mjölk
Vad tror ni är bäst, gammaldags mjölk, dvs ohomogeniserad men inte ekologisk, eller ekologisk
3%-ig? Velar varje gång jag står vid mjölkdisken…
Vad använder du mjölk till? Ta grädde istället!
Barnen dricker varm mjölk i stället för välling. Gärna spetsad med grädde, men tror inte jag ska servera varm grädde ;-)
jaha, trodde det var till dig, tja varm grädde med vatten , nyttigare, godare… why not!
Nog kan barnen få mjölk! Jag skulle nog välja den fetare sorten, tyvärr finns inte den här i Östersund på butikerna!
Hemma hos oss kör vi med gammaldags
så lite behandlad mjölk som möjligt är väl bäst. Nu vet jag inte utantill hur mjölken är behandlad, men det står väl på förpackningen.
Båda är väl pastöriserade, men kanske det bara är ekomjölken som är homogeniserad? eller ..?
Bäst - påstår somliga - fungerar mjölken om den inte heller är pastöriserad, men sånt får man ju inte köpa annat än direkt från en gård.
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.

Har du provat med äggmjölk? Det är kanske en alternativ.
Vänliga hälsningar Stephan

Gammaldags mjölk (ohomogeniserad) med en extra skvätt ekologisk grädde i är nog utmärkt barnmat.
Äggmjölk funkar åt sonen, fast då har jag gjort den på mjölk, äggula o grädde. Dotern vill ha sin vaniga mjölk och det tycker jag hon kan få, frågan är väl då mest vilket som är det viktigaste, att den är ohomogeniserad eller ekologisk… Men som Pasi sa, en kombination är säkert utmärkt!
Min dotter får mjölk blandat med grädde till varje måltid.

Det är viktigare att mjölken inte är homogeniserad än att den är ekologisk. Enligt mig i alla fall. Homogeniseringen gör att fettet i mjölken blir onaturligt…
Jag går emot strömmen och köper eko-standardmjölken. KRAV-kossorna har något bättre regler för maten. Och livet. Fast jag försöker gå förbi specialaffären och köpa Järnamjölk så ofta som möjligt. Den är sååå god.

Homogenisering gör att fettet sprider sig mer i mjölken. Det är ungefär så, som du pressar en kokt potatis genom en sil. Då blir det mycket finare fördelning.
Jag tycker det är bättre att titta att mjölken är ekologisk och jag föredrar att det är gammaldags mjölk.

är det homogeniserade fettet onyttigt? Hur är det med fettet i grädde, är det homogeniserat eller inte?
jag som helst vill ha ekologiska varor…
#14: Vanlig vispgrädde utan annat i är inte homogeniserad. Det märker man för man får ett litet lager med extra fet grädde i taket på förpackningen. Fast jag tror inte att homogeniseringen är farlig.
#0, Helt klart gammaldags mjölk + ekologisk grädde.
Ännu bättre hade det varit om den gammaldags mjölken hade varit ekologisk också, synd att man inte kan få det längre, men jag tror ändå att icke-ekologisk gammaldags mjölk är bättre än ekologisk standardmjölk.
Det allra bästa vore väl om man kunde hitta en mjölkbonde att köpa mjölk av själv.
#14, Grädde är inte homogeniserat. Skulle man homogenisera grädde skulle man förstöra förmågan att vispa den tjockare, det går inte att göra om man har homogeniserat grädden. Smör t.ex. är inte heller homogeniserat.
Grannens barn kan inte dricka mjölk utan att få diarré. Men om dom dricker ekologisk mjölk funkar det. Det var nå'n svensk simmarstjärna (kommer inte ihåg namnet just nu) som inte tålde kloret i vattnet om han inte åt ekologiskt.
För mig säger det en del om skillnaden på produkterna. jag väljer ekologiskt först. Helst så fet som möjligt. Och lokalproducerad.

Homogenisering är bara att mjölkens fett finfördelas så att det inte ska klumpa sig och lägga sig i ett lager i ytan på mjölken. Det är ingen fara eller förändring av fettet.
#18, En del anser att fettpartiklarna blir så små när de har homogeniserats att de kan gå igenom en barriär i tarmen och komma till ett ställe där de inte ska vara. Och där skulle de tydligen ställa till någon skada. Jag minns inte detaljerna, men varför ta risken?
Men det är inte min enda anledning till att välja den som är gammaldags. Anledningen till att jag hellre skulle vilja ha den gammaldags mjölken är att den är lågpastöriserad istället för högpastöriserad som standardmjölken är. Pastöriseringen förstör mjölken tycker jag, så jag föredrar lågpastöriserad mjölk. Helst skulle jag vilja ha mjölk som inte är pastöriserad alls, men det får dom tyvärr inte sälja i sverige.

Det stämmer absolut, att pasöriseringen förstör en del av mjölkens bakterier och förändrar också en del av mjölkensproteiner.
Som jag skrev i #13 föredrar jag också gammaldags mjölk.