Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 23552 ggr
Solpuss
0

Mascarpone - min nya vän

Fick tipset att blanda frysta hallon med vispad grädde (jag har i vaniljskrap) och mascarpone. Mixar sedan till "glass". Yummy!

Nu sitter jag här med ett lätt chokladsug. Man och barn på vift, och då "hör det till" att smygäta lite…

Hittar min snart tomma mascarpone-burk i kylen. Skrapar ner lite vanilj, blandar i lite kakao.

MUMS!

Och det räcker ju med ett par skedar för att stilla det mentala suget och dessutom bli mätt och glad. Glad

Johannika
0

Visst är Mascarpone en "god" vän! Skrattande

Jag har det blandat med keso och vaniljpulver på mornarna, med litet vispgrädde också. Blir himlarns gott. Fast mascarponen i sig smakar inte särskilt gott om man inte blandar upp det med något.

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

greensis
0

Mascarpone… jag är periodare.

Jag kan äta mascarpone+keso+vaniljpulver eller mascarpone+CF till frukost i en hel vecka och sedan vara helt nöjd med ägg-frukost i en månad.

Å andra sidan är mascarpone, som du säger, en oanad höjdare i snabbglass. Prova mascarpone, äggula, vaniljpulver och dutt vispgrädde och rör hårt…

Fabricati diem, pvnc!

liselotta
5

vad är mascarpone? hittar inte det nånstans i affären. ost? mjölkprodukt? hoppas på annat än kossan… förwsöker att undvika mjölkprodukter

monsunrain
0

Detta har jag inte vågat mig på ännu… har fått för mig att den är lite sur… åt filmjölks-hållet, som jag tycker är döööäckligt!

Men det låter ju onekligen spännande…

greensis
1

Mascarpone är en fet italiensk mjukost, typ 40%. Den finns i en rund flat burk i delikatessosthyllan.

Fabricati diem, pvnc!

Tvillingsyster
0

Försökt lära mixa goda blandningar med mascarpone, men har inte riktigt lyckats. Så tack för alla tipsen här i tråden……. Glad

greensis
0

#4 Jag tycker inte den är sur (avskyr yoghurt, tolererar filmjölk), snarare är den fadd och smaklös om man inte blandar den med något.

Mascarpone är en av huvudingredienserna i den kända italienska efterrätten tiramisu…

Fabricati diem, pvnc!

liselotta
0

ah! jag ska försöka hitta den

[Pennylane1]
0

I min affär ligger den inte i delikatessorsthyllan, fetaost, philadelphia, annan färskost, ricotta och marscarpone samsas i en egen hyllsektion.

Sheena
0

har oxå letat och leeetat efter mascarpone utan att hitta, både på willys och i lilla ica hemmavid (enda affärerna jag handlar på typ)

skulle inte nån vänlig själv med lite tid över kunna ta ett kort på en burk o slänga upp här??? så man vet vad man letar efter.. :)

[Pennylane1]
0

min vän Google hjälpte mig med denna: den finns i min affär

kanske inte exakt samma märke förresten men ser ungefär så ut, den är inte så hög och skålformad.

greensis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ytterligare några varianter:

Den Coop Forum hos oss har är grön utanpå och ekologisk.

Fabricati diem, pvnc!

Tvillingsyster
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en skakig bild, hoppas burken syns någorlunda bra ändå. Har köpt den i Willys på samma delikatessosthyllan som philadelphiaosten och ricotta.

Sheena
0

taack!! vad snabba ni e.. ska ut o leta imorrn.!

liselotta
0

jag med

greensis
0

Willys har billig mascarpone, nästan halva priset mot Coop Forums ekologiska!Förvånad

Fabricati diem, pvnc!

Buppan
0

#11 Nu kom jag ihåg TV reklamen med den "magra" damen som skar osten till sina väninnor. Det såg absolut inte frestande ut, men efter beskrivningarna här på denna sidan blir man ju sugen! Full fart mot butiken imorgon!!!!!!!

Johannika
0

Skulle köpa mascarpone i dag. Har bara kvar lite i burken till morgondagens frukost. Men, den var slut!!!! Butiken hade sålt slut på mascarpone! En Tira-mi-su-trend eller bara sugna LCHF:are????

greensis
0

#18 Jag tror att tiramisu har hunnit bli lite för inne och alltså är ute (om du följer logikenFlört). Gissar att du har hungriga LCHF-are i butiken.

Fabricati diem, pvnc!

[bittek]
0

Det är jättegott att ha i lite limejucie och rivet skal. Ger en frisk och syrlig smak! Cf och en gnutta vaniljsocker gör det till en himmelsk njutning ;-)

Johannika
0

#19, du har antagligen rätt, det finns andra spår av LCHF:are också, tex. har de börjat sälja en fiffig halvlitersförpackning med riktig vispgrädde med en liten skruvkork.

#20; det där lät helt supergott! Till jordgubbar kanske?

Solpuss
0

Å, vad glad jag blir för alla tips! Glad

Jag hade svårt att hitta mascarponen i "min" ica-butik, och då förklarade biträdet att de inte alltid har den hemma, eftersom den har, enligt henne, kort hållbarhet. Ett tecken (ytterligare) på att vi inte är så många lchf:are i min kommun?

Nu längtar jag hem till den sista slatten som blev kvar i burken. *ler*

Icegirl
0

Skulle köpa mycket marscarpone inför valborgsmässoafton då den skulle ingå en en efterreätt för 22 pers.

När jag kom till kassan med mina burkar sa jag något om att jag "hamstrar" den goda marscarponeosten. Då sa kassörskan att de precis fått hem mer då det hade varit slut dagen innan - hon trodde att det berodde på att Leila i Leilas mat, sommartorp eller vad det nu var - hade gjort något gott på marscarpone och vips - köper alla det för att testa.

Solpuss
0

ÅHÅ!

Då finns det kanske hopp om att lagren snart fylls på?

när alla testat klart, menar jag. ;o)

seitoho
0

Och för dom som inte har smakat så tycker jag att det påminner om riktigt hårt vispad grädde i smaken…

Sen är en del sorter lite syrligare, men långt ifrån fil/yoghurt.

Fördelen är att den är osaltad, så den funkar bra som den är eller som efterrätt.

//TH

Solpuss
0

För mig påminner den en hel del om turkisk/grekisk yoghurt utan syran.

…och det brukade jag äta med kanel innan mitt lchf-liv, det måste jag prova i mascarponen!

julia61
0

Ska man vispa grädden till mascarponen? Kakao är det mycket kolhydrater i det, kan kolla i min mat kanskeGlad

Det är svårt att få bort all "go"sug i kroppen, men jag har fått för mig att det är ok om man håller sig inom ramarna!!

[Pennylane1]
0

Men vad förgrymmad jag blir!Skrikandes Blev sugen när jag läste om den där mascarponen med lime… Åkte till lidl, ingen mascarpone, kom på att jag läst här att Willys skulle ha billig, åkte dit… har det inte jättenära… både mascarpone poch ricotta slut! Vad pysslar folk med! Måste dom ta den precis när jag ska ha!!

[Pennylane1]
0

förresten # 17 , det var nog inte Mascarpone, den skär man ju itne med kniv direkt.. den är ju mer som Philapelphia i konsistensen

mariech
0

måste jag handla idag och testa!!

Sheena
0

HITTADE!!! Glad var ju jättegott, blandade med keso ock lite osötade lingon. yummie!

men en fråga till.. hur mkt tar ni till en port., säg typ en frukost/mellanmålsportion?? jag tog typ en stor matsked o fortsätter man så e ju burken slut på nolltid. Men det kanske är en sån vara som bara står i kylen ett fåtal dagar.. :(

Sammet1
0

#17 Du tänker nog på Santa Lucias mozzarella-reklam som gick förut? Nånting om att slippa karlar och barn och bara ha en tjej-kväll, och så visades en ugnsform med skivade tomater varvat med skivad mozzarella?

Men det är ju samma märke som mascarponen på Greensis bild, så det kanske var det du reagerade på?

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Solpuss
0

Jag tar ett par matskedar (rejäla sådana) till mellanmål.

Till "glass" vispar jag grädden. :o)

shin
0

Uj, jag har blivit nästan beroende av mascarpone o lime,sätter i mej en burk om dagen uppdelat på 2-3 måltider,har hållt på  i 2 veckor, och för mej resulterar det att jag ökar i både mått o vikt. Men et e ju så uppfriskande och mättande.

Solpuss
0

Har inte testat lime ännu, men det låter ju mycket gott och så snart jag ska handla, så…

Äter du det som efterrätt eller mellis?

shin
0

#35 Tyvärr, så har det nästan blivit måltidsersättning frukost o lunch, inte särskilt hälsosamt. Men jag tänkte väl mer att äta det som mellis eller då man bara e sugen på ngt lite mer läskande.

[Pennylane1]
0

man kan göra egen mascarpone! Jag har snott receptet på nån chatt , men han i sin tur hade snott den så … OBS har inte testat receptet själv …. ännu!

Ingredienser

* 3 dl grädde
* 2.5 dl gammaldags mjölk
* 1/4 tsk citronsyra upplöst i ett par tsk vatten*

*Använder man citronsaft så motsvaras 1/4 tsk "torrsyra" av 2 msk citronsaft.

Så här gör man

* Värm gräddmjölken till 85 °C.
* Rör ner citronsyralösningen och blanda ordentligt.
* Låt blandningen stå i kylen i 12 timmar. Tänk på att det är surt, så använd inte aluminiumkärl och liknade.
* Häll den nu tjocka massan i ett durkslag med en duk över eller liknade arrangemang och låt den stå och droppa av i kylen ytterligare 24 timmar.
* Klart!

Ska hålla sig i mellan 1 och 2 veckor.

Solpuss
0

#36: Jag kör med äggmjölk med espressopulver och kanel/pepparkakskryddor/kakao/vaniljskrap till frukost. Funkar hur bra som helst. :o)

#37: Vilket kul tips! Får se om man vågar/orkar testa. *ler* Om inte annat kanske man blir tvingad till det när det tar slut i affärerna. ;o)

liselotta
0

#28 hahah det är väl den här trådens människor som har varit i affären och köpt upp all mscarpone.

jag hittade!!

[Pennylane1]
0

såg på den sidan där han hade knyckt receptet, det var på engelska, att det skulle vara semi fat cream, 26 % eller vad det var, och då enbart grädde ingen mjölk, vet inte varför det inte skulle vara helfet emn funderar på om man inte kan blanda lite vatten i grädden istället för att ta mjölk…jag ska testa nån dag inom kort! Kanske tom i kväll? Nä jag är trött och ska sussa förresten…

Solpuss
1

Vi testar med helfetgrädde, tycker jag.

Kanske receptmakaren är fettskrämd? Flört

[Pennylane1]
0

ja fast det påpekades att det funkade bäst -eller nåt sånt- med just den procenten… men testa kan man ju alltid!

Solpuss
0

Jaha hoppsan. :o)

[Pennylane1]
0

har kollat runt på olika sidor och det verkar som man kan ta helfet grädde enligt andra! OCh oftast använder man tartaric acid och det ska visst vara vinsyra! OCh det har jag hemma!

här finns en del recept en bit ner "How YOU can make mascarpone"

Solpuss
0

Jag jobbar som en galning de här veckorna (lärare med utvecklingssamtal på löpande band), så jag kommer inte hinna testa själv på ett tag.

Ser därför med spänning fram emot att höra hur det går för dig, Pennylane1. Glad

[Pennylane1]
0

har en sats på g, bara vanlig grädde och vinsyra, blev vankelmodig ang. metod så jag kör en combo av  två på den sidan som jag länkade till…

Lottalis
0

Måste kolla om jag hittar osten här i affären.

Pennylane1 väntar med spänning på resultatet.

[Pennylane1]
0

skit också! Lyckas inte skära grädden! Troligen för att den är högpastöriserad?

storost
0

det funkar inte med högpastöriserad mjölk utan du tar lite calziumchlorid.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Pennylane1]
0

grädde var det frågan om, inte mjölk, ja men nu struntar jag nog i det, kalciumklorid vet jag inte var jag får tag i

[Pennylane1]
0

dubbelinlägg

Lottalis
0

De godaste mat rätterna kommer från många misslyckanden.

Bättre tur nästa gångGlad

storost
0

Egentligen tar man crème fraiche och grädde och ostlöpe för att få Mascarpone. Men du kan också - som du skrev - använda värme och syra. Skillnaden mellan ostölpr och värmeprocess är med ostlöpe tar du ur kasein och med syra och värme albumin. Det är två olika proteinsorter.

min egen hemsida.

[Pennylane1]
0

inget av alla de recept jag plöjt igenom innehåller ett dugg annat än grädde och något att syra det med!

Men jag tog i tur och ordning pressad lime, ättika och creme fraiche när inte vinsyran funkade… utan resultat

kricko1
0

Storost - Skulle det inte kunna vara så att den svenske "innovatören" aktivt har _valt_ att använda just 2,5 dl gammaldags mjölk + 3 dl vispgrädde i kombination (ger cirkus 22,5% fetthalt på blandningen om jag inte gjort en felaktig överslagsberäkning, vilket troligen bör rendera runt 40%fetthalt efter avrinning) av den anledningen?!

Alltså just för att den gammaldags mjölken brukar vara lågpastöriserad med en varierande fetthalt lite över, eller lite under 4% (3,8-4,5) menar jag.

Vänliga hälsningar! /Kricko.

PS: Tror Du/Ni att det överhuvudtaget finns något ekonomiskt incitament för att försöka sig på att göra Mascarpone själv? Dvs. hur mycket "färskost" får man eg. som resultat av en dryg halvliters grädde/mjölkblandning…. någon som har någon idé?

Lottalis
0

Spänningen i att göra det själv är väl idèn med det hela. el?

storost
0

Det är absolut ingenting emot innovationen, men sen heter den inte längre MascarponeObestämd. När du tar mjölk och grädde och syra, så heter den i affären Ricotta.

min egen hemsida.

kricko1
0

Ahaaaa… Flört och på det viset blir den kanske rent av en liten aningens "grynig" också? Inte så slät och gräddig som Mascarpone är.

Dvs. som ricotta alltså, eller beror den grynigheten på något annat kanske…

Nåja, jag kan då hur som helst inte riktigt med ricotta för egen del, så det kan egentligen kvitta. Jag har verkligen försökt, men jag gillar den av någorn outgrundlig anledning inte alls Skäms

[Pennylane1]
0

den ska bli väldigt krämig enligt de recept jag hittat! Inte grynig alls.

kricko1
0

OK, Pennylane! Jag gjorde en tankejämförelse med just "Ricotta" och den är väl också att betrakta som krämig iof. Men ändå 'grynig' på något mysko vis Obestämd

Eller grynig kanske är fel ord för det är ju verkligen inte några direkt formade "gryn" eller så det handlar om… men den är ändå inte lika slät som Mascarpone tycker jag.

Eller så är det bara en smak- och definitionsfråga vg. uttrycket som sådant. Strunt samma, återkom gärna när du fått till den hemmagjorda Mascarponen och berätta hur det blev samt hur du gick till väga Skrattande

Trevlig kväll! /Kricko.

[Pennylane1]
0

frågan är om jag alls får till den omdet krävs lågpastöriserad grädde för det vet jag inte aalls var man får tag på!

Lottalis
0

Köpte Mascarpone i kväll!!

Nu skall jag smaka något nytt. Det fanns 2 sorter liten text och mörkt så jag köpte båda för att vara på den säkra sidan.

Nu skall göra lite gott av det.

storost
0

Pennylane

När du tillverkar Ricotta med värme-syra-metod titta att du har 90°C i temperatur eller lite mer (inte över 95°C). Använd för 5 liters vassle-grädde eller mjölkgrädde ca 1 dl ättika eller citronsaft. Rör om sakta och låt stå 30 till 45 minuter. Sen tar ur "osten" med en sil eller en sked med hål i (förlåt jag saknar ordet för det). Kyla ner massan och rör i lite crème fraiche eller grädde.

min egen hemsida.

Solpuss
0

En av anledningarna att ge sig på att göra egen mascarpone, är att den verkar ha blivit "för" populär, och tar slut i affärerna.

Den här helgen hoppas solpussen att den inns på ica, och då ska jag prova limesmaksättningen och fortsätta experimentera med andra smarriga varianter.

En burk smaksatt mascarpone bör ju vara perfekt att ha stående i kylen på jobbet och smaska lite av som mellanmål när det kniper. :o)

[Pennylane1]
0

yippe! Min MASCARPONE -för det är det det blir- fick stå övertäckt i rumstemperatur och nu på morgonen var det en tjock "yoghurt" som smakade jättegott, mild krämig, jag slog den då i en handduksklädd sil så den får rinna av och bli tjockare men redan nu smakar den masarpone och är bara lite för lös!

[Pennylane1]
0

jag tror det blir ganska mycket av en halvliter grädde, och fet blir den så det förslår! Jag kan inte mäta riktigt hur mycket det blir eftersom jag åt en rejäl portion som yoghurt Skäms

Jag ska nog se om jag kan få tag på gammaldags mjölk nästa gång och blanda, men jag har inte sett någon häromkring på evigheter.

Kricko1 jag förstår precis vad du menar med grynig men det blir den alltså inte!

[Pennylane1]
1

Och vad ekonomin beträffar så måste man tjäna rätt bra på att göra egen för det ser ut som det borde bli minst lika mycket som i en burk köpt, och då den kostar runt trettio vad jag sett häromkring  så blir det bara halva priset (räknar inte den lilla kostnaden för det som syrar) även om man tar enbart grädde! Tar man en del gammeldags mjök blir det ju ännu mindre!

asaml
0

Mascarpone med pressad vitlök, lite peppar o salt är kalasgott att fylla en avacadohalva med.

Eller att ha till grillat kött!

Solpuss
0

Å, nu blev jag galet sugen att testa iaf!

Vad ska jag köpa?

Vispgrädde, ev gammeldags mjölk (finns alltid i vår affär) och vinsyra??

[Pennylane1]
0

ja eller ättika eller citronsaft! jag duttade i litee av varje till slut ;-) vinäger går nog också bra!

Solpuss
0

Å, vad kul! :o)

*solkramar* till dig som varit tillverkadinegenmascarponeexperimentrispionjär!

[Pennylane1]
0

tack! Kyss

kricko1
0

#70 Härligt Penny, trägen vinner! Glad 

Men du fick syra med mer/fler olika typer av "surgörare" för att få grädden att skära, eller hur?

Så hur katten vet man hur mycket man ska ta då? Och ffa. ger det någon konstig bismak på slutprodukten om man tvingas använda sig av hela den "syra-arsenal" som man kan uppbringa??

Trevlig helg! /Kricko.

PS: Återkom gärna och berätta (när den runnit klart) hur mycket det blev, dvs. ungefär hur mycket avrinningen reducerade den mängd du la i silduken in the first place och hur smaken blev till slut!

[Pennylane1]
0

Den skar inte alls, men blev tjock under natten och det varkar som duken suger åt sig överskottsvätskan och det minskar inte så mycket men den verkar markant tjockare efter ett par timmar i duk men inget har droppat!

man kan nog ha i ett par matskedar citron eller vinäger den är inte så syrlig fast jag tippat i både av det ena och det andra!

storost
0

Kricko1

Det skrev jag precis vid #63 hur mycket syra du behöver.

min egen hemsida.

[Pennylane1]
0

Kricko nu har den nog runnit ur så mycket den "vill" , den väger 250 gram och jag åt nog upp ett par cl av den så den har minskat kanske 50 gram, men det är torrt i skålen… så det är duken som sugot åt sig allt. Den är krämig och smakar samma som innan, dvs lite syrlig men mild och lite söt i smaken.

Vad syra beträffar så fick jag ta lite mer än i receptet jag angav däruppe i# 37

storost du får gärna anse att det är ricotta jag gjort men det spelar mindre roll vad du kallar den, den är exakt som mascarpone iallfall.

storost
0

Pennylane

Jag vill bara hänvisa. De smaka nästan lika, men de är olika. Du får kalla den som du vill, men det är ungefär det samma när du säger att du har gjord en Herrgård men effektift en Gräve. Bägge har samma konsistens.

min egen hemsida.

[Pennylane1]
0

på flera ställen har jag läst att Ricotta görs av vassle, tex här verkar inte direkt samma som det jag gjort, har även sett andra sorts recept som liknar mitt men då på mjölk,  men de flesta anser att den riktiga görs av vassle och då gärna från buffelmjölk, medan Mascarponen görs på grädde och inte mjölk.

storost
0

Det vorre nu spränga lite forumet för att förklara altihop. Jag har en utbildning med diplom som "fäbodjäntan" från Schweiz. Det finns olika varianter av Ricotta. Fet och lätt varant. Lätt variant görs med vassle och fet variant med mölk och grädde. Men som sagt, du får kalla den typ "ost" Ricotta eller Mascarpone, som du vill. Jag skrev bara en förklaring.

min egen hemsida.

Lottalis
0

Jätte bra att det blev ett lyckat resultat!Skrattande

Grattis till dig!

Nu vill man själv också pröva.

Lagade glass av min första Mascarpone, har fest i morgon.

Tack för tipset!

Solpuss
0

Jag skulle ju prova lime-varianten i går.

Drack vin. Chokladsug. Bidde kakao och vanilj igen. Men ett par skedar räckte. (i stället för en 200 grams marabou som det kunde bli innan…)

Solpuss älskar lchf, med alla idéer och möjligheter till ett sundare liv! Glad

Lottalis
0

Glassen blev jättebra!

Mindes inte receptet men satte 3dl visgrädde -vispade.blandade i 1/2 burk Maskarpone, 2 äggulor kakao, vaniljsocker o sötning på ett ungefär. Vispade satte i muffinsformar (stora) lite chollad på. blev 7st.

Ha en trevlig dag!Skrattande

Solpuss
0

Mmmm…. Yummy! :o)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.