Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 6388 ggr
Sindri
0

Klåfingriga SLV

Såg en annons om Stevia på Plantagen för ett par veckor sedan och idag när jag hade vägarna förbi kilade jag in för att köpa en planta.

Men nu hade SLV förbjudit dem att sälja den!!!

Verkar ju fullkomligt sanslöst när man får sälja både sprit, tobak och socker som är dokumenterat skadligt!!!!

För att inte tala om att man kan bli förgiftad av gullregn, änglatumpet, digitalis mm.

andreas0
0

#0, I det här fallet är det nog inte SLV som man får skylla på, det har varit förbjudet att sälja stevia som sötningsmedel i hela europa rätt länge, det är EU som har bestämt det.

Däremot får man sälja det för andra ändamål.

Tilda-T
0

Jag skulle också köpa en planta och fick förklaringen att det inte var godkänt som sötningsmedel i Sve.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Aniara4
0

När det här var uppe i en annan tråd berättade jag att jag hade köpt Stevia-frön på Coop forum. Men jag har inte kommnit mig för med att plantera dem än, så jag kan inte berätta om det funkade…

kaisakavat
0

Aniara - Köpte du dem i år eller annat år?? Går de ha som krukväxt inomhus??

Aniara4
0

Köpte dem i år. Det kanske är för sent ser jag nu, för det står så här:

Förodling: Så glest på fuktad såjord, 21'C, mars-april. Täck tunt med jord. Omplantera i kruka när plantorna är 7cm höga. Plantera ut vid minst 10-15'C.

kaisakavat
0

Vad är det man använder av växten? Bladen? Nån frukt/blomma?

Tilda-T
0

Man använder bladen och dom ger myyyycket sötma. Jag tror inte att det är för sent att sätta fröna, utan gör det så fort som möjligt och var noga med att ta in plantan innan frosten kommer i höst för den tål inte frost . Man kan behålla plantan som en krukväxt inomhus.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Sindri
0

Bladen.

Enligt expediten var det SLV. Jag fattar i alla fall inte hur man kan få förbjuda den även om stevia inte är godkänt som sötningsmedel. Det finns så myket annat som är tillåtet.

(Och som sagt var - hur kan socker vara tillåtet?Rynkar på näsan)

kaisakavat
0

Tilda-T och Sindri - Oj vad bra att det är bladen! Då spelar det ju inte nån roll just att man e sen, man får så stor skörd man får, så att säga..

Aniara - Jag tror jag sticker till coop å kolla om det finns kvar frön. Skrattande

Använder typ aldrig sött till mig själv, men tänkte på när jag ska bjuda folk på grejjs. Även som ett kul odlingsexperiment!

konichiwa
0

Men …änglatrumpet t.ex. är ju väldigt giftig, är inte det spikklubba?

Sånt som vikingarna åt för att bli aggressiva när de skulle ut på rövartåg och ofta dog av för att det behövdes så lite för att överdosera.

Om man köper en växt måste det väl ses som en växt eftersom det tydligen är så med andra gitiga växter?

SLV sväljer kameler.

Jennix
0

Ehh, inte kan väl Livsmedelsverket förbjuda folk att köpa växter?! Låter helt galet!!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

kaisakavat
0

#10 Änglatrumpet och spikklubba är inte samma - men jag tror de är släkt… Giftigt som tysan hursomhelst och mkt allergena eller vad man säger.. Folk får astmaattacker och utslag å sånt..

#11 Nej, samtidigt som fröna går att köpa och andra giftiga växter minsann åxå går att köpa.. Konsekvensen är …. ööhh inte konsekvent..

Jennix - OT - Vad gillar du reklamen för X-men - Wolverine högst upp på sidan? Tycker du den är fin?? Flört

Jennix
0

#12  Du, jag har kollat in den länge. Och är med i tävlingen. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

kaisakavat
0

#13 Haha! Jo, jag har ju smygkollat lite jag åxå, även om det inte är favoriten… Jättestort lycka till i tävlingen!!!! Skrattande

[Marja-Liisa]
0

Frö med Posten säljer sötflockelfrö. Kanske har Impecta den också.

Coca Cola skall ju ha en ny dryck som är sötat med Stevia och således är väl godkännande i EU också på gång.

Glykemisk-index info:

Köpa Stevia i Sverige

Stevia: Cayote.nu - Stevia är upp till 300 gånger sötare än vanligt socker med kalorifritt och utan kolhydrater

Stevia säljs inte över huvud taget över disk i Sverige eftersom Livsmedelsverket inte har godkänt Stevia som sötningsmedel. Däremot går det att köpa från ett antal webbutiker.
En av dessa är den nätbaserade hälsokostbutiken Cayote.nu och en annan är Steviabutiken.se:
www.cayote.nu/stevia-clear-120ml-p-396.html
www.steviabutiken.se

Jennix
0

#15  Fast jag fick precis tag på det i en affär. Kanske bäst att inte säga var, om det är olagligt. Men det står att det är tillskott för djur på burken. Flört

skogs-tolva
0

Änglatrumpet är en framodlad släkting till spikklubba. Eftersom spikklubban är så dokumenterat giftig, så togs det fram en variant, eftersom den storblommiga växten var populär för just blomälskarna…

Änglatrumpet går därför inte att föröka annat än genom sticklingar. Spikklubban däremot går att fröså och därigenom föröka. Det är just fröna och frukten som är det som är giftigt…det är därför änglatrumpeten inte får frukter Oskyldig

Annars tycker jag det snarare känns som det börjar bli lite utav en myndighetsstat här i sverige, att förbjuda försäljning av en planta som stevia, när det hysteriskt giftiga gullregnet säljs till folk utan förbehåll?????

*suckar djupt av vanmakt*

Mcshep
0

Säger inget ruskar bara på huvudet

Jennix
0

#17  Märkligt, folk får ju använda tobak… Skrikandes

skogs-tolva
0

JAAA! Precis! Skrikandes

Andina
0

Jag tvivlar starkt på att SLV har kunnat förbjuda någonting - det är ju EU-regler som stoppar försäljningen av Stevia som sötningsmedel.

Jag tror att SLV kanske har "tryckt på" - och med sin "myndighetsposition" så kan de säkert påverka människor att tro att det de säger är lag… - men rent "juridiskt" tror jag inte att de kunnat förbjuda nå't så'nt.

Jag tycker också det är märkligt att de inte vågar sälja plantan - en planta är en planta, inte ett sötningsmedel.

Du kan sälja stevia som rengöringsmedel, sminkingrediens e d och annat, helt lagligt - då borde handeln förstå att det går utmärkt att sälja plantan som just planta.

Visst är det väl så att hasch-plantan är laglig som planta? Det finns ju även "hasch-plantor" i vår vilda natur (hampan tror jag)… Och ingen har väl funderat på att förbjuda haschfylld natur? Är det inte också så att opium kan framställas av vallmoblomma eller nå't så'nt`??? Kanske helt fel ute på arterna men nå't så'nt tror jag att det är…

Så vad är då Stevia i sammanhanget??? Det är ju inget narkotiskt, inget "alkoholiskt", inget "nikotinskt"! Enbart sött!

Åååååh, man kan vrida sig dubbeltrippel av frustration när man ser hur det silas mygg och sväljs elefanter…. eller vad som egentligen pågår…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

frukaos
0

Köpte Stevia häromdagen och då sa damen i affären att dom var tvungna att skriva "Kosttillskott för hund och katt" på burken för att annars fick dom inte sälja den. Det är en sjuk värld…

Införskaffades på Grön Gåva i Övik förresten. www.grongava.se

Pasi
0

Mig veterligen finns det bara 2 växter som är olagliga att inneha i Swe - Cannabis och catha edulis.
Konstigt att man kan lagstifta över vilka växter man skall få ha i sin trädgård, speciellt med tanke på hur många olika giftiga sorter man faktiskt får odla, och som växer vilt i vår natur. Knäppt!
Det finns ett par vilda bestånd av cannabis i swe, och växer annars ofta på sopptippar (troligen från fågelfrö)….och självklart på bönders åkrar i de fall de fått tillstånd.

Hela växten är giftig vad beträffar spikklubba och änglatrumpet….

konichiwa
0

Jag drog upp spikklubba från frö för några år sen och den såg precis ut som änglatrumpet, kanske lite mer primitiv, liksom. men de är kanske olika giftiga.

Cannabis får odlas i Sverige på licens och då är det precis som fågelfrö, sorter som inte innehåller cannabis. (jag har provat Skäms eftersom fågelhampan grodde under fågelbordet)

Andina
0

Jag minns inte vilken växt det var - men vi träffade (för åratal se'n)på några soldater som var ute på övning ute i Stockholms skärgård och skulle leva på det som naturen erbjöd, inkl luft. De visade på en väldigt vanlig växt som växte vilt och berättade att det var en "svensk variant av hasch-planta"… "Alla i det militära visste att det var en haschplanta men inte folk i allmänhet" sa' de.

Läste ett inlägg på Flashback om en kille som knaprat på bladen av en Änglatrumpet… läskigt! (här)Det behövdes ingen "trumpetfrukt" där inte…

Man kan ju undra hur man tänker när Änglatrumpet är en godkänd planta men inte Stevia…
Var finns logik, perspektiv och balans?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

kaisakavat
0

#25 Kan det möjligen ha varit hampa?

Pasi
0

#25 Men stevia ÄR en godkänd planta…den får odlas.Glad
Det var blommorna från ljung soldaterna använde….rogivande vid rökning, men även te på dem fungerar (påstås det).

Andina
0

KaisaKavat - det är mycket möjligt att det var hampa… La' det inte på minnet eftersom jag inte planerade att använda den som drog… ;)
Men den växte verkligen "överallt"…

Aniara4
0

Finns det inte någon variant av salvia som man kan röka också?

Andina
0

Pasi, du har rätt, my mistake, Stevian får odlas.. Den får bara inte ätas, som "sockersubstitut" (och uppenbarligen inte säljas som planta heller,  - på någons order… handelsägarens antagligen).

Intressant med ljungblommornas rogivande effekt. Är det därför våra svenska soldater är så lugna och ljumma…? Ví ser ju dem inte ute i krig så ofta. Bara när de leker låtsaskrig.
(Men det såg nog inte ut som nå' ljungväxter som grabbarna visade oss - det lutar nog mer åt nå't hampaliknande -äh, jag släpper det eftersom jag inte minns hur plantan såg ut… blir ju bara svammel då..)

konichiwa
0

Hampa och cannabis sativa är samma växt.

kaisakavat
0

Jag gjorde bort mig en gång. I en av mina rabatter där det hade stått solrosor året innan, började det spira upp en massa frösådda plantor. Tog för givet att det var solrosor, liknade dem jue, och gav bort en massa plantor till några ungar från en familj vi kände.

Det visade sig vara hampaplantor - fattade inte hur f-n det kunde växa hampa hos mig, men kom sen på att grannen hade ett fågelbord alldeles i närheten…

Skojsigt när de visade mig sin solrosodling några veckor senare.. Skäms

Andina
0

Aniara - jo, det finns de som röker Salvia oxå… Vet inte om det fungerar som 'haschusch' eller vad…

nimh
0

Steviafrön finns också att köpa på Runåbergs fröer, och då är de ekologiska dessutom.

Andina
0

Tack nimh, intressnt sajt! (Kul "krukmakare" de har också,)

skogs-tolva
0

Ah, det kanske är så att spikklubbans frukt ser aptitlig ut och just därför har de avlat bort just det i och med änglatrumpeten Glad

Annars har jag för mig att jag läste i någon roman om 1600-talets sverige där det hade samlat in spikklubbans frukt för att förgifta någon…kanske det är en stor mängd gift i just frukten, vad vet jag Oskyldig

Ja ja, spekulationer är alltid kul att ha…

Sindri
0

Änglatrumpet (Brugmansia suaveolens)

Spikklubba (Datura stramonium)

De är inte släkt även om de båda kommer från Sydamerika.

Andina
0

#32 - Oj, Kaisakavat, det trodde jag inte om dig! Det ska börjas tidigt… eller hur var det du tänkte?

Skrattande

konichiwa
0

#37,

De är båda potatisväxter men jag tror man villar bort sej iom att änglatrumpet har en del synonymer där släktnamnet också är datura som i spikklubba.

Halvt rätt:-)?

Pasi
0

#38 Skrattande

kaisakavat
0

#38 Jodå! Cool Man ser väl till att forma alla sorters plantor….

Lite extra roligt var det faktum att familjen vars barn fick plantorna är lite sådär åt det småreligiosa försiktiga hållet..

Jiiihaa!! Skäms

shamani
0

NÄr det gäller hampa så finns det flera sorter av dom. Den som finns i våra fröblandningar är inte så mycket narkotica i att den är användbar i det syftet.

När det gäller vallmo - med tanke på opium - så är det en speciell sort som används till det, precis som med Hampan. Så om du försöker utvinna opium ur våran vanliga vallmo så lär du bli besviken.

Pasi
0

#42 Nästan varje välsorterad fröbutik har opievallmo "papaver somniferum", och den är mycket vanlig i trädgårdar runt om i landet.

konichiwa
0

Men sen ska man veta hur man mjölkar och torkar det och när…

Nä jag är ingen knarkare, jag råkade komma in på en amerikansk sida med sån info för ett tag sen. Intressant, men otäckt att det är så lätt tillgängligt.

Pasi
0

#44 Lite OT - Alkohol är lika lättillgänglig och den har ödelagt många liv i detta land, förstört uppväxten för massa barn…och skapat många separationer, och sjukhusgäster i form av misshandlade människor.
Jag finner det nästan otäckare att en drog som står för en stor del av statens intäkter är så accepterad att man finner det för naturligt med all fylla och misshandel som existerar (innefattar mig själv också till viss del, alltså att jag ser det som en del av vårt samhälle)!?

subcalva
0

För några år sedan (läs 10-20 Skrattande) så förbjöds försäljningen av frön till Blomman för dagen eftersom ungdomar kom på att man kunde använda dessa att droga sig med på nåt sätt. Nu finns de åter att köpa men jag är osäker på om det är samma sort. Jag hade inte koll på de latinska namnen förr.

Pasi
0

#46 Jag misstänker att det är samma sorts blomman-för-dagen men att de behandlat fröna med kräkmedel el liknande (läste att de gjorde så i USA för nåt tiotal år sedan då det var en fluga).

konichiwa
0

#45,

jag håller fullkomligt med dej Pasi.

Jag dricker inte själv (men röker :-/  ) och tycker det är minst sagt obehagligt att alkohol är så accepterat att jag som avskyr smaken av alkohol ska behöva förklara och ibland t.o.m försvara att jag inte dricker. Att dricka är normen.

kaisakavat
0

# 45 och 48 Jag håller åxå fullständigt med Pasi! Glad