Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 14683 ggr
Amiechan
1

Frusen cheesecake

Jag har redigerat ett recept som jag fick av min svåger för ett par månader sedan. Jag lägger in grundreceptet också, så får ni själva bestämma er för vilken nivå av lc ni ligger på :D Grundreceptet tycker jag var alldeles för sjukt sött, men så är det också ett "normalt" recept (ingen lc för min svåger).

Mitt recept på frusen cheesecake:

3 dl vispgrädde
3 st äggulor
3 st äggvitor
200 gr philadelfiaost

Vispa gulor. Vispa grädde + ost. Vispa vitor till ett hårt skum.

Rör ner grädde + ost i gulorna. Rör ner smaksättning. Rör ner vitorna sist. Klicka upp i muffinsformar för portionscheesecake eller en stor form. Frys. Om ni fryser i en stor form tar det minst fyra timmar innan det är klart. I portionsformar går det betydligt snabbare ;-)

Smaksättningar jag har provat:
- bär i olika kombinationer och mängder
- jordgubb + färsk ananas (somrigt!)
- mörk choklad + en eller flera olika sorters nötter (även baljväxten jordnöt har testats. Så gott med saltet!)

Vaniljvisp
Jag har även testat att vispa philiadelfiaost med grädde, smaksatt med vanilj och serverat som vaniljvisp till bär. Gott och mättande :)

Amiechan
0

Svågerns frusna ostkaka
(obs ej lc)

2 dl socker
3 dl vispgrädde
3 st äggulor
3 st äggvitor
200 gr philadelfiaost
digestivekex

Vispa gulor + socker.
Vispa grädde + ost.
Vispa vitor till hårt skum.
Rör ner grädde och ost i gulorna. Rör ner smaksättningen. Rör ner vitorna sist.
Krossa kexen och lägg ovanpå och i botten.
Minst 4 timmar i frysen.

Mervi
0

Tack Amiechan! Jag tycker jag känner igen denna, har nog någon "normal" recept i mina gömmor. Men jag vet att det är jättegott.

zeretki
0

Wow, så du har provlagat det? Du som verkar veta, hur påverkar det mat-kemin med att ta bort sockret? Vad exakt GÖR sockret i recepten, förutom att göra det sött? Binder det?

Amiechan
0

Det gör gulorna fluffiga, det är det enda jag har kunnat se skillnad på.. Jag tycker inte alls det saknas nåt socker, varken i smak eller utseende :)

Saga2
0

GRYMT! Ska jag göra idag ;) Tack å kram

zeretki
0

Wow! Då ska jag verkligen testa det! Min mamma älskar efterätter och jag tänkte smyga in en massa LowCarb-grejer på henne utan att hon märker det. ;)

Det är bättre att äta sånt här än glass med massor av socker o kemiskt skit! :D

Mervi
0

Jag har också provat att göra liknande med lite sötningsmedel förr och det funkar.

problembarn
0

Cheesecake av alla sorter kan med fördel varieras smakmässigt med lite rivet citronskal samt lite av citronsaften… vill man lyxa kan man garnera med jordgubbar! Citron, grädde (och/eller philadephiaost, creme fraiche, turkisk youghurt) och jordgubbar är en alldeles himmelsk kombination tycker jag OskyldigSkrattande

mumsan
0

Jag skulle vilja smaksätta med färsk vanilj ur vaniljstång eller rivet citronskal som här beskrivs. Har testat och det är jättegott. Vilken bra ide med muffinsformar. Taaaack!

zeretki
0

#9 Hur mycket vanlij o citron hade du i?

Anterrabae
0

ÅÅ va gott .. dettaska testas!! Tack!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Daydreams
0

Ska göra den nu! med stevia istället för socker och krossade solrosfrön istället för diggestivekex

Anterrabae
0

Det skulle vara å… såg jag just… Skrattande

//Ida

mumsan
0

#10 jag hade inkråmet av en vaniljstång samma som i receptet med hemmagjord glass. Citronskal går bra med en citron. Det kanske går med citronsaft oxå eftersom man ska frysa det hela. Men jag tycker nog mera om glassen än cheescaken. Hade även tinade hallon till cheescaken idag som det är citron i. Lite tinad ska den vara och sedan hallonen till. Mycket godare!FlörtEn sats räcker ju väldigt länge. Tar en bit till kaffet på em.Glad

zeretki
0

Tack mumsan! :D

Pasi
0

Daydreams - Nötter är normalt bättre att använda då solrosfrön har en extremt dålig fettsammansättning.Glad

Mona-Stina
0

Gjorde en sats i dag 15 st muffinsformar blev det och dom blev jättegoda.

Som smaksättning hade jag lite jordgubbar kvar från i går, inte så mycket högst 30g, dom mosade jag och så hade jag i lite rivet citronskal och lite saft från citronen. I botten på formarna strödde jag lite hackade hasselnötter.

1,8g kolhydrater per kaka. Den här kommer jag definitivt att göra igen. Tusen tack för tipset.

Saga208
0

Står i frysen nu….och tack så jätte mycket…=)

Jag använde citron i min…får bli söndagsgodis här…och sååå lätt att göra TOPPEN!!!!

zeretki
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde denna efterätt ikväll. Pappa saknade söt smak, mamma tyckte om den! :D (min mamma behöver äta lowcarb efterätter istället för Sojaglass).

Sockerfri cheesecake, smält 86% choklad. Jordgubbar o hallon. Ett blad pepparmynta. :)

Bild bifogas!

ElStar
0

Jag gillade den mycket Skrattande

zeretki
0

Just det, glömde att kommentera: Själv körde jag utan smaksättning. Den smakade mycket ägg och lite salt. För min del ska jag nog försöka smaksätta med något nästa gång, typ lime, citron, hallon eller vaniljstång. :) Eller kakao kanske! För jag gillade inte riktigt äggsmaken, det blev för mycket. Kanske ska jag ha mer grädde i?

Mervi
0

God vad härlig den såg ut!!!

magma
0

mmm… jordgubbarna såg himla goda ut för mig som är jordgubbsfrälst! Och det andra också förstås:)

zeretki
0

Jaa, den blev fin faktiskt. *stolt* :)

PeaKL
0

Min blev inte bra alls! Ledsen Belv liksom bara iskristaller Fundersam. Den var i och för sig god när den smält helt, men då var det liksom ingen mening med att frysa den i första läget…

/Pea

Margareta
0

Hej PeaKL! Kul att se dig här igen…

Numer pensionär i Nynäshamn

PeaKL
0

Tack! Jag är en "smygis", läser mycket, skriver lite.

/Pea

Margareta
0

PeaKL: Det går bra det med…

Numer pensionär i Nynäshamn

Ove-D
0

För de som saknar glass är detta väl ett utmärkt alternativ!! Man kan även ta i riven chokklad elelr kakao för att få smak… och nötter är jättegott i!!!

Mervi
0

Jag brukar vispa gulorna och osten ihop och grädden för sig. Då blir gulorna lite mer pösiga.

Jag tar ut tårtan ur frysen ca. 1 timme före vi skall äta den då är den inte så hård.

olandsfamiljen
0

Prövade o göra denna, i helgen blev inte alls bra? Smakar bara grädde o inget gott alls. Hade lite hallon i, men var nog alldeles för lite o sen hasselnötter i botten, märktes knappt o kokkos på toppen, smakade inte gott. Så nu står en hel form i frysen som jag inte vet vad jag ska göra med, kanske kan äta lite hallon till? Vet inte vad jag kan gjort fel men smaklöst blev det…

olandsfamiljen
0

Puff…ingen som har förslag?

Neeelia
0

Jag gillar det! Tackar!

Ove-D
0

Jag själv gör helst cheesecake utan grädde… Vispar vitan för sig så den blir riktigt pösig och gulaoch osten för sig med kryddor… Ibland någon droppe citron, ibland kanel och kardemumma. Som botten gjorde jag antingen krossad HavreFras eller hackade nötter. Detta gjorde jag innan jag ens börjat med LC.

olandsfamiljen
0

vilka kryddor har du i? menar du kanel o kardemumma?

Kanske var grädden som gjorde att det inte blev gott? Får nog slänga den då?

Ove-D
0

Ibland Kanel och kardemumma, ibland hackade nötter, ibland frukt/bär, ibland citron… Jag brukar titta vad jag har i skåpen :-)

Kanske kokos kan vara gott i?

Jag tycker att med grädden blir det lite väl mastigt. Kanske ta hälften eller mindre om man ändå vill ha fetare än om man har utan…

ebet
0

Den blev jättegod, hade bara lite vanilj som krydda, lade en bit på några hallon…. mums

Neeelia
0

Tror jag hade i liiite för mkt citron.. haha, skulle nog haft i lite vanilj för att balansera, men god blev det ädnå - stillar suget.. :)

Monsun
0

ack för tipset - ska ha till dotterns födelsedag (förut var det alltid jordgubbstårta)

Neeelia
0

mor min köpte hem två påsar suckrin nu när hon var i Norge, smaksätte med det eftersom citronen blev lite väl sur… Men detta blev gott som attans, 2-3 msk suckrin sen räckte det :D

sannar
0

hett tips!

gör en botten på kokostoppar (kokos, smör, ägg, ev. sötningsmedel) ha gärna i rivet citron/lime skal och vaniljpulver. bred ut på plåt och grädda lätt. skär i fyrkanter medans den är lite varm och lägg den frysta cheesecaken på kokoskakan. mums!

ella55
0

Tack får bra tips Glad

Rosalita
0

Jag tänkte göra den här och bjuda på när jag fyller år, men då jag inte är alls bra på att baka undrar jag ungefär hur mycket bär man ska tillsätta? Funderar på att ha hallon i och så kanske lite riven choklad på toppen.

Anterrabae
0

Om man planerar att lägga bären ovanpå (ganska vanligt) så ska det vara så det täcker, beror mao på hur stor form man har. en vanlig form (ca 23 cm) 1-2 pkt á 200 g verkar ganska lagom.

Nu förutsatte jag att du hade frusna bär som du tinar till servering. Färska blir det klart annorlunda.. Huvudregeln är att det ska täcka.

//Ida

kricko1
0

Måste bara tacka för ett underbart recept på frusen cheesecake-glass. Jag gjorde dem i amerikanska muffinsformar och med hälften Philly och hälften Puck-gräddsmältost (det som fanns hemma) med utmärkt resultat.

Rivet citronskal och vaniljpulver som smaksättning, samt lite sötningsmedel i äggulorna vilket gjorde dem pösiga och gulvita. Samt aningens även i äggvitevispet (på slutet), vilket gjorde äggviteskummet lika fast som traditionell marängsmet.

Summa summarum, en fast och lätthanterlig smet med bra konsistens både före och efter infrysning. Syndade faktiskt genom att krossa ett sockerfritt Digestivekex vilket räckte till "garnering/topping/frosting" ovanpå alla tio glassbakelserna. Blev glassbakelser som fick "med beröm godkänt" av såväl barn som vuxna, både med och utan LCHF-kunskap och ambitioner. Serverades med halvtinade lite syrliga hallon. GOTT!!

VH!/K.

PS: Kommer att passa utmärkt tillsammans med säsongens första färska jordgubbar, bättre än med hallon förmodligen. Men den lyxen får anstå till det finns färska svenska gubbar :-)

[ngupa]
0

Hur förhåller det sig då att man inte ska äta äggvita otilllagad… ska ju vara gifitgt det? Obestämd

kricko1
0

"Giftigt"….  hmm, varför tror du att rå äggvita är "giftig", i betydelsen farlig för människor i rimliga mängder?

I så fall vore ju exv. de flesta former av sorbet att betrakta som "giftig" för människan att äta!? För att inte tala om allt annat som med yvig tolkning av begreppet skulle kunna betecknas som "giftigt"…

Nåväl, det var en spetsfundighet som jag inte kände till. Hur som helst så misstänker jag att det kan vara lite för 'renlärigt' för min smak. Men å andra sidan så har jag ju aldrig hört talas om det tidigare så det skulle vara intressant att veta på vilket sätt för att därifrån kunna göra en egen avvägning.

Men jag kan konstatera att jag isf. med ojämna mellanrum, sett på livsbasis, har ätit "gift" (blir ju verkligen extremt små mängder och sällan man äter tex. sorbet) i form av rå äggvita och är jag därmed förgiftad så må det möjligen vara hänt.

Trevlig fortsättning på dagen! Glad /Kricko.

[Pennylane1]
0

#46 giftigt är det ju inte alls, men om man äter rå äggvita var dag kan man få biotinbrist… men ibland är det ju ingen fara alls!

Aslaug
0

Måste bara fråga ett par saker:

hur gör ni vid serveringen om ni har en stor form? Har ni vänt på kakan då? Är det olika från form till form hur lätt den är att lossa? Finns något bra förslag om man vill servera det som en "hel" och inte som flera små, ex. i muffinsformar?

Jag älskar citronefterrätter och skulle vilja att den smakade lite citron. Ni som testat med citron, hur har er smaksättning fungerat, vad har ni använt er av och i vilka mängder?

Tror ni att man kan blanda i riven mörk choklad och nötter som smaksättning? och sen kanske äter det tillsammas med hallon…

Jag tänkte jag skulle ge denna ett försök, då jag älskar vanlig cheesecake och min pojkvän (dock inte lchf-are, men otroligt stöttande och äter all lchf-mat som jag lagar och lagar till och med själv det när vi äter ihop) fyller år idag. Tänkte först på chokladtårta men så såg jag denna, och varför inte?

kricko1
0

Ett litet tips, du kan använda en tårtform i silicon (Åhléns har en jättefin rosa form just nu som ger en rosformad topp Skrattande) för den är betydligt lättare att få ut 'tårtan' ur om du väljer att göra cheesecaken i stor form utan någon "kex"-botten.

Annars är Mervis förslag om lättgräddad "kokostopps-botten" i springform med löstagbar kant en utmärkt variant. Vilket ger ett mer traditionellt stuk på en _cheesecake_ tycker jag, men för mig funkade det utmärkt med bara "glass"varianten i små portionsformar.

Det man får tänka på om man gör en stor tårta av hela satsen är att den tar betydligt längre tid att temperera. Gör du den med hårdvispade äggvitor så blir den lite mindre kompakt (mer luft i smeten) och tempereras fortare. På enbart äggulor/sötning så blir den rejält stenhård efter infrysning och kräver i den stora tårtvarianten sin modiga tid för att överhuvudtaget bli "forcerbar" med mer ofarliga tillhyggen i stil med sked o/e tårtkniv Flört

VH!/Kricko.

EDIT: Jag rev skalet från en citron (struntade i saften) till hela satsen och det gav en alldeles tillräcklig touch av citron för min smak./ds.

Aslaug
0

#50 Tack för svaret!

Eftersom jag är lite "strandsatt" på landet utan bil och har en form som skulle funka jättebra hemma och inte här så får jag nog kanske nöja mig denna gång med mindre portionsformar.