Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 2690 ggr
sistersapphire
0

Chorizo-tips

Ville bara tipsa er som bor i eller i närheten av Stockholm. På Hötorgshallen finns en latinamerikansk slaktare som gör egna chorizos med bara kött, fett och kryddor.

De kostar 15 kr styck, väger ca 180 gram råa och blir en perfekt middag tillsammans med några stekta halloumiskivor och en grönsallad.

Korven ska stekas ganska långsamt, jag stekte drygt 20  minuter på låg-eller mellanvärme, under lock (det stänker fett!).

Man kan be att få dem vacuumförpackade styckvis eller i par, så de håller sig länge både i kylen och i frysen.

Gudoooomligt gott, lagom kryddigt och väldigt mättande.

LatMask
0

Å, jag som ÄLSKAR chorizo! *rusar mot Hötorgshallen*

Sugiyama
0

Är det lätt att hitta rätt slaktare? Måste dit nästa gång jag ska in till stan.

sistersapphire
0

#2: Ta rulltrappan ned från Hötorget, och så går du snett upp åt vänster - de heter Latinamerikanska livsmedel och ligger uppe i vänstra hörnan. Jättetrevliga och hjälpsamma.

[iovis]
0

Tack för det förnämliga tipset!  Runt 85 kr/kilo är ju inte alls farligt!! Eller har jag räknat fel??

sistersapphire
0

Nej, du har räknat rätt. Jag blir alltid förvånad när jag köper chorizo och det är sådär billigt, man förväntar sig nästan dubbla priset. Skrattande Så det är bara att springa och köpa, de har en massa annat gott kött också, lite annorlunda styckning jämfört med vanliga svenska slaktare.

Det vattnas i min mun bara jag tänker på chorizo, stekt halloumi och en fräsch grönsallad…. mmmm. Hoppas ni också gillar dem!

Balanserad
0

Puttar för er som bor i Sthlms-området. Gäller tyvärr inte för mej! Gillar chorizo mycket