Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2716 ggr
Grodan
0

slembröst

Ni som är så duktiga på hälsa, här skulle jag kunna fråga en sak.

Jag har alltid så länge jag kan minnas haft "flåsande" lungor. När jag rör bålen åt sidorna, sträcker upp armarna kan jag (inte andra om de inte lyssnar på lungorna) höra ett väsande. Det har aldrig varit några problem och aldrig undersökts och när läkare lyssnat på lungor har de inte sett eller hört något märkligt. Även lungröntgen för 17 år sedan var utan anmärkning. Däremot har det flera gånger varit problem vid sövning med narkos etc…

För några år sedan började jag hosta när jag skrattade. Ett fnissanfall slutade gärna i hostanfall. Så är det fortfarande bara det att hostan och skrattet nu gått ihop och när jag skrattar så skäms jag lite för jag skrattar dubbelpipigt och det låter jätterossligt. Sedan hostar jag. Och det är en jobbig hosta. (Obs! Jag skrattar ofta!)

På senare tid har jag även haft dagar då jag inte får så mkt luft och får kämpa. Idag gör det ont i ryggen och jag önskar jag kunde få en djupmassage så att allt förmodade slem bara lossnar och forsar ut!

Nu undrar jag förståss om ni känner igen det här… Skrattande

Har rökt, men slutat sedan ca 8 år!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Pasi
0

Astma!?Fundersam

Maia
0

Hej!

Jag håller med Pasi om att du borde fundera över astma. Jag har allergi och har på ett lurigt smygande sätt utvecklat detta. Jag trodde att livet var tungandat tills jag till sist på andra vägar hamnade på en astmautredning för att utesluta astma. Och istället fick veta att jag faktiskt hade astma…

Kan vara värt att testa.

Maia

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Pasi
0

Astma är inte alltid beroende av en allergi utan kan bero på nån ospecifik inflammation i luftrören, kanske pga överskott av omega6 (min egen fundering) eller brist på zink/koppar!?Fundersam

Doc
0

Håller med om att det låter som astma.

sussie
0

Astma är behandlingsbart med akupunktur. Gå till en duktig diplomerad akupunktör, se svenska akupunkturförbundet för att hitta någon nära dig! Lycka till!

odezza
0

Jag känner igen symptomen du beskriver, Grodan.

Jag har astma, och inhalerar 3 olika sorters astmamediciner… men jag har märkt att min astma har förbättrats med LCHF. Under en period kunde jag t o m minska medicineringen något, men har nu på sista tiden ökat den igen. Den största orsaken till det är rökningen. Mitt dilemma är att ju piggare och aktivare jag blir på LCHF, desto mer röker jag. Ja, ja, jag SKA ta itu med rökningen…

Trots att jag har ökat medicineringen till samma nivå som i somras, så är luftrören ändå mycket bättre än förr. Tidigare kändes det som om medicinen inte hade någon större effekt, och jag kompletterade med Mollipect och acetylcystein. De medicinerna använder jag inte längre, bara de som inhaleras. Och de har effekt numera…

Jag tror alltså att LCHF har gynnsam effekt på astma, och om man inte röker, som du inte har gjort på 8 år, så borde effekten kunna bli ännu bättre, än vad den hittills har blivit på mig. Men jag tycker att du borde kolla upp dig, så att du inte går omkring med en obehandlad astma…

Astma är ju en kronisk inflammation i väggarna på luftrören, och då LCHF har en allmän inflammationshämmande effekt, så är det ju inte ologiskt att LCHF skulle kunna ha gynnsam effekt på astma.

Akupunktur har jag aldrig provat, men om det hjälper så är det ju bara positivt. Man lär ju även kunna sluta röka med hjälp av akupunktur. Glad

"still lost in space and time"

navarro
0

Hej Grodan! Jag har haft astma i hela mitt liv och det ar darfor som jag flyttat till Spanien.Jag har provat allt, akupunktur har varit mycket bra for mig, nar jag bodde i Sverige. En gang nar jag skulle laggas in pa Are astmasjukhus, gick jag till akupunktoren innan resan upp till norr och hade jattebra varden, nar dom tog alla prover i samband med inlaggningen. Detta var for 20 ar sen och jag sa inget till lakaren. Sedan blev vardena samre och samre. Jag fick ocksa ata potatis i 14 dagar, pa egen onskan, for att kunna trappa upp med andra livsmedel och fa reda pa vad det var som kroppen reagerade mot.Jag visste ju inte battre och gjorde allt for att kunna andas utan problem. Veckan innan jag borjade med LCHF var jag pa vag att borja kortisonspray, jag brukar anvanda det pa vintern for sakerhets skull. Men nu har jag just kommit hem fran en promenad i en valdigt kuperad terrang och det gick battre an nagonsin forut. Jag brukar alltid komma pa efterkalken och fa stanna och hamta andan, idag behovdes det inte. Allt utan kortisonspray.

navarro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glomde bort att foresla dig det ortte, som jag dricker nar det kanns lite tungt. Inte istallet for medicin, utan for att inte det skall bli nodvandigt med medicin. En tesked groblad, torkade och en tesked timjan, torkad. Lagg i sjudande vatten, ta bort fran varmen och lat sta 3 minuter. Sila ifan. Detta hjalper mig! Satter in foto av mig mitt i uppforsbacken, pa promenaden bland bergen. Det ar forsta pa mig och i takt med att jag blir smalare, kommer fotona att bli battre och pa kortare avstand. Jag har tidigare haft ganska manga symtom efter att anvanda kortison, som haller pa att forsvinna nu.

Grodan
0

just, fick ett recept på astmate en gång och brukar göra ibland… innehåller groblad, timjan, kakao, islandsmossa mm

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️