Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7959 ggr
Emmisha
0

Fläsk/bacon utan tillsatser??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en fråga, vet ni vart jag kan hitta bacon/fläsk utan tillsatser i? Bor i Borås så om ni vet någonstans i närheten vore det toppenbra! Eller vet du något mräke som har utan tillsatser i affärerna? Har letat som en tok på både maxi, ica, coop, willys, men det finns ingenstans =( Blir så arg!!! Vill inte ha i mig massa konserveringsmedel o nitrit… 

Hoppas nån kan hjälpa mig : )

Fetrik-Snubbe
0

Färskt sidfläsk är ju helt utan tillsatser. Annars kan du ju prova  att blötlägga bacon i vatten en stund innan stekning för att skölja av det mesta.

Emmisha
0

Ååh va bra!! Kan man köpa färskt sidfläsk i en vanlig mataffär?? Finns det ute i hyllorna eller är det över charkdisken man köper det?

Försvinner dt mesta om man blötlägger det? ska testa =) 

tack så jättemkt för svaret.

Fetrik-Snubbe
0

#2 Om jag inte minns fel så är det flera stycken här som blötlägger bacon, någon gör det över natten och byter vatten en gång.

Tulips ekologiska bacon är nog tillsatsfritt (kommer inte ihåg). Det är också snortdyrt (precis som om snor skulle va dyrt! Tyst).

Sidfläsk verkar säljas periodiskt. Ibland har min affär fläsket till försäljning i flera veckor i rad. Sen dröjer det kanske en månad eller två till nästa gång.

Emmisha
0

haha eller hur, snor är ju säkert jättedyrt om det skulle säljas…. Tungan ute

okej, men då ska jag testa o blötlägga det. har kollat på Tulips ekologiska, men det e konserveringmedel i… =/ plus ngt annat kommer inte ihåg vad. 

hmm va konstigt att de bara säljer det periodvis. har oxå sett det nån gång på maxi. men sen va det borta.. ska klaga!! sidfläsk e ju himmlans gott. Åt det jämt när ja va liten, då fanns det jämt i affären. men nu e det borta =( 

men tack igen!

Godsagare
0

Ska kolla efter sidfläsk, hoppas det är mindre salt än det bacon i tärningar jag köper idag…

Man får väl säga "svindyrt" istället… Flört

[iovis]
0

Kolla in Enebackens 400 gr på Lidl. Tyskt iofs.  Skam åt Scan som bara säljer med rökarom….

OlgaMaria
0

Enebacken innehåller (hittade det nånstans på internet):

Koksalt(2,5%) antioxidationsmedel E 301,
konserveringsmedel E250, kötthalt 92%

Tillräckligt för att jag inte vill köpa det i alla fall. :-/ Får hjärtklappning av E250

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Emmisha
0

attans att enebacken innehåller E-nummer :( kan tänka mej att du får hjärtklappning av E250 !!! det e ju rena giftet. kan inte fatta att all denna skit får va i våran mat. Man måste verkligen läsa på ALLT när man handlar. 

Men sidfläsk får det bli då. Vet ni om saluhallarna har bacon eller fläsk? (utan tillsatser såklart hehe)

Majja12
0

Ja, håller fullständigt med om att det är hemskt vad mycket gift de stoppar i vår mat Skrikandes 

Är det någon som har nåt bra tips på hur man kan krydda sidfläsket så att det blir gott?

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

storost
0

jag förreslår att krydda sidfläsk med vitlök, peppar och lite currypulver.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

alfahannen
0

Jag har hittat ett bacon o kört med det i 3 månader nu. Det säljs i 1-kilosförpackning på ICA hemma och innehållsförteckningen är i det närmaste fri från ämnen. Skivorna är tjockare och bredare än vad som är vanligt. Dessutom så är det mindre salt än Tulip, Scan m, flera som säljs i samma butik. Kommer i skrivandes stund inte komma ihåg produktens namn, men det står i alla fall Röget bacon på paketet…… Flört

Dollan
0

Eftersom jag inte äter griskött (har ledvärk) så äter jag kalkonbacon och stekt ägg till frukost. Det är några e:n i detta men jag tycker det är gott med den rökta smaken tillsammans med äggen. Kan inte komma på något annat rökt, utom kanske rökta musslor…? Kan det vara något?

Toaden
0

Försök att hitta ett ekologiskt hemmaslakteri, det finns några lite här och var i Sverige som är jättebra.

Dollan
0

Bra idé. Jag ska till göteborg i helgen och där har "Ingelsta kalkon" en butik i saluhallen. Det är nog det närmanste jag kan komma närodlat och jag tror inte att dom har ekologiska produkter…. Men det är iallafall kalkon.

Emmisha
0

Allesammans, vet ni? Jag var på Willys idag och såg att de hade sidfläsk UTAN några tillsatser!!! det kom ifrån Skaraborg och låg i kötthyllan bland typ kotletter o sånt! Billigt va det oxå. 59 kr/kg tror jag. tillskillnad från TULIP 69kr… Återkommer imorn om hur det smakade! ; ) 

#11 åh det låter ju jättebra! Men du kommer inte ihåg vad märket var? 

#12 du kan ju äta rökt lax kanske? Det e ju väldigt GOTT!! eller vanligt nötkött. typ köpa en nötbit o göra i ugnen sen skär tunna skivor. ; ) 

#13 jaa det vore ju det bästa om man kunde hitta det. ska kolla runt lite (skam den som ger sig)

Majja12
0

#10 Tack, det ska jag prova Glad

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

bazz
0

Röksmaken i många produkter är inte från att produkten ghar rökts utan rökarom vilket i princip är det där oljiga som sitter på insidan skorstensstocken utblandat med vatten och sprayat på köttet. Urrk!

Köper också de där 1 kg förpackningarna med tjockare bacon. Har inget paket hemma just nu så jag kan tala om vad de heter. Men även det innehåller det vanliga joxet. Vattnar ur över natten. Sköljer. Får rinna av ordentligt. Portionsförpackar och fryser in.

Enda garanterat utan extra jox är FÄRSKT sidfläsk. Rimmat sidfläsk innehåller i princip samma jox som bacon.

mojmoj
0

Jag köper allid änglamarks ekologiska bacon. Det verkar inte som om någon annan här gör det. Varför? Är det något som inte är bra.