Vikt-op
Min älskade tös ska låta göra en GBP om en månad.
Jag delar inte hennes övertygelse att det är rätt val, men det är hennes val och där har hon, självklart, mitt fulla stöd. Hon ser så fram emot denna operation, och att inte glädjas över hennes entusiasm och tillförsikt vore för mig helt fel.
Samtidigt blir jag så ilsken över att det inte är hårdare och striktare krav för dessa operationer. När man läser sajter om GBP blir man mer och mer klok över att det inte enbart är personer med fetma som opereras, nä nu är det unga kvinnor (oftast) som väljer denna väg.
När min dotter tittar på sin mor ser hon en liten tjockis som bantat hela sitt vuxna liv. Så vill jag inte ha det, säger hon. Vem vill det? Men därifrån till att så drastiskt göra permanent ingrepp i mage och tarm…jag vet egentligen inte vad jag ska säga.
Oro för henne, en operation är aldrig riskfri, och förbannad och ilsken över sjukvårdens axelryckningsmentalitet och i stort sett kravlösa sätt att "godkänna" människor för denna typ av behandling gör mig så gråtfärdigt arg.
Skrev ett inlägg om svacka för en stund sen- yeah right, säger jag bara.
Kära nån. jag förstår verkligen att du är uppskakad!
Men jag trodde att man skulle ha väldigt högt BMI och ha haft det i ett antal år för att komma ifråga för en sån här operation?

Tänk det trodde jag också!
Men så fungerar det inte. Min tös ligger enligt traditionella tabeller i underkant för högt BMI, något hon dragit på sig efter två graviditeter, yngsta lilla loppan fyller 2 i sommar.
I Landskrona är det ca 5 års väntan på en GBP… i Stockholm går det på ett kick att få tid. Det verkar som om "…är du medveten om ditt val och vad det innebär?" räcker för att kvalificera sig…
Ta dig en titt på viktdropp.se så ska du få häpnas en stund. Nu menar jag absolut inte att denna typ av behandlingen inte ska finnas, det jag menar är att det måste för h*vete var mer underbyggt än vad det är!
Nu har jag tittat runt på viktdropp ett tag (röriga sidor f ö och väldigt mycket "utstyrsel") men jag tyckte att jag mest såg till folk - ja kvinnor i alla åldrar då - som hade varit väldigt överviktiga, sisådär tretti-femti kilo för mycket.
Men det verkade som om det för en del hade gått väldigt fort att få en operation, 4-6 månader.
Din dotter har alltså ett BMI på 26-27 ungefär? Eller har jag missuppfattat något?
Är det inte så att gränsen för operation ligger på ungefär 35 i BMI.