Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1908 ggr
tallemaja
0

vin

Jag är väldigt förtjust i vin, hur mycket vin per vecka kan man dricka så att det inte påverkar för mycket på dieten. Tänkte det är ju helg nu så man vill gärna ta några glas under helgen?

juzze
0

Tror det är omöjligt att säga, det är nog högst individuellt. Prova dig fram. Vilket bra svar va? ;-)

tallemaja
0

jag har inget tålamod, helst vill man gå ner 5 kg på en vecka, men ska man dricka vin tar det väl längre tid förmodar jag. Är 30 år, har fött 4 barn och vill bli av med lite extrakilo, väger nu 68 kg och är 163 cm. Skulle vilja komma ner till 58 kg, hur snabbt sätter det fart med viktnedgången? Tycker nästan att jag mår lite illa emmelanåt av allt fett,kanske jag äter för mycket mjölkprodukter. Hur är det med er andra?

tallemaja
0

jag gjorde en jättegod toastskagen för lite sedan, med 1kg turkisk youghurt, 2 dl vispgrädde 3 dl majonäs, 500gr räkor, 2st krukdill, 2 lökar, räcker länge, servera med salladsblad och lite citron till. Är detta okej att äta

[Pennylane1]
0

yoghurt och grädde har ju en del kolisar, allt beror på mängden, det verkar som du gjort till ett helt kompani! Undrar om det håller sig så länge att man kan äta det med rimlig kh-mänd per dag… jag skulle inte äta ett kilo yoghurt plus grädden på en tre fyra dagar som jag antar att det håller?

dufva
0

tellemaja

Ta det lugnt och stressa inte med viktnedgången.Glad

Det här är en livsstil och ingen "quick-fix"

Standardrådet är att det är individuellt hur mycket man tål både med mjölkprodukter och vin och att det kräver en tids experimenterande för att hitta sina egna nivåer.

Går du ner för snabbt kan det bli en motreaktion och förbränningen kan låsa sig.

Det är bättre att gå ner ett kilo i månaden och stanna kvar där för gott än snabbt ner och snabbt upp igen..eller?Obestämd

Lär dig om kosten och ta ett steg i taget så får du bestående resultat Skrattande

tallemaja
0

det är inte bara till mig, hela familjen äter av det, smidigt att göra mycket åt gången när man är 6 st i familjen

tallemaja
0

ja man får väl ta det lungt, men varför mår jag illa, gjorde ni det ibörjan

Emea67
0

Ja, jag mådde illa ibörjan och då berodde det oftast  att jag var hungrig, ibland kunde det vara för att det vart för mycket fett men oftast var det hunger för min del.

BalticJohan
0

#7 Jag mådde illa från och till - men inte så mycket. Åt redan en hel del fett innan jag drog ner på kolhydrater.

Om du är ovan fett så tar det ett tag för gallan att komma igång, det är gallgångar som ska motioneras plus att själva gallan ska produceras. Läste någonstans - kan inte minnas var nu - att illamåendet kan bero på detta.

Håller med #8 - om jag blir hungrig mår jag lätt lite illa - är dock lättbotat - bara att äta lite Glad.

För mig är det också bättre att äta mindre mängder men ofta, jag mår bättre av det. Andra vittnar om att de mår bättre av att äta mycket sällan - bara att testa sig fram.

BalticJohan
0

Och om vinet - som ju är rubiken.

Jag skulle begränsa vinet (rött) till ett glas på fredag och ett på lördag några månader så att din kropp kan ställa om och du kan känna hälsovinsterna.

bustas
0

Jag ligger på ett par flaskor rött i veckan och tappar vikt trotts detta. Denna konsumtion motsvarar väl ett glas per dag. Jag älskar rödvin och skulle hela LCHF: idén falla på gund av denna konsumtion, ja då får den väl göra det då! För övrigt kan nämnas att jag inte tål starksprit efter det jag startade med LCHF.

tallemaja
0

jag har aldrig kört någon diet förut, då har jag tränat 3 gånger i veckan ätit lite mindre kolhydrater än tallriksmodellenoch druckit 2 glas vin på kvällen när alla barnen har lagt sig, det har gett resultat, men nu har jag varit sjukskriven ett tag och kände att jag ville testa något nytt som känns bra både i kropp och själ, men vill inte tappa lite av det där goda man ska unna sig, man måste må bra samtidigt som man lägger om sin kost för resten av framtiden. Jag fortsätter med mitt rödvin så får vi ser vad som händer.

[iovis]
0

Tallemaja, hur länge har du ätit lchf?

tallemaja
0

jag har kört enligt denna metod i 1,5 vecka.

Man blir ju alltid lite osäker hur och vad man ska äta och dricka, men jag menar att innan har det gått bra med min egen metod, men känner att jag behöver något som är mera på lång sikt.

DrAnna
0

Jag säger som BalticJohan, begränsning till en början i alla fall!!

Vin innehåller kolhydrater och de ska begränsas om omställningen ska fungera. Sen får man väl prova sig fram och göra kompromisser varifrån kolhydraterna ska komma….

Aliki
0

Jag tror nog att kanske viktminskningen går lite långsammare de veckor jag dricker mer vin…..men det struntar jag i!!

Jag går ner långsamt men ändå!!..och mår bra under tiden.

Just nu sitter jag på balkongen och dricker rosé..kanske inte det torraste vinet.

Trevlig helg!

[Pennylane1]
0

enligt fineli har VITT vin ännu mindre mängd kolisar än rött (torrt då förstås)

bustas
0

Energi kcal:

504,00

Energi kJ:

2107,00

Proteiner:

0,00

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

5,60

Vatten:

623,00

Alkohol:

69,30

Fetter:

Fett:

0,00

Kolesterol:

0,00

E-mättade:

0,00

Mättade:

0,00

F-mättade:

0,00

Vitaminer:

A:

0,00

B1:

0,00

B2:

0,00

B3:

0,70

B6:

0,00

B9:

0,00

B12:

0,00

C:

0,00

D:

0,00

E:

0,00

Mineraler:

Fosfor:

105,00

Järn:

7,70

Kalcium:

49,00

Kalium:

770,00

Magnesium:

84,00

Natrium:

21,00

Selen:

0,70

Zink:

0,70

Så här ser det ut i "Min mat" om man matar in 700 gr rödvin!

Aliki
0

Bustas..vad gäller tabellen? vin i allmänhet eller?

bustas
0

12%-igt rödvin!

PS. Tort!

Aliki
0

När jag skulle köpa rosé häromdagen stod det torrt i beskrivningarna av allihop..däremot ver det skillnad i "cirkeln". Tog det med minsta "tårtbiten" sötma.

bustas
0

Du kan va lugn! Ta en rejäl fet ost till vinet så är allt bra!

Aliki
0

Done!!!Cool

BalticJohan
0

#16 Trevlig helg själv!

Jag moraliserar inte över vindrickande (till det är jag helt fel person Skrattande).

Jag menade bara att det kan underlätta att dra ner på alkoholkonsumptionen under omställningsfasen…. för att ställa om från en sockerföbrännande till en fettförbrännande ämnesomsättning.

Jag har märkt på mig själv att om jag dricker lite mer oftare - inga stora volymer - så lägger jag på ett par kilo runt magen på några dar. det går fort.

Njut av vinet - och ät som bustas säger - fet ost till!

Aliki
0

#18 Ok! Nu såg jag att tabellen gällde 700gr vin ….Skrattande…då blir det nog vin till middagen idag igen..