Det är för att kroppen har ett större behov av vatten än under normala omständigheter. (Om man går tillbaka lite i tiden i detta exempel, till ögonblicket då intaget av måltiden först börjar att göra en törstig, så har ju munhålan börjat torka ut långt innan man varit på toaletten och kastat vatten. Redan DÅ befinner man ju sig alltså i ett tillstånd där kroppen är i behov av lite MER vatten i sig, än VANLIGT. Man har hunnit bli lite uttorkad, trots att man inte gjort sig av med en droppe vatten… Jo, "uttorkad" på så vis att kroppen f.t. har lite mindre vatten i sig, än vad den egentligen skulle behöva… Mer salt, fordrar mer vatten. Egentligen kan jag inte se att det ska behöva göras skillnad på denna vattenbrist/"uttorkning", jämfört med en som uppstår av t.ex. sol, ett varv på löparspåret innan vätska hunnit fyllas på etc.

*,  I alla fall inte min kropp. Har inte hunnit utforska hur din och andras fungerar här. Läge för en ny enkät, kanske!? Glad Hur som helst så är det först när man börjar inta också en vätska, som kissnödigheten sätter FART. Håller du i alla fall inte med om åtminstone DET!?

"Svettet kyler inte kroppen genom underhudsfettet utan genom att kyla ytliga blodådror".

Ok, erkänner villigt att jag inte visste att det var så som den härskande "vetenskapen" tänker sig att mer precist fungerar. Fast gör det någon större skillnad!? För det första så har vi i så fall att göra med ännu mindre YTA som den "avkylande" svetten kan utnyttja för att ordna till en "avkylningseffekt", om en sådan nu kan fungera på detta sätt ö.h.t. (Hela huden är ju inte täckt med blodkärl.) Ok, visst, istället så har vi ju då en "direktkanal" för den tänkta nedkylningen, då det förstås är "blodet som måste göra jobbet". Ja, men fortfarande har vi ju en enorm mängd blod, vatten och organ i kroppen, som rimligen ÖGONBLICKLIGEN måste kylas ned (eller snarare att en överhettning ska motverkas). Det måste ta en ENORM tid, innan en rätt liten temperaturminskning på hudytan, ska kunna åstadkomma någon nedkylning på detta sätt, om en sådan som sagt var, verkligen kan ske på detta sätt ö.h.t. Det rimliga måste väl vara att kroppen har ordnat med sin livsviktiga temperaturregleringsfunktion på något ANNAT, och mycket mer EFFEKTIVT sätt. Ja, och varför skulle det inte vara genom att t.ex. göra sig av med de allra mest uppladdade partiklarna i kroppen. Bevisligen så lämnar ju hur som helst en hel del sådana kroppen genom svetten… Skulle detta inte ha betydelse för kroppsvärmen!?

Ett exempel som visar att svettning verkligen har ett syfte att göra sig av med salt just, och som samtidigt antyder att svettning kanske inte i första hand har i syfte att "kyla ned huden", är väl när en del människor som äter mycket saltrik mat (mer precist natriumrik mat), som börjar svettas bara efter några tuggor, även om maten är kall… I DETTA fall, är det väl i alla fall UPPENBART, att svettningen här handlar om att det är SALT som måste ut, och att det vatten som sipprar ut tillsammans med saltet, bara kan ses som "bärare" av dessa laddade partiklar…

Det finns väl en del som ser det här med svettningen hos människan och andra djur, som lite av en evolutionsmässig ineffektiv och dålig temperaturregleringslösning, med tanke på alla mineraler kroppen gör sig av med… Ja, och till detta har vi ju det här med alla mineraler som går till spillo genom URINEN också. Vad ineffektivt att egentligen alla djurs kroppar via urinen gör sig av med en massa mineraler, kan man ju tycka. Ja, nästan att vi har göra med TVÅ system utvecklade som "nödlösningar". Ja, men med MITT sätt att se på svettmekanismen, d.v.s. som att svettningen i första hand syftar till att föra ut joner, d.v.s. laddade partiklar, så kanske allt detta mineralslöserie ändå blir lite mer förståeligt!?

Ett par andra saker som kanske kan utgöra i alla fall "indicium" för att det kan ligga någonting i mina "funderingar" om att det centrala i svettmekanismen, återfinns i de MINERALER som kroppen då görs av med:

En liter med salt vatten i en kastrull på 6:an, värms upp snabbare än en motsvarande mäng osaltat kranvatten i en annan kastrull som också står på 6:an. Detta antyder väl också att saltandelen kan vara av betydelse även för regleringen av kroppstemperaturen!? På motsvarande sätt så är det ju så att saltvatten fryser senare än sötvatten. Saltvatten kan ju hålla minusgrader utan att frysa, vilket inte sötvatten vid normalt tryck kan.

Ju kallare det är, eller i varje fall ju mer man fryser, desto lägre vattenhalt vill väl kroppen hålla. Detta innebär ju i så fall att kroppens salthalt blir lite större!? (Har inte vi nordbor allmänt sett lite större andel mineraler i blodet vintertid!?) När man fryser, minskar alltså kroppens sitt vatteninnehåll, i syfte att försöka behålla värmen och motverka nedkylningen.

När man kissar då man fryser, så producerar man väl ett urin med lågt saltinnehåll, vilket också då blir ett sätt att höja kroppstemperaturen, eller i varje fall motverka ytterligare nedkylning. Andelen laddade partiklar i kroppen i förhållande till allt vatten som måste hålla en tillräcklig temperatur, blir större. Du rättar väl mig om jag har fel!?

Vid varmt väder, eller hur som helst då kroppen riskerar överhettning, så vill den istället höja vatteninnehållet, d.v.s. göra sig av med mycket salt… Svetten kan nog antas vara bra mycket saltare, än vad kroppens vätska som blir kvar inne i sig s.a.s., är…

Att man de facto blir nedkyld när huden är blöt (t.ex. när man duschat och innan man hinner torka sig, när man går ute i regnet utan regnkläder och paraply) för så är det ju, har nog inte att göra med att ytliga blodkärl blir nedkylda, om mina resonemang är riktiga, utan för att vattnet på huden leder ut joner (laddade partiklar). Jonerna på huden kommer i direktkontakt med jonerna i luftens fukt, och vi dräneras då på energi, ja, i första hand den energi som finns lagrad i huden… 

Tänk dig också alla djur som inte har någon svettmekanism, utan som istället använder flämtning för att motverka överhettning. Tror du verkligen att det BARA är varm "LUFT" som dessa andas ut som får dem att motverka att bli överhettade!? Det är nog minst lika mycket joner, laddade partiklar, som följer den fuktiga utandningsluften med ut där, som är grejen, eller vad tror du!?

Kan säga att jag hunnit testa min teori om svettmekanismen på en läkare (som förefaller bekänna sig till LCHF - en som verkar ha förmåga att även kunna tänka lite själv m.a.o.). Denne fann i alla fall min teori inte helt orimlig.

Jag hoppas väldigt mycket på att du vill bemöta mig när det gäller dessa funderingar och resonemang, Pasi. Det kanske inte är SÅ svårt, om resonemangen skulle fallera på någon svag punkt. Borde väl egentligen skapa en egen tråd om detta. Kanske gör detta, om du nu - kanske mot förmodan - inte hittar någon svag punkt…

Pasi
0

Du får salter att låta magikaSkrattande…men trots deras jonbindning så är de inte det. Hög koncentration salt höjer inte temperaturen och salt på huden kyler inte.
Man kan inte andas ut salter…så hundflämtningsteorin fallerar. Om dessa hade kunnat bilda gaser så hade vi haft salta regn och processerna för att tillverka destillerat vatten hade inte fungerat.

Svettfunktionen är till för att kyla, och det är ett väl fungerande system beroende på att den "lilla" ytan blo egentligen är en stor yta och ständigt rör sig. Värmeöverföring vid rörelse är väldigt effektiv….tom med gaser (vind och kyla kan vara farligt av denna orsak…att bli blåst på i bastun är ganska obehagligt).

Att göra sig av med mineraler är inte ineffektivt utan en nödvändig reglering av deras halter i kroppen….energi intas och förbrukas* medans salter/mineraler bara fylls på utan att förbrukas…så nånstans måste de ju ta vägen om man inte skall växa och bli en stor blubb bestående av enorma mängder mineral.
Växterna, som använder både mineralen och kvävet (uppbundet i salt även det) i urinen skulle heller inte bli så glada utan skulle nog aktivt behöva ta död på djur för att komma åt alla godsaker de behöver.

*Egentligen fel det med då även kol, syre och väteatomerna som vi förbrukar i energisyfte också måste ut….men det mesta andas eller kissas ut även av dessa (bildar vatten och koldioxid).

Andina
0

Bara så fascinerad av denna diskussion.
Vill bara läsa mer… :)

/Åläsare

Bengt-Olov
0

Tack Pasi!

"Du får salter att låta magika"

Tänker mig inte enbart SALTER som magiska i så fall, utan allt som rör sig - molekyler, atomer och subatomiska partiklar, och här är väl alla former av mineraler av stor betydelse. (Tror nog föresten att man kan säga att vär värld ÄR lite magisk… Många äro energierna som "vetenskapen" inte kan förklara, utan hellre förnekar existensen av…)

_"Att göra sig av med mineraler är inte ineffektivt utan en nödvändig reglering av deras halter i kroppen energi intas och förbrukas* medans salter/mineraler bara fylls på utan att förbrukas…så nånstans måste de ju ta vägen om man inte skall växa och bli en stor blubb bestående av enorma mängder mineral."
_

Jo, för all del, det har du förstås rätt i. Glad Bara noterade vad andra uttryckt där. Själv hade jag väl i det avseendet uppenbarligen bara tagit till mig också DETTA argument, UTAN att kritiskt reflektera så mycket… Glad Fast även om jag blir av med DET argumentet, så finns ju en del kvar…

"Hög koncentration salt höjer inte temperaturen och salt på huden kyler inte."

Nej, men det säger jag väl inte heller!? Ja, eller i alla fall vad jag menar, är att en mindre andel vatten som måste hållas uppvärmd, MOTVERKAR en TEMPERATURSÄNKNING, och att en lägre andel salt i kroppen, MOTVERKAR en TEMPERATURHÖJNING.

"Man kan inte andas ut salter…så hundflämtningsteorin fallerar."

Nog finns det väl JONER i den fukt som avges vid andning!?

"Svettfunktionen är till för att kyla, och det är ett väl fungerande system beroende på att den "lilla" ytan blo egentligen är en stor yta och ständigt rör sig. Värmeöverföring vid rörelse är väldigt effektiv….tom med gaser (vind och kyla kan vara farligt av denna orsak…att bli blåst på i bastun är ganska obehagligt)."

Har du SJÄLV studerat detta i detalj, Pasi, så att du kan gå i GOD för denna teori!? Många äro våra lärde, t.ex. våra läkare, som försvarar den ena myten efter den andra…

Zepp
0

OM du vill ha reda på hur svavelväte luktar så ät något segt kött, låt resterna sitt kvar mellan tänderna och låt det gå ett dygn!! Skrikandes

Eller gå ner till havet en tidig morgon när det inte blåser och det ligger en massa tång o ruttnar på stranden!

Grabbar har ni glömt det faktum att kroppen är en märklig apparat som till stora delar regleras av hormoner, förutom att den reagerar på miljön, både den inre och den yttre så styrs vätskebalansen till sora delar av Vasopresin har jag för mig!

Grejen är att kroppen försöker balanser mellan olika krav som skall tillfredställas såsom Blodtryck, värmereglering, elektolytreglering osv, osv!

"ADH, antidiuretiskt hormon eller vasopressin är ett peptidhormon som ingår i kroppens långsiktiga reglering av blodtryck och blodvolym. ADH bildas i supraoptiska kärnan (del av hypofysen) men utsöndras från neurohypofysen. Utsöndring av ADH från hypofysen kan bero på flera olika faktorer. Bland annat höjda plasmanivåer av angiotensin, låg blodvolym, lågt blodtryck men även om blodet innehåller hög halt av elektrolyter.

ADH höjer blodtrycket genom att minska utsöndringen av vätska till urinen. Det sker genom att upptaget av natriumjoner ökar från primärurinen, vilket gör att vatten följer med genom osmos. Urinen blir därmed mer koncentrerad och får en gulbrun färg.

Både fysisk och psykisk stress kan leda till ökad utsöndring av ADH. Andra substanser som är kända för att modifiera ADH-halterna i blodet är nikotin och morfin. Alkohol (etanol) hämmar utsöndringen av ADH vilket i sin tur leder till en ökad volym urin."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vasopressin

Pasi
0

Inte mycket svårare att hålla värmen med mycket vatten i kroppen eftersom volymen ökar mer i förhållande till ytan (som är den viktigaste faktorn när man kyler en kropp)…..det är ytan som "kostar" energi, inte massa eller volym. Just därför arktiska djur ofta är stora…mammut, papput och isbjörn.

Visst skulle det kunna innehålla en del joner från t ex saltsyra, svavelföreningar eller kanske ammoniak, men knappast från metallsalterna, de vi kallar mineraler.

Självklart har jag studerat kylning, värmning av medier ….dels via värmeväxlare, men även mitt relativt nya värmesystem…ett provisoriskt bygge som funkar fint. Men jag är väl knappast nån expert, kan jag tänka.:-D

Bengt-Olov
0

"Inte mycket svårare att hålla värmen med mycket vatten i kroppen eftersom volymen ökar mer i förhållande till ytan"

Det är jag med på. Ja, fast här talar vi ju inte om rena volymer av vatten. Vi talar om ju främst om ANDELEN SALT i kroppsvätskorna…

"Visst skulle det kunna innehålla en del joner från t ex saltsyra, svavelföreningar eller kanske ammoniak, men knappast från metallsalterna, de vi kallar mineraler."

Svarar du här på min fråga varför inte djurs (och även människors i så fall) utandningsluft skulle kunna innehålla joner!? Varför skulle inte utandningsluft OCH svett OCH urin, innehålla joner från metaller!? Var tar alla metallsalter vi får i oss, vägen då!? Skulle alla dessa ta "bakvägen" ut!? 

Med min teori, skulle vi också få en förklaring till fenomenet med varför vi GRÅTER (och för all del, ÄVEN släpper ut högst salt vatten genom tårkanalen då vi SKRATTAR ibland). Starka känslor kan då nämligen tänkas orsaka en kraftig LOKAL "vibrationsökning" i hjärnan, som kroppen då parerar för (snabbt motverkar en "överhettning" i den extra temperaturkänsliga hjärnan), genom att släppa ut laddade partiklar / joner. Vissa individers skrattsalvor som får dem att kissa på sig, skulle också få en annan förklaring här…

Pasi
0

Att släppa ut nåt enstaka gram salt sänker inte temperaturen…. vattnets avdunstning ger den kylande effekten i svett eller vid hundflås, medans salter inte avdunstar (inte under normala temperaturer iallafall).
Att släppa ut lite vatten och höja salthalten med någon promille eller så höjer inte heller innertemperaturen.

Testa om du kan få kroppstempererat vatten att höja sin temperatur via nåt g koksalt…testa om du kan få koksalt att avdunsta osv.

Dumt att försöka hitta de krångligaste lösningarna på enkla problem då oftast de riktiga lösningarna är de enkla :-) ….påminner om SLV (f'låt;-)) som försöker hitta problemen med metabolt syndrom i naturligt mättat fett genom att länka mellan massor av surrogatvariabler istället för att titta på de enkla mekanismerna bakom problemet (nu finns det troligen ekonomiska skäl till detta) dvs gå rakt mot mål.

Metallsalterna försvinner genom svett, urin och troligen till viss del genom poop.

Bengt-Olov
0

Du ska inte vara så kinkig, Pasi! Säg att jag har rätt, så slipper du hålla på och argumentera emot… Flört Ja, eller föresten, jag HOPPAS nog att du tycker detta är lite roligt, och vill fortsätta… Vi får väl se vem som har mest tålamod… Glad

Du, tänk dig att du sitter en bastu Pasi, det gör du väl ibland, kan JAG tänka. Tänker du då fortfarande att din svett kyler ner dina blodkärl!? Glad Ett lager vätska på huden, måste nog tvärtom fungera som ett bra medium för den varma bastuluften att sprida sig TILL kroppen din, och alltså snarare bidra till att ÖKA kroppens exponering av värme… Ska bli intressant att ta del av vad du har att säga HÄR då…

Avdunstar och avdunstar, de följer väl hur som helst rimligen med vattnet ut till hudytan. Ja, och du "erkänner" ju nu att även metallsalter försvinner genom bl.a. svett och urin…

Om du i samband med någonting "släpper ut" t.ex. en liter riktigt salt svett (en inte obetydlig del av kroppens vatten), så kanske det är mer än bara något gram som lämnar kroppen… Framförallt kanske det är av betydelse att det är de allra mest LADDADE jonerna som lämnar kroppen…

Ja, sen är jag lite nyfiken också vad som egentligen händer. Fast låt mig skissa på ett förslag, kopplat till ditt exempel med salterna som visst blir kvar i kastrullen.  

Först tror jag att man inte kan jämföra en kastrull med salt vatten som kokar, och en människokropp som svettas. (Ungefär på samma sätt som man inte kan jämföra en sån där isolerad ugn med en människokropp när det gäller förbränning av energi.) Lägligt kan väl vara att här betänka att "värme", som är någonting som vi människor och andra djur gör en viss förnimmelse av, inte är någonting annat än små partiklars rörelser… Ja, det som vi också betecknar som "energi". Energi vill spridas, enligt en av termodynamikens lagar. Anledningen till att salter lämnar kroppen genom svettning, bör nog därför kanske INTE i första hand ses ur perspektivet att "det är för att kroppen fungerar så och ser till att så sker". Kroppen är ett resultat av naturlagarna, och likaså är saltvattnets vandring ut ur kroppen, ett resultat av dessa naturlagar. Det bör nog hellre ses ur perspektivet att de far ut ur kroppen, för att sprida sin laddning, sin energi. I kastrullen attraheras förmodligen helt enkelt salterna mera av den direkt underliggande kastrullbotten, spisen, men framförallt JORDEN, MER än av den omgivande luftens fuktighet, och blir därför kvar i kastrullen. De laddar s.a.s. bäst ur på det viset. (Ja, om saltet verkligen BLIR extra laddat på det sättet. Kanske det inte blir det, på samma sätt som saltet i en människo- eller djurkropp blir!?) De mest laddade partiklarna i en svettandes människokropp, laddar uppenbarligen hur som helst INTE bäst ur genom att överföra sin energi till andra partiklar i människokroppen (som också är ganska laddade då), utan genom att s.a.s. söka sin urladdning genom fukten i luften utanför kroppen.

Jag är nog inte så bra att förklara detta, och vet väl inte riktigt vad jag talar om heller, kanske. Ja, fast min känsla, parad med lite logik, säger mig i alla fall att jag ska stå på mig… Har lärt mig att banne mig inte lita på någonting annat än sitt inre… Om någon verkligen ÖVERTYGAR mig om att jag har fel, så är det givetvis en annan sak. (Då litar jag på mig SJÄLV, att jag hade fel! Glad) Ja, fast än är vi då inte där… (Jävla självförtroende man får på den här maten också, va!? Glad)

Pasi
0

Hehe;-)

Nä, i en fuktig bastu eller varm semsterort med extremt varmt och fuktigt väder fungerar inte nedkylningen….just därför en del drabbas av livshotande värmeslag och annat (ihop med saltbrist).

_Ja, och du "erkänner" ju nu att även metallsalter försvinner genom bl.a. svett och urin…
_JA, men det har jag ju erkännt hela tiden….de måste ju komma ut på något sätt för att vi inte skall växa till saltblobbar. Avdunstning funkar inte.

Det följer nog säkert med 5g salt med din liter svett, men jonladdningen har ingen betydelse i sammanhanget.
Salterna lämnar troligast kroppen på detta sätt för att underlätta saltuttömningen när det är varmt och risken för uttorkning är stor (dvs värme = ökad risk för uttorkning, och bildning av stora mängder urin kan vara ödesdigert. Mer salt genom svett = ökad överlevnad).

Laddningen i t ex koksalt har ingen nämnvärd påverkan på omgivningen utanför molekylen….det är bara ett sätt för herr natrium och fru klor att hålla ihop.
Visst nyttjas detta för elektrolys och liknande i kroppen då salter har speciella egenskaper när de är lösta i vätska eftersom både herr och fru då kan springa på vift i omgivningen….men de brukar normalt alltid hitta till varandra igen eftersom de har något starkt som binder dem samman.Flört
Men något magiskt, eller fysikalisk superenergi existerar knappast i salternas värld….även de följer enkla naturlagar.

Denna kommentar har tagits bort.
Bengt-Olov
0

Tolkar ditt svar Pasi, att du alltså INTE menar, att svetten "kyler" (motverkar temperaturförhöjning) i en varm bastu. Det du verkar "erkänna" här i så fall, måste då innebära (enligt mitt sätt att förstå), att du anser att kroppen inte bara torkar ut när man sitter i en varm bastu, utan ÄVEN, att KROPPSTEMPERATUREN ökar till LIVSFARLIGA nivåer. Ja, d.v.s. att den ökar från sitt genomsnittliga utgångsläge på c:a 37 grader, och kanske efter mindre än en halvtimme i en 90 graders bastu, stigit till i alla fall minst 40 grader, eller vad vet jag!? Om svettmekanismen fungerar enligt den härskande "vetenskapens" teori som du försvarar, så blir kroppens mekanism för att motverka överhettning, 100 % verkningslös, när kroppen befinner sig i ett medium (t.ex. varm bastu, ett bad etc.) som är varmare än kroppen självt. Bastuaggregatet skulle i så fall inte bara överföra sin alstrande värme till bastuns luft, väggar och bänkar, utan även till den ev. människokropp som sitter på någon bänkarna. Ja, eller hur!?

Om du stoppar in en termometer i munnen, Pasi, sätter dig på en bastubänk, och klarar av att vistas där i säg en 90-graders värme i en halvtimme, (det gör väl DU!?), så törs jag nästan lova, att termometern inte visar på mer än den visade när du först satt dig där inne… (Förutsatt att du klarar av att hålla käften stängd Flört, och febertermometrar endast visar tempen i munhålan så som de väl enligt manual ska!?) Detta kan väl inte tyda på någonting annat, än att kroppens mekanism för att motverka överhettning, svettningen, fungerar på ett ANNAT, och lite effektivare sätt, än genom att "kyla hudytan"… Om denna mekanism hade fungerat på detta ologiska vis, så skulle ju svettning då kroppen befinner sig i ett medium som är varmare än kroppen själv, inte bara vara verkningslös, utan t.o.m. vara till NACKDEL, med tanke på den uttorkning som svettning leder till. Ja, men så ointelligent designad tror då INTE JAG att människokroppen är. Svettningsmekanismen är förstås livräddande även i ett medium över 37 grader, och gör "förstås" även då, att kroppen genom svetten gör sig av med energier (laddade subatomiska partiklar), för att därigenom motverka en kroppstemperaturhöjning som skulle vara LIVSFARLIG om den steg bara ett par-tre grader. På detta sätt, räddas människokraken kvar i livet ytterligare en tid. Ja, ända till dess denna svettats så mycket, att livsenergierna inte längre kan förses i tillräcklig mängd ens till de vitalaste organen, för att livet ska kunna fortsätta att uppehållas… Under denna tid, hinner dock "kraken" oftast rädda sig själv, genom att lyssna på kroppens signaler, och i det här exemplet, gå ut ur bastun… En klar evolutionsmässig fördel alltså, med att värmeregleringssystemet som ska motverka överhettning, fungerar på DET sättet, och inte såsom den härskande "vetenskapen" menar… Glad 

Om att jag skrev att du "'erkänner' ju nu att även metallsalter försvinner genom bl.a. svett och urin":

"JA, men det har jag ju erkännt hela tiden….de måste ju komma ut på något sätt för att vi inte skall växa till saltblobbar."

Jo, DET har du ju i.o.f.s. sig redan sagt. Ja, men du nämnde ju i # 66, när du väl talade om svett och urin, att "visst skulle det kunna innehålla en del joner från t ex saltsyra, svavelföreningar eller kanske ammoniak, men knappast från metallsalterna, de vi kallar mineraler." Det var DÄRFÖR jag bemötte dig i # 69 som jag gjorde…

Undrar om det är någon fler än oss skribenter, som följer med i denna tråd. Ge er gärna till känna i så fall. Vi ska nog återgå till huvudfrågan snart. Vi följer bara ett litet "sidospår" ett tag, som vi kom in på här… Glad Vi ska bara se vem som är mest uthållig att komma med argument för sin sak, först… Glad

[iovis]
0

Det är såå spännande  och informativt Tungan ute

shamani
0

Jag håller lite koll på er! Intressanta tankegångar - även om man inte fattar allt ibland… Skäms Vad har ni för utbildningar (med tanke på språk och formuleringar i er "tankeverstad")?

Sen att man svettas ut salt är ju inget att diskutera (jag vet att ni har kommit överens om att ni är eniga där Flört), det är ju bara att kolla saltavlagringarna på människor som svettas mycket… Min fd make fick fula märken på t-shirtarna av svetten. Huruvida detta påverkar kroppstemperaturen eller uttorning kan jag inget om (men det LÅTER rimligt med uttorkning…).

Fortsätt ni, det är intressant att följa. =)

[iovis]
0

Jag minns min son när han var liten, han hade sett sin farbror göra situps efter joggingturen ( 30 plusgrader ute) och sa "mamma, han hade en vit pöl i naveln" Det var nog första gången han såg nån som gjorde situps för den delen, kan det ha varit fett eller salt från den magra kroppen???

Bengt-Olov
0

Kul att det finns ett par "tjuvtittare" i alla fall… Ja, och ni är förstås hemsk välkomna att blanda er i diskussionen också… :-)

JAG har INGA högre utbildningar inom naturvetenskapliga ämnen. Glad Ja, men tänk, det har jag faktiskt börjat se som en stor TILLGÅNG. Jag låser mig på detta sätt inte fast vid några föreställningar indoktrinerade i folk, som kan visa sig vara myter. Jag tror faktiskt att alla kostrelaterade myter inom medicinen som uppdagats som just myter, bara är toppen på ett isberg. Jag har stött på så mycket, som säger mig att vi är vilseledda av "vetenskapen" i ett mycket större perspektiv, än de flesta anar. Lite svårt att förklara mera hur jag menar, utan att komma med en riktigt lång uppsats. Tror jag väntar med det - till slutet på denna diskussion förhoppningvis gett mig en del vatten på min kvarn…

Inser förstås att jag minst sagt har oddsen emot mig i denna diskussion. Ja, men i ett ÄKTA vetenskapligt förhållningssätt, ingår förstås att man inte köper den minsta teori, innan den till 100 % är bevisad för sig. Hellre tar då JAG ett nederlag i tio diskussioner som denna, än att det en dag går upp för mig, att jag försvarat en teori, som visade sig felaktig… Flört

Som sagt var, så medger jag att jag inte är så säker på att svettmekanismen FUNGERAR exakt på det sätt jag föreslår. Däremot så är jag säker på vad min KÄNSLA säger mig, nämligen att den INTE fungerar, såsom den härskande "vetenskapen" framhävdar. Ja, eller åtminstone så är jag i behov av RIKTIGT bra argument, som helt tar död på varje litet tvivel, på att den skulle fungera som vi alla fått lära oss.

Är tacksam för att Pasi lägger tid på denna diskussion. Han är som alltid guld värd. Frågan är dock om han har argument tillräckligt, i denna fråga… Ska bli intressant att se…

Andina
0

Andina tassar omkring här med mjuka sockor på fötterna för att inte störa diskussionen. Andlöst fascinerande och förstummande är vad den är, diskussionen. Har inte mycket att bidra med - kan bara bidra med lite hejarop och applåder emellanåt. Men kanske kan det sporra till vidare diskussioner…?

Vill läsa mera! Vill veta mera! Vill se fler teorier!

shamani
0

Tänk om politikdebatter (och andra) och diskutioner alltid var skriftliga som i detta forum! Inblandande parter får säga sitt utan att bli avbruten mitt i en mening. Man kan förklara vad man menar/tänker utan avbrott från en annan person som inte har samma uppfattning….

Förlåt avbrottet… Flört

Pasi
0

#72 Kylningen av svettmekanismen fungerar i medier som är varmare än 37 grader, men inte i medier där vattenavdunstningen hämmas för mycket…troligen på att människan är inte tänkt att bo i varma källor, bastuar utan i skog, på stäpp och vid hav med en temperatur på mellan 20 och 30 grader.

Och kropps temperaturen går upp i en bastu, förutsatt att det är en varm och fuktig bastu, dvs en "riktig" där man häller varmt vatten på varma stenar. Testa får du se.:-P
Har du en medelmåttigt varm och torr bastu så klarar svettmekanismen av temperaturregleringen hyfsat.

Hur mycket tror du de tidigare diskuterade saltgrammen (svetten) kan dra med sig ut?
Borde inte motsvarande mängd energi tillföras kroppen då man äter denna mängd salt? Livsfarligt mao att äta salt i en bastu…eller i sommarvärmen?:-D

Bengt-Olov
0

Måste medge att jag själv aldrig tagit tempen i samband med bastubad. Konstaterar när jag söker på detta, att det florerar olika uppgifter. Dels att det endast är vid hudytan som kroppen värms upp, och att man inte gör det inombords. Ja, men dels, att man faktiskt FÅR "feber" även inne i kroppen, och i vissa fall så mycket som 39 grader. Gissar att mätningar i armhålan, inte är relevant att göra i samband med bastubad. Nåväl, om uppgifterna om hela två graders temperaturhöjning, är konstaterade genom mätning i en kroppshåla, är RIKTIG, så får jag vidare medge att systemet för reglering av kroppsvärmen genom att släppa ut "LADDADE PARTIKLAR", förefaller till synes, att i alla fall inte vara HELT perfekt, s.a.s. Vi blir ju lite "uppvärmda" av motion, så visst, upp till ett par graders uppvärmning genom ordentliga bastukörare vid vissa förutsättningar, kan nog stämma.

Dock, om teorin om att kroppens mekanism för att motverka överhettning fungerar genom att svetten kyler av huden (eller kanske rättare sagt kroppens ytliga blodkärl då), och att denna mekanism i praktiken blir avslagen när kroppen befinner sig i ett medium som är varmare än kroppen själv, så borde nog en 90-graders bastuvärme vid en lång exponering (säg en halvtimme), överföra mer värme till en människokropp där inne, än att denna bara stiger "ETT PAR" grader… En stek i en ugn på 90 grader, stiger väl då i alla fall KLART mer än så, om detta skulle vara jämförbart (vilket det visserligen kanske inte är)… Var precis på väg att göra ett experiment med en benfri lammstek (Naturkött) på dryga kilot här - men så visade det sig att köttermometern, var paj. Någon som har någon uppfattning om hur mycket en stek i den storleksordningen ungefär skulle komma upp i för värme i dess mitt, efter en halvtimme i en ugn på 90 grader!?

Om den teori som jag förespråkar är korrekt, d.v.s. att kroppen motverkar överhettning med svett genom att med svetten följer laddade partiklar (s.k. energi), så borde det inte vara så självklart att kroppen alltid får fysiska hälsofördelar, av påfyllnad med vätska, trots att man svettats en del. Om kroppen gjort sig av med laddade partiklar för att motverka överhettning, så - ska man då verkligen fylla på, liksom!? Ja, sådana funderingar hade jag ett tag i höstas. Sökte väl lite på det där, och fann då en hel del uppgifter som tydde på att det absolut inte alltid var så att påfyllnad av vätska vid idrottsutövande, var till fördel för det idrottsliga resultatet… Dessa uppgifter tyder på att det är en MYT detta OCKSÅ - med att det alltid skulle vara en fördel idrottsresultatmässigt, att kompensera för all förlorad kroppsvätska. Får väl återkomma med referenser här…

Ruska
0

Bengt-Olov, hur ser din munhygien ut? Borstar du tänderna morron och kväll, i ca 2 minuter och på rätt sätt? Med korta, mjuka rörelser, två tänder i taget och både fram- och baksida samt tuggytorna?

Du ska även borsta vid tandradens slut, allra längst bak, bakom den sista kindtanden. Är du osäker, be din tandläkare eller tandhygienist visa dej hur du ska göra!

Kom ihåg att byta tandborste ofta, vid minsta tecken på "spret", annars gör den inte rent som den ska. Avsluta varje tandborstning med att borsta tungan, så långt bak du kan utan att kräkas, och gommen.

Om du under dagen känner dej ofräsch i munnen och känner av andedräkten, borsta tungan och gommen! Där samlas bakterier och det är då "svavellukt" uppstår. Men  du får inte vara hårdhänt, då skadar du dej iställetFlört

Använder du tandtråd, tandstickor etc? Mellan tänderna trivs bakterier och dom ger dålig lukt. Att tandtråda är viktigare än man tror!

OBS, jag förutsätter inte att du har dålig munhygien. Däremot är det många som inte förstår betydelsen av att vårda sin mun och att göra det på rätt sätt! Om det inte gäller dej, kan du låtsas att du inte sett det här inläggetCool

Jag har själv fått försämrad andedräkt efter övergång till LCHF och får vara extra noga med min munhygien. Dessutom äter jag för tillfället medicin som bidrar med muntorrhet *blä* Men det är bara att kämpa på…

Lisabet
0

Jag kommer ihåg en gång i Tunisien, i norra Sahara, att jag tyckte att brisen från Sahara var svalkande. Jag klev ur den heta bussen och min svett avdunstade ögonblickligen. Det var svalkande. Sen kände jag att det faktiskt var en het vind.

Dessutom kan man nästan varje sommar läsa om folk som dött av värmeslag under värmeböljor i framför allt fuktiga områden i världen, eftersom värmeregelringen inte fungerar helt där.

Bengt-Olov
0

Tack, hörni!

# 81: JAG har då svårt att tro att man ska behöva få såna här problem med munhålelukt bara för att man inte borstar tänderna, om/när man nästan helt och hållet äter animaliskt (och sådana råvaror av hög kvalitet), och är flitig med tandpetare. Jo, jag borstar mig alltså nästan inte längre. Mina andedräktsproblem uppstod föresten hur som helst långt mycket tidigare, innan jag började trappa ner på tandborstningen… (Tror du inte att det i DITT fall, kan vara de där "medicinerna" som orsakar uttorkning, som är förklaringen till DIN försämrade andedräkt!?)

Ja, däremot börjar jag allt mera luta mig mot att det verkligen ÄR ifrån MUNHÅLAN som mina problem uppstår. Har lyssnat på Dufva här, och hans råd att prova med SB12 (flouret till trots). Ja, inte för att en ev. uttorkning skulle avta på detta sätt, och inte för att jag ser SB12 som någon permanent lösning på problemet, men för att cheka av om lukten avtar, och om det faktiskt ÄR ifrån munhålan, som lukten kommer…

Jag borde förstås akta mig för att dra några slutsatser här, innan jag märkt av några positiva effekter med SB12. Ja, men jag kan ändå inte låta bli att uttrycka att jag faktiskt börjar misstänka att den största faktorn till en EV. uttorkning, är min REUMATISM. Jag har nog nästan sett det som att min reuma nära på försvunnit, i och med att mina inflammationer avtagit från 100 till 10 - 15 % s.a.s., genom mitt kostomlägg. Ja, men naturligtvis är ledproblemen bara att betrakta som ett SYMPTOM, på ett annan "EGENTLIGT" problem. Ja, vad säger att mitt "egentliga reumaproblem" inte t.o.m. har FÖRVÄRRATS!? Om uttorkning är ett ANNAT symptom på det egentliga problemet, och DETTA symptom nu förvärrats, så kanske detta är ett tecken på det… Jag gissar att jag kanske har överdrivit det här med att även mina tungbeläggningar blivit bättre med kosten. När jag nu haft fokus på detta en tid, inser jag att VISSA dagar är tungan precis lika "belagd" som tidigare. Rynkar på näsan Ja, och när jag tänker efter, varför skulle jag egentligen behöva HA problem med tungbeläggningar!? Om jag skulle ha haft överväxt med candida, så borde väl dessa problem med stor tillstrypning av kolhydrater i tre år nu, åtminstone ha blivit betydligt bättre. Ja, och när jag tänker efter ännu mer, så tror jag nog att mina problem med tungbeläggningar, uppstod under ett av de första åren med reuma-inflammationer…

Internettan
0

#83: Jag har haft problem med beläggning på tungan i hela mitt liv, sedan jag var tonåring. Oavsett vad jag ätit, i stort sett. Och haft vissa problem med dålig andedräkt (ibland sämre ibland bättre) som jag ändå kunnat åtgärda med tungborstning och munskölj. När jag började med LCHF blev det 100 ggr värre, (och jag kände mig inte uttorkad). Nu har jag slutat med LCHF och äter mest råkost och frukt - och jag tror att jag förlorat vätska i kroppen eftersom man ofta gör det på sån kost. Min andedräkt är nu nästan helt frisk, t.o.m. när jag vaknar på morgonen. Jag har fortfarande kvar en viss beläggning på morgonen, men den luktar inte mycket. 

Jag tror inte för ett ögonblick att du har problem med tänder eller uttorkning. Det är något annat. Jag vet förresten tidigare i mitt liv, vid några tillfällen när jag fått medicin mot viss infektion i underlivet, så har andedräkten blivit helt fri från dålig lukt de dagar när jag åt den. Jag minns inte vad den aktiva beståndsdelen hette, men det var någon sorts antibiotika. Detta tyder, enligt mig, på att vissa människor kanske har vissa bakterier i kroppen som inte andra har. Detta har jag dessutom läst om någon gång i nån tidning, där läkarna kunnat få bort lukten med medicin tillfälligt, men där det ändå kommit tillbaka igen. Läkarna hade inget svar på varför vissa människor har dessa bakterier.

Nu när jag äter råkost så vet jag ju inte vad som gör att det blir bättre. Mer syre? Eller att dessa bakterier inte blir matade på rätt sätt med råkosten?

Bengt-Olov
0

# 84; Nä, att mina problem sitter runt tänderna, tror ju alltså inte jag heller. Ja, fast varför skulle det inte kunna ha att göra med uttorkning, och att mina munslemhinnor därigenom får en obalans vad gäller bakteriefloran!?

Även om det du tar upp, skulle visa att bakteriefloran hos olika individer kanske kan ställa till det av annan "OFÖRKLARLIG anledning", så ser jag ändå inte någon anledning att tro att UTTORKNING inte skulle kunna vara ett annat VÄL så utbrett problem, när det gäller andedräkten… I mitt fall skulle ju då uttorkningen i första hand kunna bero på min REUMA, men att denna gör mig så känslig, så att alkohol, mycket kaffedrickande etc. också har stor betydelse för när problemen ska visa sig som MEST… Förstod nog inte riktigt exakt hur du menade. Har du lust att förklara lite till!?

nenna31
0

Varför inte borsta tänderna ….???även om du inte vill använda tankräm med flour så finns den annan …och man kan borsta utan tandkräm….då även tungen…..

Har du mätt hur mycket du dricker per dag ….man tror ofta att man dricker mer än vad man gör….testa en dag ….skriv upp vad du dricker och hur mycket….

Förr när man gick på kafé så fick man alltid vatten till kaffet för man ansåg då att kaffe "krävde" mera vatten…..Själv känner jag att jag gärna vill dricka vatten ihop med kaffe…varför vet jag inte…smaken i munnen blir bättre och kaffet smakar godare…

Kommer inte ihåg ….röker, snusar du…????

Vet oxå att har man problem med luftrören/lungorna så luktar/smakar det svavel….

Lite teorier……kanske nåt intressant…

Internettan
0

#85: Det finns ju flera som upplever en hemsk andedräkt vid övergång till LCHF. Skulle alla bli uttorkade då men aldrig varit det innnan?  Jag har själv varit uttorkad förr, t ex vid solning en hel dag utan att dricka (så dum var jag förr). Men inte fick jag LCHF-andedräkt för det. Hade du lika dålig andedräkt före LCHF? För om du inte hade det - trots att du då drack kaffe, alkohol och hade reumatism så borde ju problemet inte handla om uttorkning.

Kan hända att jag låter lite för tvärsäker ibland, men för min del är jag 100 % säker på att det inte handlar om uttorkning. För är man inte törstig och inte muntorr och kissar normalt så är man inte uttorkad. Och LCHF-andedräkten var hemsk ändå.

Bengt-Olov
0

# 86. Jodå, jag HAR en flourfri tandkräm. Nog för att jag ev. kan lukta lite även genom att jag inte borstar tänderna, så är jag säker på att detta inte är mitt STORA problem. Man ska ju också bara testa en sak i taget. Om jag nu blir HELT luktfri genom SB12, så kan jag ju vara säker på att det verkligen inte är några problm med lukt genom att jag inte borstar händerna. Visst skulle jag kunna ta och borsta TUNGAN, eller använda skrapa. Visst, men jag har först fokus på att bli klar över var grundproblemet sitter… Röker inte, och snusar inte heller…

Tar i alla fall rådet ditt att börja mäta hur mycket jag dricker. Min känsla säger mig här ändå måste jag säga, att min andedräkt inte har blivit bättrenär jag nu under de senaste veckorna druckit MER än jag tycker att jag kännt mig törstig… En känsla säger mig att det kanske INTE GÅR att kompensera uttorkning genom att dricka mycket - om uttorkningen i första hand beror på reuman… Undrar här också: De som får problem med uttorkning genom t.ex. medikamenter de tar, blir de verkligen av med sin uttorkning, om de varje dag BÄLGAR i sig vatten!?

# 87: "Det finns ju flera som upplever en hemsk andedräkt vid övergång till LCHF. Skulle alla bli uttorkade då men aldrig varit det innnan?" Nej, det säger jag inte. Jag misstänker på att det i MITT fall är uttorkning. Sedan kanske VISSA LCHF:ares försämrade andedräkt, också beror på att dessa ökat intaget väldigt mycket av salt, smör, kaffe, mineraltillskott etc. Om MIN ev. uttorkning i FÖRSTA HAND beror på reuman, så kanske detta dock kan tyda på många andra LCHF:ares försämrade andedräkt, INTE beror på uttorkning.

En tillfällig uttorkning hinner kanske inte orsaka den där bakterieobalansen i munhålan. Du, "etablissemangets" rön säger ju att uttorkning ÄR en viktig förklaring till folks taskiga andedräkt. Ja, och att inte minst taskig andedräkt på MORGONEN just, då folk normalt sett är som mest uttorkade under dygnet. Nåväl, etablissemanget har ju haft fel FÖRR, så detta ska vi väl kanske inte ta för hårt på… Fast du menar att de helt klart HAR fel här!?

Om jag hade dålig andedräkt före LCHF:n!? Alltså, vad jag kom ihåg, så kände exet av en taskig lukt när hon luktade på mina tungbeläggningar s.a.s. Om detta var samma lukt, som jag har nu, har jag inte hunnit fråga. Tror inte att hon minns heller, dock…

nenna31
0

Äter själv mycket mediciner…..starka värktablett bla……vissa av dessa ger mig muntorrhet men inte alla…..har nu tagit bort den som var värst…dels för att mina tänder tog sån skada….snarkade mycket…..och hade en rejäl "hang over"….detta har nu blivit mycket bättre….

Då när jag åt den tabletten så hjälpte det bara för stunden att dricka vatten och då endast i munnen….det enda som hjälpte lite längre var tex en stark sockerfri tablett eller tuggumi….och ett munspray….Jag blev inte av med uttårkning….men den var ju bara på slemhinnorna….

Hoppas du hittar en lösning…och som du säger en sak i taget….men beläggningar på tungan de luktar…..Obestämdtyvärr….

Internettan
0

#88: Med risk för att låta som en besserwisser så - ja, jag tror att etablissemanget har fel. Om man redan har problem med dålig andedräkt så tror jag att muntorrhet förvärrar (märks t ex på morgonen), men om man inte har det problemet så blir inte andedräkten så illa. Eller alternativt så kan man lätt bli av med den när man borstat tänderna och ätit något. Den andedräkten jag fick av LCHF gick inte att få bort med tungborstning mer än ytterst tillfälligt. Trots att beläggningen inte hunnit komma tillbaka (fortfarande förmiddag) och sköljning med SB12 skett bara 1/2-timme innan, så var den dåliga andedräkten där. Vedervärdig. På morgonen var den obeskrivlig.

Jag kan ju självklart bara utgå från mig själv och det kan finnas olika orsaker till dålig andedräkt. Men att det bara skulle röra sig om uttorkning - det köper jag inte.

Förresten, kom jag på nu - kände jag människor som missbrukade amfetamin för ett antal år sedan (var ihop med en) - han luktade aldrig illa ur munnen - trots enorma besvär med muntorrhet (och dåliga tänder p.g.a. detta). Han luktade inte ens illa ur munnen på morgonen. Så jag köper inte teorin: muntorrhet = dålig andedräkt.

Bengt-Olov
0

För egen del, så måste jag säga att jag egentligen bara SPEKULERAR när det gäller vad uttorkning skulle kunna medföra för min EGEN del… Ja, men ändå måste jag också säga att det känns LOGISKT att etablissemangets förklaring att uttorkade slemhinnor orsakar bakteriobalans och därigenom taskig andedräkt, och ÄVEN att detta skulle vara problemet även för MIG, med min REUMA. Ja, och jag har även svårt att tro att personer drabbade av reumatism, INTE skulle ha problem också med andedräkten, som sägs, och att detta inte skulle kunna ha sin orsak i just uttorkade slemhinnor… Ja, fast vad säger NI om etablissemangets förklaring av torra slemhinnor, som en viktig faktor till taskig andedräkt, som Internettan så härligt självförtroendemässigt dissar!? Är det BULLSHIT, att folks taskiga morgonandedräkter, främst beror på uttorkade slemhinnor!?

Internettan
0

Jag ska nog rätta mig lite. Muntorrhet kan nog vara en faktor för dålig andedräkt. Och det är nog därför man vaknar med dålig andedräkt på morgonen (även många som inte annars har besvär).

Men i ditt fall: känner du att du är muntorr? Jag var inte muntorr när jag hade dålig andedräkt. Hade jag varit det hade det nog varit ännu värre. Men om du inte upplever att du är mer muntorr på LCHF då borde det inte vara det som är problemet för dig.

Pasi
0

#91 Ja det tror jag (bullskit alltså).
På natten sköljs inte munnen igenom av lika mycket saliv, då är det tänkbart att mängden mikrober ökar, vilket ihop med nattketos, som inträffar för kolhydratätare, ger en viss ökning av lukt. My 2 cent.Glad

Anna-Hallen
0

En tanke… så fort något är riktigt bra så tror många att om jag överdriver så blir det ÄNNU bättre….

Så fungerar inte kroppen. När du får för mycket ketoner i kroppen kommer lukten. Då har du gåt ett seg för långt. Lägg till lite mer grönsaker eller nötter så behåller du fördelarna med LCHF men slipper överdriften och nackdelearna.

Vissa kroppar är enormt duktiga på att bygga glykos av proteiner, några kroppar lite sämre. Hitta DIN nivå.

Lycka till!

Pasi
0

#94 Kolhydratätare hamnar i ketos nästan varje natt…vissa mer än andra. Då de skiftar mellan socker och ketosdrift så ställer aldrig kroppen in sig på rätt mängd….vilket det gör hos en som ständigt är i ketos (LCHFätare). Ingen mening att lägga till massa nötter av den anledningen.

För min egen del skulle jag aldrig upptäckt hur bra man kunde må, om jag inte testat ytterligheterna och på så sätt upptäckt att jag blev bra (symptomen försvann till större delen) så fort jag kom under 12-13g kolhydrater…och bättre blev det under 5g…..ganska extrema siffror då man äter över 4000kcal.
Så med facit i handen så avråder jag definitivt ingen att vara extrem…för vissa så blir det mycket bättre då.Glad

Bengt-Olov
0

# 92:

"Jag ska nog rätta mig lite. Muntorrhet kan nog vara en faktor för dålig andedräkt. Och det är nog därför man vaknar med dålig andedräkt på morgonen (även många som inte annars har besvär)."

Jamen DÅSÅ… Svängde du inte på klacken lite nu!? Glad

"Men i ditt fall: känner du att du är muntorr? Jag var inte muntorr när jag hade dålig andedräkt. Hade jag varit det hade det nog varit ännu värre. Men om du inte upplever att du är mer muntorr på LCHF då borde det inte vara det som är problemet för dig."

Alltså, inte minst nu under de senaste 2-3 veckorna då jag verkligen på allvar försöker ta itu med detta problem, och jag har stor uppmärksamhet även på det här med ev. uttorkning, så kan jag nog konstatera, att jag visst är en aning muntorr under stor del av dagarna, även om jag inte är så törstig. (Kanske att jag t.o.m. är ganska MYCKET muntorr. Om man haft detta problem en längre tid, så har man nog vant sig vid detta, och man inte längre "vet" vad som är normalt och riktigt.) Även om jag nu verkligen försöker dricka REJÄLT, mer än vad jag "tycker det känns att man ska behöva", så verkar jag inte riktigt bli av med denna muntorrhet. Tyder inte det att det i mitt fall måste vara något "grundproblem", som t.ex. det här med reuman!? Vi kommer då också tillbaka till det här om att man nog förefaller att kunna vara uttorkad i munslemhinnorna, utan att för den skull behöva vara uttorkad i kroppen som helhet.  

# 93:

Jamen jag uppfattar i så fall att du INTE anser att det är bullshit med etablissemangets förklaring att muntorrhet för många leder till problem med andedräkten, och inte minst morgontid, även om du kanske är inne på att det här med ketos, är en STÖRRE faktor i sammanhanget!?

# 94:

Tack! För min del är det dock inte aceton som det luktar. Ja, därför borde det väl inte vara detta med ketoner, som är problemet för MIG.

# 95:

Även om du skulle ha rätt i sak Pasi, hur förklarar du i SÅ fall alla dem som rapporterar att lite nötter och annat i deras LCHF-diet, faktiskt är till fördel för deras andedräkt!? Vi kommer då ifrån problemet för MIG, men du får ändå gärna svara på detta…

Internettan
0

#96: Jo, jag svängde lite på klacken där. Lite halvt.. För som sagt finns det folk som inte luktar illa ur munnen trots muntorrhet. Och så finns det de som stinker trots mycket saliv i munnen. Jag anser inte att muntorrhet/uttorkning är en huvudorsak/grundorsak till dålig andedräkt hos folk. Förresten, min pappa har aldrig haft dålig andedräkt och nu när han äter mediciner som gör honom väldigt muntorr (och förmodligen uttorkad i kroppen pga vätskedrivande) har han heller inte dålig andedräkt.

Eftersom jag fick en sån markant sämre andedräkt med LCHF - utan att bli muntorr - så är det logiska för mig att det även är så för dig. Varför skulle just du få dålig andedräkt av muntorrhet av LCHF när jag fick dålig andedräkt av annat? Det känns konstigt för mig att orsaken inte skulla vara samma för alla som får tydligt sämre andedräkt av kosten.

Bengt-Olov
0

OK. Visst har du en poäng med det du påpekar… Absolut! Om det stämmer att man kan ha en oförändrad bra andedräkt, trots "våldsamma" uttorkningar av olika anledningar, tyder väl detta på att det i alla fall inte alls är så att uttorkningar MÅSTE leda till andedräktsproblem. Ja, fast vi kanske ändå inte kan UTESLUTA att det i många fall ändå ÄR uttorkningen, som är orsaken till mångas problem. Det kanske i första hand är ORSAKEN till uttorkningen, som spelar roll. Ja, och att kombinationen med diet och gener, också är av betydelse…

"Varför skulle just du få dålig andedräkt av muntorrhet av LCHF när jag fick dålig andedräkt av annat?"

Jag har väl aldrig sagt att det är LCHF:n som är huvudorsak till min muntorrhet!? Har ju pekat på många olika delförklaringar, där speciellt MINA vanor (mycket smör, kaffe, groggar, mineraltillskott etc.) skulle kunna ha betydelse. Ja, men mer och mer har jag börjat luta mig mot att det här med min REUMA, skulle kunna vara den VIKTIGASTE faktorn, och att problemen under dagen visar sig SPECIELLT just i samband med mina vanors egenheter… (D.v.s. att problemen s.a.s. ställs på sin spets då.) Det kan ju också vara så att jag för min del, utan reuman, inte skulle ha några som helst problem med andedräkten, även om jag skulle behålla alla dessa vanor…

Internettan
0

#98: Det lät vettigt det du sa i första stycket. Man kan säkert inte utesluta muntorrhet.

Jag hade uppfattningen att din andedräkt blev dålig/mycket sämre av kostbytet till LCHF. För om det beror på din reuma så borde problemen inte blivit så mycket sämre vid kostbytet. Det är därför jag kopplar allt till kosten och inte till uttorkning. Men jag har ksnske inte riktigt hängt med där?

Bengt-Olov
0

Nä, inte lätt att hänga med i alla svängar. Är vi inte uppe i hela HUNDRA inlägg i denna tråd, också…

Alltså, först fick jag - vid kostomlägget - "drakdräkten" (aceton). När min taskiga andedräkt fortsatte, så trodde jag länge att det var just aceton-lukten jag drogs med fortfarande. Ingen hade upplyst mig om att det var en annan lukt som de observerade, jämfört med den innan. Ja, och jag tänkte väl aldrig tanken att det kunde vara en annan lukt som plötsligt eller långsamt ISTÄLLET hade börjat göra sig gällande… Det var väl först i höstas, som jag blev uppmärksam på hur det låg till…

Jag kan väl hålla med om att det låter lite konstigt att jag skulle ha börjat få en taskig andedräkt av min reuma, när jag genom maten nästan helt blivit av med mina reuma-inflammationer. Ja, men som jag skrev i något inlägg - varför ska jag utgå ifrån att jag blivit av med mitt GRUNDPROBLEM när det gäller denna sjukdom, bara för att jag genom kostomlägget blivit av med de flesta av mina ledproblem. Det faktum att jag INTE blivit av med ALLA ledproblem, trots att jag bara äter gräskött eller vilt och inte äter det minsta frömat, tyder väl kanske på att GRUNDproblemet med reumatism, INTE är alla inflammationer (som jag själv varit inne på), utan att "sjukdomen" bara blir VÄRRE av inflammationsgenererande mat. Ja, och om nu omega-kvoten på ens föda inte har någon som helst betydelse för hur mycket reuman kan orsaka symptom i form av taskig andedräkt, så borde det väl i alla fall inte vara OMÖJLIGT, att andedräkten har blivit sämre för mig. Ja, åsså hade vi det här då med att jag kom ihåg att mina tungbeläggningar faktiskt måste ha börjat uppenbara sig under ett av de första åren med reuman. Ja, och det var ju även under denna tid, som mina problem med att så våldsamt torka ut i min panna och hjässa, började (har jag nu insett), som också bara blivit värre, för att ha varit som allra störst DENNA vinter. Ja, och varför ska jag egentligen behöva HA sådana problem med uttorkning av min skalle!?

estetia
0

ju mer kaffe man dricker ju mer uttorkad blir man om man inte dricker ännu mer vatten eller liknande.  Så uttorkad är du troligen med den kaffekonsumtionen.

Zink-tabletter som man suger eller tuggar på fungerar ungefär som SB12 men är - tror jag i alla fall - billigare. Zink hjälper mot dålig andedräkt som kommer från munhålan. Sen kan det ju cokså var så att magmunen är otät så det luktar från magsäcken.

Pasi
0

B-O - Jag tror inte uttorkning beror på muntorrhet utan på munnens mikrobflora/fauna (el vad man nu säger). Dålig genomsköljning förstärker bara doften pga tillväxt av mikroberna….gäller t ex morgonandedräkt.

#101 Kaffe ger inte negativ vätskebalans (vet inte hur många gånger jag skrivit detta), MYT.:-D

Bengt-Olov
0

Jag funderar på alla de (inte minst kaffedrickande LCHF:are) som menar på att kaffe förmodligen INTE torkar ut, och alla dem som verkligen är stora kaffetunnor som DE FACTO (enligt egen utsago i varje fall) inte torkar ut:

Kan det vara så att det är väldigt individuellt här också!? Vissa kaffetunnor kanske BLIR lite uttorkade, utan att lukta. (Vi har väl börjat luta oss mot att uttorkning inte med nödvändighet leder till taskig andedräkt). Ja, och att andra kaffetunnor kanske inte blir uttorkade heller, sitt stora kaffedrickande till trots. (Med "rätt" gener på "området", och ingen annan större källa till uttorkning, kanske uttorkning här helt enkelt inte gör sig gällande så mycket att det märks!?)

Andina
0

#103 - M a o så är vi, litegrann tillbaka på ruta 1… :)

Det borde väl gå att helt ovetenskapligt testa själv huruvida koffein är drivande eller inte. Genom att inte dricka kaffe (som ju också innehåller mkt vätska) men däremot knapra lite på koffeintabletter…

Jag har inte testat detta, är inte säker på att jag vill testa heller, eftersom jag föredrar att dricka en kopp kaffe lite då och då…

Men det vore intressant att se om jag upplever samma 'vätskedrivande effekt' på koffein på tablett jämfört med kaffe…
Om det inte är drivande (på samma sätt som jag upplever att kaffet är) så skulle man ju kunna utesluta att koffeinet i sig inte är drivande… Men kan man utesluta att något annat i kaffe inte är/är drivande…? :)

Trixi't…

Bengt-Olov
0

# 102:

"Jag tror inte uttorkning beror på muntorrhet utan på munnens mikrobflora/fauna (el vad man nu säger). Dålig genomsköljning förstärker bara doften pga tillväxt av mikroberna…"

OK, då är i så fall frågan vad den taskiga MIKROBFLORAN för många beror på (som för många blir något sämre på sennätter och mornar, då folk lite till mans har lite mindre vätska i sig än under andra delar av dygnet)!? Förstod jag dig rätt att du alltså är inne på att orsaken för många är att de äter FÖR MYCKET KOLHYDRATER, genom den KETOS som detta orsakar, och att det för dem som INTE äter för mycket kolhydrater, är något annat, som kanske inte du känner till!?

Hade du någon kommentar till alla som menar att de faktiskt får FÖRBÄTTRADE resultat vad gäller sin andedräkt, av att ÖKA intaget av kolhydrater lite!? Det kan möjligen inte vara så att vi alla är så väldigt "individuella" s.a.s., att vi alla har var sin nivå som är optimal i kolhydratandel!? Tja, och kanske att det här med taskig lukt när denna nivå inte infinner sig, är att tolka som en av kroppens SIGNALER som vi liksom är gjorda för att beakta!? Ytterligare en fundering här… Glad Gissar på att DU i alla fall inte tror på detta, då detta i så fall skulle tala emot att det här med ketos är huvudorsak!?

"Kaffe ger inte negativ vätskebalans (vet inte hur många gånger jag skrivit detta), MYT"

Jag tror på dig här Pasi, i alla fall vad gäller att kaffe/koffein inte bidrar till någon felaktig vätskeobalans genom att det är VÄTSKEDRIVANDE. Däremot kanske du inte har hunnit undersöka om det genom kaffe/koffein uppstår en vätskebalans på ANNAT sätt…

# 104: Jo, visst, bra idé kanske, när det gäller just det här med koffein/kaffe. Misstänker dock att det här med kaffet/koffeinet för MIN del, bara är EN av flera andra faktorer, och att det kanske inte skulle visa så mycket för mig, om jag skulle försöka…

estetia
0

#102 då har man lär sej något nytt i dag igen, man lär sej något nytt varje dag :)

Antar myten kommer ifrån att det går åt ungefär 30% mer kaffe än vatten för att släcka törsten.

Men är det inte så att om man dricker väldigt mycket kaffe så kissar man mer ungefär som med öl?

Pasi
0

B-O Jag menar att orsaken till att de flesta på SLV-kost har dålig andedräkt på morgonen, är dels nattketosen och dels frodandes mikrober som bildar ett sammetsskikt på bla tänderna.
Min ketos är stabil som sjutton (ingen acetondoft vad jag vet, och detta gäller nog de flesta LCHFare) och lagret av svamp, bakterier och annat junk som annars satt på tänderna är ett minne blott, sedan jag slutade med kollisar.
Om någon tycker att hen får bättre andedräkt av kolhydrater, som även matar mikroberna, så "fine".
När jag var utbränd hade jag "anorlunda" andedräkt….kanske inte dålig, men helt klart påverkas den direkt eller indirekt av ohälsosam hormonbalans eller obalans i "systemet"….tror iallafall jag.

Råkade se att apoteket tror ungefär som jag….tillfällighet el logik!?Flört

Anna-Hallen
0

Pasi: Underbart att du mår toppen. Så som så otroligt många LCHF gör, jag är en av dem.

Men jag förstår inte… en av ketonerna som kroppen bygger är just aceton. Är du säker på att du är i ketos? Eller har du en kropp som är en baddare på att vara i balans genom glykogeogenesen?

Pasi
0

#108 Kroppen läcker bara ketoner i början, innan den säkerställt behovet. Den kör försiktighetsprincipen….eftersom näringsbrist till hjärnan är direkt skadligt så resonerar den att "mer är bättre" (samma händer många kolhydratätare på natten).
Redan efter 2-3 veckor så brukar normalt ketonproduktionen dragits ner så att det inte läcker ut så mycket….eller inget alls (gäller nog majoriteten).

perni
0

Finns det någon speciell anledning att man inte ska ha tandkräm med flour längre? Jag såg att ni skrev om detta tidigare i tråden.

Bengt-Olov
0

Pasi, varför tror du att så många som gått över till LCHF har rapporterat att de har fått en FÖRSÄMRAD munhygien!? Enkäten visar att c:a 20 % har fått en försämrad andedräkt, och att detta gäller för dem som borde ha passerat det första stadiet, med "drakdräkt"… Även om en del av LCHF:are fortfarande intar för mycket kolhydrater, så har väl i alla fall ALLA LCHF:are minskat ganska drastiskt, på dessa. Ja, och varför ska då en del ha fått försämringar!?

Pasi
0

#111 Har de fått sämre eller tycker/tror de bara att de fått det?
Hur många procent har fått förbättrad?

#110 Fluor är giftigt….och anses ge sköra tänder.

Bengt-Olov
0

Jo, en större % har fått en förbättrad andedräkt, och det är ju naturligtvis glädjande, och "precis som det SKA". (En kost som saluförs som artriktig, ska ju medföra hälsovinster.) Även om du skulle ha rätt i stora drag Pasi, så är det ju intressant att veta vad de som "trots allt" fått en försämrad andedräkt, fått det p.g.a. Någon förklaring måste väl finnas här också. Sedan känns det inte riktigt att du bara viftar bort alla som säger sig få mindre problem med andedräkten, genom att HÖJA kolhydratandelen. Ja, och att du nu också andtyder att de som redovisat att de har FÅTT en försämrad andedräkt av LCHF, bara INBILLAR sig. Är inte det att göra det lite lätt för sig!? Flört Nåväl, ska väl inte klaga på dig, som ställer upp så mycket som du gör, och redovisar dina teorier… Glad Ja, men du förstår att i alla fall JAG inte är riktigt nöjd…

För min EGEN del, så är det ju hur som helst inte någon acetonlukt, utan troligare en av svavelkaraktär.

Zepp
0

Och sen kan man alltid fundera på vad en artriktig andedräkt är.. iallafall så hade de nog inga tandborstar på stenåldern.. inte fluortandkräm heller!??

BO när var du hos en tandhygienist senast, jag går varje år och hon hittar alltid lite tandsten på ställen jag inte kan eller inte ids borsta tillräckligt.. har du luktat på tandsten.. luktar vidrigt!!

Jag tror för övrigt att vi amatörer har kommit så långt vi kan med din andedräkt och att du behöver en experts utlåtande .. dvs en tandhygienist !

Bengt-Olov
0

# 106: "Men är det inte så att om man dricker väldigt mycket kaffe så kissar man mer ungefär som med öl?"

För MIN del, så tvivlar jag att uttorkning BARA kan uppstå genom att man kissar eller svettas mycket. Om man tar ett par-tre snapsar innan man lägger sig, så kan man skriva upp att man är rejält uttorkad på morgonen, även om man varken kissat speciellt mycket vare sig innan sänggåendet eller natten. För mig tyder detta på att alkohol kräver extra vatten för att tas om hand. (Ja, för SÅ mycket mer har JAG svårt att tro att man SVETTAS, under dessa nätter, så att DETTA skulle vara orsaken…) Ja, och detta tror då JAG är fallet också med kaffe - d.v.s. att koffein fordrar mera vatten… En saltrik måltid innan sängdags, gör också att man är rejält uttorkad på morgonen, även om man inte varit uppe och kissat på natten.

Bengt-Olov
0

"Och sen kan man alltid fundera på vad en artriktig andedräkt är.."

Jo, det är förstås sant. Ja, fast man tycker väl att en artriktig kost inte ska ge en del (majoriteten) mindre luktande andedräkter, och andra ännu mer luktande…

Ska till tandläkaren snart, så då får vi se. Har en känsla dock att min tandsten avtagit. Ja, åsså för min del så HAR vi ju den "belagda" TUNGAN. Tror nog det mesta talar för DEN - men det visar sig nog…

Pasi
0

#115 Spriten gör att man även svettas mer pga att den bryts ner till stor del i levern…med värme och ättika som slutprodukt.

Bengt-Olov
0

Ska försöka komma ihåg att väga mig innan jag går och lägger mig efter nästa "fredagsgroggar", och även väga mig på morgonen därpå, och se hur mycket jag svettats, om detta verkligen motsvarar allt det vatten jag kommer att tvingas bälja i mig där på morgonen och hela förmiddan… 

Har du lust att vi gör ett försök att komma till något avslut i "sidospåret" om svettmekanismen, Pasi!?

Noterar ju att du menar att svettmekanismen faktiskt fortfarande fungerar även om kroppen befinner sig i ett medium som är varmare än 37 grader, förutsatt att fuktigheten inte är för stor. (Det tror ju jag också, men svårligen om svettmekanismen fungerar på det sätt som ETABLISSEMANGETS rön gör gällande.) Hur tänker du alltså att detta ska fungera!? Hur kan den kroppstempererade svetten få "de ytliga blodkärlen att kylas ned" i t.ex. en het bastu!?

magdaek
0

Jag tycker istället att min andedräkt blivit bättre med LCHF-kost. Förut när jag åt kolhydrater vaknade jag jämt med en smak av "gammal fot" Skrattande (eller något i den stilen) i munnen. Nu smakar det däremot inget särskilt. Nu kan jag ju i och för sig inte veta hur andra människor upplever min andedräkt men sambon (och det är ju han om någon som borde veta) tycker också att den förbättrats.

"Efter regn kommer solsken." Det tycker jag är fint!Skrattande

Pasi
0

B-O Du kan göra ett vilmarkskylskåp av lite trädgrenar, hönsnät och träkol.
Bygg upp så att väggarna är ca 5-6cm tjocka med hönsnät på båda sidorna…fyll dessa väggar med kol.
Driften görs mha en bunke el dyl med vatten man ställer uppepå med en bomullstygbit utlagd över allt så den suger vatten till kolet.
Avdunstningen kommer kyla det lilla utrymmet under yttertemperaturen (utan nåt salt)…vilket kan jämföras att kroppen kyls fast den är kallare än omgivningen (samma sak som att kroppen är omgiven av varmare medium).

Eller ta ett stort svart tygstycke och fukta rejält. Sätt dig med det över dig i solen så skall du se att det blir svalt och fint tack vare att man överför strålning, värme till vattnet som i sin tur avdunstar och tar mer värme med sig än den tillfördes.:-)

Zepp
0

Svettavkylning fungerar genom att det går åt avsevärda mängder energi för att omvandla ett ämne från ett aggregationstillståd till ett annat, från vätska till gas!

Energin som går åt tas någonstans ifrån.. huden blir kallare!

Huden värmer först svetten till, säg 37 grader.. sen tillför omgivningen ytterligare energi tills vätskan avgår i gasfas.. den från kroppen tillförda energin försvinner med den avdunstade vätskan!

"Ångbildningsvärmet för till exempel vatten är 539 kalorier per gram, eller 2260 kJ/kg"

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ngbildningsv%C3%A4rme

Bengt-Olov
0

Jag får lov att återkomma till svettmekanismen lite senare…  :-)

Jag har nu en tid sett till att dricka väldigt mycket vatten. Visst, den vätskebrist som uppstår som en följd av fredagsgroggen, blir nog små småningom åtgärdad, av att jag fyller på med mycket vätska en dag eller två. Ja, fast min upplevelse av att vara torr i munnen, även efter ett par dagars rejält vattendrickande, den finns allt jämt kvar, om än inte alls i samma utsträckning. Ja, inte alls lika markant som när man dessutom är uttorkad, men inte ens efter ett par dagars rejäl vattenpåfyllnad, när vätskebalansen borde vara återställd, och jag inte känner törst, så känns det alltså HELT perfekt. Ja, tyder inte detta på att det är något VISST som är knas hos mig!? Ja, och ligger då inte min "belagda" tunga nära till hands att misstänkas!? Har ju vant mig med färgen på den, under några år. Å när jag inte kan komma ihåg att jag luktade varje dag i BÖRJAN när den började att visa sig ha beläggningar, så har jag aldrig tidigare misstänkt att den börjat göra det senare. Tycker heller inte att den ser värre ut, än för ett par år sedan, men… 

Ett par frågor:

Det verkar inte som att jag blir av med min taskiga andedräkt, efter i alla fall typ fem dagars användande av SB12. Det blir en ANNAN lukt bara, möjligen LITE mindre oangenäm, enligt grabben…

• Tyder luktFÖRÄNDRINGEN att det ändå ÄR i munhålan mitt andedräktsproblem sitter!?
  • Om problemet hos mig är bakteriobalans i munhålan, där svamp el. liknande på tungan är den största boven, borde då egentligen även beläggningarna på tungan minska, med SB, eller i varje fall ändra färg!? 
  • Om jag säger att jag nu kommer på att jag har blödit de senaste gångerna jag borstat tänderna, vilken ev. koppling gör ni då!? (Borstar tänderna i alla fall en gång i veckan… Glad) Undrar föresten om det inte är så att det är väldigt VANLIGT att jag blöder lite i tandköttet, vid tandborstning, och så varit i flera år. Man vänjer sig ju vid ens poblem, och reflekterar inte över sådana här grejer. Ja, men när man tänker på det, så INTE ska man väl behöva BLÖDA i tandköttet, med den HÄR MATEN!? Vad kan man koppla en inflammation i tandköttet, med övriga problem, på för sätt!?

Jo, jag vet, Zepp, jag borde masa mig iväg till tandhygienisten… Ja, fast jag vill nog allt ha era intressanta kommentar, först. (Vet föresten inte om jag litar särskilt mycket mera på tandhygienister, än läkare…)

Sindri
0

En tandhygienist kollar t ex dina tandfickor, där kan det gömma sig mycket "gottgott".

Blöder du i tandköttet? Snabbt dit med tandtråd. Fila och fila mellan tänderna, frma coh tillbaka, upp och ned. Glöm inte att även borsta på tandköttet så att du masserar det och håller det friskt.

Har du beläggningar på tungan? Stor sannolikhet att det är svamp. Försök med bikarbonat upplöst i lite vatten. Håll kvar i munnen, skölj runt. Flera gånger om dagen. Hjälper det inte, gå till doktorn. Hänger f ö ofta ihop med någon reumatisk sjukdom jag läste om.

Hur mycket kan man egentligen ta för att slippa gå till tandläkare/läkare? Att du ids gå och dra på det! Skulle prova allt om jag var du för att bli av med eländet.

F ö kan jag berätta att det är inte säkert att de inte hade någon munhygien på stenåldern. Hos många kulturer som inte anammat vår västerländska civilisation använder man en liten pinne som man fransar upp i ena änden och rensar tänderna med. Har även sett en kvinna på tunnelbanan göra det. Verkar praktiskt, skulle inte förvåna mig om våra tidiga "upptäcktsresande" tog med sig det till Europa och utvecklade det till tandborsten. Här var det väl rätt så snuskigt ett tag.

greensis
0

Bengt-Olov, även om du inte tycker att du på LCHF-kost borde behöva borsta tänderna oftare än en gång i veckan så tycker jag att tandborstning låter som steg 1 att börja med i åtgärdspaketet. Du upplever ju din andedräkt och munstatus som ett problem, privat och på jobbet?

Varför hoppa över det enklaste? Om du förlåter att jag skojar lite så låter den här tråden som att börja meka direkt med elektroniken om bilen inte startar och strunta i att kolla om den är tankad…Tyst

Rejäl och mjuk rengöring ett par gånger per dag tills du får en tid hos tandhygienisten. När ditt munproblem är åtgärdat kan du ju testa att gå tillbaka till din vanliga rutin.

Fabricati diem, pvnc!

Bengt-Olov
0

Grensis, jag har haft problem med andedräkten i över ett åt, nästan två, INNAN jag drog ner på mitt tandborstande… Det är DET. Det är nästan så att jag känner mig ÄNNU mer omotiverad att borsta mig, för att jag vet att jag ÄNDÅ inte blir av med min stora stank. Skulle det mot förmodan vara så att den uteblivna tandborstningen påverkar lite på så vis att problemet blir aningen värre än vad det skulle kunna vara, så gör det knappast mycket i det stora hela, i så fall. Dessutom tar det mig emot det här med symptomangipningar. Vill lägga eran med detta, bakom mig… Jag har också svårt att tro att tandborstning motverkar karies, ens för kolhydratätare, faktiskt. Nåväl, jag har ju naturligtvis ingenting att förlora på att återuppta tandborstningen, och kanske gör detta ändå nu då. Ja, men att detta skulle vara av någon "grejen", finns liksom inte i min värld…

Ruska
0

Kan det kanske vara sluttömt nu, det här ämnet? Lycka till hos din LÄKARE och din TANDHYGIENIST som jag absolut anser att du ska boka tid hos för att få hjälp. Hos dessa personer kan du kanske hitta en LÖSNING på dina problem istället för att stöta och blöta och undra i all evighet…

Och du, själv skulle jag aldrig kyssa nån som inte har vett att borsta tänderna! Bara ett tips, ifall du nån gång har tänkt att skaffa en partnerCool

Lycka till!

Ps! Blödande tandkött är ett tecken på att munhygienen inte är optimal. Stanken kan i värsta fall härledas till tandlossning. Jag skulle inte vänta en enda dag till med att boka tid hos tandhygienist! Hellre ett liv MED tänder än UTAN.

Bengt-Olov
0

"Kan det kanske vara sluttömt nu, det här ämnet? Lycka till hos din LÄKARE och din TANDHYGIENIST som jag absolut anser att du ska boka tid hos för att få hjälp. Hos dessa personer kan du kanske hitta en LÖSNING på dina problem istället för att stöta och blöta och undra i all evighet…"

En hel del av dem som uppehåller sig på detta forum, förefaller att vara alldeles för auktoritetstrogna fortfarande.

Jag tackar er alla så väldigt mycket!! Jodå, även dina kommentarer ovan lyssnar jag på, Ruska. Dock lovar jag inte att inte kommer att fortsätta att konsultera er. Tror det finns mycket kvar att stöta och blöta, till dess att dagen för min tandläkartid, är inne. Det är dock valfritt att vara med och bidra…

"Och du, själv skulle jag aldrig kyssa nån som inte har vett att borsta tänderna!"

På mig verkar det som att du tar för givet, precis som indoktrinerat "vanligt folk", att tandborstning är något omistligt för en god munhälsa. Ja, ungefär som de flesta ännu tror att mycken motion är det, för många andra hälsoområden. Med SÅÅ många myter inom kost- och hälsoområdet, så är det i alla fall för mig givet att laborera mig sig själv även på det HÄR området. Om min taskiga andedräkt hade sammanfallit med att jag drog ner på tandborstningen, så hade jag ju givetvis misstänkt att det fanns en koppling här. Självklart. Nu uppstod min dåliga andedräkt som sagt var, nästan två år innan jag drog ner på mitt tandborstande… Huvudorsaken till mina problem på området, måste sannolikt antingen vara min reumatism, min kost som kanske måste finjusteras, eller mina andra vanor, eller möjligen en kombination. Visst är det tänkbart att problemen skulle mildras, om jag börjar att borsta tänderna regelbundet. Då man nog gör bäst i att pröva en sak i taget, väntar jag dock med att åter börja borsta mig. 

Många tycker säkert att jag verkar dum i huvudet. Ja, men det är jag inte. Det faktum att jag går emot vad "allmänt sunt förnuft" (ja "förnuft" utifrån folks kunskapsläge efter härskande "vetenskapens" utbasunerade teorier - vad detta nu är värt) och vad många dessutom här på forumet tjatar om, borde ju visa för er hur mycket jag tror på mig själv. Det gör man knappast inte, om man inte anser att man har MYCKET FOG (eget förnuft och egen känsla) för att välja den väg man gör…

"Blödande tandkött är ett tecken på att munhygienen inte är optimal." 

Detta verkar direkt hämtat ut etablissemangets läroböcker. Jämför detta med: "Övervikt är ett tecken på för lite motion i förhållande till intag av kalorier".  

ETABLISSEMANGET vill nog gärna få oss att tro att det är INDIVIDENS fel, när det brister. Detta gör antagligen deras myter/bluffar mycket svårare att genomskåda.

Är DU säker på att det inte är mellan "blödande tandkött" och en BAKTERIEFLORA i OBALANS i munhålan, som en koppling ska göras!?

subcalva
0

Har med stort nöje läst igenom hela tråden och tänkte egentligen bara svara lite kort på frågan som uppstod nånstans runt inlägg #111-112 om hur jag upplever min egen tandhygien efter att ha gått över till LCHF.

För min del sammanföll egentligen två saker. I januari förra året så fick jag laga en tand och efter det så fastnar det alltid trådar av kött i mellanrummet. Himla irriterande tyckte jag och tänkte gå tillbaka och klaga och be tandläkaren göra något åt det. Men under tiden så började jag använda tandstickor (tunna blå) regelbundet både efter lunchen och på kvällen innan tandborstningen. Jag som tidigare haft tandkött som mycket lätt börjat blöda upplevde nu att det blev mycket bättre inom bara några veckor. Så tandläkaren fick vänta.

I samma veva som som jag återupptäckte tandstickorna halkade jag också in på LCHF så smått och från i somras upplever jag en stor skillnad på min munhygien. Jag har aldrig den där kletiga beläggningen på tänderna/tungan som uppstår när man äter socker. Jag är ändå inte helt strikt med kolhydraterna utan äter cirka 20 g surdegsbröd och cirka 20-40 gram rotfrukter per dag. Jag har ännu inte varit tillbaka hos tandläkaren men det ska bli mycket intressant att se om han ser nån skillnad utan att jag frågar.

Jag frågade förresten dottern precis om hon tyckte jag luktade illa ur mun och nu ville hon inte sticka fram näsan direkt, men det spontana svaret var "Men du luktar väl ingenting ur mun?!?!" och det svaret känner jag mig nöjd med.

Jo, jag ska förresten tillägga att jag sällan upplever muntorrhet sen övergången till LCHF och jag andas nästan uteslutande genom munnen på natten. De gånger jag kan känna av det är det i samband med att jag ätit mycket vitlök på kvällen.

Bengt-Olov
0

Intressant Subcalva!

Ny rapport från mig:

Jag ska inte ta ut någonting, men en veckas användande av SB12, och min 6-årige son luktande på mig UTAN rynkningar på hans näsa för omväxlings skull, verkar tyda nog på att MINA problem utgår från min MUNHÅLA. (Andedräktsproblemen förefaller att hållas i schack genom SB12.)

En kontroll på ett reumatikerforum, säger mig att det INTE verkar vanligt att reumatiker med uttorkningsproblem, får problem med just TUNGAN, som jag dras med beläggningar av. Det kan väl fortfarande teoretiskt sett vara detta som är problemet för min del, då jag fortfarande inte är säker på att det är tungan just som är den stora härden. Dock har jag inte så stora uttorkningsproblem som andra reumatiker, så att dessa märks av genom torra ögon. Tappar därför tilltron till mitt senaste spår, detta med min reuma…

Teoretiskt skulle det väl kunna vara candida. Ja, fast jag tycker inte att problemet ska ha kunnat bli VÄRRE, under tiden med LCHF, vilket det faktiskt blivit. Tungbeläggningarna är kanske ungefär lika jäkliga, men de stora LUKTPROBLEMEN tog ju fart under LCHF-eran… 

Jag får nog åter börja misstänka DIETEN… Protein-teorin lär inte vara aktuell att fundera på i mitt fall. Det måste väl i så fall vara antingen MJÖLKPRODUKTER som gör det, eller att det faktiskt är det här med att man är för STRIKT… Jag tycker inte att jag använder mera mjölkprodukter än innan LCHF:n. Detta antyder väl möjligen på att det i mitt fall INTE är detta. Det skulle väl visserligen kunna vara så att LCHF:n gjort mig KÄNSLIGARE för dessa födoämnen. Kanske det mesta tyder på att det är det här med för LITE kolhydrater i maten ändå då, även om detta ter sig alldeles för ologiskt för Pasi och andra… Varför ska man inte ta er som gjort erfarenheter av mindre andedräktsproblem vid höjning av kolhydrat-%:en, på allvar!?

Har fått tid på läkarhuset där jag bor om en dryg vecka. Hoppas att man kan få något att gå på, av de provtagningar som då görs…

shamani
0

Det är positivt att SB12 funkar för dig. Åtminstone för din omgivning.. Flört

Återkommer för att läsa om du har hittat andra idéer eller lösningar! =)

Zepp
0

Då får du nog göra uppehål med SB12 så det finns något att ta prover på!!

Bengt-Olov
0

Det slog mig imorse också, Zepp. Ja, fast SB12, har jag ju ändå tvingats sluta med - den fungerade inte riktigt för mig ändå, Shamani, på så vis att jag fick svarta missfärningar på tänderna… Lät VARNA för SB12 i en annan tråd… Får fortsätta med zinktabletter tror jag. Ja, fast ingenting mer innan läkarbesöket på måndag… Hm, hoppas att det inte blir för kort tid utan medel här… Detta slog mig lite sent…

En som det verkar kunnig kille på reumatikerforumet, vill ivrigt få mig att undersöka om det ändå inte är CANDIDA jag dras med, och att denna överlevt trots långvarig strikt och kolhydratreducering, genom att s.a.s. ätit av allt protein… Han är inne på, precis som en alternativläkare jag hadekontakt med för ett par år sedan, att de flesta reumatiska sjukdomar (kanske t.o.m. de flesta autoimmuna sjukdomar), orsakas av läckande tarm, och att candidaöverväxt, parasiter och annat, oftast är orsaken. Tja, om det ÄR det, så är det väl troligt att mina tungbeläggningar är en del av candidan… Frågan är dock varför denna ska lukta, i alla fall mycket mera, jämfört med tiden INNAN LCHF:n… Det kan möjligen inte vara så att candida luktar som fan, just när man håller på att svälta ut den!?

Fan vad jag grubblar och funderar va, och vaggar än hit, än dit… Glad

Andina
0

Låt säga att det är /OM det är Candida - kan det vara så att den luktar mer just för att du inte borstar tandsingarna allt för ofta sedan du gått över till LCHF? Och att det därför finns mer av den "varan" i munhåla/svalg?
Tidigare när du borstade tandsingarna lite oftare så följde kanske en del av candidan med tandborstningen och sköljet… Eller åtminstone en del av lukten…?

Ba' en tanke… långsökt…?

Bengt-Olov
0

Jag har haft problem med andedräkten i över 1 1/2 år sedan jag ens började att MINSKA tandborstningen. Mina andedräktsproblem har heller inte blivit större sedan jag drog ner på tandborstandet, för 1/2 år sedan, enligt vad jag förstår av mina referenser. Jag förstår folk som gärna vill göra den här kopplingen mellan mitt problem med andedräkten, och att jag är en av få som inte borstar tänderna varje dag. Ja, fast att detta skulle vara orsaken, det finns liksom inte ens på kartan för mig…

Funderar nu också mera på det här att jag också har ett tandkött som blöder lätt, som det visar sig när jag - trots allt - är där med tandborsten ibland. På LCHF borde man väl tusan inte ha C-vitaminbrist. Är detta en del av mina reumainflammationer!? Ja, eller vilken koppling finns ev. här med en kinesiologs utlåtande om att jag har brist på kollagen!? Är det inte så att kollagen tillverkas med bl.a. C-vitamin!? Kan jag faktiskt HA brist på C-vitamin av någon anledning, och att detta är en del av den sammanlagda problembilden för mig!?

Jag tackar er alla som intresserar sig, och som ger respons på olika sätt. Även dem som anser att jag är helt fel ute, är naturligtvis välkomna att vädra dessa funderingar… Ja, och än är ju det här inte riktigt löst…

Andina
0

Ja, B-O, my mistake! Jag hade för bråttom, jag vet ju att andedräkten funnits med sedan FLchf…

Blödande/Känsligt tandkött kan ju bero på både bakterier och virus… Jag kan tro att du ändå samlar på dig en del bakterier när du borstar tänderna så sällan - munnen är ju en riktig gosig håla att frodas i för de små ettriga sakerna… Mörkt och fuktigt… gosigt för bakterier och gosigt för svamp.. Även om Lchf medför mindre beläggningar så fastnar det ju små (mikroskopiska?) matrester i munnen, mellan tänder och i tandfickor. Och hur mkt LCHF man än är så tror jag man göder otäckingarna där om man inte försöker göra sig av med dem.

Jag har många gånger funderat på detta med inflammationer kopplat till "reuma-liknande symptom"… och någonting som jag ännu inte kikat närmare  på, men som "gror" i mitt huvud (jag kanske stinker om hela huv'et…? fast jag tvättar håret ofta… Flört) är huruvida det många gånger finns en koppling mellan herpes-virus och andra inlfammations-symptom. Blödande tandkött kan ju alltså vara ett tecken på att det finns ett litet virus i din kropp som försöker bryta sig ut…
Kan mycket väl vara så att jag är helt ute och cyklar - vilket jag ofta är - men denna fråga "piper till" i mitt huvud då och då sedan flera år tillbaka…

Nej, så långt ska vi kanske inte spekulera när det gäller din andedräkt  - men kanske ligger det inte så långt ifrån, i alla fall, att det faktiskt är kopplat till dina reumainflammationer…!

Bengt-Olov
0

Visst kan det väl vara så att man göder vissa sorts bakterier om man redan av någon anledning har en obalans på bakterierna i munhålan. Ja, fast jag är väldigt flitig med att fara runt med tandpetare. Vad "t.o.m." tandläkarna säger, vad jag förstår, är att tandpetare är klart bättre än tandborste, när det gäller att få bort "gosigheter" som kan ge upphov till inflammationer.

Alltså, om min reuma har uppstått p.g.a. överväxt av candida, så ÄR nog min bakteriflora i rätt ordentlig obalans. Ja, fast även om det är tänkbart att tandborstning har vissa fördelar i så fall, så lär det knappast göra så mycket i det stora hela. Ja, om hela kroppens bakteriflora är i obalans, menar jag - grundorsaken till problemet, förblir kvar. Nåväl, med mina missfärgningar på tänderna efter användandet av SB12, så känner jag faktiskt att vara där med tandborsten varje dag ett tag här nu… Har dock på känns att tandborste hjälper föga här också… :-)

Bengt-Olov
0

Funderar mera på det här med mitt blödande tandkött. Jag SKA ju liksom inte ha detta, kan jag tycka. Ja, men när det inte verkar vara särskilt vanligt med blödande tandkött hos reumatiker (utebliven respons på detta på reumaforumet), och att mina blödningar från tandköttet kanske då inte beror på inflammationer orsakade av reuman, utan på något annat, så kanske man måste fundera på det här med C-vitminbrist ändå…

När jag nu läser på om C-vitaminbrist, så noterar jag ju faktiskt att brist av detta vitamin, inte bara kan orsaka tandköttsinflammation, utan även en obalans på bakteriefloran som vidare kan orsaka munodör, liksom brist på kollagen.. (Enligt en kinesiolog så hade jag brist på kollagen.)

Hmmm… Det verkar ju som att C-vitaminbrist i alla fall är en tänkbar tanke här (vilket dock skulle innebära att min "belagada" tunga som varit "belagd" långt innan en C-vitaminbrist uppstått, förmodligen INTE är grundorsaken till min taskiga andedräkt). Det var ju faktiskt verkligen länge sedan jag försåg mig med både lever och leverpastej, även om jag har svårt att tro att det var SÅ länge sedan jag försåg mig med detta, som jag har haft problem med andedräkten. Har ju också spetsat mitt vatten med citronvatten (innehållande en del C-vitamin) ganska friskt, bortsett från senaste 2-3 månaderna… Nog för att jag kan tänka mig att jag dras med C-vitaminbrist under just de allra senaste månaderna, och att detta är anledningen i alla fall till mitt blödande tandkött här nu, så känns det kanske ändå svårt att tro att detta är HUVUDorsaken till den andedräkt jag dragits med i snart två år… Jag har ju heller inga andra symtom på C-vitaminbrist. Nåväl, om bristen bara är liten, och de symtom jag ändå uppvisat är de första som visar sig, så…

Det här med C-vitaminbristspåret, och min notering om att C-vitaminbrist kan orsaka dålig andedräkt (om det nu är så), har ändå hur som helst fått mig att fundera på alla LCHF:are som säger sig få en bättre andedräkt om/när de trappar upp intaget av kolhydrater/vegetabilier:

Kan anledningen till att folk upplever att de får minskade problem med andedräkten när de ökar intaget av vegetabilier/kolhydrater lite, vara att de genom vegetabilierna oftast får upp C-vitaminintaget, som kanske vid strikt kolhydratintag, för många som inte äter lever eller annan inälvsmat så ofta, blir för litet!?

Sindri
0

Jag skulle absolut kolla tandfickorna om jag var du. Blödande tandkött kan vara ett tecken på paradontit, tandlossning. Då är det bråttom att åtgärda.

Prova intentsivt användande av tandtråd i några dagar, ja även om det gör ont. Blödningarna ger med sig om du får bort det som orsakar inflammationen.

Andina
0

Ja, en bra fråga. Jag, som l-o-vegg, äter inte inälvsmat - men å andra sidan äter jag grönsaker… och jag äter askorbinsyra/höga c-vitamintillskott lite då och då. (Vad jag vet har jag inte någon obehaglig mun-odör…)
Så, Bengt-Olov, varför inte låta maj bli en månad med c-vitamintillskott för att se om det får en effekt? Jag kan tro att det snabbaste sättet är att tillföra det via vitamintillskott (askorbinsyra e d)…

Ska bli intressant att se om det ger nå't, i så fall…

Bengt-Olov
0

Tack för varningen Sindri! Nu har jag ju inte så stora problem med blödande tandkött, men visst borde jag ta i detta omgående ändå. Nåväl, jag har ju ett tandläkarbesök inbokat nästa måndag, så…

Jo, Andina, får nog skaffa mig lite lever igen här… Är dock först intresserad av andras utlåtande om min fundering om vad viss C-vitaminbrist kan betyda i det större perspektivet - ja, d.v.s. för andra LCHF:ares problem med andedräkten. Hm, gissar att detta i så fall borde betyda att många av dessa också har lite problem med blödande tandkött, och det har jag ju inte noterat att så många klagat på…

Zepp
0

Om det beror på C-vitaminbrist så ju detta lätt att kolla.. lättast är att ta något C-vitamintillskott!

Annars så skulle jag föredra någon grönsak typ Paprika, och/eller lime i ditt måltidsvatten!

Eller lite Svartavinbär i din youghurt!

Kolla själv vad du skulle kunna tänka dig;

http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#

Klicka på C-vitamin så radar de upp sig!!

Annars så skulle jag nog tro att ditt problem som så många andra har flera orsaker.. så en ordentlig genomgång hos tandhygenisten är oxå en bra åtgärd!

Jag hade alltid blödande tankött och visade det sig en hel del plack och bakteriefickor i tandhalsarna!

Så numera går jag årligen hos tandhygenisten för kontroll.

Bengt-Olov
0

Tadamm… Kan glädjande nog rapportera följande:

För c:a tre veckor sedan, så min tunga värre ut än på länge. Nu, så ser den BÄTTE ut än på mycket länge… Skrattande Titta bara: Tungan ute Röd å fin va!?

Visst, beläggningarna har nog varierat ganska mycket under de år jag dragits med sådana. Ja, men jag tror inte att det är en slump att jag på c:a tre veckor här, fått en sån här förbättring, med tanke på mina insatser här. Dumt nog har jag gjort TRE förändring samtidigt, vad jag kan erinra mig. Jag har börjat ta zinktabletter. (Dessförinnan tog jag en kort tid SB12). Jag har börjat förse mig med mer c-vitamin. Ja, och jag har börjat att förse mig med preparat mot en förmodad candidaöverväxt.

Visserligen kan jag inte ta för givet att min förbättrade tunga beror på annat än tillfälligheter. Det lär visa sig… Ja, men om man spekulerar kring att jag verkligen har en beständig förbättring på gång, genom NÅGON av mina åtgärder:

Jag har svårt att tro att zinken FÅTT BORT beläggning. Den ser väl bara till att beläggningarna inte ger ifrån sig lika mycket svavellukt!? Ja, eller!? Det här med att jag har börjat bli noggrannare med att få i mig C-vitamin, har jag en känsla av att inte så många av er tror på, kan ha gjort så mycket i det här avseendet, eller!? Ja, då återstår det ju då preparaten mot candida: Har varierat Tee Tree Oil, grapefruktkärnextrakt, kaprylsyra och Dida. En candidakännare på mitt reuma-forum, menade att det sannolikt är den lokala effekten som preparaten gjort i munhålan, som är orsaken. Han verkar inne på att det därför kan vara bra att också gurgla ett par av preparaten i munnen, innan jag sväljer. Vad har ni för uppfattning om att det är örtpreparaten som hunnit göra en sådan effekt!? Det kan ju tyckas märkligt att dessa kan ha gjort så här mycket på så kort tid, med tanke på hur många års envetet arbete det verkar vara att bli av med candida. Ja, men kan preparaten göra sådana här "under", LOKALT!?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.