Stevia?
Hej hej, har gatt genom olika recept och rekommendationer men undrar lite mer om Stevia. Sag en trad och lite olika websidor var man kan kopa det (eftersom det inte gar att kopa over disk i Sverige?) men undrade nu;
Var har ni kopt er stevia fran, vilket pris betalade ni och vilken form av Stevia kopte ni? Har last mig till att pulver ar bast (?) eftersom den inte innerhaller extra grejor for att gora den till vatska, men ar det den som kan bli besk?
Har tittat pa lite olika sidor fran Asien och usa men kanner att jag inte direkt kan jamfora priser och se vad som ar billigast/bast och enklast att bestalla till sverige.
Vad har ni for erfarenheter/ideer? :)

Kan inte svara på det på rak arm, men man kan odla själv också - köpte själv frön på Coop Forum häromveckan!
Jag har köpt Stevia från följande företag i Tyskland:
Väldigt snabb leverans. Det är ju inte billigt, men jag hoppas och tror att det är bra kvalitet på produkterna. Nu håller jag på att vänja mig vid smaken. Det är ju inte riktigt samma smak som sötningsmedel. Även om Canderel är rena giftet (och dessutom innehåller kolhydrater) så smakar det sött och gott…
Ett annat tips: Om du köper Suketter flytande på flaska, så ska det inte innehålla några kolhydrater alls, enligt innehållsförteckningen. Tabletter och strö innehåller däremot kolhydrater.
Vilken djungel!
jag köpte från samma som ovan, tyskland alltså, det var mycket billigare än från stevia.se men priset minns jag itne nu, du får titta där

Jag köpte från en svensk på nätet, kan inte minnas var nu, men ska kolla upp det…… Jag har dropparna, har dock inte använt dom så mycket, stevian har en bismak som inte är alltför god, och dessutom saknar jag inte det söta så mycket längre. Men det har funkat bra till sillinläggningar osv.
Här var det jag köpte den:
http://www.cayote.nu/stevia-naturligt-sott-stevia-clear-c-74_102.html
men dom verkar ha säljstopp på det nu… Trist! Värt att få tag i iaf! Absolut! Man kanske kan maila dom och fråga, för dom var både snabba och billiga.
Anna *:o)
#4 - När Cayote fortfarande fick sälja stevian hade de även en koncentrerad stevia som enbart smakade sött - d v s inga bismaker alls. Den har jag alltid använt mig av.
Förhoppningsvis kommer eu-reglerna justeras snart så att jag kan fortsätta att köpa den från Cayote!
Eftersom de stora läskmagnaterna (Coca-Cola åtminstone) börjar införa stevia i sin läsk så lär EU-byråkratin få släppa på sitt "förbud" så småningom. Jag bara längtar till dess!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#5 Jo, precis - jag hoppas pa att reglerna kommer andras snart. Men a andra sidan kanske det ar lattare att fa tag i nar jag flyttar tillbaka till London… aven om de ar med i Eu brukar det vara lattare med sanna saker.
#1 - Coop Forum? Later ju jattebra! Har dock hort att det ar lite svart att fa nanting att vaxa eftersom plantan ar sa kanslig. Har du provat att gro nat an?
Vad innerhaller flytande suketter egentligen? Har alltid varit emot manga sotningsmedel eftersom de jag sett innerhallt aspartam och manga andra kemiska amnen. Tankte darfor att Stevia lat som en bra idee eftersom det ar naturligt (aven om de ocksa haft mkt intressanta diskussioner om hur det paverkar kroppen) och jag horde om man koper den malda sa ska det inte ge en bismak
Ska nog forsoka hitta min narmsta Coop Forum sa att jag kan plantera lite Stevia i sommar :)
Sag nan annan rekommendera att plantera det med pepparmint och citron meliss for att fa en god kombination som man bara kan ata som det ar (dvs, ta ett blad av varje och ata). Later intressant!

Men jag skickade efter från Tyskland, mycket billigare. Men jag äter det inte. Smakar illa!
Jag köpte frön på Plantagen, de skulle gro efter 10-20 dagar enligt texten på påsen. Efter 5 dagar grodde ett frö (satte tre), nu har jag en liten liten planta som ser ut att må bra 
Hej,
Jag har nu provat Erythritol, ett annat "naturligt" sötningsmedel förutom Stevia som inte ska ha någon blodsockerhöjande effekt. ÄVen detta preparat har jag köpt på tyska www.stevia-de.net.
Nu vill jag bara berätta för er att Erytritol smakar gott! Smaken är inte långt från naturlig sockersmak, men alltså utan dess negativa konsekvenser…
Jag vet att många på den här sajten säger att de förlorat intresse för söt smak, men jag har inte kommit dit ännu. Jag äter turkisk eller grekisk yoghurt med nötter och fröer varje morgon, och jag kan inte njuta av det om det inte smakar lite sött.
Jag skrev faktiskt till den tyska Stevia-leverantören och frågade om jag fick skicka tillbaka Stevian jag ännu inte öppnat, eftersom jag tyckte mycket bättre om smaken på Erytritol. Jag fick som svar att det gick bra, så nu har jag gjort det.
Erytritol kostar hos dem 5,95€ för 250 g plus frakt (ca 80-90 kr om man som jag skickar efter 5 påsar), och man kan använda det i ungefär samma kvantitet som riktigt socker, även om det lär vara 20-40% mindre sött än socker.
Inga kolhydrater, och inga kalorier, för dem som bryr sig om det.
Och tydligen får man inga negativa effekter på mage och tarm, dvs uppblåst mage etc.
Det finns massor av information om infromation på Google (var annars?!?!) och jag har inte stött på något negativt.
Hoppas det här kan vara till hjälp för någon.
är det kanske samma som sukrin?
edit
svarar själv, efter att ha kollat på sukrinpåsen, JA det är det!
Jag köpte från mindresocker.com, de tar 79 för ett halvt kilo har jag för mig
nu har dom visst höjt priset eller så kom jag ihåg fel, 84 kr/500 gram för ett kilo är frakten 99 kronor.
#9 - Det lat intressant. Jag gick dock in pa Friendly shop (http://www.friendlyshop.nu/index.php) och kopte en liten burk Stevia vit som jag tankte prova och se hur det gar att baka med. Fick aven med ett varuprov pa stevia gron och ska aven se hur det smakar.
Funderar pa att baka brownies eller kladdkaka ikvall, men ska nog aven prova varm choklad med lite gradde i.
Ska bli intressant att se hur det gar! :)
Skriv garna om hur du tycker Etytritolen funkar att baka med, om du nu gor det!
det fungerar utmärkt, som sagt är det samma som sukrin. (står etytritol på sukrinpåsen)
Jag vill också bårja använda Stevia.
Många säger att det smakar illa, det smakar väl sött, då kann det väl inte smaka illa…?
Jag vet inte vilket jag ska köpa. Koncentrerat (97%) ska vara svårt att dosera, vem har erfarenheter av det??
Många LowCarb anhängare i Tyskland använder hellre Sucrin.
Ska det vara bättre?
Jag behöver det mest, när jag ska äta bär som är sura.
Tack för goda råd.
pippilotta2003
sukrin (stavas det här åtminstone) eller erythinol (tror jag) är mer som riktigt socker och används i ungefär samma mängd, godare tycker jag. Men dyrare för det är ju inte alls så drygt
Hej,
har nu fått hem beställda Stevia.
Det var ett kombinerat erbjudan med Stevia och Inulin 100 g, som är lättare att dosera
och Stevia Extrakt 20 g som är 350-400 ggr sötare än vanligt socker.
Har vispat grädde med Kakao och Stevia med Inulin, det smakar jättegott. Men även om det är lätt att dosera (5% Stevia) måste man vara försiktig, det är också jättesött. Inulin ska ju också vara sund.
Extraktet har jag inte provat än, men är jättenöjd hittils.
Hälsningar pippilotta
inulin,,, googlade på det och fann att det måste införas intravenöst… det låter underligt 
nej, det är ett pulver,
kann ge dig info, men bara på tyska….
första länken som kom upp var Wikipedia på svenska där stod det så här: "Inulin används dock inte rutinmässigt inom sjukvården, eftersom substansen dels måste tillföras intravenöst och dels har kort uppsamlingstid, vilket kräver en kateter till urinblåsan"

Ich kann aber gut deutch verstehen!
Stevia är supersött men har en svag smak av Anis tycker jag. Sen tror jag att jag får lite magont av Stevia men vet inte säkert. Ska undersökas mer.
Grön Gåva i Örnsköldsvik har Stevia.
**Pennylane, vad bra att du kann tyska, läs här:
**
Was ist Inulin?
Inulin ist ein natürlicher Auszug aus der Zichorienwurzel,
der besonders wegen seines Ballaststoffgehalts
geschätzt wird und zum Beispiel von der Hobbythek
empfohlen wird.
Dieses Inulin ist dem normal erhältlichen Pulver
jedoch überlegen, da die zurückgebliebenen frucht-
eigenen Zucker entfernt sind und somit ein 99%
Ballaststoffanteil erreicht werden konnte.
I min Stevia är det 95% Inulin och 5% Stevia, därför är det lätt att dosera och som sagt smakar som normalt socker.

jaha! Det låter ju rätt intressant! Vad är priset?
hade ingen aning om att cikoriaroten var söt!
Pennylane,
det står att de har tagit bort all cikoriarotens egna fruktsocker, så inulinet är inte sött, det används bara som fyllmaterial. Sötman kommer från stevian.
titta här
titta sen under Angebote
jag har köpt det sista för 11 Euro.
gruss
Jo men jag menar att jag inte visste attt den var söt i sig!