Fuskgrädde!
Endast två sorter innehåller äkta grädde utan karragenan.
Bra artikel! Hoppas att många läser den och väljer bort fuskgrädden så att den försvinner.
P.S. Jag köper alltid Milkos äkta! 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag köper alltid riktig grädde men tyvärr har ju fuskgrädden något bättre förpackningar (med skruvkork).
Fast det här med förpackningarna är lite konstigt. Arla i mellansverige förpackar all sin grädde i vanliga tetror (3 och 5dl) utan möjlighet att återförsluta. Spelar ju ingen roll hemma i kylskåpet men opraktiskt som reseförpackning.
Döm om min förvåning när jag i Skåne hittade Arlas grädde (5dl) i förpackning med skruvkork! Varför bara där? Kan de inte ha denna praktiska förpackning i hela Sverige? Har de denna förpackning bara i Skåne för att konkurrera med Skånemejeriers förpackningar? De kanske skulle tänka lite mer på konsumenterna istf att bara tänka på konkurrenterna…

Willys säljer "riktig" grädde med skruvkork (sitt eget märke).

Sen kan man ju diskutera vad fusk innebär, okey fetthalten är lite lägre men gör det att det är fusk? Innehållsförteckningen deklarerar ju klart vad det innehåller, där har man inte fuskat, man har bara inte följt dom riktlinjer som skribenten ställt upp för sig själv, men vem bestämmer vilka riktlinjer som är dom riktiga i detta fall?
Jag väljer Skånemejeriernas vispgrädde för att jag tycker att den är godare än Arlas, jag gillar visserligen inte att det finns Karragenan i den och att fetthalten är onödigt låg men alternativet är definitivt inte lika gott, och jag tröstar mig med att Skånemejerierna är svenskt medan Arla är danskt! Fram för svensk grädde!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Underbart att Milkos grädde är bra, det är den jag köper för det mesta =) Den finns också i 5dl med skruvkork, vilket jag älskar.

Milko har oxå 5dl med skruvkork, men den är durare än oåterförslutbar i 3 dl förpackning. Riktig grädde alltihop =)
#2 Här i Västerås säljs Arlas 5dl i förpackning med skruvkork. Det gäller bara att bo på rätt sida om Mälaren 
.
Hur är det med den tyska grädde på Lidl, innehåller den också förstjockningsmedel?
Viktigt att man inte köper förvanskade produkter som innehållerrödalger och förtjockningsmedel som enligt artikeln i ABanvänds i shampo.
Skall vi få bra produkter utan onödiga tillsatser måste vi bli mera kritiska. Idag är mycket av maten rena smörjan.

Jag råkade titta in i en sådan där skruvkorksförpackning från XXmejeri. Den var alldeles brun och missfärgad på insidan av väggarna. Köpte aldrig mer sådan grädde.
Undrar om det var själva förpackningen eller om det var alger då?
Gefleortens har också riktig grädde, med skruvkorkar på alla storlekar av förpackningar - 2, 3 eller 5 dl (lokala butikssortimentet).
**Surface of Velvet
**Core of Steel
ICA, i alla fall här i Nyköping, har Arlas 5-dlgrädde med skruvkork.

Även Piladelphiaost innehåller rödalger som stabiliseringsmedel, men jag köper den ändå ibland.

(När nu ändå "fuskgrädde" tas upp så kan jag nämna att råkade köpa hem falsk ost. Det var riven ost, märkte det inte förrän den gratinerades. Den uppförde sig så underligt och luktade så konstigt.
Så jag läste på förpackningen och då visade sig att det var inte ost alls. Det var gjort av mjöl och vegetabiliska oljor.)

Men så det är DÄRFÖR S-mejeriers och Arlas med skruvkork är så förbenat svåra att vispa!!!
Hädanefter blir det Milko eller Arlas vanliga grädde i icke förslutningsbar tetra!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Fuskgrädden går inte att vispa hårt.
Ett tips: Ta med en flaska och häll över eller köp en 2:a grädde och drick den direkt om du behöver grädde när du är ute.

Berömmet av Milko är lite oförtjänt. Om du kostar på dig ekologisk grädde får du tillsatsen karragenan och lång hållbarhet.
Milkos grädde med skruvkork är 38% liksom Willys i skruvkork.
38% är tillräckligt bra så den kan vispas. Man kan faktiskt sätta till lite mjölk till vispgrädden när man vispar den med elvisp så den inte blir för hårdvispad.
Willys grädde har ett bra pris och bra förpackningar. Milkos grädde har jag hittat i 1l-förpackning men till ett högre pris än i de mindre förpackningarna.

Gjorde "gräddglass" på skånemejeriers "vispgrädde" för 2 dagar sedan. Dvs mixade frysta hallon + grädde tills en glassliknande konsistens uppstår. Brukar göra detta ofta med Milkogrädde så döm om vår förvåning när hela gommen och munnen rätt snart belades med en fet hinna?! Har aldrig skett förr och sonen på 10 år ville inte ens äta upp denna "glass" som annars är en favorit!
Nu fick man alltså en förklaring på det fenomenet och hädanefter är det "Milkogrädde" som inhandlas i detta hushåll!
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob

Tack för länken.
Det visste jag redan. Innan vi har köpt grädde har vi kollat på innehållsförteckning. Ingen skit vill vi ha! Därför blev det Milko!
Vänliga hälsningar Stephan

#10 De dissikerade förpackningar jag sett har varit gjorda med oblekt papper på insidan.
Är det nån som vet hur vi påverkas av rödalger?
#20 Det finns vissa som hävdar att det är cancerframkallande men jag vet inte. Tycker bara att det är en onödig grej att ha i grädden. Det är ju också ett bevis för att de gjort nåt med grädden, antingen tagit bort fett eller förstört den med värme och det vill jag inte heller ha. Den förstörda eller med mindre fett är ju inte billigare än den fullfeta så varför ska jag då köpa den?
Jaha, Västerås och Nyköping. Det är ju det jag säjer, Eskilstuna är nån slags u-land eller åtminstone staden som Arla och alla ekologiska bönder glömde
!
Arlas 5-dl med skruvkork finns även i Norrköping, men numera köper jag Östgötagrädde - utan karragenan. Mums!
#10 är du säker på att den var missfägad? De har oblekt (=brun) insida bara, eller utsidan rättare sagt är påmålad …
Jag har skrivit om det här förrut. För att kunna se om grädden innehåller karragenan så måste man besöka mejeriernas hemsida för att få en riktig innehållsförteckning.
Man kan inte lita på att innehållsförteckningen på paketen är korrekt. Det finns mejerier som inte deklarerar karragenan på paketen trots att det enligt hemsidan innehåller det.
Så bra hon skriver Ahlborg! Bra innehåll - härlig ton!
#2: Bor 4 mil norr om Örebro, här säljs 5 dl:s förpackningen från Arla med skruvkork.

Jag köper bara Norrmejeriers egna vispgrädde. köper i största utsträckning lokalproducerat..
och den är OK då? Eftersom hon skriver att det bara är milko och arla som har okej grädde?

Det är nog smartast att kolla innehållsförteckningen, inte mejeriet. Man lär sig snart vilka varor som är användbara och vilka som är fullständigt onödiga.

jag har kollat Norrmejeriers.. och innehållsförteckningen säger 100% högpastöriserad grädde..
Jag har märkt att grädde med karragenan förtjockningsmedel ibland separerar sig på något sätt så att det blir fullt av pyttesmå klumpar som fastnar i munnen och de försvinner inte vid vispning.
En smakskillnad mellan grädde med extra lång hållbarhet och en med skonsammare pastörisering och kortare hållbarhet borde kunna märkas.
Fast stod det inte i den där artikeln att det var just de högpastöriserade som behövde karangenan? Eller det kanske jag missuppfattat?
Önskar att de istället skulle gå den motsatta vägen och börja sälja opastoriserad grädde.
Allså urschäckta meej!!
Norrmejeriers produkter är VÄLDIGT BRA. Anledningen till att Ahlborg inte skriver om det är ju honses uppochnervända perspektiv, tror att södra Sverige är centrum, men det är det INTE!! 
Vi norrlänningar är vana att överse med dylika missar… som t ex att inte "få vara med". 

#34 "Man skummar grädden av mjölken, hettar upp den till 80 grader hastigt för att bli av med bakterier och häller upp i förpackning. Voila!
En vispgrädde med 40 procent fett."
de är iaf vad jag vet om att pastörisera grädde
vi har haft mjölkkor och vart mjölkbönder och de fungerade då så vad jag då kan minnas.. men man vet ju aldrig var mejerierna gör mer..
jo fast det stod ju att somliga mejerier högpastöriserar och värmer till 120 eller vad det var, för att det ska bli hållbarare och så späder de lite och tillsätter karragenan

jo de finns nog flera metoder.. beror mycket på kvaliten på mjölken..
jag har då iaf god kontakt med norrmejeriet och vad jag fått veta så är det då inga tillsatser utan de är pastöriserat sen ner i förpakningen..

Hoppas ni som köper förpackningar med plastkork tar loss den och lämnar in plastkorken i sopcontainern för plastförpackningar. Själv väljer jag helst förpackning utan plastkork så att jag slipper besväret och belastar inte miljön i onödan. Om man har ett kylskåp som luktar illa kan man sätta en klämma på den öppna förpackningen så att inte grädden tar smak. Förpacka alla matrester i glasburkar med lock så luktar inte kylskåpet illa! Jag köper gärna riktig vispgrädde i 1 liters förpackning. Såg ett konstigt leverantörsargument att plastkorken var miljövänlig för att den minskade svinnet. Men jag slänger aldrig mat. Plastkorkar håller ändå inte tätt om man lägger förpackningen ner efter den väl varit öppnad en gång.
Tillsatser är läskigt, det är sant. Men jag tycker inte att man okritiskt ska dömma ut rödalger bara för att man "hört" att de kan vara cancerframkallande.
Personligen ser ju ju mycket hellre att de stoppar rödalger i min mat än t.ex. mineralsalter och glutamat.
För övrigt tror jag inte att karragenan påverkar hur lättvispad grädden är. Här kan man läsa mer om varför det är svårae att vispa högpastöriserad grädde.

EvilEye89 - Enligt Kostdoktorn innehåller även Norrmejeriers högpastöriserade grädde kerragenan… Det är bara deras ekologiska som är "ren" - men det är kanske den du köper.
så jobbigt att slänga platslocket i kassen med platförpckningar är det ju inte… dit ska ju alla tomma CF förpackningar etc, så ett litet lock är ju inget att snacka om 
Jag köper Norrmejeriers vispgrädde. Kollade på deras hemsida och den innehåller enbart grädde. Långtidsgrädden som de har innehåller dock karrogen.
det är den som är den högpastöriserade…

#40 Jag skulle gärna köpa enlitersgrädde, men den går nästan inte att få tag i där jag bor. Största anledningen till korkskruvstetrorna för mig är att jag lätt kan ta med den till skolan.

Jag köper enlitersgrädde, sedan häller jag upp i små plastflaskor (2 dl) med skruvkork när jag ska ta med mig.
köper också enliters när det finns, oftast är det slut! Vilket ju är ett bra tecken! Coops helfeta CF är också nästan jämt slut , den lätta finns för det mesta men den vill man ju inte ha så det får bli milkos men den är två spänn dyrare än coops

#40 Främsta anledningen för mig att köpa förpackningar med skruvkork är att jag kan ta med dem till jobbet eller på resor. Fast numera använder jag små plastflaskor från Apoteket, såna på 75 ml som är avsedda att ha schampo i när man flyger. Det kräver lite planering (och att man kan diska dem i diskmaskin sen!) men det funkar bra tycker jag.

42# Deras vanliga vispgrädde är enligt norrmejerier ren grädde, vet inte varifrån kostdoktorn fått informationen ifrån.. För att i en 40% vispgrädde behövs inte karragenan.
Däremot så har dom en med extra lång hållbarhet och där tillsätts karragenan för att komma upp i den hållbarhet som dom vill ha. dvs 77 dagar/11 veckor. och den är Ultrahögtemperatursbehandlad.
Och den Ekologiska är utan tillsatset det som är där är att korna som dom tar mjölken från lever på en gård där dom odlar utan konstgödsel och liknande, korna lever på riktigt bete och på samma gård hela livet. de är därför den är ekologisk för att råvaran kommer från ett ekologiskt jordbruk.

Drickyoughurtflaskor är suveräna till grädde, även om man ger omgivningen fel signaler. De kan ju tro att man dricker något annat än grädde.

den 40%-iga grädden från Falköpings Mejeri innehåller enligt förpackningen endast grädde 
rödalg är nog inte farligt men frågan är hur - vilka kemiska ämnen används - de utvinner det de kallar för Karragenan?
Någon som vet?
#52 På engelska wikipedia står det så här om utvinningsprocessen: After harvest, the seaweed is dried, baled, and sent to the carrageenan manufacturer. There the seaweed is ground, sifted to remove impurities such as sand, and washed thoroughly. After treatment with hot alkali solution (e.g. 5-8% potassium hydroxide), the cellulose is removed from the carrageenan by centrifugation and filtration. The resulting carrageenan solution is then concentrated by evaporation. It is dried and ground to specification.
Längre ner i artikeln står det också om de studier som har gjorts kring karragenan och hälsa. Det finns t.ex. en teori om att karragenan skulle blockera herpesvirus. 
Menar ni att Arlas 40%iga grädde utan tillsatser finns med skruvkork på förpackningen överallt utom i Eskilstuna? I så fall tror jag att jag ska flytta…

#54: Nä, den finns inte här, och jag bor inte i Eskilstuna

#53: Dom första info jag fick här var att karragenan var cancerframkallande, nu visar det sig att den tvärtom är hälsosam! Jag kommer att fortsätta med Skånemejeriernas vispgrädde, nu med gott samvete

Grädde som innehåller 38 % fett eller mer innehåller inte karragen.
Här i stan finns Arlas femmor både med skruvkork och tetraförslutning. Olika förpackningar hos olika affärskedjor.
Lidl' (Milbona) 5dl 40% grädde innhåller karragen.
Gillar Falköpings grädde bäst, 5dl förpackning med skruvkork, som självklart inte läcker. 1 liters förpackningen är dyrare per liter.
- Köp inte den, det stod i tidningen att det var FUSK! Ta den som det står vispgrädde 40% på, det är den som är äkta.
- hörde jag i min affär idag en ung kvinna säga till sin man, som snällt la tillbaka 36% med skruvkork och tog vanlig vispgrädde istället.
Nuförtiden tror jag att det är massor av folk som, vilken mat de än äter, kollar innehållsförteckningar o dyl. Många är inspirerade av Mats-Eric Nilssons "Äkta vara". Härligt!

Jag köper enbart Arlas 40% grädde i 5 dl förpackning med skruvkork. Blir inte miljövänligt att åka ca 8 mil t o r för att köpa Milko…
Jag bor ensam och använder ca 1 L/vecka och köper helst i 5 dl förpackningar eftersom en öppnad förpackning fortare blir sur. Det hade gått åt mer om jag hade tålt upphettad grädde och kunde ha använt den till såser. Att köpa annan grädde än 40% är enligt mig bara dumt.

Jag använder bara Arlas 40% iga. Men skulle hemskt gärna vilja få tag på den med skruvkork för då håller den längre i kylskåpet. Någon som vet om det går att få tag på i Uppsala eller Enköping?

#61 Kan du inte kontakta Arla och fråga?
Ja, i 'min' närbutik har de äntligen plockat bort skåneblasket
Kolla för säkerhets skull vad som står på förpackningen. Arlas grädde i 5 dl-förpackning med skruvkork innehåller stabiliseringmedel (på de förpackningar jag läst) Väljer därför alltid 3 dl förpackning när jag måste handla i Arlaland
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Om det inte stått här tidigare tillsätts karragenan till 36-38% grädde på grund av att grädden har skadats av den extra höga pastöriseringstemperaturen. Den temperaturskadade grädden går inte att vispa utan karragenan. Det finns misstankar om att grädden kan skadas på andra sätt också av den höga temperaturen.

#65 Fast willys är på 38% och är utan karragenan… om jag inte minns fel nu.
"You just have to belive…"

Det hade varit bra med skruvkork av praktiska skäl, men som flera här häller jag över grädden till något återförseglingsbart när jag ska ha en slatt med mig.
Jag köper för det mesta Arlas 1-liter ekologiska vispgrädde, annars Arlas eko 3-dl.
Fabricati diem, pvnc!
Fast jag köper alltid 1 liters förpacknngen för den känns mer lätthanterlig…och räcker längre, Falköpings blir det då här!

Jaha, detta förklarar en hel del för mig. Jag köpte Coops 5 sist. Läste om ESL metoden och undrade stilla… vad i he är detta då? "Den goda smaken bevaras och hållbarheten är längre-hela 30 dagar i kylskåp. För att bevara den fina konsistensen har man tillsatt ett stabiliseringsmedel"
Vem vill ha en vispgrädde som håller i 30 dagar??
Jag har svurit över att den är svårvispad och det känns som man får en tunn hinna - som gladpack typ - i gummen när man äter den.
Det blir annan grädde nästa gång!
För mig gäller Arlas eller milkos grädde, någon gång köper jag willys eget märke. Inte arlakökets,det tycker jag har nåt misstänkt i sig.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Jag köpte Willys grädde med skruvkork nån gång just för att kunna ha med mig hit och dit. Enligt innehållsförteckningen skulle den vara bra, men jag tyckte faktiskt den smakade lite halvskumt ändå. Men det kanske var psykologiskt för att jag visste att det var lågprisgrädde…

Arlas 40%-iga i både 3 och 5 dl är utan Karragenan men däremot innehåller deras ekologiska i 3 dl karragenan av någon anledning.
Sen innehåller ju deras olika sorters lättgrädde också karragenan.
Vi hade tidigare provat Coops grädde men den var hopplös att vispa och sen när den stått ett tag vispad så rinner den, helt värdelöst som vispgrädde. Så numera köper vi helst Falköping Mejeris 40%-iga grädde som är utan karragenan och dessutom väldigt god och så tror - inbillar - jag mej att den innehåller mer kalk eftersom korna betar på den kalkrika falbygdens jordar :)

Arlas danska produkter, t.ex. Puck, och tyska mejeriprodukter, t.ex. Lindahls turkiska och grekiska yoghurt kommer enligt denna länk från kor som ätit GMO-foder. Välj ekologiska produkter, t.ex. ekologisk gräddyoghurt, för att slippa GMO.
Enligt gmofri.se är griskött är den svenska animalieprodukt som med störst sannolikhet kan komma från GMO-uppfödning.

#73 ??? Är inte GMO-foder förbjudet inom EU? Vad har de hittat för kryphål nu då?
Fabricati diem, pvnc!

#74 Import av foder!
gmofri.se:
"Medan GMO-odlingen i Europa är mycket begränsad, är GMO-importen stor. Det som importeras är nästan uteslutande djurfoder. För animalieprodukter från djur som ätit GMO-foder finns inget märkningskrav. Livsmedelsbranschen kan därför använda GMO-foder utan att konsumenterna har någon möjlighet att välja bort produkterna i butiken. I de flesta EU-länder finns sedan länge GMO-ingredienser i merparten av djurfodret. Sverige är ett av de få EU-länder där GMO-foder tidigare inte förekommit, eftersom livsmedelsbranschen har haft en frivillig överenskommelse om att avstå. Den överenskommelsen är nu bruten, och från januari 2006 kan även vissa svenska animalieprodukter komma från djur uppfödda på GMO-foder."
Men vad irriterande! På wikipedia (inte världens bästa källa, men ändå…) stod det ju att karragenan kunde orsaka cancer och att det dessutom kunde tänkas orsaka inflammationer i kroppen, främst tarmen!
Irriterande, därför att i ALL laktosfri grädde verkar det finnas karragenan! Jag har då inte sett någon som är utan! Och jag äter alltså en hel del karragenan varje dag!!! 

Läste den engelska Wiki det verkar som dom goda egenskaperna hos karragenan är belagda medans dom dåliga bara är "indikationer"
@63
Efter att plockat bort Skånemejeriernas quasigrädde från sortimentet har man nu infört 40% Ekologiskt istället; det börjar ta sig.

Jag stod faktiskt och muttrade lite över just det där i affären, precis innan jag läste artikeln. Har alltid tyckt att "fuskgrädden" smakar sämre och är svårare att vispa, så jag försöker så långt det går att köpa riktig, fet grädde. Jag tror inte att det på något sätt är farligt med karragenan, men det känns onödigt att sänka fetthalten och tillsätta sådant istället. Mycket onödigt.

Då jag bara använder en matsked om dagen brukar jag faktiskt acceptera milkos 40%-iga ekologiska med karragenan pga dess långa hållbarhet.

#80 det kan jag förstå iofs och som sagt, jag tror inte att det är något farligt, bara jag som känner mig lite lurad :) Här går det åt grädde i litersförpackningar så vi har inga problem med normal hållbarhet ;)
jag köper lidls grädde när jag är där… oftast blir det milkos förstås… har inte så stort problem med att det är karragenan i den men detär ju förstås jättelöjligt det tycker jag verkligen! Den är ju 40% också så det kan ju på intet sätt behövas!

Går emot all "konventionell vidsom" men jag har upplevt att lågpastöriserad faktiskt står sig lika länge eller längre än de högpastöriserade. Men de har nästan alltid kortare bästföredatum skrivet på behållaren trotts detta.

ööö… det här lät ju trevligt….
"E 407 Karragenan, kan orsaka leverskador, påverka immunsystemet, ge gastrointestinala magsår, misstänks även orsaka cancer. Ej tillåten i mjölkersättning. Osäkerheter finns och ytterligare tester rekommenderas. Vi inflammationsforskare använder det till att skapa inflammationer vid injektion. Ni glömmer väl inte att våra folksjukdomar Hjärta/kärl, stroke och diabetes är inflammations-sjukdomar vars bästa markörer är CRP och microalbuminuri."

Var hittade du det, Muskrat?
man måste veta datum på sådana där uppgifter i # 56 skriver starhawk att man tidigare trott att det var skadligt men att man nu kommit fram till att det tvärtom är nyttigt… tyvärr tas ju inte gamla felaktigheter bort från nätet…

#86 Jo det är sant, men man blir ju ändå lite avtänd. :) och inlägget var gammalt, från juni förra året. Men oavsett vad som anses idag så höjer man ju ett ögonbryn när hon säger att det används som inflamations medel.
Det är deprimerande att gå och handla nu för tiden nu när man tittar på innehållsdeklarationerna… Som igår när jag skulle köpa riven ost… vegetabiliska oljor och potatis stärkelse i princip vartenda märke :p
Citat från wikipedia:
"A recent publication[16] indicates that carrageenan induces inflammation in human intestinal epithelial cells in tissue culture through a BCL10-mediated pathway that leads to activation of NFkappaB and IL-8. Carrageenan may be immunogenic due to its unusual alpha-1,3-galactosidic link that is part of its disaccharide unit structure. Consumption of carrageenan may have a role in intestinal inflammation and possibly inflammatory bowel disease, since BCL10 resembles NOD2, mutations of which are associated with genetic proclivity to Crohn's Disease."
Så jag tänker fortsätta bojkotta låtsasgrädden.
tja, jag tror nog att väldigt mycket som vi äter kan orsaka inflammationer om det injiceras i ett stackars djur, som jag förmodar att det gordes…
edit svar till #87
Ja, jag önskar att jag kunde bojkotta den…
Men, som sagt, det görs ingen laktosfri grädde utan karragenan…

#88: Den enda slutsatsen jag drar av det där är att man skall undvika Karragenan om man har Crohns sjukdom, vilket jag inte har
Sedan står det också:
Laboratory studies suggest that carrageenans might function as topical microbicides, blocking sexually transmitted viruses such as HPV and herpes, though not HIV.
Så jag fortsätter med "fuskgrädden"

#91 "Blocking sexually transmitted viruses" - gör karragenan det om man äter det, eller förväntas man smörja det någon annanstans?
Jag gillar grädde men det finns gränser…
Fabricati diem, pvnc!
greensis:
Hahaha 
Jag har hört att det finns ett naturfolk som använder sig av cocacola som preventivmedel. (De sköljer) Och det fungerar visst också. Det tar död på allt…

#93 Vadå?

Det STOD ju inte! Man måste väl få fråga.
(från damen som huggit tag i en apotekare och frågat om glidmedel var ätligt…)
Fabricati diem, pvnc!

Eftersom jag inte tycker att Skånemejeriernas 36% vispgrädde (med karragenan) smakar lika gott längre tänkte jag pröva med Arlas 40% (utan karragenan). Såg då Arla-kökets vispgrädde i samma praktiska flaska som skånes, va bra! tänkte jag men så såg jag 36% på flaskan och blev misstänksam. Och kollade, mycket riktigt, den innehöll karragenan, så jag övergick till en förpackning som såg ut som halshuggen Purepack, fast med en liten skruvkork, den innehöll 40% högpastöriserad grädde utan Karragenan. Man får se upp!
Hurra!
Nu har min butik tagit in Arlas 5-dl med skruvkork! 40 feta procent!

Sedan förra veckan har även min ICA butik 5dl med skruvkork, vilket betyder att Arla i Sthlm har att leverera …upp till butiken att beställa

Japp, jag köpte Arlas "äkta" grädde med 40% fetthalt på ICA Maxi i Häggvik i torsdags. Man kan ju alltid be butiken ta hem sådant som de inte har! Det skadar inte att fråga iallafall, de brukar vara rätt tillmötesgående.
Jag har köpt såna där fina plastlock man kan sätta på tetraförpackningar (finns för 1-litersförpackning och vanliga 3 decilitersförpackningar) som jag använder, grädde och yoghurt och dylikt håller sig fräscha mycket längre och man slipper oroa sig för att de ska "ta smak" ifall man har något i kylen som luktar (mumsiga ostar tex). När vi ska ut och resa häller jag oftast över en skvätt grädde i en tom pet-flaska eller något liknande, men ibland köper jag en förpackning med skruvkork, det är ju så sällan.
#90 Ja, jag vet. Det är synd att laktosintoleranta får sämre kvalitet på sina varor.