Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 441 ggr
SvartKaffe
0

4:e dagen... behöver råd

Lite mera huvudvärk idag men det är inte det värsta.

Jag är sötsugen! Jag som i princip aldrig äter godis/kakor eller dricker läsk….

Och så börjar jag få lite olustkänsla av den feta maten. Inte direkt kväljningar men jag känner att jag gärna skulle knapra i mig en grov knäckemacka eller något som kan "suga upp/binda" fettet…

Någon med liknande erfarenheter? Går det över?

Kanske borde jag öka på proteiner och minska fett?
Intaget av fett har legat mellan 71 och 86% de här dagarna än så länge och kolhydrater 5-6%.

Det här är nog inte är så lätt som jag trodde…

Skaldeman
0

Du bör veta vad du gör innan du gör det. Läs mitt avsnitt om ketonanpassningen. Det står i bakre delen av min bok.

Sten Sture

Margareta
0

Hej SvartKaffe!

Det du upplever nu är abstinens. Det är inte lätt, det vet alla som slutat med något beroendeframkallande, men det går!!!

Att det går över kan jag lova Dig och att det är värt mödan kan jag också lova Dig.

Du skall inte ändra någonting utan äta det som Du får i dig med de %-satser du redan har är mitt råd. Enklast är att peta i sig ost när det suger,tycker jag i alla fall. Att ge upp och istället ta kolhydrater, gör bara att man skjuter processen framför sig, man måste igenom…

Du kommer säkert att få fler råd, eftersom vi alla är olika och det här är bara MITT sätt att se det…

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

När jag blev sugen i början så åt jag kokta ägg, ost och annat som är tillåtet. Det är allagånger abstinensen som spökar, det varar olika länge på olika personer.

Jag hade ätit ganska lite kolisar året innan jag började med LCHF och hade inte så mycket abstinens.

Om du börjar knapra knäckebröd så förlänger du bara övergången.

Fast det finns ju de som börjat lite försiktig och plockat bort kolisar, först de allra värsta som socker och kakor och sedan successivt bröd mjöl osv. Det kanske blir lite mindre abstinens så.

Läs i SSS:s bok, som han rekommenderar och lycka till!

SvartKaffe
0

Tack för svar.

Huvudvärken hade jag nog räknat med och ett visst sötsug skulle jag också kunna förstå.

Men olustkänslan för fet mat? Tänker nog försöka höja proteinet till middag idag även om jag håller 5-6% kolhydrater.

Jag provar ju inte kosten för att gå ner i vikt utan för att må bättre, viktnedgången är positivt biverkan.

Kakor, godis, läsk, chips etc är bortplockat från vårt hem sedan långt tillbaka. Vitt ris och vanlig pasta likaså, potatis ät vi väl 2-3 gånger i månaden. Vår kost har väl liknat GI-kosten sedan i våras men vi har inte varit jättestrikta och följt matsedlar eller så.

Skaldeman
0

Det är inget fel att äta mycket protein. Nackdelen är närmast att det ger en något sämre viktnedgång, men du behöver tydligen inte gå ner i vikt. Men abstinensen får du genomlida ändå. Dag fem brukar vara den värsta dagen, sen lättar det gradvis. Efter en dryg vecka börjar hjärnan att anpassa sig till sockerfri kost.

Sten Sture

odezza
0

Du har redan fått många bra råd… det jag tänker på är att om du inte behöver gå ner i vikt, och är less på allt fett, och känner dig sugen, så kanske några olika sorters nötter kunde vara ett alternativ. Om man inte stoppar i sig för många vill säga… några gröna oliver är ett annat alternativ, jättegott till en bit ost…

Jag var ordentligt sugen under övergången, då petade jag i mig kokt ägg med majonäs, ost, ost med smör, oliver, fjällfil med egen musli gjord på nötter, rostade solrosfrön och linfrö, både krossade och hela. Jag såg till att äta något så fort jag var sugen, utöver ett par lagade mål mat per dag. En sak jag tröstade mig med var varm choklad gjord på kakao, mycket grädde och mjölk. Det har jag slutat med nu… men jag vet ju inte om du tål mjölk.

Blev jag trött så sov jag, kände jag mig bara hängig och håglös så låg jag i sängen och läste något underhållande (i mitt fall deckare). Jag vet ju inte om du jobbar på dagarna, men försök att rensa bort alla "måsten" som inte är nödvändiga under övergångstiden.

Det går över!

"still lost in space and time"

sussie
0

Hej! Även jag tänkte tipsa om nötter. Jag lider inte av sötsug men tycker det är underbart att just KNAPRA på något ibland, jag håller en nöt eller mandel och tar små små tuggor med framtänderna som en liten råtta! Härligt!!