Orolig!
Jag vet inte riktigt under vilken kategori mitt inlägg passar men jag behöver råd. Sedan jag började med den här livsstilen i helgen har jag blivit otroligt illamående om dagar. Dessutom slår mitt hjärta mycket hårdare och jag blir andfådd snabbare.
Håller jag på att dö eller vad är det för fel på mig?

Har hört att början av omläggning till denna kost kan vara jobbig, kolla in frågelådan - dr Andreas Eenfeldt.
Hoppas det blir bättre snart!

Övergångsbesvär. Om än ganska obehagliga. Hade också den hårda hjärtklappningen men det går över.
Låter som du drabbats av omställningsbesvär. Det kommer att gå över!

Kan trösta dig med att det är helt normalt att man har symtomer när kolhydrats suget är stoppat.Det kallas (absinten ) stavning?.Om man läst på om nybörjare så har man förstått att man kan må dåligt dom första 3-4 veckorna tills kroppen vant sig vid fettförbränning.
Man kan äta lite grönsaker så mår man lite bättre.Några gurkskivor eller tomatskivor. 
Leta på och läs tipsen. 
Välkommen hit !
3-4 veckor, usch. Det låter jobbigt.
Men så länge jag går ner under den tiden och, speciellt, den hårda hjärtklappningen slutar så är jag nöjd.
Tack för alla svar! Jättesnällt!
Du kan prova med magnesium mot hjärtklappningen.
Magnesium säger du? Finns det naturligt i något, jag är lite dålig på det där och försöker undvika tabletter, brukar tänka att de aldrig göra någon nytta utan bara ger placeboeffekter.
Men jag kanske har fel…

Jag fick lite hjärtklappning under omställningsperioden, och då drog jag ner på kaffet… mig hjälpte det iallafall. Kanske värt att testa, om det är så att du dricker mycket kaffe…
"still lost in space and time"
Dra ner på kaffe? Oj oj… det känns jobbigt. Jag brukar dricka omkring 450 gram om dagen, är det mycket?
Det blir ungefär två fulla muggar, en till frukost och en till någon gång under dagen.
Jag älskar kaffe! När jag pluggade på gymnasiet var kaffe det enda som höll mig igång - innan jag fattade hur dumt det var förstås och trappade ner. Men nu blir det som sagt runt 450 gram om dagen.
Nötter, kakao finns det mycket i. Förr i tiden var surdegsbröd den stora källan till magnesium. Om det är magnesiumbrist blir man bättre redan till nästa dag enligt min erfarenhet.
Kaffe lär vara vätskedrivande och sköljer därmed ut mineraler som magnesium ur kroppen och orsakar brist. Samma effekt blir det om man dricker onödigt mycket vatten.
#11 Att kaffe skulle vara vätskedrivande är en myt. Det är inte mer vätskedrivande än vatten…

#9 Det är bara att testa…
Jag dricker sedan dess bara en (stor) kopp kaffe till frukosten, sedan är det te och vatten som gäller under resten av dagen… Men vi fungerar alla olika, så man måste testa själv för att komma fram till vad som passar bäst…
Och så ett litet tips: Istället för att starta en ny tråd för varje fråga du har, som nybörjare, så är det bättre om du har en tråd, som till exempel kan heta "mejlinbox tråd", där du kan ta upp de frågor som dyker upp. Då får alla som svara en bättre helhetsbild av dig.
En annan bra anledning till att samla allt i en tråd, är att det inte blir fullt lika många trådar att hålla reda på här på forumet. 
Om du vill kan jag döpa om någon av dina trådar, säg bara till vilken!
Innehåller kakao inte väldigt mycket kolhydrater?
Tack för tipset om trådskapande odezza! Ska tänka på det i framtiden. Du behöver inte döpa om någon, jag har bara två tihi.
Vilka nötter är egentligen okej att äta?
Kakaopulver per 100g:
15g kolhydrater
20g fett
19g protein
33g kakao per dag ger då 5g kolhydrater.
Någon skrev att valnöt var bäst.

#14 Ok… 
Kakaobönor mals till kakaomassa. Den separeras till kakaopulver och kakaosmör. Kakaosmör skulle vara intressant om det bara gick att köpa. Chokladtillverkarna blandar det med socker och späder ut det med billigare vegetabiliskt fett för att göra choklad. Blockchoklad är värst med bara vegetabiliskt fett som kan vara industrihärdad matolja i värsta fall. Kokosfett i bättre fall.