OT Vilken solkräm till dottern?
Vår dotter är väldigt ljus och bränner sig lätt. Det känns speciellt svårt på dagis då jag inte har samma koll som när hon är hemma med oss. Man har ju hört mycket om solkrämer hit och dit, men jag blir inte klok på det, vilka som är bra osv.
Sen behöver vi ju lite sol för D-vitamin har jag förstått här. Hur tänker ni när det gäller barnen?
Jag har insett att sonen inte bränner sig så lätt. Men innan har han fått lite kräm med bara fysikaliskt skydd, det kör jag till mig själv, för jag är rätt så känslig. Och kläder förstås.

Använder L'Oreals, utan kemikaler och aningen mindre UVA- och UVB-skydd.
#0, Ingen alls skulle jag säga, låt istället dottern vara ute mycket i solen nu medans det ännu inte är så stor risk att bränna sig, så hon hinner få lite färg, och därmed ett naturligt skydd, redan innan solen blir riktigt stark senare i vår och i sommar.
Jag har hört att krämer som är "vita" (som innehåller zink) är dom som skyddar på riktigt. Blockerar strålarna.

Jag tänker långa tunna byxor, långärmad t-shirt och solhatt med brätte runt om.

Och här är varningslistan.
Tack för alla svar
Hinner inte läsa dem nu men ska göra det senare. Tar emot alla tips.
#4 och #6: Tja, zinkoxid verkar ju vara det mest beprövade och säkraste fysikaliska skyddet, så det är klart att man måste förbjuda det. Äsch, jag vet inte, det kanske är farligt det också… En riktig djungel är det i alla fall.

Också jag skulle svara - ingen alls. Vi är uppskrämda för solens skadlighet på samma sätt som för fettet. Solstrålar och solljus är livsviktigt för människan. Om man är tvungen att vara långa tider i kraftigt solljus så är tunn klädsel det bästa skyddet. Kemikalierna i solkrämerna reagerar och är inte alls hälsosamma. Dessutom förhidrar de D-vitaminet att nå huden

Jag rekommenderar Marja Entrich´s produkter. Man kan t o m använda solkrämerna till bebisar, det kan man inte med många andra krämer. www.marjaentrich.se

Se till att hon har bra tunna kläder på dagis och solhatt, barn dras gärna till skugga när de är ute och leker om det blir för mycket sol och värme. Min son bränner sig lätt och till honom har jag haft/har solskyddsfaktor 8-12 när han var mindre så smörjde jag in honom innan vi åkte till dagis så hade han en liten grund iaf. Har också jobbat på dagis och där smörjde vi in barnen, de som hade solkräm, men där såg jag också att de gärna höll sig i skuggan. Jag köper solskyddskrämen på apoteket.

Marja Entrich-produkter kan man äta.
Fast det vill man nog inte…
Nu har jag läst igenom alla svar. Orkar inte svara på vart och ett (inte pga lathet då) 
Dottern har långärmat och tunna långbyxor/tights på sig på dagis idag. Problemet på dagis är att det inte finns någon skugga på gården. Jättekonstigt när man precis gjort en nyrenovering av gården. Visserligen är inte hela färdig/uppvuxen än, kanske det blir någon skugga där då.
Men de går in med jämna mellanrum och stannar inne när det blir för hett.
Ska kolla in Marja Entrich.
jag har själv väääldigt känslig hud och väljer alltid mycket hög faktor. Det jag är noga med är att krämen ska innehålla titandioxid (fysikaliskt filter).
Anledningen till att zink är borttaget är för att det inte är nyttigt för vattenmiljön (om jag minns rätt). Det har alltså inget att göra med att det är farligt för användaren.
Sedan är det som magica1970 skriver - det allra bästa är kläder.
Citat från shenet.se: "Titandioxid utvärtes: Kan enligt en del studier vara cancerogent."
#15: Anledningen till att zink är borttaget är för att det inte är nyttigt för vattenmiljön (om jag minns rätt). Det har alltså inget att göra med att det är farligt för användaren.
Det jag läst på bl.a Läkemedelsverkets hemsida är att det inte gjorts någon utredning eller utfärdats ett godkännande av zinkoxid som skydd mot strålning, och att det är osäkert om zinkoxiden kan vara skadlig för människan. Först måste en sådan utredning göras innan de godkänner preparatet från EU-håll i just solkrämer.
SirfalasEmy: Min dotter är blond och har ljus hy med lite pigment. Hon blir t.o.m bränd (=röd och får ont) i hårbotten om hon inte har solhatt, även handryggarna kan bli ljusrosa och ömmande i solen.
Bäst på dagis är enligt mig en tunn bomullsskjorta med långa ärmar, som är lös i passformen och lagom luftig. Till det tunna bomullsbyxor eller halvlånga jeansshorts, som slutar mellan knät och vristen. På huvudet en keps med "nedhäng" i nacken och en liten bit ned på ryggen, den varianten skyddar även öronen. Dock måste ansiktet, smalbenen och händernas ovansidor smörjas in, om hon inte ska få blossande skinn.
T.o.m igår, när hon hade en t-shirt under knappt två timmar ute så sa hon plötsligt "mamma, solen gör ont på armarna" och gnodde sig över underarmarna. 1 maj! Trodde inte solen redan var så stark att den kunde göra någon skada på en rörlig unge under inte ens två timmar, hon sitter ju aldrig stilla.
Problemet med klädvarianten uppstår ju på stranden.
Finns inte en chans att ha en påklädd unge på stranden om det är hett och barnet ifråga är i vattnet kanske 10-15 gånger under två, tre timmar. Fungerar inte heller att placera barnet under ett parasoll och hoppas att det lilla gudslånet snällt ska hålla sig i skuggan.
Så i de lägena är solkräm det enda alternativet. Jag överväger att köpa en sådan där "baddräkt" med halvlånga ärmar och ben åt dottern med solfaktor 50, och smörja bara ett litet begränsat hudområde. Till större barn finns det t-shirts och shorts i samma material.
magma
Tack för svaret. Nu när det blir dags att köpa kläder igen får vi spana in lite bommulskläder. Ska även kolla in detta med badkläder med UV-skydd. Och så ska en sån där keps med "nedhäng" införskaffas.
Får bli en liten shoppingrunda idag. 
Om jag nu ska shoppa en bra (eller bästa möjliga) solkräm, kan jag hitta det på apoteket eller ngn hälsokostaffär? Ska nämligen dit snart. Kan man lita på att de vet vad som gäller?

Jag föredrar att undvika Apotekets krämer. Marja Entrich hittar du hos de flesta hälsokostaffärer, dyrare men innehåller inte så mycket, ja vad ska jag kalla det, onödiga tillsatser som många billigare produkter gör.
Aha, men då ska jag kolla upp hälsokosten. Usch vilken djungel det är med allt. Blir svårt att greppa ibland.
Tack för all hjälp.
Vill man spara pengar så kan man istället blanda e-vitamin och kokosolja och använda på huden.
Nu har jag köpt Marja Entrichs kräm. Ojoj vad DYR, men jag bestämde mig för att prova. Idag har vi varit på loppis o dyl. i några timmar, ömsom sol, ömsom skugga. Dottern hade strumpbyxor, kjol och en heltäckande bommulsskjorta. På huvudet hade hon en keps med "nedhäng". Kändes riktigt bra. Hade smort in ansiktet och handryggarna med krämen. Nu ikväll ser jag att hon är lite rödflammig på kinderna.
Den krämen finns bara i faktor 10 och jag tvivlar nu på att det kommer räcka, speciellt på dagis.
Var inne på apoteket och såg att de tagit bort zinket nu. Kollade på Bamseserien. Men det räcker kanske inte för att det ska vara bra?
#21 okej, blir det ett fullgott skydd?

Den är dyr, men tänk på att den inte är testad på djur! Och med ingredienser som är bra för kroppen. Det är värt mycket pengar för mig iaf. Du får nog smörja in barnet ett flertal gånger i början.
Det finns ett solstift också, faktor 15, den kan användas på hela kroppen.
#21, låter spännande, undrar också om det blir bra skydd?

#18 (och andra)
Mina barn är stora idag 15 och 20 - vi har varit mycket i solen med dem - jag smorde in vilt när de var små, fanns ingen debatt om solkrämens farlighet då, ingen jag hörde om iaf.
Vi bodde en period i Israel när den ena var 5 och den andra 10. Solen i Jeusalem är mördande, Jerusalem ligger på 800 meters höjd. Det var skugga som gällde, solhatt och faktor 45 på krämen.
Vi badade nere vid Tel Aviv - köpte heltäckande baddräkter till barnen. De kommer från Australien från början och är gjorda för att blockera UV ljus. De ser ut som tunnna dykardräkter - rätt snygga faktist. En sån på plus solhatt så är den lille skyddad hela dagan och kan springa upp och ner i vattnet hur mycket som helst. Vi använde dräkterna hemma i Sverige också. Tror dock inte att jag får på dem såna dräkter idag :-))
Idag skulle jag inte har smort in lika mycket. Bara om jag var tvungen - typ en dag på havet eller en alpresa på våren.
Själv har jag slutat smörja in mig (utom om jag ska vara en hel dag på sjön eller alperna på våren - då smörjs ansiktet in). Jag har börjat invänjningen inför sommaren nu - typ 20 minuter i solen på varje sida om dan.

Och bl a här kan man hitta dräkterna.
Jag googlade på sun protection clothes for children

Rätt skönt med dräkterna - man slipper kladda med krämen och oroa sig för att den försvinner när dom badar.
#22 och #23: Nej, det vågar jag påstå att det inte blir. Möjligtvis till en vuxen som redan har en grundsolbränna. Man kommer upp i max faktor 2-5.
De oljor jag läst har en viss solskyddsfaktor är bl.a sesamolja samt jojobaolja, och i den blandningen tillsätter man e-vitamin för att förhindra att oljorna härsknar.
För högt solskydd är inte bra: "Rodnaden som UVB-strålningen ger fungerar som varningssignal. Med starka solskydd sätter man den mekanismen ur spel och stannar längre i solen - och utsätter sig för UVA-strålningen som skadar på sikt." Citat från shenet.
Baltic Johan
Tack för svaren
Mmm, jag har också varit i Israel (i två veckor när jag var 15) och minns hur jag brände mig trots solkräm. En helt annan värme.
Hittade inga UV-badkläder när vi shoppade igår, så jag ska kolla upp lite länkar nu. Tack för tipset.
#23 Ja, man får nog smörja ganska ofta. Att den är dyr kan jag leva med så länge den hjälper. funderar bara på om faktor tio är för lite. Ska kolla upp det där stiftet också.
#27 Aha, okej. Ja då är det inte aktuellt för dottern. Tror dessutom inte hon skulle uppskatta en kladdig olja…och inte dagisfröken heller. 
#28 Jo, det är nog rätt. Problemet är mest på dagis känner jag. De är ute på ett helt annat sätt. Men med heltäckande, tunna bommulskläder hoppas jag att vi kan komma långt.

# Ja… jag vet inte vart man köper dräkterna i Sverige. Vi bodde i Jerusalem i 9 månader så vi var tvungna att hantera solen lite annorlunda än här hemma. Det är väl bara att googla på - lycka till.
#28: Nej, det är säkert sant. Men personligen tycker jag att enbart olja som solskydd ger för lite skydd om man inte kommer upp i mer än en solskyddsfaktor på 2-5. Ett högre skydd än så är ofta nödvändigt för att barnen ska kunna vara utomhus åtminstone en timme i sträck- vilket de för det mesta är både på dagis och när man är ute med dem på sommaren. Åtminstone är jag det med mina knoddar:)
Här finns det solskyddskläder att köpa i Sverige.
Eftersom sololjorna med hög solskyddsfaktor gör mer skada än nytta då de skyddar dåligt mot UV-A, tycker jag att man skall undvika dem. Blir man rosa så ska man vara kortare tid i solen tills man fått tillräckligt med pigment.

Jag vet att solskyddsbaddräkterna finns i Sverige också, har sett en kompis barn i sådan. (Mycket känsligt rödlätt barn) Kan fråga henne var hon köpte den vid tillfälle, men det går förmodligen fortare att googla!

Mitt eget användande av solskyddskräm har att göra med att jag snabbt får röda fläckar på vissa utskjutande ställen medan resten inte får någon färg alls. På överarmarna får jag t.ex. två röda fläckar, och det är verkligen inte snyggt! Så jag sätter lite kräm där, och lite i urringningen som lätt blir röd, och om jag ska vara ute länge i stark sol sätter jag lite på kindknotorna också.
Sen börjar jag alltid väldigt försiktigt och solar helst en liten stund varje dag hela sommaren. Eftersom jag bara jobbar deltid och på udda tider i vården så brukar jag hinna med en hel del små stunder under maj-augusti!
Men är man uppfostrad av en soldyrkare är det svårt att låta bli att jobba på brännan varje år…
#33: Enligt detta test så finns det krämer som skyddar riktigt bra även mot UVA? Ska prova någon av dessa i vår/sommar. Det är inte helt rimligt att vara på stranden max en timme i taget när man har barn som är fyra och sju, lättare då det handlar om mindre barn. Och även om man inte är just och badar, så behöver t.ex ansiktet och underarmar skyddas om man så bara är utomhus.
#36 Intresant test. Tack för att du la upp länken.